Inloggen
INGERID - ID 8219


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1880-09-17 / 1881-01-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1880
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Launch Date: 1880-08-23
Delivery Date: 1880-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons, Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 21 & 38-21
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 598.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 438.00 Net tonnage
 
Length 1: 175.20 Feet (British) Registered
Beam: 24.70 Feet (British) Registered
Depth: 13.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-09-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: INGERID
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Burgers & Zoon, D.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1880-09-17, gunstig beschikt98--

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1880-09-17 INGERID
Manager: Firma D. Burger & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma D. Burger & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCLD

Ship Events Data

1881-01-17: Final Fate: Stranded

Op reis van Bergen (Noorw.) naar Napels met een lading stokvis en zoutevis tijdens stormweer gestrand bij het lichtschip 'Sunk'. Het schip sloeg binnen enkele dagen totaal wrak en ging verloren. Negen van de zestien opvarenden verloren het leven; zeven man werden door de reddingboot 'Springwell' op 22 januari, na vier dagen en drie nachten in het want van het gestrande schip te hebben doorgebracht, gered en dezelfde dag in Harwich geland.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W. v/d Stoop als gezagvoerder gedurende

*     1870 van het fregat “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Verkocht naar Engeland.

       Verhoeff meldt dat het schip in 1870 naar Groot Brittanië werd verkocht en werd herdoopt in “James Dale”.

*     1872 t/m 1874 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*     1874 t/m 1876 van de bark “Afrikaan” ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. In 1876 voer het schip voor H.J.Plant & Co te Schiedam en was herdoopt in “Willemina”;

*     1876 t/m 1877 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*     1878 t/m 1880 van de schbrik “Rudolphine” ex Geziena, ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam;

*     1881 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1880, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 17 januari 1881 tijdens een hevige storm strandde het ss. “Ingerid” op de Sunksands bij Sunk vuurschip op weg van Bergen naar Napels. 9 leden van de bemanning verloren het leven.

Het ss. “Ingerid” werd gebouwd in 1880 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 598 Brt. en voer voor D. Burger & Zn te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Stoop, W. v/d

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten