Inloggen
SLIEDRECHT - ID 8209


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-05-18 / 1880-12-04 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Symon Geerts & Zoon, Joure, Friesland, Netherlands
Launch Date: 1854-03-21
Delivery Date: 1854-06-11
Technical Data

Gross Tonnage: 111.00 lasts
Gross Tonnage 2: 210.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 29.50 Meters Registered
Beam: 4.09 Meters Registered
Depth: 3.37 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-05-18
Register nr: 18540416
Scheepsnaam: SLIEDRECHT
Type: Schooner Brik
Lasten: 111
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goedkoop, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Smit, J.W.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-05-11 SLIEDRECHT
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1861-04-15 HERTHA
Manager: Ph. van Ommeren Jr., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBGS
Additional info: Call sign since 1867

Date/Name Ship 1871-10-30 HERTHA
Manager: Afrikaansche Handelsvereeniging N.V. (Lodewijk Pincoffs c.s.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Afrikaansche Handelsvereeniging N.V. (Lodewijk Pincoffs c.s.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBGS

Date/Name Ship 1874-00-00 WILLEMINA ANTINA
Manager: Boele Jacobs Scherpbier, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Boele Jacobs Scherpbier, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: QCRJ

Date/Name Ship 1875-00-00 WILLEMINA ANTINA
Manager: H. W. de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. W. de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QCRJ
Additional info: Bought for NLG 9800,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 6 mei 1854, van de SLIEDRECHT:

Gebr. Goedkoop, Amsterdam (2/8e part), P. Visser Azn., Sliedrecht (2/8e part), J. van Haaften, Sliedrecht (1/8e part), W.M. van Haaften, Sliedrecht (1/8e part), A.J. Prins Visser, Sliedrecht (1/8e part) en J.W. Smit, Veendam (1/8e part)

Ship Events Data

1854-00-00: 211 BRT, volgens meetbrief lang 29 ellen 50 duimen; wijd 4 ellen 90 duimen; hol 3 ellen 27 duimen, en alzo gemeten op 240 tonnen of 111 lasten, ladende 153 rogge lasten. 21-03-1854 te water gelaten, kapitein: Jan W. Smit, 06-1854 proefvaart, 1854 opgeleverd (BV) als SLIEDRECHT aan Gebr. Goedkoop, Amsterdam, kapitein Y. Feenstra. 1860 t/m 1862 kapitein: W. v. Wijngaarden van Rees.
1861-00-00: 15-04-1861 (maandag) liggende te Rotterdam in het Haringvliet door Jan Corver, H.I. Rietveld, C.A. Schröder, B.D. Bosscher en P.F.A. Luytjes, makelaars, hebben op maandagde 15e april 1861, des avonds ten zesure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris D. van Dijk, verkocht voor ƒ16.001 aan Fa. Phs. van Ommeren,Rotterdam, herdoopt HERTHA, kapitein: S. Warnaar. 1865 kapitein: W.J. du Sar, Rotterdam. 1867 roepsein PBGS. 1868 kapitein: S. Warnaar, Rotterdam.
1871-00-00: 03-04-1871 te Rotterdam geveild, verkocht aan Afrikaansche Handelsvereeniging, Rotterdam, directeuren: H. Kerkdijk & L. Pincoffs, roepsein PBGS. Uit de hand verkocht, waarschijnlijk voor ƒ 12.000. 05-04-1871 vertrokken van Vlissingen naar Stettin. 06-09-1871 kapitein: S. Warnaar, vertrokken van Vlissingen naar S. Nicolas. 19-09-1871 kapitein: S.Warnaar, vertrokken van Antwerpen naar Rotterdam. 23-11-1871 kapitein: Brandhoff, vertrokken van Vlissingen naar Hernösand, Zweden.
1874-09-12: AH 12-09-1874: Het schoener-brikschip HERTHA, groot 200 tonnen, gebouwd in 1854, is uit de hand gekocht voor H.W. de Boer te Nieuwe Pekela, door den makelaar E.C.A. Koli voor ƒ 9800,--
1880-12-02: Nieuws van de Dag 06-12-1880: Falmouth, 2 Dec. Het Ned. schip WILLEMINA ANTINA, kapt. H.W. de Boer, van Par naar Stettin, alhier lek en met verlies van zeilen binnen, is nagezien en afgekeurd.
(Naar Truro gesleept en daar gesloopt.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.W.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1854 t/m 1855 van de smak “Bernardus” ex Margaretha, gebouwd in 1827 te Veendam, 64 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;
  • * 1878 t/m 1883 van de 1/mkof “Jantina Hillena”, gebouwd in 1868 te Sappemeer, 65 ton o.m., varend voor J.P.Cremer te Zeerijp. Het schip is op 20 oktober 1883 op Ameland gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Smit, J.W.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Y.Feenstra werd met nr.600 lid van Zeemanshoop per 26 september 1854 op voorspraak van A.van Oosterom. Zijn schip was de "Sliedrecht"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19/26 september 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Yeb Feenstra, oud 24 jaar, voerend de schonerbrik “Sliedrecht”, voor rekening van en met als adres de Gebr. Goedkoop te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Goedkoop.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         600                      1854-1859     sch.brik            Sliedrecht                                              Gebr.Goedkoop

                                           1860           bark                 Triton                                                     idem

                                      1861-1865     bark                 Sliedrecht                                              idem

                                      1866-1871     fregat               Elisabeth                                               idem

                                      1872-1889     geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Y.Feenstra                   Triton              15 november 1859                                geen melding

                                      Sliedrecht        24 december 1861                                16 oktober 1862

                                      Sliedreccht      februari 1863                                         21 november 1863

 

Bouma025 vermeldt Y.Feenstra als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1859 van de schoenerbrik “Sliedrecht (1)”, gebouwd in 1854 te Joure, 280 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1860 van het 3/mschip “Triton”, gebouwd in 1839 te Dordrecht, 704 ton o.m., varend voor de gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is in 1860 verongelukt in Nederl. Oost-Indië;

*    1862 t/m 1866 van de bark “Sliedrecht (2)”, gebouwd in 1857 te Lekkerkerk, 680 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1867 t/m 1872 van het fregat “Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Alblasserdam, 1154 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

      Het schip werd in 1866 van eikenhout gebouwd door F.Kloos te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 26 december 1864. Het werd in 1881 te Liverpool uit de hand verkocht voor f 26.400,- door Ed. C.A.Kolo voor een Belgische rederij. (informatie Koen Suyk, Heiloo, januari 2003)

 

Overige bijzonderheden

In het GAA is onder nr.491-236 aanwezig een "Kaart tot aantekening van het dagelijks bestek gedurende de zeereis van het barkschip "Sliedrecht", gezagvoerder Y.Feenstra, 1862".

 

Foto (nr.78) van kapitein IJ.Feenstra beschikbaar047.

 

IJ.Feenstra verzorgde per 15 januari 1862 vanuit Brouwershaven met de “Sliedrecht” een troepentransport van 7 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 mei 1862 na een reis van 126 dagen.

Op 04 maart 1863 vertrok hij met de “Sliedrecht” vanuit Nieuwediep en 1 landmachtofficier. Zijn aankomstdatum te Batavia werd niet vermeld065.

 

In de zitting van 19 october 1874 van de parlementaire enquête door de Tweede Kamer “omtrent den toestand van de Nederlandsche koopvaardijvloot” (zitting 1874 - 1875) werd verhoord kapitein Yeb Feenstra. Het verslag staat op p.428 t/m 433 en bevat interessante mededelingen omtrent het maritieme bestaan van de kapitein.

Hij heeft 18 jaar als koopvaardijkapitein gevaren, zowel op de kleine  als de grote vaart. Hij begon met de vaart op Noorweegen, Archangel, de Middellandse Zee en Brazilie en eindigde met die op China, o.a. Kongkong,  en Java. Daarbij voer hij steeds voor hetzelfde kantoor. Op de vraag of hij een bijzondere opleiding had genoten die hem in staat stelde te weten of deze of gene haven als dan niet voordelig was, antwoordde hij “Neen, ik heb mijzelf gevormd.”. Hij zou echter het toejuichen als er mogelijkheden waren om die kennis op te doen. “Maar het scheppen van zoodanige gelegenheid zou, naar mij voorkomt hoogst moeielijk zijn.”.

Zij laatste reis op de kleine vaart was 1858 op Buenos Ayres. “De Braziliaansche vaart is echter een middending tusscheb de kleine en groote vaart, die men de Atlantische vaart noemt. Als stuurman heb ik op de zoogenaamde kleine vaart wel dienst gedaan; als kapitein echter niet lang. Ik heb ééne reis, de eerste als kapitein, gemaakt op Noorwegen met een kanaalligter van de heeren gebroeders GOEDKOOP. Later heb ik mij met een kof naar de Middellansche Zee begeven, vervolgens naar Archangel in de Witte Zee met diezelfden kof, en daarop nog eens met een schoener naar diezelfde haven. ….Bij mijn reis met de bedoelde kof naar de Witte Zee ben ik van Londen in ballast vertrokken naar Archangel, alwaar ik lading heb ingenomen, en naar Rotterdam overgevoerd. Met den schoener ben ik ook in ballast naar Londen gegaan. Wanneer de vrachten niet hoog stonden moest ik voor eigen rekening koopen datgeen wat mij het geschikste toescheen. Bij die gelegenheid heb ik een lading rogge gekocht, die ik naar Amsterdam heb overgebracht.”

Ten aanzien van de tucht aan boord is kapitein Feenstra een voorstander van het zetten op water en brood. Voor een geldboete is de matroos overr het algemeen niet gevoelig.

 

 

Het boek “Kagen, clippers, werven en motoren” uit 1942 door Dr.J.C.Westermann081 vermeldt op p. 104 e.v. een lovende beschrijving van de betekenis van kapitein Feenstra voor de koopvaardijvaart in het algemeen en de reederij Gebr. Goedkoop in het bijzonder. Ik neem, sterk geselecteerd, hieruit het volgende op (zie vooral het oorspronkelijke boekwerk):

Kapitein Feenstra schreef een aantal verhandelingen op scheepvaartkundig en commercieel gebied en wel:

  1. Instructie voor de scheepvaart op Rio de la Plata. Amsterdam 1860.
  2. Handleiding voor vervrachters, tot het kiezen en sluiten van vrachten en het opmaken der charterpartij. Amsterdam 1861, 2e druk 1867).
  3. De gevaren in den Atlantische Oceaan. Amsterdam 1873.
  4. Zeemans bedenkingen. Brochure uit 1870 over de toestanden in Indië.
  5. Een brochure over het loodswezen op het Noordhollands Kanaal uit 1872.
  6. Beschouwingen over de ontwikkeling van handel, cultuur en nijverheid onzer Oost-Indische buitenbezittingen en in het bijzonder van de Molukken.”. Brochure uit 1880.

Vermoedelijk heeft kapitein Feenstra in 1871 zijn laatste reis aangevangen. In 1873 komt zijn naam niet meer als actief kapitein in de zeevaartregisters voor

In 1878 was kapitein Feenstra, “tezamen met C.J.Westermann een kleine reeder begonnen, die de bark Johan Theodor en de brik Vrijheid (ex Rio de la Plata) onder haar directie had, en die hij na den dood van zijn compagnon in 1880 op eigen gelegenheid nog een aantal jaren heeft voortgezet.”

Het overzicht geeft tweetal rapporten van de kapitein omtrent een reis van de “Elisabeth” vanaf St.Helena naar Nieuwediep in 1870/1871 en één van de uitreis van de “Elisabeth” naar Java in 1871.

“Dit laatste verslag doet vermoeden, dat Feenstra in een al dan niet van te voren afgesproken race gewikkeld was met de Insulinde van Hendrichs & Co.”

“Een ander document op naam van IJ.Feenstra, dat bewaard wordt bij de Gebr. Goedkoop … is een routekaart van de reis, die hij van Januari tot Mei 1862 gemaakt heeft met het barkschip Sliedrecht, van Brouwershaven naar Batavia … De titel luidt: “Kaart tot aanteekening van het dagelijksch bestek gedurende de zeereis van het barkschip Sliedrecht, gezagvoerder IJ.Feenstra.” De kaart is te dateren op 1862. Het journaal van deze reis wordt bewaard op het KNMI.081

 

Uit: De Clippers door Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp.

p.116-117: Teenstra roemt de kwaliteiten van deze gezagvoerder . “Hij heeft verschillende belangrijke publicaties het licht doen zien op het gebied van handel en scheepvaart n.l. een boekje over de scheepvaart op de Rio de la Plata, een handleiding voor vervrachters, een handleiding voor de vaart op den Atlantische Oceaan, een brochure over de toestanden in Nederlandsch-Indië in 1870 en een over het loodswezen op het Noord-Hollandsch kanaal, om zijn geschriften te eindigen met een dat de aandacht vroeg voor de Molukken.

Hij was een felle man, die vinnig kon schrijven en er niet aan dacht een blad voor zijn mond te nemen. Dat hij een brochre schreef over de loodsdiensten voor Den Helder en over het Noord-Hollandsch kanaal, is te begrijpen. Want daar had hij zelf de allerdroevigste ervaringen mee opgedaan!. Toen hij in 1871 met de Elisabeth van Goedkoop in Den Helder aankwam, viel hij er met de neus in de boter, want het vroor er dat het kraakte, zoodat alle binnenwateren stijf dicht zaten. Op de Elisabeth was het danig koud en daar er maar geen sleepboot kwam opdagen, vertrokken alvast vier passagiers, die, na de jarenlange Indische hitte, de vinnige koude ondragelijk vonden, met een loodsboot naar den wal. De sleepdienst, die toch al veel te wenschen over liet, scheen toen heelemaal in de war te zijn geweest, want kapitein Feenstra schreef: “Wij liggen hier nu twee dagen ons hier te vervelen en te verkleumen, wat helpt het nu of men op zee zijn best doet om voorwaarts te komen en wat is me dat een ellendige sleepdienst hier. Met drie booten in drie dagen één schip halen. Waarom laten ze zich invriezen!””

p.171-176

De clipper “Jupiter” had een accommodatie voor 40 passagiers. “In de barren winter van 1870-71 koerste de Elisabeth huiswaarts. Het schip had St.Helena aangedaan, waarvan het den negenden December vertrok. Tien dagen later werd de Linie gepasseerd en in den morgen van den 19sten December de Kreeftskeerkring. Totdien was het een voorspoedige reis geweest: vanaf Batavia hadden de bramzeils bijgestaan” Maar net voorbij de Keerkring geraakte het schip in zwaar weer, waarbij veel schade aan tuig, mastenen instrumenten ontstond. Met veel moeite bereikte men het Kanaal en op 24 januari (1871) “kwam het schip na deze bewogen reis ten anker voor Nieuwediep.”.

Op 5 mei 1871 voer het schip onder Feenstra weer uit naar Batavia. Een brief is opgenomen in de tekst waarin hij vertelt over de “race” met andere schepen o.a. de “Aurora” (kapt. H.Visser voor rederij Goedkoop) en de “Insulinde” (kapt. J.H.J.Lollie, rederij Gebr. Hendrichs)

 

 Op de zeebrief van 1853 van de kof "CASTOR "varend voor de Fa. Goedkoop wordt IJ Feenstra genoemd als gezagvoerder.In 1854 neemt W.P. de Jonge het schip als goverezagvoerder over. JS 300123

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Feenstra, Y(Ij)Eb
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem (van Wijngaarden) van Rees werd geboren op 03 september 1827 te Terschelling als zoon van Dirk Willems van Wijngaarden van Rees, rijksopzichter van de Waterstaat op Terschelling, en Tetje Johanna Munk. Hij woonde in 1850 in bij de loods Willem van Twist en Adriana van der Giesen, tapster en hun zoon Cornelis van Twist in de Twintig Huisjes nr. 471 te Dordrecht.

