Inloggen
TRIEST - ID 8368


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-08-05 / 1875-05-26 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: James Laing, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 219
Launch Date: 1856-04-22
Delivery Date: 1856-06-19
Technical Data

Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 400
Power Unit: IHP (IPK)
 
Gross Tonnage: 581.66 Gross tonnage
Net Tonnage: 395.54 Net tonnage
 
Length 1: .179.5 Feet (British) Length overall (Loa)
Beam: .28.1 Feet (British) Breadth, extreme
Depth: .16.1 Feet (British) Depth to Main Deck
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Conversion
Omschrijving: In het jaar 1875 werden bij de Werf Koning William, Oosterdok, Amsterdam belangrijke verbouwingen aan het aan een Engelse rederij verkochte schroefstoomschip TRIEST verricht. Machine en ketel werden verwijderd en het schip werd ingericht als zeilschip (bron: rapport over 1875 van de onderhavenmeester van Amsterdam; Stadsarchief Amsterdam toeg. 502, inv. 118) (opm: het schip was op 20 oktober1873, komende van Koningsbergen, te Texel met gebroken schroefas binnen gebracht door het stoomschip LUNENBERG, en in die staat in het Oosterdok te Amsterdam liggend op 24 maart 1874 in het openbaar verkocht. De Britse kopers lieten het schip verbouwen tot zeilschip - bark)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-08-08
Register nr: 18570728
Scheepsnaam: TRIEST
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 315
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Reuchlin Moll en Dutilh
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Hoogendijk Azn., A.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-08-01 ENTERPRISE
Manager: E.T. Gourlay, J. Laing & W. Stobart, Sunderland, Great Britain
Eigenaar: E.T. Gourlay, J. Laing & W. Stobart, Sunderland, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Sunderland / Great Britain
Additional info: Off.nr. 7391

Date/Name Ship 1857-08-05 TRIEST
Manager: Firma Reuchlin, Moll & Dutilh, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PVBW
Additional info: 16 mei 1857 onderhands te Sunderland gekocht, pas op 5 augustus 1857 te Rotterdam geregistreeerd

Date/Name Ship 1875-05-26 ENTERPRISE
Manager: W.H. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: W.H. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: NWBP
Additional info: Off.no. 7391

Date/Name Ship 1882-05-15 ENTERPRISE
Manager: W.H. & T.A. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: W.H. & T.A. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: NWDP

Date/Name Ship 1884-09-04 ENTERPRISE
Manager: J.R. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: J.R. de Wolf, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: NWBP

Date/Name Ship 1884-12-31 ENTERPRISE
Manager: Owen Roberts, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Owen Roberts, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: NWBP

Date/Name Ship 1885-06-20 ENTERPRISE
Manager: Patrick Carroll, Drogheda, Great Britain
Eigenaar: Patrick Carroll, Drogheda, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Drogheda / Great Britain

Date/Name Ship 1889-02-00 MARTIN GARCIA
Manager: Argentine Government, Buenos Aires, Argentine
Eigenaar: Argentine Government, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Date/Name Ship 1894-10-00 ALTONA
Manager: Angel Gardella, Buenos Aires, Argentine
Eigenaar: Compañia la Veloz, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

behalve de firma Reuchlin, Moll & Dutilh waren er nog meer aandeelhouders. Deze zijn nog (11/19) onbekend

Ship Events Data

1879-02-00: sinds februari 1879 schijnt Robert B. Jones te Liverpool een groot belang in het schip te hebben, maar W.H. Wolf bleef manager.
1888-10-02: De ENTERPRISE werd op 2 oktober 1888 verkocht aan Martin Guerrico, een Argentijnse marine-officier, die optrad namens het gouvernement van Argentinië. Het schip werd te Cardiff beladen met 600 ton steenkool en vertrok op 14 december 1888 van Holyhead naar Buenos Aires. Het schip heette waarschijnlijk nog ENTERPRISE, maar voer onder Argentijnse vlag. Op 4 februari 1889 bereikte ze, zwaar beschadigd door stormweer, Buenos Aires, waar ze werd overgenomen door de Argentijnse marine en verdoopt tot MARTIN GARCIA. Daarna deed ze dienst als kolenlichter, depot schip en voorraadschip in verschillende Argentijnse havens, totdat ze in oktober 1894 is verkocht aan de Cia. La Veloz (Angel Gardella, mgr.) en verdoopt in ALTONA.
Vervolgens is haar lot duister. Ze werd in 1920 als ALTONA, toen mogelijk eigendom van J.& C. Garay te Buenos Aires, uit Lloyds Register geschrapt.

Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.414
DVD VIII – 979, 982
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip ENTERPRISE (Engels schip), thans TRIËST

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Sunderland, 16 mei 1857

type schip ijzeren stoomschip

bouwwerf/verkoper Edward Tempeler Gourley, James Laing en William Hobart, alle drie scheepsreders te Sunderland in het graafschap Durham,

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Reuchlin, Moll & Dutilh, Rotterdam, en mede-aandeelhouders

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 581,66 ton bruto en 395,54 ton netto (Engelse meting)

tuigage / aantal dekken 3 masten, schoenergetuigd met staande boegspriet, 1 dek,
1 twee-cyl. enkelvoudige stoommachine van een geschat vermogen van 70 nominale paardekracht

afmetingen lengte van het voorste gedeelte van de voorsteven tot aan de achterzijde van de achtersteven 179.5 voet; grootste breedte tot aan de buitenzijde van de beplating 28.1 voet; diepte in het ruim van het tonnendek tot aan de wegering 16.1 voet; lengte van de machinekamer 35.4 voet (alles Engelse voeten en tienden van voeten)

kiellegging

tewaterlating gebouwd in 1856 te Sunderland

plaats / datum registratie Rotterdam, 5 augustus 1857

nummer van registratie deel 42. folio 158, recto, vak 3

notaris Richard Greenwell, vice consul der Nederlanden te Sunderland, tekende de onderhandse acte voor echt op 1 augustus 1857

prijs GBP 11.300,-

bijzonderheden: de Engelse bijlbrief van de ENTERPRISE, officieel nummer 7391, geregistreerd Sunderland 113/1856, is gedateerd 4 juli 1856.



researcher/datum research: ML / 170608


Naam TRIËST
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675