Inloggen
MARS - ID 8257

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1880
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir James Laing, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 258
Delivery Date: 1880-06-19
Technical Data

Engine Manufacturer: George Clark Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 568
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 27 & 50-36
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 868.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 526.00 Net tonnage
Deadweight: 1140.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 212.7 Feet (British) Registered
Beam: 31.1 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 15.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-06-12
Register nr: 0
Scheepsnaam: MARS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: K.N.S.M.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-06-14, gunstig beschikt157-1880-06-12

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1880-07-00 MARS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PLKB

Date/Name Ship 1922-06-00 MARTE
Manager: Antonio Mattino, Palermo, Italy
Eigenaar: Antonio Mattino, Palermo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Palermo / Italy

Date/Name Ship 1923-00-00 MASUCCIO
Manager: Alexatos Bros., Istanbul, Turkey
Eigenaar: Alexatos Bros., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey

Date/Name Ship 1924-00-00 TRABZON
Manager: Yelkencizadeler, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Yelkencizadeler, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey

Date/Name Ship 1929-00-00 YEKTA
Manager: Yekta Bey, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Yekta Bey, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey

Ship Events Data

1938-01-07: Final Fate:
De YEKTA werd op 7 januari 1938 na een aanvaring aan de grond gezet bij Constanza en werd Total loss verklaard. Het schip was op haar laatste reis geladen met ijzerschroot.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Op 28 augustus 1852 wordt Pieter Bruins ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(533-2283). Bij de inschrijving was hij 141 duim lang. Pieter werd geboren te Amsterdam op 26 december 1838 als zoon van Berend Bruins, sjouwerman te Amsterdam, Buiten Brouwerstraat 34, en Liskje van Slooten.

In een staatje uit de periode 1853-1855 werden de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, “schoolonderwijs” (nederlands, frans, engels) en scheepswerk. Voorts:

“14 juny 1854  aangenomen als lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do de Voogd

29 mei 1855  geplt als jongen op het schip Lucipara’s Capt.Kloppenburg naar Australië voor Amsterdam Gage ¦ 8,-

15 april 1856  terug van de reis met goed attest

3 mei 1856  geplaatst als ligtmatroos op het schip Regina Capt. Ingerman naar Batavia voor Amsterdam Gage ¦ 10,-

14 october 1857  terug van de reis met goed attest

14 octob 1857  eervol ontslagen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Bruins werd met vlagnummer 902 per 18 juli 1882 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 43 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Bruins, oud 43 jaar, wonend op de Kalkmarkt te Amsterdam, voerend het ss “Mars”, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren                        type                  scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        902                       1883-1884                 stoomb.           Mars                     Kon.Nederl.Stoomboot Maatsch.

 

Bouma025 vermeldt P.Bruins als gezagvoerder gedurende:

  • 1876 t/m 1879 van het schroefstoomschip “Astrea”, gebouwd in 1867 te Stockton, 560 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1880 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1864 te Stockton, 608 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1881 t/m 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Bruins, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.C.W.Jutte als gezagvoerder gedurende:

*    1884 van het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1885 t/m 1887 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Jupiter”, gebouwd in 1880 te Amsterdam, 931 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Jutte, J.C.W.

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J.Visser werd met vlagnummer 909 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 38 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Haantje Jan Visser, oud 38 jaar, voerend het ss “Berenice”, wonend in de Commelijnstraat 23 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

 

H.J.Visser was van 1903-1912 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 januari 1912 staat een bedankje als lid door kapitein H.J.Visser.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      909                       1882-1883    stoomsch.      Berenise                                                Kon.Nederl.Stoomb.Maatsch.

                                     1884-1886    stoomsch.      Mars                                                      idem

                                    1887-1893    stoomsch.      Juno                                                      idem

                                     1894-1899    stoomsch.      Danae                                                   idem

                                     1900-1903    stoomsch.      Castor                                                   idem

                                     1904-1905    stoomsch.      Zeus                                                      idem

                                     1906-1911    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.J..Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1881 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1882 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1883 t/m 1884 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1864 te Stockton, 608 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1885 t/m 1887 van het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1888 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Juno” ex Abercorn, gebouwd in 1873 te Paisley, 1100 ton o.m., varend voor de KNSM;

*   1894 van het schroefstoomschip “Danae”, gebouwd in 1894 te Rotterdam, 1125 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Visser, Haantje Jan

Familiegegevens 

Louis Willem werd geboren op 18 nov. 1842 te Alkmaar als z.v. Mr.Pieter Binkhorst (griffier) en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist.

