Inloggen
MARTINUS EN HENRIËTTE - ID 8258


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-09-28 / 1881-02-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Richardson Duck & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 13
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: R. Stephenson & Co. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 85
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 600 & 1120-660
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 407.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 277.00 Net tonnage
Deadweight: 595.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 54.90 Meters Registered
Beam: 7.34 Meters Registered
Depth: 4.11 Meters Registered
Draught: 4.092 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1874
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Had aanvankelijk stoommachine van het enkelvoudige systeem. In 1874 tot Compoudmachine verbouwd bij de firma Walker, Struck & Co., Rotterdam.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-09-24
Register nr: 18680625
Scheepsnaam: MARTINUS EN HENRIETTE
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 239
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vlierboom & Zonen, C.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hörner, A.T.A.
Opmerkingen: In het Buitenlands verkocht-datum besluit nieuwe zeebrief26-10-1869 -28- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1867 - 610
Corr. Kapt. A.M.C. den Exter van den Brink

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-08-16 IRON MASTER
Manager: London & Middlesbrough Steam Shipping Company Ltd, Stockton-on-Tees, Great Britain
Eigenaar: London & Middlesbrough Steam Shipping Company Ltd, Stockton-on-Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockton-on-Tees / Great Britain
Additional info: Off.no. 16220

Date/Name Ship 1861-00-00 IRON MASTER
Manager: John Vaughan, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: Henry Bolckow & John Vaughan, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain
Callsign: LWNG
Additional info: Off.no.16220

Date/Name Ship 1868-10-00 MARTINUS EN HENRIETTE
Manager: Pieter Kalis Wouterszn, Sliedrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter Kalis Wouterszn, Sliedrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sliedrecht / Netherlands
Callsign: PLNH
Additional info: Vervoer van goederen en vee tussen Dordrecht en Londen

Date/Name Ship 1873-08-00 MARTINUS EN HENRIETTE
Manager: N.V. Stoomboot-Reederij 'Dordrecht-London', Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomboot-Reederij 'Dordrecht-London', Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PLNH

Date/Name Ship 1878-09-00 GERTRUDE
Manager: Firma Phs. Van Ommeren, 1923: Phs Van Ommeren's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Phs Van Ommeren (51%) en Dawson Brothers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NTCW
Additional info: Dienst Rotterdam en Southampton, Jersey en Guernsey.

Ship Events Data

1867-10-12: Op reis van Middlesbrough naar Rotterdam tussen Schiedam en Delfshaven aangevaren door het uitgaande Engelse ss 'Pacific'. De 'Ironmaster' zonk. Alle opvarenden werden gered. In gezonken toestand werd het wrak op 28 december 1867 op last van de assuradeuren te Rotterdam publiek verkocht. In 1868 gelicht en hersteld.

