Inloggen
PRINSES MARIE - ID 8322


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-02-11 / 1898-12-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Veerboot
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 214
Delivery Date: 1878-03-28
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 3000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Oscill.compound steam engines 60 & 104-84. Paddle wheels.
Speed in knots: 17
 
Gross Tonnage: 1566.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 791.00 Net tonnage
 
Length 1: 278.2 Feet (British) Registered
Beam: 35.1 Feet (British) Registered
Depth: 23.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 240
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-02-11
Register nr: 0
Scheepsnaam: PRINSES MARIE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Zeeland
Plaats: Vlissingen
Opmerkingen: nieuwe
1878-02-20, gunstige beschikking voor Dik te Wildervank uitreiking zb21-1878-02-10

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-02-11 PRINSES MARIE
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PQNH

Date/Name Ship 1898-12-00 GERMANIA
Manager: Stettiner Dampschiffs-Gesellschaft J.F. Bräunlich GmbH., Stettin, Germany
Eigenaar: Stettiner Dampschiffs-Gesellschaft J.F. Bräunlich GmbH., Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Ship Events Data

0000-00-00: Sold to foreign country
Vlissingen, 14 december 1898. Naar wij vernemen is het stoomschip PRINSES ELISABETH van de Mij Zeeland naar Zweden verkocht. Dezelfde rederij verkocht haar stoomschip PRINSES MARIE naar Duitsland. Nadere bijzonderheden ontbreken.
1878-01-08: Damaged
Vlissingen, 8 januari 1878. De stoomboot PRINSES MARIE heeft op de reis van Queenstown herwaarts schade aan een der wielen bekomen, door in zee op een onbekend voorwerp te slaan.
1878-05-20: Collision
Het stoomschip PRINSES MARIE heeft vrijdag ochtend bij aankomst in de buitenhaven te Vlissingen belangrijke schade toegebracht door aanvaring aan de ponton.
1882-03-25: Collision
Uit Vlissingen meldt men ons: Het stoomschip PRINSES MARIE van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland is in de afgelopen nacht op haar reis van Queenborough naar Vlissingen op de Thames in aanvaring gekomen met de Engelse schoener WOODLAND.
1882-10-24: Collision
Queenborough, 24 oktober 1882. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE werd heden alhier aangevaren door de kustwachtkotter TIGER.
1883-05-05: Collision
Queensbro, 5 mei 1883. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE heeft bij het binnenlopen van Vlissingen de schoener LITTLE KATE, van Londen naar Caen, in de grond gevaren; het volk is gered.
1884-01-13: Damaged
Vlissingen, 13 januari 1884. De mailboot PRINSES MARIE, van Queenborough heden hier aangekomen, heeft op de uitreis enige averij aan het stuurboordwiel en de raderkast belopen, veroorzaakt door het breken van één der zware stalen wielplanken.
1888-04-23: Collision
Vlissingen, 23 april 1888. De aanvaring van het binnenkomende mailstoomschip PRINSES MARIE en het Noorse barkschip PRESIDENT HARBITZ, uitgaande van Antwerpen naar Amerika, had gisteren plaats terwijl het zeer mistig was.
1893-01-27: Collision
Vlissingen, 27 januari 1893. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE, van Queenborough, heeft de op de rede liggende Engelse schoener ISLAND MAID, van Teignmouth naar Antwerpen bestemd, aangevaren, die daardoor het voortuig verloor.
1893-10-12: Collision
Vlissingen, 12 oktober 1893. De mailboot PRINSES MARIE is hedenochtend 4 uur aangevaren door een onbekend gebleven zeilschip op de London rivier, waardoor één der raderen stuk sloeg.
1897-01-04: Damaged
Londen, 4 januari 1897. Het stoomschip PRINSES MARIE, zaterdag te Queensboro van Vlissingen aangekomen, kwam na het landen der passagiers ten anker om rond te zwaaien, ten einde weder gereed te liggen om na de mail ingenomen te hebben, te kunnen vertrekken. Zodra het echter op de plaats langszij het hoofd was gekomen, werd bemerkt, dat het voorste deel van het stoomschip vol water begon te lopen.
1902-12-00: Final Fate: Scrapped

De GERMANIA werd in het najaar van 1902 voor sloop naar Nederland verkocht. Zij arriveerde op 5 december 1902 van Swinemünde, gesleept door de Nederlandse sleepboot NOORDZEE, in de Nieuwe Waterweg, op haar laatste reis naar Zwijndrecht, alwaar zij werd gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025vermeldt J.C.Kromwijk als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;

*    1878 t/m 1883 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Amsterdam. Het schip is in 1883 verkocht voor de sloop;

      Deze opgave klopt in het geheel niet met de volgende vaarperioden.

