JB 250686
Batavia, 25 juni. De Internationale Crediet en Handelsvereeniging Rotterdam bood gisteren als agenten van de Rotterdamsche Lloyd aan enige genodigden aan boord van het onlangs vertimmerde stoomschip NOORD-HOLLAND, gezagvoerder Kromwijk, een dejeuner aan , dat door weelderigheid en gezellige en prettige toon uitmuntte. Een paar lieve damesgezichtjes brachten tot het laatst het hunne in hoge mate bij. De gasten werden het ganse schip rondgeleid om eens te zien wat de resultaten van de vertimmering zijn geweest. De daardoor ontstane verbetering kan niet genoeg worden geroemd. De gehele inrichting voor eerste klasse passagiers, welke vroeger onder het dek was aangebracht, is thans daar boven op geconstrueerd en wel zo praktisch als men maar wensen kan. Elke hut is ruim en luchtig, de kooien zijn breed en lang genoeg om een paar lange benen niet te noodzaken zich dubbel te moeten vouwen, aan gebrek aan licht souffreerden ze evenmin, in het kort, de hutten zijn wat ze voor landrotten moeten zijn, ruim, koel, helder en geriefelijk. Verder zijn er 10 hutten met één couchette gebouwd voor alleen reizende passagiers, waardoor het zo onaangename samenwonen in een beknopte ruimte, dikwijls met iemand, die men nu juist niet zo bijzonder graag lijden mag, vermeden wordt. Ook de familiehutten zijn zodanig dat men er een aardig troepje kinderen op na zal moeten houden, voor men over gebrek aan ruimte klagen kan. Door het gehele schip zijn geleidedraden voor elektrische verlichting aangebracht. Een grote verbetering dus. De NOORD-HOLLAND (ex-TORRINGTON) heeft machines van 1.000 PK, meet 1.961 ton (opm: vóór deze verbouwing) en is thans zeker een van de aangenaamst ingerichte passagiersschepen, die men zich wensen kan. Naar hetgeen wij er van zagen, wordt ook voor de inwendige mens op een wijze gezorgd, die de meest verwende magen bevredigen zal en kan dit schip dus gerust aan elke verlofganger of welverdiende rust genieter aanbevolen worden.