Inloggen
HOLYROOD - ID 8217


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-09-12 / 1871-03-20 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Blackwood & Gordon, Paisley, Great Britain
Launch Date: 1857-07-24
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blackwood & Gordon, Paisley, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Enkelvoudige stoommachine, 34-24
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 381.00 Gross tonnage
Gross Tonnage 2: 180.00 lasts
Net Tonnage: 296.00 Net tonnage
 
Length 1: 51.00 Meters Registered
Beam: 5.68 Meters Registered
Depth: 3.20 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-10-08
Register nr: 18640850
Scheepsnaam: HOLYROOD
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 180
Gebouwd in land: Engeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Burger, A.J.F.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Weddel, W.
Opmerkingen: 1866 - 719-datum besluit nieuwe zeebrief13-11-1866-37- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Engeland

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-07-00 HOLYROOD
Manager: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Eigenaar: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Additional info: Off.no. 19161

Date/Name Ship 1864-09-12 HOLYROOD
Manager: Adrianus Joachimus Franciscus Burger, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Adrianus Joachimus Franciscus Burger, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBSC

Ship Events Data

1862-03-03: Stranded
Glasgow, 3 maart 1862. Het stoomschip HOLYROOD, gisteren morgen van Leith naar Rotterdam vertrokken, is bij Gulliness gestrand. Er is assistentie derwaarts afgezonden, doch men kon door de hoge zee niet bij het schip komen. (opm: opgenomen, omdat dit schip later onder dezelfde naam onder Nederlandse vlag kwam)
1867-01-09: Damaged
Ostende, 9 januari 1867. Het Nederlandse stoomschip HOLYROOD, kapt. Weddell, van Antwerpen naar Leith bestemd, is alhier lek binnengelopen wegens een gebrek aan de machine.
1871-03-20: Final Fate:
VW 250371
Vlissingen, 24 maart. Woensdagavond (Note: 20 maart !) omstreeks 10 uur is de Nederlandse stoomboot HOLYROOD, kapt. Weddell, uit zee komende, met de naar zee gaande Engelse stoomboot AVESBURY, op deze rede, in zo hevige botsing gekomen, dat de HOLYROOD dadelijk vol water liep, geen ander redmiddel ziende, besloot men het schip aan de vaste wal omhoog te zetten, doch door de duisternis liep hetzelve tegen het Leugenaarshoofd aan de westzijde der stad en zonk onmiddellijk.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Weddell als gezagvoerder gedurende:

*   1866 t/m 1871 van het schroefstoomschip “Holyrood”, gebouwd in 1857 te Glasgow, 341 ton o.m., varend voor A.J.F.Burger te Rotterdam. Het schip werd in 1871 overzeild en zonk;

*   1872 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Talisman”, gebouwd in 1872 te Pt.Glasgow, 950 ton o.m., varend voor A.J.F.Burger te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op weg van Antwerpen naar Leith kwam de “Hlyrood” op de Noordzee, ter hoogte van Vlissingen, op 25 maart 1871 in aanvaring met het Britse ss “Avesbury” en is gezonken. De bemanning werd gered.

De “Holyrood” werd gebouwd in 1857 bij Blackwood & Gordon te Paisley en mat 341 ton o.m. Hij voer voor A.J.F.Burger te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Weddell, W.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

VW 250371
Vlissingen, 24 maart. Woensdagavond (Note: 20 maart !) omstreeks 10 uur is de Nederlandse stoomboot HOLYROOD, kapt. Weddell, uit zee komende, met de naar zee gaande Engelse stoomboot AVESBURY, op deze rede, in zo hevige botsing gekomen, dat de HOLYROOD dadelijk vol water liep, geen ander redmiddel ziende, besloot men het schip aan de vaste wal omhoog te zetten, doch door de duisternis liep hetzelve tegen het Leugenaarshoofd aan de westzijde der stad en zonk onmiddellijk. Het stoomschip heeft een belangrijke lading aan boord, en zit thans op een diepte van circa 60 voet, zodat alleen bij laag water de toppen van twee masten zichtbaar zijn, in een schuine richting, waaruit men zien kan, dat het schip op zijn zijde ligt, met het achterschip lager dan het voorschip. Zeer bezwaarlijk zal het schip te lichten zijn; naar wij vernemen bestaat het plan, te trachten door middel van duikers, een gedeelte der lading te redden.
VW 080471
Vlissingen, 7 april. In de toestand der gezonken stoomboot HOLYROOD is na ons laatste bericht nog geen verandering gekomen; het schip leunt nog altijd in schuine richting tegen de steile oever van het Leugenaarshoofd. Naar men verneemt is men het nog niet eens kunnen worden, welke middelen aan te wenden om het schip of de lading te redden.
VW 060571
Vlissingen, 5 mei. Gisteren is alhier gearriveerd een Engels vaartuig aan boord waarvan zich duikers bevinden, welke zijn aangenomen tot berging der lading van het onlangs gezonken stoomschip HOLYROOD.
Heden morgen hebben zij een aanvang met hun werkzaamheden gemaakt, de rondhouten gekapten enig touwwerk van het dek der stoomboot verwijderd; het premitieve plan om te trachten het schip boven water te brengen schijnt voorhands te zijn opgegeven.
VW 240671 - Advertentie.
De notaris Th. Van Uije Pieterse zal, op maandag 27 juni 1871 te Vlissingen om contant geld verkopen, des morgens te 10 uren op de Groote Markt, het gezonken stoomschip HOLYROOD met deszelfs machines, en nog inhebbende lading, zo het te Vlissingen tegen de Westdijk is liggende, gevoerd geweest door kap. Weddell, gekomen van Leith met bestemming Antwerpen, alsmede de geredde inventaris als, drie boten, masten, rondhout, ijzerwant, trossen, zeilen, koperen lantaarn, kettingen, ankers, enz. En des middags te 2 uur, in de Prinsentuin de uit voormeld schip geredde goederen, als, een aanzienlijke partij naphta (benzole), machine olie, verfwaren, katoenen en linnen garens, zakken, 4 balen konijnenvellen, graszaad, ongeveer 5000 neteldoeken, bukskins, mackentosh (rubber cloth), paklinnen in rollen, een baal rubber (gutta percha), ijzeren vlambuizen en alles min of meer door zeewater beschadigd en daags te voren te bezichtigen. Informatie franco bij de heer A. Benier, agent van Lloyds, te Vlissingen.
VW 010771
Vlissingen, 30 juni. Dinsdag is alhier verkocht het gezonken Nederlandse stoomschip HOLYROOD, liggende bij het Leugenaarshoofd, voor NLG 60.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.572
DVD VIII – 1831, 1835
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip HOLYROOD (Britse schip),
niet verdoopt onder thans onder Nederlandse vlag

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 12 september 1864

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper Mungo Campbell Gibson, koopman te Leith

gevoerd door kapt. William Weddell

eigenaar/aankoper Adrianus Joachimus Franciscus Burger, cargadoor te Rotterdam
(1/4e part), Dirk Adrianus Schuurmans, koopman te Rotterdam
(1/4e part), en Maria Catharina Resiena Scherius, echtgenote van Jan Willem Middelburg, emeritus predikant te Delft.(1/4e part) (de vierde koper wordt niet genoemd)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 341 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 51,00 m., breed 5,68 m., hol 3,20 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 september 1864

nummer van registratie deel 185, folio 62, verso, vak 5

notaris Hermannus Adrianus Schadée, notaris te Rotterdam

prijs GBP 5.000 of NLG. 60.000,-

Bijzonderheden: Mungo Campbell Gibson had het schip indertijd voor zich nieuw doen bouwen.






researcher/datum research: ML / 150609

Naam HOLYROOD
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675