NRC 131067. Rotterdam, 12 oktober. Het Engelse stoomschip IRONMASTER, opkomende van Hellevoetsluis, is heden namiddag, tussen Schiedam en Delfshaven aangevaren door het van hier vertrokken Engelse stoomschip PACIFIC, ten gevolge waarvan eerst gemelde schip is gezonken. Persoonlijke ongelukken hebben geen plaats gehad. (opm: de IRONMASTER was op 12 oktober van Middlesbrough te Hellevoetsluis aangekomen)
NRC 221267. Advertentie. De makelaars Montauban van Swijndregt en Van Dam te Rotterdam zullen, als last hebbende van hunne meester, op zaterdag de 28e december 1867, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, nº. 499, publiek verkopen het Engelse ijzeren schroef-stoomschip IRONMASTER met deszelfs stoommachine, groot ca. 422,6 Nederlandse tonnen, zijnde gemeld stoomschip, laatst gevoerd door kapt. Wright, thans gezonken liggende in de rivier de Maas nabij Schiedam. Nadere informatiën zijn te bekomen bij de heer J. Hudig en bovengemelde makelaars.
1868-06-15: History
NRC 150668. Schiedam, 13 juni. In de maand oktober van het vorige jaar is in de nabijheid van deze stad het Engelse stoomschip IRONMASTER in de grond gevaren. De pogingen destijds door de eigenaars in het werk gesteld om dit stoomschip boven water te halen zijn geheel mislukt, en dien ten gevolge is bij openbare verkoop de heer P. Kalis te Sliedrecht daarvan eigenaar geworden. Aan de onvermoeide pogingen van genoemde heer Kalis is het dezer dagen mogen gelukken om het stoomschip onder de leiding van de scheepsbouwmeester P. Boele te Bolnes uit de diepte boven water en geheel vlot te krijgen zonder dat een enkel ongeval daarbij plaats had. Voor zo ver men kan bespeuren, heeft het schip niets geleden, zodat het te verwachten is, dat het spoedig in de vaart gebracht zal worden om, naar wij vernemen, te voorzien in een geregelde dienst tussen Dordrecht en Londen.
NRC 041068. Dordrecht, 3 oktober. Hedenmorgen ten 6½ ure is van hier vertrokken om een proeftocht te doen de voor de dienst tussen deze stad en Londen bestemde ijzeren schroefstoomboot MARTINUS EN HENRIETTE (vroeger genaamd IRONMASTER), gevoerd door kapt. H.L. Stasse. Van hier is de boot gestoomd naar Sliedrecht om enige reders af te halen. Van daar teruggekomen heeft men aan de Merwekade aangelegd, om aldaar enige families aan boord te nemen en ten 8¾ ure van hier vertrokken naar Brouwershaven of Hellevoetsluis op hier terug. Dit is de eerste zeestoomboot, die ooit te Sliedrecht is geweest.
1873-08-23: NRC 170873. Advertentie. A.C. van Wageningen Jr., D. de Jongh Wzn., R. Boonen en J. de Voogd Jr., makelaars te Dordrecht, zullen, als lasthebbenden van hun meesters, op zaterdag 23 augustus 1873, des voormiddags ten 12 uren, in het koffiehuis van J.C. van der Horst, over het Stadhuis, veilen en onmiddellijk daarna bij afslag verkopen het ijzeren schroef-stoomschip MARTINUS EN HENRIETTE, hebbende een stoomvermogen van 80 paardenkracht, en twee stoomkranen voor lossen en laden, zijnde lang volgens meetbrief 51,73 meter, wijd 6,20 meter, en hol 4,11 meter en alzo gemeten op 453 tonnen met machine, thans in de vaart tussen Dordrecht en Londen, en zulks met al zijn toebehoren, zoals bij inventaris breder is omschreven. Het schip is te bezichtigen iedere donderdag en vrijdag en op de verkoopdag aan de Kalkhaven. Nadere informatiën zijn te bekomen bij de heer J. Bouten, directeur, en bij bovengenoemde makelaars.
NRC 260873. Verkochte schepen te Dordrecht op zaterdag 23 augustus: het Nederlandse stoomschip MARTINUS EN HENRIETTE: NLG 34.250. Koper J. Bouten.


1876-00-00: Op een zandbank gestoten waarbij het schip en de ketels ernstige schade opliepen. Daarna bodemplaten vernieuwd. In januari 1878 uit dienst gesteld en te koop aangeboden.
1881-02-24: Final Fate:
Op reis van Sunderland naar Aberdeen met een lading steenkool in de nacht van 24 op 25 februari 1881 op 2 mijl van Souter Point in aanvaring met het Engelse ss CARBON (1855, 459 brt). De GERTRUDE zonk binnen 5 minuten en ging verloren. Alle opvarenden kwamen veilig aan boord van de CARBON.

Gezagvoerders

Kapitein;

1865-10-04     bark      "JUNO "

1865-12-1       brik         "NAGASAKI "

1869-12-1       bark       "GIJSBERT KAREL van HOGENDORP

 

Datum vanaf: 0
Kapitein: Hörner, Andreas Floris Arys

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Stasse werd geboren op 23 augustus 1828 te Hardinxveld als zoon van Paulus Stasse en Adriana van der Wiel.