*    1879 t/m 1880 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1887 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen;

*    1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

 

Overige bijzonderheden

J.C.Kromwijk vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 05 juli 1884. Aankomst 20 augustus 1884 na 46 dagen. 2 officieren en 28 dagen.

*    Vertrek 06 december 1884. Aankomst 24 januari 1885 na 49 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

*    Vertrek 09 mei 1885. Aankomst 23 juni 1885 na 45 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.

*    Vertrek 26 september 1885. Aankomst 09 november 1885. 3 officieren en 94 manschappen.

*    Vertrek 27 februari 1886. Aankomst 01 april 1886 na 33 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland transporten op de volgende reizen:

*    Vertrek 09 oktober 1886. Aankomst 02 december 1886 na 54 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 12 maart 1887. Aankomst 23 april 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 42 manschappen..

*    Vertrek 08 september 1888. Aankomst 20 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 44 dagen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Zeeland” het volgende transport:

Vertrek 29 november 1890. Aankomst 12 januari 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Melding van het overlijden op 11 september 1885 van een matroos aan boord van het te Rotterdam thuisbehorend stoomschip “Utrecht”, kapitein Jacob Cornelis Kromwijk op de terugreis van Batavia op 37o20’NB/1oWL.115

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Kromwijk, Jacob Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.F.Joha als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1881 van het rader stoomschip “Stad Middelburg”, ex Southern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Het schip werd in 1882 door de rederij omgedoopt in “Aurora”;

*    1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1884 t/m 1887 van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1888 t/m 1890 van de raderstoomboot “Nederland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1660 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Joha, P.F.

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Stasse werd geboren op 23 augustus 1828 te Hardinxveld als zoon van Paulus Stasse en Adriana van der Wiel.

Hij trouwde op 12 maart 1857 te Dordrecht met Sybilla van Hemert (1834-1859, Dordrecht).

Hij trouwd voor de 2e maal op 04 april 1860 te Dordrecht met Adriana Adamina van Hemert. Net als zijn eerste vrouw is zij dochter van Arnoldus van Hemert, winkelier te Dordrecht, en Trijntje van den Heuvel.

Hij trouwt voor de 3e maal op 06 januari 1871 te Dordrecht met Johanna Bardina Bonket, 37 jaar, weduwe van Mathias van Olst en dochter van Johannes Bonket en Elizabeth Francina van Pijpen. In 1872 woonden zij in de Voorstraat D58 te Dordrecht.

In 1874 is Hendrik L.Stasse Ridder van de ,,Eikenkroon”.

Hij overleed op 12 februari 1895 te Dordrecht.

Hij werd met nummer 427 per 28 december 1858 werd hij lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Famboyante”.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik Leonardus Stasse wonend te Dordrecht was in de periode 03 maart 1859 t/m zijn overlijden op 12 februari 1895 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 102. Hij was ten tijde van de inschrijving gezagvoerder van de smak “Cornelia”, varend voor Penn & Baudien.064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse College dd 15 februari 1895 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein H.L.Stasse te Vlissingen.64b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:

*     1861             smak “Cornelia” boekhouders Pen & Bauduin te Dordrecht

*     1874             geen vermelding van een schip

*     1891             alleen vermelding van “stoomschip” zonder naam, varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland

 

Bouma025 vermeldt H.L.Stasse als gezagvoerder van/in:

  • * 1847 t/m 1862 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1853 te Joure, 77 ton o.m., varend voor Penn & Bauduin te Dordrecht. Het schip kwam in 1862 in de binnenvaart;
  • * 1863 t/m 1864 op het schroefstoomschip “Stad Dordrecht”, gebouwd in 1850 op Kinderdijk, 251 ton o.m., varend voor W.B.Derks te Dordrecht. Het schip werd in 1864 verkocht naar Engeland;
  • * 1866 van het schroefstoomschip “Willem en Clara”, gebouwd in 1864 in Kinderdijk, 400 ton o.m., varend voor W.B.Derks, cs. te Dordrecht. Het schip werd in 1866 verkocht naar Engeland;
  • * 1869 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor P.Kalis Wz te Sliedrecht;
  • * 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Stoomboot Reederij Dordrecht-Londen, Dir. P. v/d Slik; een grote onderbreking. Is er verwarring met kapitein J.J.Stasse, zie aldaar.
  • * 1883 t/m 1888 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • * 1884 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen; overlap
  • * 1885 t/m 1890 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*   1888 t/m 1895 van het rader stoomschip “Engeland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1648 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

In het Register van binnengekomen schepen in het Gemeentearchief van Dordrecht staat de binnenkomst van de smak “Cornelia” onder gezag van kapitein H.L.Stasse op 18 september 1857 en 23 januari 1859.

