Inloggen
MAAS - ID 8250


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-07-07 / 1857-06-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: James Henderson en Son, Renfrew
Delivery Date: 1855-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 207.54 Gross tonnage
Net Tonnage: 168.25 Net tonnage
 
Length 1: 153.3 Feet (British) Registered
Beam: 20.6 Feet (British) Registered
Depth: 10.3 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-07-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: MAAS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuurmans & Zoon, G.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Knapen, J. van
Opmerkingen: een zeebrief
fiat voor voorlopige zeebrief-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-07-07 MAAS
Manager: Firma Gerrit Schuurmans & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de MAAS, per 10 september 1855

Firma Gerrit Schuurmans & Zoon, kooplieden (2/10e part),
firma Boutmy & Co., cargadoors,
firma C. & J.J. Ripping, kooplieden,
firma Gebr. Chabot, kassiers,
Wed. W. IJserman, particuliere,
Willem Kleij, notaris,
Jan Drost Azn., fabrikant,
Thomas Theodore Gleichman, grondeigenaar, en
Johannes Theodorus Vogel, chirurgijn, allen te Rotterdam,
ieder voor 1/10e part

Ship Events Data

1857-06-24: Final Fate: Stranded

NRC 270657
Penzance, 24 juni. De Nederlandse stoomboot MAAS, van Rotterdam, kapt. Verolme, van Cardiff en Bristol huiswaarts kerende, is in de gepasseerde nacht, in een zware mist op de hoogte van Landsend, circa een mijl ten oosten van Pendeen Cove, gestrand. De bemanning heeft zich in haar eigen boten gered. Het schip is gezonken doch met laag water is het dek boven. Men heeft van hier hulp afgezonden om de lading te bergen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Knapen was met vlagnummer R242 in de periode 1855 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij to Nut der Zeevaart. Hij staat wèl in de ledenlijst van het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam), maar niet in de lijst van aanmeldingen in dat jaar. Is hij wellicht al in 1854 lid geworden?058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij staat kapitein J. van Knapen met vlagnummer R242 in de ledenlijst als gezagvoerder van de ss. “Maas”, 40 last, varend voor D.A.Schuurman te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J.van Knapen als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1855 van de 2/msch “Zwaluw” ex Maria, gebouwd in 1846 te BurntIsland, 70 ton o.m., varend voor D.A.Schuurmans te Rotterdam;

*    1856 op het ss “Maas”, gebouwd in 1855 te Renfrew, 300 ton o.m., varend voor G.Schuurmans & Co te Rotterdam.

*    1857 op het 3/m stoomschip “Sophia”, gebouwd in 1855 te Yarrow, 631 ton o.m., varend voor G.Schiirmans te Rotterdam. Van Rotterdam naar Bristo; 11 Sept. bij Douvres gezonken na aanvaring.(11 man omgekomen).

 

Overige bijzonderheden

Op 24 juni 1857 stootte het ss “Maas” ten oosten van Pendeen op een rif en sloeg wrak. Het was op weg van Cadiz naar Rotterdam. Het schip werd gebouwd in 1856 te Renfrew, mat 190 Brt. en voer voor de Stoomvaart Vereeniging “de Maas” te Rotterdam072.

Op 11 september 1857 zonk het ss. “Sophie” na een aanvaring met het Britse ss “William Hutt” ter hoogte van Dungeness. Was op zijn eerste reis van Rotterdam naar Bristol. 12 mensen omgekomen, onder wie kapitein v.d.Knapen, zijn vrouw en de Engelse loods. Het schip was in 1857 gebouwd te Yarrow on Tyne, mat 708 Brt. en voer voor de Stoomvaart Vereenigingg “de Maas” te Rotterdam072.

 

De Harlinger Courant dd 16 september 1857 meldt:

“Omtrent het overzeilen van de Hollandsche schroefboot Sophie, meldt de Times van 12 dezer het volgende:

Een telegrafische berigt, bij Lloyds ontvangen, meldde gisteren, den ondergang der schroefboot  Sophie, van Rotterdam naar Bristol. Bij Dungeness door de schroefboot William Hutt aangezeild, zonk de Sophie in zeer korte tijd, den kapitein, 10 man der equipage en twee vrouwelijke passagiers in de diepte medevoerende. Elf man werden door de William Hutt opgevischt en den volgenden ochtend in zeer afgematte staat te Dover afgezet, waar zij door den Hollandschen vice-consul met groote zorg verpleegd zijn. Verscheidene visscherlieden zijn, op berigt, dadelijk in zee gestoken om de drijvende voorwerpene van het gezonken schip te bergen. De ochtend, waarop het ongeluk gebeurde, was duister en stormachtig, en men weet nog niet of de aanzeiling aan het gemis der gebruikelijke lantaarns op één of beide der schepen te wijten zij. De Sophie, Rotterdams eigendom, was nog eerst onlangs te Bristol wegens aldaar aangebragte smokkelgoederen in beslag genomen en de geheel equipage van 20 man gearresteerd. Door de tusschenkomst van Mr. May, den Hollandschen consul te London, werd het schip weer vrijgelaten en met eene geheel nieuwe equipage bemand.”

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Knapen, J. van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt ene kapitein Verolme (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*   1857 op het ss “Maas”, gebouwd in 1855 te Renfrew, 300 ton o.m., varend voor G.Schuurmans & Co te Rotterdam. Het schip is op 24 juni 1857 in de mist op een rif gestoten bij Pendeen (Cornwall) en gezonken. De bemanning is met een sloep aan de wal gekomen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Verolme, X.X.

Algemene informatie

 

ARA Den Haag, Bijlbrief no. 339

MAAS
Acte van 24 september 1855. Wij certificeren te hebben gebouwd op onze werf te Renfrew in 1855 een stoomschip genaamd de MAAS, voor rekening van:
Gerrit Schuurmans & Zoon, Rotterdam                              2/10 deel
Boutmy & Co., Roterdam                                                    1/10 deel
C. & Y.J. Ripping, Rotterdam                                             1/10 deel
Gebr. Chabot, Rotterdam                                                  1/10 deel
Wed. W. Ijzerman, Rotterdam                                           1/10 deel
Willem Kley, Rotterdam          1/10 deel
Jan Drost Azn., Rotterdam    1/10 deel
Thomas Therodore Gleichman, Rotterdam    1/10 deel
Johannes Theodorus Vogel, Rotterdam       1/10 deel
Zijnde het schip van de volgende beschrijving:
Een dek, twee masten, schoonergetuigd.
Lengte   153 3/10 voet vanaf het voorste gedeelte voorsteven onder boegspriet tot achterzijde galjoen van achtersteven
Breedte   20 6/10 voet gemiddeld tot de buitenbekleedsels
Diepte     10 3/10 voet in ruim vanaf het bovendek tot de binnenwegering in midden schip
Metend 190,92 ton onder bovendek, met een campagne van 17,32 ton, derhalve gehele ruimte of grootte: 207,54 ton (ML: de man kon dus niet optellen!!)
Het schip wordt voortgestuwd door een schroef. De machinekamer heeft een grootte van 22,45 ton = 10,8% van de gehele grootte, waarvan afgaat 1 3/4 x de werkelijke inhoud van de machinekamer of 39,29 ton, zodat de werkelijke inhoud na aftrek van de machinekamer is 168,25 ton  (ML: 39,29 + 168,25 = 207,54, dit dus aannemen als juiste bruto tonnemaat.)
Het schip heeft twee machines (ML = 2-cilinders) van 40 paarden (ML: samen of apart?)
Getekend: James Henderson & Son, scheepsbouwmeesters te Renfrew, op 10 september 1855.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.339
DVD VIII – 787, 788
BIJLBRIEF
Naam schip de MAAS

plaats en datum acte Renfrew, 10 september 1855

type schip schroef-stoomboot, ijzer

bouwwerf/verkoper James Henderson & Son, scheepsbouwmeesters te Renfrew (U.K.)

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gerrit Schuurmans & Zoon, kooplieden (2/10e part),
firma Boutmy & Co., cargadoors, firma C. & J.J. Ripping, kooplieden, firma Gebr. Chabot, kassiers, Wed. W. IJserman, particuliere,
Willem Kleij, notaris, Jan Drost Azn., fabrikant, Thomas Theodore Gleichman, grondeigenaar, en Johannes Theodorus Vogel, chirurgijn, allen te Rotterdam, ieder voor 1/10e part

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 190, 92 ton onder dek, een campagne van 17,32 ton, een machinekamer van 22,45 ton; gemeten op 207,54 ton bruto en 168,25 ton netto, Britse meting

tuigage / aantal dekken 2 masten, schoenergetuigd, 1 dek; schip voorzien van een
2-cylinder enkelvoudige stoommachine van 40 nominale paardekrachten

afmetingen lengte voorste gedeelte voorsteven tot achterzijde van het galjoen van de achersteven153 3/10e voet, gemiddelde breedte tot aan het uiteinde van de buitenbekleedsels 20 6/10e voet, diepte in het ruim vanaf het bovendek tot aan de binnenwegering in het midden van het schip 10 3/10e voet, alles Engelse maat

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 15 september 1855 voor translaat uit het Engels

nummer van registratie deel 41, folio 50, recto, vak 7

notaris Peter Wilson Clark, consul der Nederlanden te Glasgow

prijs
bijzonderheden

researcher/datum research: ML / 250408

Naam MAAS (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675