Hij trouwde op 12 maart 1857 te Dordrecht met Sybilla van Hemert (1834-1859, Dordrecht).

Hij trouwd voor de 2e maal op 04 april 1860 te Dordrecht met Adriana Adamina van Hemert. Net als zijn eerste vrouw is zij dochter van Arnoldus van Hemert, winkelier te Dordrecht, en Trijntje van den Heuvel.

Hij trouwt voor de 3e maal op 06 januari 1871 te Dordrecht met Johanna Bardina Bonket, 37 jaar, weduwe van Mathias van Olst en dochter van Johannes Bonket en Elizabeth Francina van Pijpen. In 1872 woonden zij in de Voorstraat D58 te Dordrecht.

In 1874 is Hendrik L.Stasse Ridder van de ,,Eikenkroon”.

Hij overleed op 12 februari 1895 te Dordrecht.

Hij werd met nummer 427 per 28 december 1858 werd hij lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Famboyante”.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik Leonardus Stasse wonend te Dordrecht was in de periode 03 maart 1859 t/m zijn overlijden op 12 februari 1895 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 102. Hij was ten tijde van de inschrijving gezagvoerder van de smak “Cornelia”, varend voor Penn & Baudien.064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse College dd 15 februari 1895 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein H.L.Stasse te Vlissingen.64b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:

*     1861             smak “Cornelia” boekhouders Pen & Bauduin te Dordrecht

*     1874             geen vermelding van een schip

*     1891             alleen vermelding van “stoomschip” zonder naam, varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland

 

Bouma025 vermeldt H.L.Stasse als gezagvoerder van/in:

  • * 1847 t/m 1862 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1853 te Joure, 77 ton o.m., varend voor Penn & Bauduin te Dordrecht. Het schip kwam in 1862 in de binnenvaart;
  • * 1863 t/m 1864 op het schroefstoomschip “Stad Dordrecht”, gebouwd in 1850 op Kinderdijk, 251 ton o.m., varend voor W.B.Derks te Dordrecht. Het schip werd in 1864 verkocht naar Engeland;
  • * 1866 van het schroefstoomschip “Willem en Clara”, gebouwd in 1864 in Kinderdijk, 400 ton o.m., varend voor W.B.Derks, cs. te Dordrecht. Het schip werd in 1866 verkocht naar Engeland;
  • * 1869 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor P.Kalis Wz te Sliedrecht;
  • * 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Stoomboot Reederij Dordrecht-Londen, Dir. P. v/d Slik; een grote onderbreking. Is er verwarring met kapitein J.J.Stasse, zie aldaar.
  • * 1883 t/m 1888 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • * 1884 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen; overlap
  • * 1885 t/m 1890 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*   1888 t/m 1895 van het rader stoomschip “Engeland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1648 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

In het Register van binnengekomen schepen in het Gemeentearchief van Dordrecht staat de binnenkomst van de smak “Cornelia” onder gezag van kapitein H.L.Stasse op 18 september 1857 en 23 januari 1859.

Volgens monsterrol nr. 1768 dd 03 oktober 1856 in het Gemeentearchief te Dordrecht was hij kapitein op de smak “Cornelia”

Volgens monsterrol nr. 2124, dd. 06 maart 1865 te Dordrecht was hij gezagvoerder van de “Willem en Clara” en vertrok uit Dordrecht met een equipage van 17 man naar Gothenburg.

Op 21 november 1864 (MRD 2113) is hij kapitein het nieuwe schroefstoomschip “Willem en Clara” en vertrekt vanuit Dordrecht met 17 man naar Goteborg.

In 1874 is hij kapitein op het stoomschip “Dordrecht”, reder Stoom My Zeeland. staat niet in Bouma025.

 

Zierikzeesche Courant 02 maart 1864

Op 27 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stassse, komend van Dordrecht met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 12 maart 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht en met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 23 maart 1864

Op 19 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen en met bestemming Dordrecht.

 

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 26 maart 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht op weg naar Londen.

 

Zierikzeesche Courant 06 april 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 03 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen naar Rotterdam.