Louis Willem (33) trouwde 30.03.1876 met Dorothea Hermsen (26) – geb. Wijk bij Duurstede – d.v. Cornelis Carel Hermsen en Dorothea Gillot.

Louis Willem overleed op 21 april 1904 te Amsterdam.

(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904 – pag. 66 en WieWasWie)

 

Opleiding

Louis Willem Binkhorst werd op 29 augustus 1857 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004(533/2414). Hij werd geboren op 10 november 1842 te Alkmaar als zoon van Mr.Pieter Binkhorst, griffier bij de arrondissementrechtbank te Alkmaar en Louisa Wilhelmina Uitenhage de Mist. Louis was bij de inschrijving 145 duim lang.

In de periode 1858/1859 zijn via een staatje om de drie maanden de vorderingen vastgelegd omtrent zeevaartkunde, “schoolonderwijs” (gesplitst in nederlands, frans en engels) en “scheepswerk”. Verdere opmerkingen zijn:

“21 sep 1859  aangenomen tot lidmaat der Ned.Herv.Gem. door Do Steenberg

28 febr 1860  bekomt het horologie uit het fonds van L.Zegers Veeckens wegens voordurend gehouden uitmuntend gedrag,       zonder loting

28 maart 1860  geplaatst als jongen op het schip Julie capt. Brom(moet zijn R.Brem, zie aldaar) naar Padang

12 febr 1861  terug van de reis met goed attest

8 mei 1861  geplaatst als ligtmatroos op ‘t schip Christina Agatha  captein Eesink naar Batavia voor Amsterdam ...

20 augs 1862  terug van de reis met goed attest

20 augs 1862  eervol ontslagen”.

 Behaalde op 29 febr. 1868 te Rotterdam het diploma 1e stuurman Grote Vaart.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.W.Binkhorst werd met vlagnummer 907 per 18 juli 1882 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 39 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Louis Willem Binkhorst, oud 39 jaar, voerend het ss “Sirius”, wonend in de Sarphatistraat 129 te Amsterdam op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

L.W.Binkhorst was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1882 t/m (minstens) 1891 met vlagnummer 907.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer             jaren                type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        907                 1882                stoomb. Sirius                     Koninkl.Nederl. Stoomv. Maatsch.

                               1883-1886            stoomb. Minerva                idem

                               1887-1891            stoomb. Mars                     idem

 

Bouma025 vermeldt L.W.Binkhorst als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1877 op het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 te Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1878 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1879 t/m 1882 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1883 op het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouw in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1884 t/m 1887 op het ijzeren schroefstoomschip “Minerva”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1888 t/m 1898 op het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1899 en later van het stalen schroefstoomschip “Hebe”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 1227 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Het eerste schip dat na de plechtige opening van het Noordzeekanaal (eind 1876) van de nieuwe waterweg gebruik maakt is het Nederlandse stoomschip Rembrandt van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij. De kapitein is L.W.Binkhorst, het schip kwam van Bordeaux en wordt binnengebracht door de zeeloods Gerardus Schol.”

Uit: Smakken en kuiven. Vier eeuwen loodsdienst op Amsterdam.  door H.A.Boekwijt, 1988. Uitg. Vereniging Loodsensocieteit “Recht door Zee” IJmuiden. 268 pp.

 15-08-1871 2e stuurman CYCLOOP 

16-11-1872 1e stuurman REMBRANDT

04-03-1874 Gezagvoerder REMBRANDT

11-07-1877 Gezagvoerder HECLA

08-05-1878 Gezagvoerder IRENE

01-02-1882 Gezagvoerder SIRIUS – van 25.11.1882 tot 16-12-1882  a/d wal wegens ziekte echtgenote.

16-12-1882 Gezagvoerder SIRIUS

08-09-1883 Gezagvoerder MINERVA

02-02-1886 GezagvoerderREMBRANDT

15-09-1886 Gezagvoerder MINERVA

26-02-1887 Gezagvoerder MARS

27-01-1896 te Pillau achtergebleven wegens bloedvergiftiging.

08-04-1896 Gezagvoerder MARS

07-04-1898 Gezagvoerder HEBE

Als gezagvoeder over de gehele periode 1874 – 1898 bedroeg de gage 100 gulden/maand.

(BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904 – pag. 66)

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Binkhorst, Louis Willem

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. de Graaf als gezagvoerder gedurende:

*    1899 tot nà 1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Mars”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 928 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Graaf, H. de

 

Familiegegevens en opleiding

 

Gerrit werd geboren op 16 febr. 1863 te Harlingen z.v. Hendrik Jongman en Klaaske Bos.

Gerrit (42) trouwde op 01 mrt. 1905 te Utrecht met  Carolina Wilhelmina Cecilia von Herzberg (32) - geb. 04 febr. 1873 te Utrecht - zij overleed op 25 juni 1949 te Muiden (76) d.v. Arthur Guido von Hertzberg en Catharina Maria van Hecke

Gerrit overleed op 18 dec. 1921 op zee verdronken aan de westkust van Zuid-Amerika (58)

 

Kinderen

Arthur Guido (1906 – 1960)

Carolina Wilhelmina Cecilia (Lidy) (1908 – 1969)

Gerda Jantina Hendrika (1910 – 2000)

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart in november 1888 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.11.1891 te Amsterdam.

Doorliep de rangen bij de K.N.S.M. en werd in 1904 gezagvoerder van het s.s. AURORA.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1904 – 08/1904 van het s.s. AURORA      – geb. in 1898

*   08/1904 – 08/1904 van het s.s. BERENICE   – geb. in 1864

*   08/1904 – 08/1905 van het s.s. NIOBE          – geb. in 1902

*   08/1905 – 03/1906 van het s.s. MARS           – geb. in 1880

*   03/1906 – 12/1906 van het s.s. OBERON      – geb. in 1890 

*   12/1906 – 02/1907  van het s.s. NEPTUNUS – geb. in 1906

*   02/1907 – 10/1907  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1870

*   10/1907 – 12/1907  van het s.s. MINERVA    – geb. in 1880

*   12/1907 – 06/1908  van het s.s. CASTOR       – geb. in 1895

*   06/1908 – 09/1909  van het s.s. NEPTUNUS  – geb. in 1906

*   09/1909 – 11/1909  van het s.s. TITAN           – geb. in 1891

*   11/1909 – 07/1911  van het s.s. VENUS          – geb. in 1907

*   07/1911 – 11/1911  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   11/1911 – 02/1912  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1909

*   02/1912 – 03/1912  van het s.s. FLORA          – geb. in 1894

*   03/1912 – 09/1912  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   09/1912 – 10/1916  van het s.s. POLLUX        – geb. in 1909

*   10/1916 – 01/1917  van het s.s. CALYPSO     – geb. in 1911                                                                                                         

*   01/1917 – 01/1919  van het s.s. MERCURIUS – geb. in 1909

*   01/1919 – 04/1919  van het s.s. CERES           – geb. in 1908

*   04/1919 – 09/1920  van het s.s. JASON           – geb. in 1912

*   09/1920 – 12/1920 van het s.s. DELFT            – geb. in 1919

 

De Telegraaf  24.12.1921

 

Datum vanaf: 1905
Kapitein: JONGMAN, GERRIT JAN

Familiegegevens en opleiding

 

Hendrik werd geboren op 06 mrt. 1880 te Haarlem als z.v. Hendrik Grillis en Maria ten Pierik.

Hendrik (1e stm.) (27) trouwde op 24.12.1907 te Haarlem met Dircoba Sloot (29) – geb. 19.05.1878 te Kommerzijl (Gem. Grijpskerk) – d.v. Jan Derks Sloot en Grietje Pomstra. Zij overleed op 28.07.1953 te Haarlem (75).

Hendrik overleed op 09.01.1935 aan boord van het s.s. GANYMEDES t.h.v. lichtschip ELBE I (55). Het schip was op weg van Hamburg naar Amsterdam. Hendrik werd begraven op 14.01.1935 op de Alg. Begraafplaats te Heemstede.