Hij trouwde op 16 september 1857 te Dordrecht met Helena van Twist, geboren in 1836 te Dordrecht als dochter van de loods Willem van Twist en Adriana van der Giesen.

Hij overleed op 09 augustus 1868, 11.15 uur in het Hotel de Paris, kamer 9, straat 25 de Hayo te Buenos Aires. Aangifte door de Consul de Nederlanden de Buenos Ayires. Zijn overlijden werd op 31 december 1868 geadministreerd te Dordrecht.

Hij werd per 21 maart 1861 met nr. 449 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.van Wijngaarden van Rees werd met vlagnummer 809 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van L.Tuk. Als zijn schip werd genoemd “Sirius”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 30 juni/07 juli 1863 werd als lid voor de vlag voorgedragen/benoemd W. van Wijngaarden van Rees, geen leeftijd genoemd, voerend de brik “Sirius”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein L.Tuk.023.

 

  1. van Wijngaarden van Rees wonend te Dordrecht was in de periode 22 december 1859 t/m zijn overlijden in 1868 met vlagnummer 106 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Bij de inschrijving was hij gezagvoerder van de schoenerbrik “Sliedrecht met als boekhouder de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. 064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat W. van Wijngaarden als gezagvoerder064a:

*      1861                   schoenerbrik “Slidrecht”                     boekhouder Gebr. Goedkoop te Amsterdam

 

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       809                      1863-1867    brik                  Sirius                                                     Gebr.Goedkoop

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                   vertrek                                    aankomst

W.van Wijngaarden van Rees         Sliedrecht                      15 november 1859               01 maart 1861

                                                              Sirius                              01 augustus 1863                 30 juni 1864

                                                              Sirius                              09 september 1866              07 augustus 1867

 

Bouma025 vermeldt W.van Wijngaarden van Rees als gezagvoerder gedurende:

*   1860 t/m 1861 van de sch.brik “Sliedrecht”, gebouwd in 1854 te Joure, 280 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1862 voor Ph. van Ommeren te Rotterdam en was herdoopt in “Hertha”;

*   1863 t/m 1868 van de brik “Sirius”, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 375 ton o.m., varend voor de Gebroeders Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

In november 1850 was Willem van Wijngaarden van Rees 3e stuurman op de bark “J.C.Schotel” en vertrok met 22 man naar Batavia onder kapitein Jan de Ridder.

Op 04 april 1855 (MRD 1682) monsterde 1e stuurman W.van Rees (later Wijngaarden van Rees) op de eerste reis van de “Kosmopoliet I” onder gezag van kapitein J.Bouten van Hellevoetsluis naar Batavia, 86 dagen Hij was toen 28 jaar, woonachtig te Dordrecht en geboren te Terschelling. (monsterrol 1682 te Dordrecht)..

Op 26 januari 1856 MRD 1724) monsterde hij wederom als 1e stuurman op de “Kosmopoliet onder kapitein J.Bouten voor een reis van Hellevoetsluis naar Batavia, 76 dagen.

 Op 21 september 1857 (MRD 1811) monsterde hij voor de derde keer aan als 1e stuurman voor een reis naar Batavia, 74 dagen.

 

NRC 30 oktober 1868114

Vlissingen, 29 oktober. Heden is alhier gearriveerd het Nederlands brikschip SIRIUS, kapt. Ofeigsen qq., voor wijlen B. van Wijngaarden van Rees, komende van Buenos Aires.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Wijngaarden Van Rees, Willem van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

In een portretschets in Gens Nostra, 61, p.279 2006 wordt gesproken van een Simon Warnaar, touwslagersknecht te Maassluis, en van een zeeman Pieter Jacobs Warnaar, op zee overleden vóór 1748.

Niet nagegaan of dit familie is.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Warnaar als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1860 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1860 een visserijvaartuig;

*   1862 t/m 1865 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1866 van de brik “Petronella Johanna”, gebouwd in 1865, bouwplaats niet vermeld, 360 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren Jr te Rotterdam. Het schip is in 1866 gestrand op de Boompjes Eilanden en voor wrak verkocht;

*   1868 t/m 1871 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;

*   1874 van de 2/msch “Maria Helena” ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor K.L.van berkel te Rotterdam. Het schip voer in 1875 voor J.H.Henkes te Delfshaven en werd herdoopt in “Delfshaven”;

 

Overige bijzonderheden

De barkentijn “Hertha” onder kapitein S.Warnaar werd in 1869 vermeld van Conception, waarschijnlijk vanuit Europa. Het schip was op 09 september 1869 te Falmouth en Hazelhoff Roelfsema concludeert dat het schip twee maal Kaap Hoorn heeft gerond.121

Hetzelfde schip met dezelfde kapitein vertrok van Buenos Aires op 21 maart 1870 en kwam, via Kaap Hoorn, op 28 mei 1870 aan te Valparaiso. Op 24 juni gemeld te Iquique en op 02 augustus wederom te Valparaiso. Terug te Hellevoetsluis, weer rond Kaap Hoorn, op 22 november 1870.121

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Warnaar, S.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J. du Saar als gezagvoerder gedurende:

  • * 1866 t/m 1867 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;
  • * 1868 t/m 1870 van de 3/mSch “Iduna” ex D.T.Visser, gebouwd in 1858 te Slikkerveer, 305 ton o.m., varend voor Ph.van Ommeren te Rotterdam. Het schip werd in 1870 vermist.

 

Overige bijzonderheden

De schoenerbrik “Hertha” onder kapitein W.J. du Saar was op 03 juni 1866 te Montevideo en op 31 juli 1866 te Valparaiso, dus via een Kaap Hoorn ronding. Op 20 augustus naar Montevideo, 24 oktober te Rio de Janeiro, dus wederom via Kaap Hoorn en op 25 december te Antwerpen.121

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Saar, W.J. du
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

In een portretschets in Gens Nostra, 61, p.279 2006 wordt gesproken van een Simon Warnaar, touwslagersknecht te Maassluis, en van een zeeman Pieter Jacobs Warnaar, op zee overleden vóór 1748.

Niet nagegaan of dit familie is.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Warnaar als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1860 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1860 een visserijvaartuig;

*   1862 t/m 1865 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1866 van de brik “Petronella Johanna”, gebouwd in 1865, bouwplaats niet vermeld, 360 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren Jr te Rotterdam. Het schip is in 1866 gestrand op de Boompjes Eilanden en voor wrak verkocht;

*   1868 t/m 1871 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;

*   1874 van de 2/msch “Maria Helena” ex Jantje, ex Aurora, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 160 ton o.m., varend voor K.L.van berkel te Rotterdam. Het schip voer in 1875 voor J.H.Henkes te Delfshaven en werd herdoopt in “Delfshaven”;

 

Overige bijzonderheden

De barkentijn “Hertha” onder kapitein S.Warnaar werd in 1869 vermeld van Conception, waarschijnlijk vanuit Europa. Het schip was op 09 september 1869 te Falmouth en Hazelhoff Roelfsema concludeert dat het schip twee maal Kaap Hoorn heeft gerond.121

Hetzelfde schip met dezelfde kapitein vertrok van Buenos Aires op 21 maart 1870 en kwam, via Kaap Hoorn, op 28 mei 1870 aan te Valparaiso. Op 24 juni gemeld te Iquique en op 02 augustus wederom te Valparaiso. Terug te Hellevoetsluis, weer rond Kaap Hoorn, op 22 november 1870.121

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Warnaar, S.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R. de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1873 t/m 1874 van de sch.brik “Hertha” ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 210 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam. Het schip voer in 1875 voor B.J.Scherpbier te Pekela en was herdoopt in “Willemina Antina”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Vries, J.R. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.W. de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1870 t/m 1873 van de schbrik “Rehoboth”, ex Gepbiena Helena, gebouwd in 1858 te Hoogezand, 176 ton o.m., varend voor J.Berg Jz te Sappemeer;
  • 1875 van de schbrik “Willemina Antina”, ex Hertha, ex Sliedrecht, gebouwd in 1854 te Joure, 211 ton o.m., varend voor B.J.Scherpbier te Pekela;
  • 1876 t/m 1880 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd te Falmouth afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Boer, H.W. de

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1877-02-09
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WILLEMINA ANTINA
Schipper: Boer, Harm Willems de
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte: 222

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1854.34

DVD XII – 6555, 6556
BIJLBRIEF
Naam schip SLIEDRECHT

Plaats en datum acte bijlbrief, Joure,11 mei 1854

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper Symon Geerts & Zoon, scheepsbouwmeesters, werf De Herstelling, Joure

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam

te voeren door kapt. J.W. Smit

grootte in tonnen 210 tonnen of 111 lasten (meetbrief Amsterdam, 6 mei 1854)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 29,50 x 4,09 x 3,27 meter

kiellegging

tewaterlating 21 maart 1854

plaats / datum registratie Heerenveen, 12 mei 1854

nummer van registratie deel 30, folio 44, recto, vak 5.

notaris verklaring voor gemeentebestuur van Haskerlan

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010608

Naam SLIEDRECHT
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1854.34

DVD XLIV – 2386-2389
CEDULE

Naam schip SLIEDRECHT

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 6 mei 1854

type schip schoener

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar Gebr. Goedkoop, Amsterdam (2/8e part), P. Visser Azn., Sliedrecht (2/8e part), J. van Haaften, Sliedrecht (1/8e part), W.M. van Haaften, Sliedrecht (1/8e part), A.J. Prins Visser, Sliedrecht (1/8e part) en J.W. Smit, Veendam (1/8e part)

te voeren door kapt. Jan Wolters Smit

grootte in tonnen 111 lasten of 210 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Joure

plaats / datum registratie Amsterdam, 13 mei 1854

nummer van registratie deel 66, folio 114, recto, vak 3

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief:

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring gemeente-bestuur van Haskerland worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de bovengenoemde reders.
Het schip lag bij de eeds-aflegging te Amsterdam en behoort te huis te Amsterdam (boekhouder niet vermeld)







researcher/datum research: ML / 310510

Naam SLIEDRECHT
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1854
Toegang 198
Inventaris 3172

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.497
DVD VIII – 1449,1453
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip SLIEDRECHT

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 20 april 1861

type schip schoener-brik, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Pieter Goedkoop, namens zijn firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam

gevoerd door kapt. W. van Wijngaarden van Rees

eigenaar/aankoper Philip van Ommeren, scheepsreder te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 210 tonnen of 111 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 29,50 m., breed 4,90 m., hol 3,27 m.

kiellegging

tewaterlating 1854

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 april 1861

nummer van registratie deel 126, folio 153, verso, vak 7

notaris Daniel van Dijk, notaris te Amsterdam

prijs NLG 16.000,-

Bijzonderheden: het schip was door verkoper in publieke veiling gebracht op 15 april 1861, doch opgehouden. Het schip was in 1854 gebouwd voor rekening van de Gebr. Goedkoop op de werf van Symen Geerts & Zoon te Joure, blijkens bijlbrief van 11 mei 1854, geregistreerd te Heerenveen.






researcher/datum research: ML / 281208

Naam SLIEDRECHT
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1861
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675