 

Zierikzeesche Courant 13 april 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 09 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordt op weg naar Londen.

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Stasse, Hendrik Leonardus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Op 6 april 1855 (Monsterrol in Gemeentearchief van Dordrecht nr 1683) was E.C.Schott 2e stuurman, oud 34 jaar, wonend te Dordrecht maandgage f 40,- op de bark ,,JUNO 2” 350 last / (1853) werf Jan Schouten / reder Sandberg te Dordrecht en vertrok via Cardiff naar Hongkong onder kapitein Willem J.Chevalier.

Bouma025 vermeldt E.C.Schot als gezagvoerder gedurende:

  • * 1870 van de ijzeren raderstoomboot “Heinrich Heister”, gebouwd in 1869, bouwlocatie niet vermeld, 543 ton o.m., varend voor de Stoomboot reederij Dordrecht-Londen. Dir. P.v/d Slik. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Schot, E.C.

Familiegegevens en opleiding

Jacob Hendrik Stuit werd geboren te Veendam op 25 september 1819 als zoon van kapitein Hendrik R Stuit en Geertje Bouten. (gegevens niet in Genlias)

Hij was getrouwd met Johanna Wilhelmina van Wijngaarden (geboren 1822 te Dordrecht). In 1854 woont hij in de Prinsenstraat 211 te Dordrecht in het huis van Jacob Bauduin samen met zijn vrouw en kinderen Jacona Catharina (1847) en Jacob Hendrik, geboren in 1849 te Dordrecht.

Hij overleed in 1879 (in Dordrecht?)

Hij werd per 10 december 1852 met nr. 328 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge La Flamboyante.

 

Bron

Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie

Noord-Hollands Archief

Algemeen

Gemeente: Amsterdam
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: reg.3;fol.15v
Datum: 06-02-1884

Bruidegom

Jacob Hendrik Stuit
Leeftijd: 35
Geboorteplaats: Dordrecht

Bruid

Agatha Hendrika van den Bos
Leeftijd: 28
Geboorteplaats: Amsterdam

Vader bruidegom

Jacob Hendrik Stuit

Moeder bruidegom

Johanna Wilhelmina van Wijngaarden

Vader bruid

Nicolaas van den Bos

Moeder bruid

Maria Wilhelmina Gerrandt

Nadere informatie

beroep Bg.:varensgezel;beroep Bd.:werkster

 

 

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Stuit wonend te Dordrecht was in de periode 19 januari 1849 t/m zijn royement in 1879 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 11. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Merwedestroom”.111 en 64a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 01februari 1849 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein Stuit.064b

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

“Vlag 11. J.H.Stuit. Overleden. Niet betaald sedert 1876/77. Geroyeerd 1879.”

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.H.Stuit als gezagvoerder064a:

1850                                                                  schoenerkof “Merwedestroom”                                   boekhouders Klerk & Voogs, Dordrecht

1852 t/m 1859; 186           stoomboot “Stad Dordrecht”                                        boekhouders Verbeke & v.d. Sande, Dordrecht

1874                                                                  stoomboot “Martinus & Henriëtte”               boekhouder J.Bouten

 

Bouma025 vermeldt J.H.Stuit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1848 t/m 1850 op de schoenerkof “Merwedestroom”, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
  • * 1851 t/m 1853 op het schroefstoomschip “Stad Dordrecht”, gebouwd in 1850 op de werf van Fop Smit aan de Kinderdijk, 251 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht,
  • * 1854 t/m 1858 op hetzelfde schip maar nu voor A.J.Verbeek & v/d Sande te Dordrecht;
  • * 1859 t/m 1862 op het zelfde schip, maar nu voor W.B.Derks te Dordrecht;
  • * 1863 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Sara”, gebouwd in 1862 te Kinderdijk, 600 ton, varend voor W.B.Derks cs te Dordrecht. Het schip werd in 1867 verkocht naar Dordrecht;
  • * 1869 t/m 1870 van de raderstoomboot “Batavier”, gebouwd in 1855 te Feyenoord, 1060 ton o.m., varend voor de Ned.Stoomboot Maatschappij. Dir. J.W.L. van Oordt te Rotterdam;
  • * 1870 op hetzelfde schip, maar nu voor de Stoomboot-Reederij Dordrecht-Londen , Dir. P.v/d Slik te Sliedrecht;
  • * 1871 t/m 1876 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor de Stoomboot-Reederij Dordrecht-Londen Dir. P.v/d Slik te Sliedrecht.