 

Kinderen

 

-    Maria      - geb. 26.10.1909 te Haarlem

-    Hendrik – geb. 07.02.1912 te Haarlem

-    Jacob      - geb. 13.04.1920 te Schoten

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1913 – 02/1914 van het s.s. MARS – geb. in 1880

*   11/1914 – 03/1916 van het s.s. MARS – geb. in 1880

*   03/1916 – 06/1917 van het s.s. TITAN – geb. in 1891

*   06/1917 – 08/1917 van het s.s. HELENA – geb. in 1899

*   08/1917 – 02/1918 van het s.s. LEDA – geb. in 1898

*   02/1918 – 07/1919 van het s.s. IRIS – geb. in 1893

*   07/1919 – 01/1920 van het s.s. TELLUS – geb. in 1904

*   0011920 – 06/1920 van het s.s. AURORA – geb. in 1898

*   06/1920 – 07/1922 van het s.s. VESTA – geb. in 1907

*   01/1923 – 02/1923 van het s.s. INO – geb. in 1920

*   02/1923 – 09/1924 van het s.s. NEREUS – geb. in 1921

*   09/1924 – 12/1925 van het s.s. ZEUS – geb. in 1901

*   12/1925 – 01.1926 van het s.s. INO – geb. in 1920

*   01/1926 – 02/1926 van het s.s. STRABO – geb. in 1920

*   02/1926 – 09/1928 van het s.s. ORESTES – geb. in 1918

*   09/1928 – 03/1929 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   04/1929 – 09/1930 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   09/1930 – 09/1930 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1927

*   09/1930 – 10/1930 van het s.s. BODEGRAVEN – geb. in 1929

*   10/1930 – 10/1930 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918

*   10/1930 – 11/1930 van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   11/1930 – 11/1931 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1921

*   11/1931 – 01/1932 van het s.s. EOS – geb. in 1926

*   01/1932 –07/ 1932 van het s.s.  TRITON – geb. in 1928

*   07/1932 – 07/1932 van het s.s. PERSEUS – geb. in 1922

*   07/1932 – 08/1932 van het s.s. AJAX – geb. in 1927

*   08/1932 – 04/1933 van het s.s. HAARLEM – geb. in 1920

*   04/1933 – 04/1933 van het s.s. COSTA RICA – geb. in 19

*   04/1933 – 06/1933 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   06/1933 – 06/1933 van het s.s. COSTA RICA – geb. in 1930

*   06/1933 – 07/1933 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   07/1933 – 08/1933 van het s.s. HERMES – geb. in 19

*   08/1933 – 09/1933 van het s.s. ARIADNE – geb. in 19

*   09/1933 – 09/1933 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   09/1933 – 11/1933 van het s.s. TELAMON – geb. in 19

*   11/1933 – 03/1934 van het s.s. BRIELLE – geb. in 1921

*   03/1934 – 03/1934 van het s.s. OBERON -geb. in 19

*   03/1934 – 05/1934 van het s.s. STELLA -geb. in 19

*   05/1934 – 10/1934 van het s.s. HELDER -geb. in 19

*   10/1934 – 10/1934 van het s.s.  AJAX -geb. in 19

*   10/1934 – 01/1935 van het s.s. GANYMEDES – geb. in 19  

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag van de RvdS 1915 – no. 69 – stranding van het s.s. MARS op 31.07.1915

Zie verslag van de RvdS 1918 – no. 15 – vergaan van de LEDA op 06.12.1917

Zie verslag van de RvdS 1931 – no. 106 – aanv. v.d. HELDER met Br. WAYFIELD in Het Kanaal op 04.05.1930.

 

De Tijd 11-01-1935

Zijn laatste reis.

Donderdagavond kwam te IJmuiden van Hamburg binnen het Nederlandse stoomschip GANYMEDES van de K.N.S.M., waarvan de kapitein, de heer Grillis, op de reis overleden was.

 

 

Haarl.Dagbl. 11.01.1935

 

 

Datum vanaf: 1913
Kapitein: GRILLIS, HENDRIK

Familiegegevens en opleiding

 

Hendrik werd geboren op 06 mrt. 1880 te Haarlem als z.v. Hendrik Grillis en Maria ten Pierik.

Hendrik (1e stm.) (27) trouwde op 24.12.1907 te Haarlem met Dircoba Sloot (29) – geb. 19.05.1878 te Kommerzijl (Gem. Grijpskerk) – d.v. Jan Derks Sloot en Grietje Pomstra. Zij overleed op 28.07.1953 te Haarlem (75).

Hendrik overleed op 09.01.1935 aan boord van het s.s. GANYMEDES t.h.v. lichtschip ELBE I (55). Het schip was op weg van Hamburg naar Amsterdam. Hendrik werd begraven op 14.01.1935 op de Alg. Begraafplaats te Heemstede.

