Inloggen
OENARANG - ID 8288


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1859-03-23 / 1866-02-00

Identification Data

Bouwjaar: 1842
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Thomas Wilson & Co., Liverpool, Great Britain
Launch Date: 1841-09-16
Delivery Date: 1842-01-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Fawcett, Preston & Co., Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, inverted side lever
Number of Cylinders: 2
Power: 250
Power Unit: IHP (IPK)
 
Net Tonnage 2: 223.00 lasts
 
Length 1: 48.99 Meters ***Unknown***
Beam: 7.77 Meters ***Unknown***
Depth: 5.06 Meters ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1842-01-19 LADY MARY WOOD
Manager: Peninsuralr & Oriental Steam Navigation Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Peninsuralr & Oriental Steam Navigation Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: Off.no. 32729

Date/Name Ship 1859-03-23 OENARANG
Manager: Wermuth, Van Heeckeren & Co., Samarang, Netherlands East Indies
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Samarang, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Samarang / Netherlands
Additional info: Nederlands-Indische zeebrief uitgereikt 23 maart 1859 onder no. 2158

Date/Name Ship 1862-08-00 OENARANG
Manager: C.V. onder de Firma W. Cores de Vries, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: C.V. onder de Firma W. Cores de Vries, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

per 24 juli 1862 werd een nieuwe zeebrief voor de OENARANG uitgereikt, die toen toebehoorde aan de eigenaren:

firma Wermuth & Co, Samarang (boekhouders)
F.J.A. Bayer, Samarang
F. Ruthmeyer, Samarang
S. van Hulsteijn, Samarang (gezagvoerder)
H.J. Lion, Samarang
firma Adam & Co., Samarang
C.S. van Heeckeren, Samarang
firema Jacobus Heijmans & Co, Samarang
F.O. Marshall & Co.

Nog in hetzelfde jaar 1862 werd het schip aangekocht door W. Cores de Vries voor zijn stoombootrederij.

 

Ship Events Data

1859-02-00: Additional info
De OENARANG, ex-Brits stoomschip LADY MARY WOOD, was te Hongkong overgenomen en op zeepas, afgegeven door de Nederlandse consul te Hongkong, naar Samarang gevaren.
1862-08-00: JB 060862
De overdracht van de stoomboot OENARANG aan de firma Cores de Vries zal, naar wij vernemen, te Singapore plaats hebben, omdat de onkosten van deze transactie in deze Kolonie te hoog zouden lopen. Enige honderden guldens zouden, volgens zeggen er mede gemoeid zijn, zo zulks alhier plaats greep, terwijl het bedrag van die onkosten te Singapore betrekkelijk zeer gering zijn. Als het waar is, is het een treurige waarheid. (opm: de OENARANG is op 30 juli van Batavia naar Singapore vertrokken, nog onder kapt. S. van Hulstijn)
1866-02-00: Final Fate:
In februari 1866 te Soerabaja voor sloop verkocht.
JB 170166 Advertentie. Veiling van stoomschepen. Op een nader te bepalen dag in de maand februari zal op vendutie verkocht worden de romp van het stoomschip MAKASSAR, de romp van het stoomschip OENARANG, beiden liggende ter rede van Soerabaja, en de inventaris van deze beide stoomschepen liggende op de wal. Verder de stoomscheepjes FAIRY, JAVAAN en SINGAPORIAN, liggende voor het erf van W. Cores de Vries, en daarna het erf, gelegen in de kampong Bandaran, met de daarop staande steenkolenloodsen en andere gebouwen, benevens een grote partij djatihout, geschikt voor huisbouw. Nadere informaties te verkrijgen bij W. Cores de Vries.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Hulsteijn, S. van

Afbeeldingen


Omschrijving: De machine uit 1842 van de LADT MARY WOOD
Collectie: National Maritime Museum - Greenwich
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Bouwtekening

Omschrijving: De LADY MARY WOOD passeert Gibraltar.
Collectie: National Maritime Museum - Greenwich
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

Career

07.04.1841: Name chosen, after the wife of Charles Wood, Secretary to the Admiralty (later Sir Charles and then the 1st Viscount Halifax).

16.09.1841: Launched.

19.01.1842: Registered as Lady Mary Wood for The Peninsular and Oriental Steam Navigation Company at a cost of £21,700.

02.02.1842: Maiden voyage Falmouth/Peninsula.

1842: Damaged on the rocks off Cape Tourinan in northern Spain; Captain Cooper attempted to cover up the incident, was suspended, warned and then reinstated.

1844: Narrowly avoided being run down at night by an unlit sailing ship, though she herself was carrying lights as had always been P&O practice even in the absence of legal compulsion.

1844: The first of the three ships used by the satirist William Makepeace Thackeray when making his celebrated ‘Mediterranean cruise’ - he travelled in her to Gibraltar, then on to Constantinople by Tagus and to the Holy Land in Iberia.

27.11.1844: Left Southampton for Calcutta to open the Galle/Hong Kong mail service.

27.07.1845: Left Galle for Penang, Singapore and Hong Kong (arrived 13th August).

13.08.1845: Arrived in Hong Kong.

07.1848: At Galle when a local revolt broke out. The speed with which she was able to reach Madras and return to Trincomalee with half a British battalion and a complete native regiment was a prime factor in containing the unrest.

11.03.1850: Opened an experimental Hong Kong/Amoy/Shanghai service, only to be met by Customs arrangements and lawsuits ‘rigged’ by sailingshop operators fearful of the new competition. Fined $200 for

loading silk (a ‘planted’ consignment) at Woosung, where sailingships loaded, but outside Shanghai harbour jurisdiction. Matterswere sorted out in P&O’s favour in the Hong Kong Supreme Court.

02.1851: Withdrawn from the run, which was closed until March 1852.

15.03.1851: Laid up at Calcutta.

06.11.1851: Opened Calcutta/Hong Kong service.

26.03.1852: Carried troops and stores Calcutta/Rangoon.

14.10.1854: Sent with party of Royal Navy seamen and Marines to search (unsuccessfully) for a French lady abducted by pirates after the barque Caldera was wrecked south of Macao.

1857: Gross tonnage re-stated as 553 grt.

12.1858: Sold to E C Wermuth, C S Van Heeckeren & Co., Samarang.

03.02.1859: Sailed from Hong Kong for Samarang where she was renamed Oenarang. Ran briefly between China and the Dutch East Indies

1862: Sold to W C de Vries, Batavia.

02.1866: Engines removed at Surabaya and she was reduced to a hulk.

1867: Broken up at Batavia

(opm: ontvangen mei 2021 van de site P&O Ship Fact Sheet)

Bronnen

Jaar: 2021
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: P&O Heritage, ship fact sheet