 

Overige bijzonderheden

Zierikzeesche Courant dd 10 februari 1864

Op 06 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Sara” onder kapitein J.H., komend van Dordrecht op weg naar Londen.

 

Zierikzeesche Courant dd 17 februari 1864

Op 11 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Sara” komend van Londen.

 

Zierikzeeuwsche Courant dd. 24 januari 1864

Op 20 februari 1864 is te Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapitein J.H.Stuit komend van Dordrecht en met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 27 februari 1864

Op 25 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Sara”, kapitein J.H.Stuit, komend van Londen en op weg naar Dordrecht.

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 05 maart 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapt. J.H.Stuit, komend van Dordrecht en op weg naar Londen.

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 12 maart arriveerde te Brouwershaven de “Sara”, kapitein J.H.Stuit, komend van Londen en met bestemming Dordrecht.

 

Zierikzeesche Courant 23 maart 1864

Op 19 maart 1864 is te Brouwershaven uitgezeild de “Sara”, kapt. J.H.Stuit, komend van Dordrecht en met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven gearrriveerd op26 maart 1864 de “Sara”, kap. L.H.Stuit komend van Londen.

 

Zierikzeesche Courant 06 april 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 02 april 1864 de “Sara”, komend van Dordrecht op weg naar Londen.

 

NRC 11 januari 1848114

Tromsöe, 28 november. Het schip MERWESTROOM, kapt. Stuit, van hier rondvis met naar Dordrecht bestemd, is met verlies van zeilen te Skroven binnengelopen.

 

NRC 28 januari 1850114

Advertentie. Dordrecht en Londen. Het voor passagiers, goederen en vee nieuw gebouwd, snelvarend Nederlands stoomschroefschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, vertrekt van Dordrecht naar Londen zaterdag de 1e februari des morgens. Adres te Dordrecht bij de directie of bij de cargadoors Visser & Van der Sande, en te Londen bij Hall & Son, 6, Circus Minories. (opm: het vertrek werd uitgesteld, zie advertentie d.d. 4 februari 1850)

 

NRC 04 februari 1850114

Advertentie. Wekelijkse stoombootdienst tussen Dordrecht en Londen voor passagiers, goederen en vee. Het geheel nieuw gebouwd ijzer schroef-stoom-schooner-schip STAD DORDRECHT, groot ruim 300 ton, zal met mei aanstaande voor bovengenoemde dienst in de vaart gebracht worden. De tijd van vertrek zal nader worden bekend gemaakt. Informatiën zijn inmiddels te bekomen te Dordrecht ten kantore der directie, Maartensschat, letter A, No. 104. (zie NRC 240550)

 

NRC 24 mei 1850114

Advertentie. Wekelijkse dienst Dordrecht en Londen voor passagiers, goederen en vee. Het nieuw gebouwd Nederlands stoomschroefschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, vertrekt van Dordrecht zaterdag de 8e juni ’s morgens ten 9 ure. Adres bij de directie of bij de cargadoors Visser & Van der Sande. (opm: zie ook advertentie in NRC 040250)

 

NRC 11 juni 1850114

Hellevoetsluis, 10 juni. Het stoomschip STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, stoomde heden van hier naar Brouwershaven (opm.: eerste vermelding van dit stoomschip in de zeetijdingen)

 

NRC 27 november 1850114

Hellevoetsluis, 26 november. Heden arriveerde alhier uit zee de stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, als bijlegger, naar Londen. Dezelve is, na de Galloper gepasseerd te zijn, door zware storm, gebroken machine, lekkage en verlies van zeilen teruggekomen en bij het binnenlopen achter de Kwak tegen de Noorderwal aan de grond geraakt. Er zijn ijssloepen en manschappen tot adsistentie.

 

NRC 28 november 1850114

Hellevoetsluis, 27 november. Heden nacht is de stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, in vlot water en heden morgen met adsistentie in het kanaal gebracht.

 

Zierikzeesche Courant 09 juni 1858114

Brouwershaven. Den 4 juni binnengekomen CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, van Rotterdam naar Batavia, gesleept binnendoor van Hellevoet.

Den 5 dito MAASSTROOM, kapt. F. Mellema, van Batavia naar Schiedam.

Den 6 dito GRACE, kapt. F. Stowe, van New York naar Rotterdam.

Den 5 dito uitgezeild CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, naar Batavia, stoomboot STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, van Dordrecht naar Londen.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Op 11 september 1835 (MRD 748) monsterde Jacob Stuit als matroos, 15 jaar, voor een gage van f 15,- per maand op de kof “Merwedestroom” onder kapitein D.H.Hazewinkel

Volgens een monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht dd 12 april 1844 1844 was hij 1e stuurman op de kof “Merwedestroom” onder kapitein Dirk Hendriks Hazewinkel voor een reis naar Belfast.

Volgens monsterrol nr. 1263 Per 23 oktober 1845 (MRD 1263) was hij stuurman voor een maandgage van f 30,- op de kof “Merwedestroom” onder kapitein D.H.Hazewinkel uit Veendam en vertrekt met 5 man naar Belfast.

Per 19 juni 1850 (MRD 1453) was hij kapitein op het nieuwe schroefstoomschip “Stad Dordrecht” voor een reis naar Londen,

In 1850 was hij gezagvoerder op de kof “Merwedestroom” en per 19 juli 1850 (monsterrol 1453) op het stoomschip “Stad Dordrecht”

Volgens monsterrol nr. 1578 dd 01 april 1853 in het Gemeentearchief van Dordrecht was Jacob Hendrik Stuit, wonend te Dordrecht, oud 33 jaar, gezagvoerder van het stoomschip “Stad Dordrecht” voor een reis naar Londen.

In 1874 op het stoomschip “Martinus en Henriette”064 en 071.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Stuit, Jacob Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.W.Pieters als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1878 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor de Stoomboot-Reederij Dordrecht-Londen Dir. P.v/d Slik te Sliedrecht. Het schip voer in 1879 voor Ph. van Ommeren te Rotterdam en was herdoopt in “Gertrude”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Pieters, P.W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Key als gezagvoerder gedurende:

*    1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Gertrude” ex Martinus & Henriëtte, ex Ironmaster, gebouwd in 1857 te Stockton, 407 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Key, G.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARTINUS EN HENRIETTE. Het schip is afgebeeld onder zeil en stoom, gezien aan stuurboord; het voert aan de voorste mast de Engelse vlag , aan de achterste de naamwimpel en de Nederlandse vlag. Onderschrift: Schroefstoomschip Martinus en Henriette, varende tusschen Dordrecht en Londen.
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Vürtheim, Joseph
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 260A.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schiP: IRONMASTER

Plaats en datum: Acte openbare verkoping voor kantongerecht Rotterdam, 28 december 1867

Soort schip ijzeren schroefstoomschip

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper J. Hudig, agent van Lloyds te Rotterdam

Eigenaar / aankoper Pieter Kalis Wouterszoon, aannemer te Sliedrecht

Groot volgens meetbrief 422 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Rotterdam

Datum van registratie 3 januari 1868

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 5050,- (opm.: als wrak)

Bijzonderheden (opm. bij acte 260B van 12 juni 1868 verkoopt Pieter Kalis Wzn, voornoemd, onderhands 12/14 part in het schip voor NLG. 4320,- aan Arie van Hattem e.a., welke verkoop op 11 september 1868 te Dordrecht is ingeschreven.)
(opm. het schip werd verdoopt in MARTINUS EN HENRIETTE)


Researcher/datum research ML/290106

Naam MARTINUS EN HENRIETTE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.54
Inventaris 160