Inloggen
SINGAPORE - ID 8345


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Buyers & Riach, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Launch Date: 1863-05-04
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Seaward & Capel, London, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple, side lever
Number of Cylinders: 2
Eng. additional info: raderstoomschip, twee cylinders, diam. 51", slag 52", geb. in 1844 (zie configuration changes)
 
Gross Tonnage: 450.86 Gross tonnage
Net Tonnage: 291.86 Net tonnage
 
Length 1: 178.0 Feet (British) Registered
Beam: 22.9 Feet (British) Registered
Depth: 15.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-06-1863
Type: Remeasurement
Omschrijving: Het casco van de SINGAPORE werd in juni 1863 van Singapore naar Soerabaja gesleept; aldaar werden de oude, in 1844 vervaardigde machines van de PALEMBANG in het schip geplaatst.
De Nederlandse meting van het schip is onbekend, daarom zijn zowel tonnage als afmetingen overgenomen volgens de Britse meting van 1875.

Ship History Data

Date/Name Ship 1863-00-00 SINGAPORE
Manager: C.V. onder de Firma W. Cores de Vries, Surabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar: C.V. onder de Firma W. Cores de Vries, Surabaya, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Netherlands East Indies
Callsign: PSFK
Additional info: call sign 1868: QJBN, since 1870: THPN

De firma Besier & Jonkheijm was statutair gevestigd te Rotterdam, de schepen hadden  Soerabaija als thuishaven.

De firma Besier & Jonkheijm was statutair gevestigd te Rotterdam, de schepen hadden  Soerabaija als thuishaven.

Date/Name Ship 1865-00-00 SINGAPORE
Manager: Firma Besier & Jonkheijm, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Firma Besier & Jonkheijm, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PSFK
Additional info: call sign 1868: QJBN

Date/Name Ship 1869-00-00 SINGAPORE
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THPN

Date/Name Ship 1875-04-14 SINGAPORE
Manager: Chee Tek Low, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Chee Tek Low, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements
Additional info: O.No. 74518

Date/Name Ship 1875-09-13 SINGAPORE
Manager: Lim Yang Wah, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Lim Yang Wah, Singapore, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain, colonies and settlements
Additional info: O.No. 74518

Date/Name Ship 1876-01-22 SINGAPORE
Manager: Low Seow Huck, and others, Penang, Great Britain, colonies and settlements
Eigenaar: Low Seow Huck, and others, Penang, Great Britain, colonies and settlements
Shareholder:
Homeport / Flag: Penang / Great Britain, colonies and settlements
Additional info: O.No. 74518

Ship Events Data

1862-03-22: JB 220362
De Singapore Free Press meldt, dat de scheepsbouwers Buyers & Riach (opm: te Singapore) een overeenkomst hebben gesloten met de heer Cores de Vries te Soerabaija tot het leveren van een raderstoomboot in de tijd van twaalf maanden na het sluiten des contracts. De lengte der boot zal zijn 170 en de breedte 23 voet.


1863-06-24: JB -07-63
Soerabaija, 20 juni. Heden arriveerde alhier ter rede het stoomschip PALEMBANG, kapt. Munnich, op sleeptouw hebbende twee nieuw te Singapore voor rekening der firma Cores de Vries gebouwde stoomboten, de SINGAPORE en de SINGAPORIAN. Zijn wij wel onderricht, dan zullen in de SINGAPORE de machineriƫn van de PALEMBANG geplaatst worden, welk laatste schip een belangrijke vertimmering moet ondergaan. Degenen, welke in de gelegenheid waren de SINGAPORE te bezichtigen, weiden uit over de schone constructie en inrichting dezer boot, die bestemd is voor de stoomvaart in de Indische Archipel en de OENARANG wat ruime en gemakken aanbetreft verre moet overtreffen.
1876-01-22: Lim Yang Wah verkocht het schip op 22 januari 1876 voor Str.$ 10.000,- aan Low Seow Huck (24/64e part), Khu Heng Him (20/64e part) en Lim Chong Yean (20/64e part), die het schip op 18 maart 1876 onder no. 3 opnieuw registreerden te Penang.
1878-06-25: Final Fate:
De SINGAPORE werd in 1878 gesloopt. De registratie werd om die reden op 25 juni 1878 gesloten.

Afbeeldingen


Omschrijving: Deze raderstoomboot zou de SINGAPORE van Cores de Vries zijn.
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade