Inloggen
WILLIAM MACKINNON - ID 8393


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Spar deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Alexander Stephen & Sons, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 146
Delivery Date: 1870-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J. Howden, Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 200
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 27 & 48-33.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1323.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 701.00 Net tonnage
 
Length 1: 237.4 Feet (British) Registered
Beam: 29.7 Feet (British) Registered
Depth: 23.7 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1874
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De WILLIAM MACKINNON werd in 1874 van een nieuwe machine voorzien. Vóórdien: 2-cyl. (zie brief Schell 191097).

Ship History Data

Date/Name Ship 1870-12-12 SHIRAZ
Manager: Archibald Gray, Edwin Sandys Dawes & Co., London, Great Britain
Eigenaar: Archibald Gray, Edwin Sandys Dawes & Co., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: off.no.63684, intrekking zeebrief 26-09-1871 wegens verkoop buittenland

Date/Name Ship 1871-09-21 WILLIAM MACKINNON
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJLH

Ship Events Data

1871-11-24: NRC 301271. Batavia, 24 november. De 18e november kwam ter rede van Batavia het stoomschip SHIRAZ, gezagvoerder B.C. de Jong, van Liverpool aan. Deze boot, groot 1139 gemeten tonnen ( gross tonnage) van 110 paardenkracht nominaal, is in 1870 in Glasgow bij de bouwmeesters en machinefabrikanten James Howden & Co gebouwd en door de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij van een Londense reder gekocht. De gehele reis van deze boot is gedaan onder doorgaand slecht weer, zodat zij nu en dan geheel onder water was. De 27e september, slechts enige dagen na haar vertrek, had zij in de Golf van Biscaye een vreselijke storm te doorstaan, waarbij de kluiverboom en de bramsteng verloren gingen. In deze storm zijn verscheiden schepen gebleven. De SHIRAZ heeft 500 ton lading aan stukgoederen aan boord. (opm: James Howden had uitsluitend de voortstuwings-installatie geleverd, maar het schip was gebouwd bij Alex. Stephen)
NRC 311271. Batavia, 24 november. Het onlangs uit Liverpool aangekomen stoomschip voor de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, de SHIRAZ, is herdoopt en heet alsnu WILLIAM MACKINNON.
1883-00-00: Final Fate:
Op reis van Atjeh naar Batavia liep de WILLIAM MACKINNON op januari 1883 ter hoogte van Benkoelen op een rif en kreeg zware schade aan het voorschip. Zij arriveerde op 16 februari 1883 te Singapore en bleek bij inspectie in het droogdok zo zwaar beschadigd, dat zij als Constructive Total Loss moest worden beschouwd. Het wrak werd nog in 1883 te Singapore verkocht. (Voor sloop of als hulk?)
Volgens rapport van 17 december 1883 lag het schip op die datum nog te Singapore