Inloggen
NOORD HOLLAND - ID 8284


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 103
Delivery Date: 1874-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons, Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 38 & 73 - 36 (inches)
 
Gross Tonnage: 1961.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1425.63 Net tonnage
 
Length 1: 286.3 Feet (British) Registered
Beam: 36.1 Feet (British) Registered
Depth: 25.6 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-02-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOORDHOLLAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: Chetham, R.
Opmerkingen: ja, eerste
1882-02-15, gunst. Beschik uitreiking zb103-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-00-00 TORRINGTON
Manager: Lambert Bros., London, Great Britain
Eigenaar: Commercial Steam Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1881-00-00 NOORD HOLLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen & John Sheriff Hill, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNBR

Date/Name Ship 1891-00-00 TORRINGTON
Manager: G.R. Berwick, London, Great Britain
Eigenaar: G.R. Berwick, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1892-00-00 HONGAY
Manager: James J. Bell Irving, London, Great Britain
Eigenaar: James J. Bell Irving, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1894-00-00 HONGAY
Manager: W.B. Walter, Hong Kong, Great Britain
Eigenaar: W.B. Walter, Hong Kong, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hong Kong / Great Britain

Date/Name Ship 1895-00-00 KWAN-ON MARU NO. 11
Manager: Oaki Kikusaburo, Tokyo, Japan
Eigenaar: Oaki Kikusaburo, Tokyo, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Tokyo / Japan

Ship Events Data

1875-01-13: De TORRINGTON is op 13 januari 1875 op de eerste reis van Rotterdam naar Batavia vertrokken, in de dienst van Ruys & Co. (opm: het schip, dat reeds medio december 1874 zou vertrekken, werd ten gevolge van stakingen in Engeland te laat door de bouwwerf opgeleverd)
1894-00-00: Het is niet bekend, of de verkoop van de HONGAY door Bell Irving aan W.B. Walter in 1894 of 1895 plaats vond. Het is evenmin bekend, of de verkoop door W,B, Walter aan Oaki Kukusaburo in 1894 of 1895 plaats vond.
1908-03-07: Final Fate:
De KWAN-ON MARU No. 11 is, op reis met een lading stukgoederen van Yokohama naar Otaru, op 7 maart 1908 aan de grond gelopen bij Yagoshi Point (provincie Shiribeshi, eiland Hokkaido, Japan) en total loss geworden.

Afbeeldingen


Omschrijving: TORRINGTON
Collectie: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: NOORD-HOLLAND
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

JB 250686
Batavia, 25 juni. De Internationale Crediet en Handelsvereeniging Rotterdam bood gisteren als agenten van de Rotterdamsche Lloyd aan enige genodigden aan boord van het onlangs vertimmerde stoomschip NOORD-HOLLAND, gezagvoerder Kromwijk, een dejeuner aan , dat door weelderigheid en gezellige en prettige toon uitmuntte. Een paar lieve damesgezichtjes brachten tot het laatst het hunne in hoge mate bij. De gasten werden het ganse schip rondgeleid om eens te zien wat de resultaten van de vertimmering zijn geweest. De daardoor ontstane verbetering kan niet genoeg worden geroemd. De gehele inrichting voor eerste klasse passagiers, welke vroeger onder het dek was aangebracht, is thans daar boven op geconstrueerd en wel zo praktisch als men maar wensen kan. Elke hut is ruim en luchtig, de kooien zijn breed en lang genoeg om een paar lange benen niet te noodzaken zich dubbel te moeten vouwen, aan gebrek aan licht souffreerden ze evenmin, in het kort, de hutten zijn wat ze voor landrotten moeten zijn, ruim, koel, helder en geriefelijk. Verder zijn er 10 hutten met één couchette gebouwd voor alleen reizende passagiers, waardoor het zo onaangename samenwonen in een beknopte ruimte, dikwijls met iemand, die men nu juist niet zo bijzonder graag lijden mag, vermeden wordt. Ook de familiehutten zijn zodanig dat men er een aardig troepje kinderen op na zal moeten houden, voor men over gebrek aan ruimte klagen kan. Door het gehele schip zijn geleidedraden voor elektrische verlichting aangebracht. Een grote verbetering dus. De NOORD-HOLLAND (ex-TORRINGTON) heeft machines van 1.000 PK, meet 1.961 ton (opm: vóór deze verbouwing) en is thans zeker een van de aangenaamst ingerichte passagiersschepen, die men zich wensen kan. Naar hetgeen wij er van zagen, wordt ook voor de inwendige mens op een wijze gezorgd, die de meest verwende magen bevredigen zal en kan dit schip dus gerust aan elke verlofganger of welverdiende rust genieter aanbevolen worden.