Inloggen
ROTTERDAM - ID 8332


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Spar deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Henderson, Coulborn & Co., Renfrew, Great Britain
Werfnummer: 127
Launch Date: 1872-06-06
Delivery Date: 1872-09-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Henderson, Coulborn & Co., Renfrew, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 4
Power: 1400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 30 & 60-48.
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1735.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1016.00 Net tonnage
Deadweight: 1500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 254.8 Feet (British) Registered
Beam: 35.1 Feet (British) Registered
Depth: 26.3 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 388 0 0 396
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-09-00 ROTTERDAM
Manager: Plate, Reuchlin & Co. C.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Plate, Reuchlin & Co. C.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRML

Date/Name Ship 1873-05-01 ROTTERDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRML

Ship Events Data

1872-06-07: NRC 070672. Rotterdam, 6 juni. Volgens ontvangen bericht is heden van de werf der heren Henderson Coulborn & Co., Renfrew aan de Clyde, met goed gevolg te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip ROTTERDAM, groot circa 2.000 ton, en gevoerd zullende worden door kapt. J. Hus. Genoemd stoomschip is de eersteling der ontworpen directe stoomvaartlijn van Rotterdam op New York, onder directie der heren Plate, Reuchlin & Co., en zal in de loop der maand augustus van hier de reis aanvaarden.
1872-09-23: NRC 250972. Rotterdam, 24 september. Volgens particulier bericht is het Nederlandse stoomschip ROTTERDAM, kapt. Hus, gisteren middag ten 4 ure van Glasgow naar Rotterdam vertrokken.
NRC 270972. Rotterdam, 26 september. Wij vernemen, dat het voor de directe vaart op New York bestemde stoomschip ROTTERDAM, kapt. J. Hus, hedenmiddag van Glasgow te Brouwershaven gearriveerd, de zeereis in slechts 64 uren volbracht, terwijl de gemiddelde vaart 12 3/10 mijl bedroeg.
NRC 021072. Rotterdam, 1 oktober. De eerste voor de directe vaart op Amerika gebouwde stoomboot ROTTERDAM arriveerde laatstleden zondag hier voor de stad en haalde de volgende dag voor het Yachtclubgebouw aan de kade. Het geheel maakt bij de eerste aanblik een gunstige indruk, die niet vermindert, als men het inwendige van het vaartuig in ogenschouw neemt. Het schip en de machine zijn gebouwd op de werf van de heren Henderson Coulborn & Co te Renfrew aan de Clyde voor rekening van de heren Plate Reuchlin & Co. Het schip heeft een lengte van 260, breedte van 35 en holte van 24 Engelse voeten; is in Engeland gemeten 1596 register tonnen; voorzien van een compound surface condensing machine van 300 paardenkracht, welke bij de vaart naar hier is gebleken te kunnen worden opgevoerd tot een effectief vermogen van 1800 paardenkracht; heeft 3 dekken of wel twee vaste dekken en een spardek, ingericht tot de overvoer van 388 emigranten, terwijl de ruimte een berging van het dubbele getal toelaat. De smaakvol ingerichte kajuit biedt, buiten de ruime kapiteinskamer in vier hutten met elk 2 slaapplaatsen, een comfortabel verblijf voor 8 eerste klasse passagiers aan. Voor verblijf van de officieren is de voorkajuit of zogenaamde kerk met haar 4 hutten mede zeer doeltreffend en smaakvol betimmerd. De toegangen op dek tot de verschillende verblijven zijn overdekt met smaakvol gemaakte dekhuizen, terwijl het stuurgerei zodanig is ingericht, dat het op gewone wijze achter op dek, zowel als aan de voorkant van de brug, onder het onmiddellijk toezicht van de gezagvoerder of de officier die de wacht heeft, kan bewerkt worden. Een voldoend aantal boten, waaronder enige reddingsboten, op doelmatige wijze op dek geplaatst, geven de zekerheid dat ook voor mogelijke ongelukken de nodige voorzorgen zijn genomen. De doelmatig ingerichte en ruime machinekamer geeft de deskundige bezoeker mee een goede dunk van de deugdelijkheid van de gehele inrichting, terwijl de verschillende met de buitenhuid van het schip verbonden kranen op de meest praktische wijze zijn aangebracht, om bij alle omstandigheden met het meeste gemak te kunnen bewerkt worden. Het brikstuig, waarmee het vaartuig is voorzien, is alleszins geschikt om bij slechts schrale gelegenheden nog goede diensten te doen om de reis te bespoedigen, terwijl bij tegenwind de windvang niet zo groot is om ernstige tegenstand te veroorzaken. Thans, nu slechts een korte tijd op zee is doorgebracht, over de hoedanigheid van de boot als zeeschip een oordeel te vellen, zou voorbarig zijn; en eerst later, als zij enige reizen heeft gemaakt, zal moeten blijken in hoeverre zij in dat opzicht voldoet. De ondervinding, door de ondernemers bij het exploiteren van andere stoombootlijnen op Frankrijk en de Middellandse Zee opgedaan, geeft echter voldoende zekerheid, dat deze onderneming met meer dan voldoende kennis van zaken wordt aangevangen. Daarvoor pleit ook alleszins de keuze van de gezagvoerders, gevende hun verleden alle hoop dat door hen alles zal worden in het werk gesteld om de bloei van de vaart op Amerika te bevorderen.
1883-09-26: Op reis met een gemengde lading van New York naar Rotterdam is de ROTTERDAM op 26 september 1883 's morgens te 10.30 uur bij mistig weer, stijve koelte en veel zee, gestrand op de zuidwestpunt van de Zeehondenplaat (Banjaard). De 36 passagiers en 45 bemanning konden allen veilig aan land komen, en ook de lading kon later worden gelost, doch de ROTTERDAM was niet meer te bergen en ging totaal verloren. Het wrak werd op 29 oktober 1883 publiek voor sloop verkocht, doch de koper zal er weinig plezier van hebben gehad. Het wrak werd uiteindelijk in 1903 en 1907 met dynamiet opgeruimd.

Externe informatie - Overig
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: ROTTERDAM 1 (1873-1883)