Volgens monsterrol nr. 1768 dd 03 oktober 1856 in het Gemeentearchief te Dordrecht was hij kapitein op de smak “Cornelia”

Volgens monsterrol nr. 2124, dd. 06 maart 1865 te Dordrecht was hij gezagvoerder van de “Willem en Clara” en vertrok uit Dordrecht met een equipage van 17 man naar Gothenburg.

Op 21 november 1864 (MRD 2113) is hij kapitein het nieuwe schroefstoomschip “Willem en Clara” en vertrekt vanuit Dordrecht met 17 man naar Goteborg.

In 1874 is hij kapitein op het stoomschip “Dordrecht”, reder Stoom My Zeeland. staat niet in Bouma025.

 

Zierikzeesche Courant 02 maart 1864

Op 27 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stassse, komend van Dordrecht met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 12 maart 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht en met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 23 maart 1864

Op 19 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen en met bestemming Dordrecht.

 

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 26 maart 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht op weg naar Londen.

 

Zierikzeesche Courant 06 april 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 03 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen naar Rotterdam.

 

Zierikzeesche Courant 13 april 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 09 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordt op weg naar Londen.

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Stasse, Hendrik Leonardus

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Brouwer Jr als gezagvoerder gedurende:

  • 1883 t/m 1884 van de raderstoomboot “Aurora” ex Stad Middelburg, ex Southern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1498 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland”. Het schip werd in 1888 te Vlissingen gesloopt, maar de gezagvoerder tot die tijd is niet vermeld;
  • 1884 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1885 t/m 1887 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen
  • 1888 t/m 1895 van het raderstoomschip “Duitsland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1653 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Brouwer Jr, S.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Boll als gezagvoerder gedurende:

  • 1888 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1889 van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1891 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1893 t/m 1895 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1896 van het raderstoomschip “Duitsland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1653 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Boll, W.

Familiegegevens en opleiding

Overleden on 1885

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.M.Lucas was met vlagnummer R26 in de periode 1878 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was dus wèl gerechtigd om de Maatschappijvlag te voeren, maar kon geen financiële aanspraken doen gelden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.M.Lucas met vlagnummer R26 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1878, 1880                 van het ss. “Rotterdam’   1735 ton n.m.      varend voor Ned.Amer.Stoomv.Mij te R’dam

*    1881 t/m 1883           van het ss. “Amsterdam” 2777 ton              varend voor Ned.Amer.Stoomv.Mij te R’dam

 

Bouma025 vermeldt T.M.Lucas als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1881van het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 te Elshout, 2040 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomv. Maatschappij te Rotterdam;

*    1882 t/m 1884 van het schroefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1889 te Dumbarton, 2750 ton n.m., varend voor de Nederl.Amerik.Stoomvaart Mij. te Rotterdam. Het schip is bij Sable Eiland verongelukt;

*    1888 van het rader stoomschip “Willem Prins van Oranje”, gebouwd in 1883 te Glasgow, 1573 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1889 t/m 1895 (?) van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Het schip is in 1898 verkocht naar Stettin, maar het is uit de opgave van Bouman duidelijk, dat Lucas toen geen gezagvoerder meer was;

*    1895 t/m (na) 1900 op het ijzeren raderstoomschip “Koningin Wilhelmina”, gebouwd in 1895 te Glasgow, 1943 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Het ss. “Amsterdam” strandde op 10 juli 1884 tijdens dikke mist op Sable Island en ging verloren. Het was op weg van Rotterdam naar New York. Drie man kwamen om.

Het ss. “Amsterdam” werd gebouwd in 1880 bij A.Mac Millan & Sons te Dumbarton, mat 2777 Brt en voer voor de Holland Amerika Lijn te Rotterdam072

 

p.45. Het decennium 1880-1890 was voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam  een zeer moeilijke periode vanwege verliezen van schepen.

“Tijdens dik weer liep de AMSTERDAM op 30 juli 1884 op de buitenbanken van de zo gevaarlijke kust van Sabel Island. Het bleek al spedig dat het schip als verloren moest worden beschoud. De 264 opvarenden gingen in de sloepen en men wist de kust te bereiken. Helaas kosste ook deze ramp aan twee man het leven.”

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Lucas, T.M.

Afbeeldingen


Omschrijving: PRINSES MARIE

Omschrijving: PRINSES MARIE
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: Het schip als GERMANIA
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten