Inloggen
KEBON DALEM - ID 8229


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Construction Data

Scheepsbouwer: Tromp de Haas, Pegirian (near Sourabaya), Netherlands East Indies
Contractor: none
Launch Date: 1866-09-08
Delivery Date: 1866-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fawcett, Preston & Co., Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Power: 35
Power Unit: NHP
Eng. additional info: Raderstoomschip, dus geen schroeven.
 
Net Tonnage: 81.00 tons (oude meting)
 
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-12-15 KEBON DALEM
Manager: Beh Biauw Tjoan, Semarang, Netherlands East Indies
Eigenaar: Beh Biauw Tjoan, Semarang, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Semarang / Netherlands East Indies
Callsign: TFLH

Date/Name Ship 1867-00-00 KEBON DALEM
Manager: P. Landberg & Zoon, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: P. Landberg & Zoon, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TFLH

Date/Name Ship 1869-12-00 TENSHO MARU
Manager: Maedo Shozo, Osaka, Japan
Eigenaar: Maedo Shozo, Osaka, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Osaka / Japan

Date/Name Ship 187?-00-00 ENOSHIMA MARU
Manager: Yubin Jyoki/Mitsubishi Yubin, Japan
Eigenaar: Yubin Jyoki/Mitsubishi Yubin, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1866-09-08: JB 120966. Soerabaja, 7 september. Morgen ochtend ten 6 ure zal te Pegirian (kampong bij Soerabaja) van stapel lopen het stoomschip KEBON DALEM, toebehorende aan een Chinees te Samarang, welk vaartuig alhier gebouwd is onder de leiding van de bekwame scheepsbouwkundige, de heer Tromp de Haas. Vergissen wij ons niet, dan is zulks het eerste vaartuig, dat hier door particuliere nijverheid in de vaart wordt gebracht.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Steevensz
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Oort
Overige informatie: 0

Algemene informatie

LOC 220767. Bij besluit van de Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië van 16 juni 1867 no.9 is aan Be Biouw Tjoan, woonachtig te Samarang, tot wederopzeggens vergunning verleend tot het op nieuw in de vaart brengen en houden van het stoomschip KEBON DALEM, bestemd tot het vervoer van passagiers en goederen tussen Samarang en Batavia, met aandoening van tijd tot tijd van de tussenliggende havens, en voorts tot het doen van enkele reizen met hetzelfde doel naar Soerabaija en Padang.

Het aan de firma P. Landberg & Zn. te Batavia toebehorende stoomschip KEBON DALEM is eind 1867 aan het Gouvernement van Nederlands-Indië verhuurd voor NLG. 3.000 voor een reis van Batavia naar Muntok of voor de rivier van Palembang en terug. (opm: bron niet meer te achterhalen)

JB 150268. Bij besluit van de Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië van de 14e februari 1868, no.2, is aan de firma P. Landberg & Zoon, eigenaars van het stoomschip KEBON DALEM, tot wederopzegging vergund dat stoomschip te bezigen tot het vervoer van passagiers en goederen in de Indische archipel en in voorkomende gevallen tot het slepen van schepen en vaartuigen.

Er is veel onduidelijk bij de Japanse geschiedenis van dit schip. Een in Japan gevestigde firma Glover & Co. het schip verkocht het schip ten behoeve van de Nederlandsche Handel Maatschappij in september 1868 aan de Takamatsu-han, maar - mogelijk omdat de betaling niet rond kwam - bleef het schip, waarschijnlijk als KEBON DALEM, onder Nederlandse vlag tot zij in december 1869 wrd verkocht aan Maeda Shozo, Osaka, die het schip gebruikte voor de veerdienst Kobe-Osaka. Bekend is dat het schip op 6 juli 1871 tijdens een typhoon beschadigd werd. Volgens bericht in de Nagasaki Express van 20 mei 1876 werd de TENSHO MARU, ex-KEBON DALEM te koop aangeboden, en mogelijk gekocht door de Japanse posterijen (Yubin = mail) Ze was in 1882 nog als ENOSHIMA MARU voor Mitsubishi Yubin als sleepboot in de vaart. Verder lot onbekend (bronnen: T.M. Milne "Steam Vessels sold or reportedly sold to Japan up to 1870"-typescript; Dr. Howard Dick, Melbourne; Stephen Kentwell.