 

Kinderen

 

-    Maria      - geb. 26.10.1909 te Haarlem

-    Hendrik – geb. 07.02.1912 te Haarlem

-    Jacob      - geb. 13.04.1920 te Schoten

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1913 – 02/1914 van het s.s. MARS – geb. in 1880

*   11/1914 – 03/1916 van het s.s. MARS – geb. in 1880

*   03/1916 – 06/1917 van het s.s. TITAN – geb. in 1891

*   06/1917 – 08/1917 van het s.s. HELENA – geb. in 1899

*   08/1917 – 02/1918 van het s.s. LEDA – geb. in 1898

*   02/1918 – 07/1919 van het s.s. IRIS – geb. in 1893

*   07/1919 – 01/1920 van het s.s. TELLUS – geb. in 1904

*   0011920 – 06/1920 van het s.s. AURORA – geb. in 1898

*   06/1920 – 07/1922 van het s.s. VESTA – geb. in 1907

*   01/1923 – 02/1923 van het s.s. INO – geb. in 1920

*   02/1923 – 09/1924 van het s.s. NEREUS – geb. in 1921

*   09/1924 – 12/1925 van het s.s. ZEUS – geb. in 1901

*   12/1925 – 01.1926 van het s.s. INO – geb. in 1920

*   01/1926 – 02/1926 van het s.s. STRABO – geb. in 1920

*   02/1926 – 09/1928 van het s.s. ORESTES – geb. in 1918

*   09/1928 – 03/1929 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   04/1929 – 09/1930 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   09/1930 – 09/1930 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1927

*   09/1930 – 10/1930 van het s.s. BODEGRAVEN – geb. in 1929

*   10/1930 – 10/1930 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918

*   10/1930 – 11/1930 van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   11/1930 – 11/1931 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1921

*   11/1931 – 01/1932 van het s.s. EOS – geb. in 1926

*   01/1932 –07/ 1932 van het s.s.  TRITON – geb. in 1928

*   07/1932 – 07/1932 van het s.s. PERSEUS – geb. in 1922

*   07/1932 – 08/1932 van het s.s. AJAX – geb. in 1927

*   08/1932 – 04/1933 van het s.s. HAARLEM – geb. in 1920

*   04/1933 – 04/1933 van het s.s. COSTA RICA – geb. in 19

*   04/1933 – 06/1933 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   06/1933 – 06/1933 van het s.s. COSTA RICA – geb. in 1930

*   06/1933 – 07/1933 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   07/1933 – 08/1933 van het s.s. HERMES – geb. in 19

*   08/1933 – 09/1933 van het s.s. ARIADNE – geb. in 19

*   09/1933 – 09/1933 van het s.s. SIMON BOLIVAR – geb. in 1927

*   09/1933 – 11/1933 van het s.s. TELAMON – geb. in 19

*   11/1933 – 03/1934 van het s.s. BRIELLE – geb. in 1921

*   03/1934 – 03/1934 van het s.s. OBERON -geb. in 19

*   03/1934 – 05/1934 van het s.s. STELLA -geb. in 19

*   05/1934 – 10/1934 van het s.s. HELDER -geb. in 19

*   10/1934 – 10/1934 van het s.s.  AJAX -geb. in 19

*   10/1934 – 01/1935 van het s.s. GANYMEDES – geb. in 19  

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag van de RvdS 1915 – no. 69 – stranding van het s.s. MARS op 31.07.1915

Zie verslag van de RvdS 1918 – no. 15 – vergaan van de LEDA op 06.12.1917

Zie verslag van de RvdS 1931 – no. 106 – aanv. v.d. HELDER met Br. WAYFIELD in Het Kanaal op 04.05.1930.

 

De Tijd 11-01-1935

Zijn laatste reis.

Donderdagavond kwam te IJmuiden van Hamburg binnen het Nederlandse stoomschip GANYMEDES van de K.N.S.M., waarvan de kapitein, de heer Grillis, op de reis overleden was.

 

 

Haarl.Dagbl. 11.01.1935

 

 

Datum vanaf: 1914
Kapitein: GRILLIS, HENDRIK

Afbeeldingen


Omschrijving: foto van de MARS te Zaandam, genomen omstreeks 1905
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARS
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

03 augustus 1915


Krant: 

  RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

 

Rotterdam, 2 augustus. Het Nederlandse stoomschip MARS is te Sundsvall binnengesleept na op strand te hebben gezeten. De schade is onbekend.

 


Krant: 

  RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

 

Amsterdam, 31 juli. Het stoomschip MARS, gisteren van Sundsvall naar Amsterdam vertrokken is bij het vertrek aan de grond geraakt, maar kwam na het werpen van een deel van de deklast met hulp van sleepboten weer vlot en is op de rede van Sundsvall geankerd. Het schip maakt geen water. 

 

 

05 augustus 1915


Krant: 

  RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

 

Sundsvall, 1 augustus. Het stoomschip MARS, welke bij het vertrek van hier naar Amsterdam aan de grond geraakte, kwam met assistentie van vier sleepboten vlot. Bij duikeronderzoek is gebleken dat de bodem van het schip licht beschadigd was. Het stoomschip heeft een bewijs van zeewaardigheid gekregen en de reis naar Amsterdam voortgezet.

 

 

11 augustus 1915


Krant: 

  RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

 

Stockholm, 5 augustus. Nadat het stoomschip MARS 50.000 Kr. had borg gesteld, is het beslag op dit stoomschip opgeheven en heeft het de reis van Sundsvall voortgezet. (opm: zie ook RN 050815)

 

 

24 augustus 1915


Krant: 

  RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

 

Stockholm, 17 augustus. De bergingsmaatschappij heeft de rederij van het Nederlandse stoomschip MARS voor het vlot brengen van dit stoomschip in rechten aangesproken tot uitbetaling van het gevraagde bergloon, uiterlijk 20 september. De rederij had een bergloon aangeboden van Kr. 10.000, welk aanbod werd afgewezen.

 

 

02 oktober 1915


Krant: 

  RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

 

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart stelde op 25 september een onderzoek in naar de stranding van het stoomschip MARS op 31 juli 1915 bij de baai van Sundsvall (Gezagvoerder H. Grillis uit Schoten, rederij Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij, Amsterdam). De MARS, bruto 867 ton, was op 31 juli 's nachts om één uur uit Karlsvik naar Amsterdam vertrokken met een lading hout. Het zicht was die nacht betrekkelijk helder. Bij het licht van Draghällen gaf de loods bevel om langs de noordkant te varen, iets wat de gezagvoerder - naar hij, als getuige gehoord, verklaarde - volstrekt niet opviel, daar hij op de heenreis ook langs de noordzijde van het vuur was gevaren. ZZO van Draghällen was de MARS te ongeveer 2 uur vastgelopen op een klip. Op die klip stond een wit baken, dat getuige aan stuurboord had gezien. Het schip luisterde niet naar het roer, hetgeen getuige toeschreef aan de stroom daar ter plaatse, die met name bij ONO wind (zoals die nacht) krachtig is. De MARS kreeg slagzij over stuurboord. Een van de reddingsboten was gestreken en naar de wal gezonden om sleepboten te halen in Sundsvall. Nadat vier standaard deklading was geworpen en de tanks waren leeggepompt, was de MARS losgekomen; zij keerde naar Sundsvall terug ter onderzoek. Getuige verklaarde nog, dat het schip gewoonlijk goed naar het roer luisterde.
De tweede stuurman, J.W. Korthagen, verklaarde, dat het schip was vastgelopen even nadat het op bevel van de loods van koers veranderd was.
De liergast C. Harteveld, die roerganger was, verklaarde, dat hij het roer op bevel van de loods om de koers te wijzigen, dadelijk had omgedraaid. Het schip luisterde slechts even naar het roer. Daarna liep het vast.
De matroos A.F.S. Meyer was uitkijk toen het ongeluk gebeurde. Hij verklaarde dat de MARS het vuur op ongeveer 300 meter gepasseerd was.
De Raad, uitspraak doende, is van oordeel, dat misleiding door stroom en wind de oorzaak van het aan de grond lopen van de MARS is geweest.
Het komt de Raad echter voor, dat door de Zweedse Gouvernementsloods te laat het commando tot verandering van de koers in ZO ½ O is gegeven.
Hij had bovendien rekening moeten houden met de invloed, welke de ten gevolge van de krachtige wind ter plaatse zeer sterke stroom op het slechts weinig vaart lopend schip deed gelden.