Inloggen
SUNDA - ID 8361


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: William Simons & Co., Renfrew, Great Britain
Delivery Date: 1865-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: William Simons & Co., Renfrew, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Power: 32
Power Unit: NHP
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.00 Net tonnage
 
Length 1: 125.00 Feet (British) Registered
Beam: 18.00 Feet (British) Registered
Depth: 8.00 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1876
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe machines, 2-cyl. C, 19 & 36-18, David Rowan & Co, Glasgow, 40 N.

Ship History Data

Date/Name Ship 1865-00-00 SUNDA
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THWV

Date/Name Ship 1879-00-00 SUNDA
Manager: Tanjong Pagar Dock Company Ltd, Singapore, Great Britain
Eigenaar: Tanjong Pagar Dock Company Ltd, Singapore, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain

Ship Events Data

1866-03-18: Building History
JB 210366. Op de 18e dezer kwam in de beste orde ter rede Batavia de stoomboot SUNDA van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, gezagvoerder Van der Bolck. Het scheepje, waarvan het dek, als het vaartuig beladen is, zich slechts 2½ voet boven water verheft, met een verschansing van twee voet, vóór een diepgang van 6½ en achter van 9 voet heeft, was bemand met 16 koppen en heeft gedurende de grote reis langs de Kaap als zeeschip uitmuntend voldaan. De reis kan echter voor de opvarenden bij zwaar weer niet van de aangenaamste zijn geweest en komt ons wel een weinig gewaagd voor. Het scheepje is 125 voet lang en 18 breed, deed achtereenvolgens St. Vincent, Madeira, Ascencion, St. Helena, de Kaap en Mauritius aan en heeft 105 zeedagen en 25 dagen oponthoud op genoemde plaatsen. (opm. Het Nederlands-Indische stoomschip SUNDA, kapt. Van der Bolck, de 18e dezer te Batavia gearriveerd, was de 8e november van Plymouth vertrokken)
1872-07-09: JB 060872. Padang, 20 juli. Omtrent het wedervaren van het stoomschip SUNDA op zijn reis naar de noordelijke havens vernemen wij het navolgende: Het vaartuig werd de 9e dezer ter rede van Sibogha uit het NW door een orkaan overvallen, zodat het van zijn ankers wegsloeg en trots alle pogingen om het te beletten tegen de klippen dreef. Door Zr.Ms. stoomschip MAAS EN WAAL, commandant J. Spanjaard, met de meeste bereidvaardigheid op sleeptouw genomen en weer ter rede gebracht, wierp het zijn laatste anker uit en liet de bui voorbij trekken. Op verzoek van de gezagvoerder Easton werd de SUNDA door een deskundige commissie van de MAAS EN WAAL opgenomen, welke de zeewaardigheid van het schip constateerde. Alstoen werd de reis naar Goenoeg Sitolie voortgezet. Op de terugreis van deze plaats naar Sibogha had de SUNDA weder met zeer zwaar weer te kampen, verloor twee sloepen, de bovendekstent, een mast en onderging enige kleine beschadigingen. Het vaartuig ligt thans ter rede en is elk ogenblik van de dag gereed om de bekende militaire troepen over te voeren. Door deskundigen wordt met de meeste lof gesproken over de deugdzaamheid van de SUNDA als zeeschip, maar niet minder over zijn wakkere gezagvoerder als kloek en beleidsvol zeeman.
1899-00-00: Final Fate:
Gesloopt.