Inloggen
WATERGEUS - ID 8383


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-02-00 / 1882-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Part. awning deck
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: S.A. des Cales et Chantiers de l'Escaut, Antwerp, Belgium
Delivery Date: 1874-01-14
Technical Data

Engine Manufacturer: John Readhead & Sons Ltd., South Shields, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 360
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25 & 48-33.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 773.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 625.00 Net tonnage
 
Length 1: 199.5 Feet (British) Registered
Beam: 26.9 Feet (British) Registered
Depth: 13.9 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1881
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd, nieuwe afm.: 825 Brt. - 232.6 x 26.7 x 13.8 ft.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-06-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: WATERGEUS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Engels & Co.
Plaats: Vlissingen
Opmerkingen: verlenging zeebrief
1878-06-05 gunstige beschikking uitreiking zb87-1878-06-04

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-02-00 WATERGEUS
Manager: T. C. Engels & Co., Flushing, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: T. C. Engels & Co., Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands
Callsign: QBSH

Date/Name Ship 1882-00-00 WATERGEUS
Manager: T. C. Engels & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: T. C. Engels & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1887-07-27 WATERGEUS
Manager: Herbert J. Such, Shanghai, Great Britain
Eigenaar: Herbert J. Such, Shanghai, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / Great Britain

Date/Name Ship 1888-00-00 FEI MA
Manager: B.A. Clarke & Co., Shanghai, Great Britain
Eigenaar: B.A. Clarke & Co., Shanghai, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / Great Britain

Ship Events Data

1876-06-03: Damaged
Malta, 3 juni 1876. Het stoomschip WATERGEUS, gisteren van hier naar Marseille vertrokken, is met lekke ketels alhier teruggekeerd.
1877-05-30: Collision
Antwerpen, 30 mei 1877. Het stoomschip HILDA, van hier naar Middlesbro, is op de hoogte van Blaauwhoef in aanvaring geweest met het stoomschip WATERGEUS. Eerstgemelde heeft schade aan de boeg; laatstgenoemd is op strand gezet; de hoegrootheid der schade is nog onbekend.
1882-01-18: Collision
Middelburg, 18 januari 1882. Het stoomschip WATERGEUS, hier gearriveerd van Santander, had de boeg beschadigd, zijnde bij de Humber in aanvaring geweest met de vissmak FORWARD uit Grimsby, die later zonk.
1882-02-19: Damaged
Southampton, 19 februari 1882. Het stoomschip WATERGEUS, kapt. Muller, van Londen naar Bilbao, is door de sleepboot COMMODORE hier binnengesleept met verlies van de schroef en gebroken as. Het zal moeten dokken.
1886-01-28: Stranded
Terneuzen, 28 januari 1886. De Belgische stoomboot WATERGEUS, kapt. Smenk, van Bilbao naar Terneuzen met ijzererts, is door mist op de Suikerplaat gestrand. Lichters zijn daarheen vertrokken.
1888-06-04: Collision
Shanghai, 4 juni 1888. Het stoomschip WATERGEUS arriveerde hier met ernstige schade. Het is met een jonk in aanvaring geweest.
1892-11-08: Collision
Op reis met een lading stukgoederen van Shanghai naar Tientsin is de FEI MA op 8 november 1892 kort na het verlaten van de haven van Shanghai, bij de Bar van Shanghai in aanvaring gekomen met het Britse stoomschip HANGCHOW.
1892-11-09: Final Fate: Sunk

De FEI MA zonk op 9 november 1982 en was verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.K.Falk als gezagvoerder gedurende:

*    1874 van het schroefstoomschip “Watergeus”, gebouwd in 1874 te Antwerpen, 650 ton o.m., varend voor Engels & Co te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd 20 augustus 1874 met de heer J.G.Engels, scheepsreder te Vlissingen en wonende te Amsterdam.

Zijn rederij bestaat uit 2 ijzeren stoomboten, bestemd voor de grote vaart.

In vraag 3854 meldt de heer Engels over zijn schepen: “Het eene, de Tromp, groot 3000 ton, is bestemd voor de groote vaart; het andere, de Watergeus, groot 798 ton, voor de vaart op de Oostzee en de Middellandsche Zee…..”

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Falk, P.K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Meijer als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1879 van het schroefstoomschip “Watergeus”, gebouwd in 1874 te Antwerpen, 650 ton o.m., varend voor Engels & Co te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Meijer, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.F.Muller was met vlagnummer R122 in de periode 1879 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.C.F.Muller met vlagnummer R122 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1880                                                van het ss. “Watergeus”       700 ton n.m.   varend voor Engels & Co te Vlissingen

*    1881 t/m 1883      van het ss. “Watergeus”         825 ton          varend voor Engels & Co te Antwerpen

 

Bouma025 vermeldt J.C.F.Muller als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1882 van het schroefstoomschip “Watergeus”, gebouwd in 1874 te Antwerpen, 650 ton o.m., varend voor Engels & Co te Vlissingen. Het schip werd in 1882 verkocht naar België.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Muller, J.C.F.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten