Inloggen
GOTHENBURG - ID 8192


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-04-16 / 1874-03-24 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Great Britain

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Rig: schooner
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Charles Lungley, Rotherhithe (Surrey), Great Britain
Delivery Date: 1855-09-10
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co., Port Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 95
Power Unit: NHP
Eng. additional info: diam. 36", stroke 66"
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 604.00 Gross tonnage
Gross Tonnage 2: 314.00 *** Onbekend ***
Net Tonnage: 490.00 Net tonnage
 
Length 1: 54.68 Meters test
Beam: 7.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.24 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-04-16
Register nr: 18640354
Scheepsnaam: GOTHENBURG
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 259
Gebouwd in land: Engeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Balguerie & Zonen, C.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Hus. J.
Opmerkingen: 1864 - 493-datum besluit nieuwe zeebrief20-05-1864-139- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : *
Gebouwd in Engeland; * voorlopig zeeschip

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-09-10 CELT
Manager: Union Steam Collier Co., Southampton, Great Britain
Eigenaar: Union Steam Collier Co., Southampton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Southampton / Great Britain

Date/Name Ship 1856-12-05 CELT
Manager: Union Steam Ship Co. Ltd., Southampton, Great Britain
Eigenaar: Union Steam Ship Co. Ltd., Southampton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Southampton / Great Britain

Date/Name Ship 1862-04-10 CELT
Manager: Charles Lungley & George Henry Harrington, London, Great Britain
Eigenaar: Charles Lungley & George Henry Harrington, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1864-03-09 GOTHENBURG
Manager: Firma Corns. Balguérie & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Corns. Balguérie & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NTVP

Date/Name Ship 1874-03-24 CELT
Manager: John Meek, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: John Meek, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1889-05-21 CELT
Manager: James Henry Burgess & George Shaddick, Swansea, Great Britain
Eigenaar: James Henry Burgess & George Shaddick, Swansea, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1890-12-06 CELT
Manager: Shipping & General Property Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Shipping & General Property Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1891-04-20 CELT
Manager: Alexander Wylie, London, Great Britain
Eigenaar: Alexander Wylie, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1891-06-05 POSSIDON
Manager: McDowall & Barbour, Piraeus, Greece
Eigenaar: McDowall & Barbour, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1909-00-00 POSSIDON
Manager: John Potamianos, Istanbul, Turkey
Eigenaar: John Potamianos, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey

Ship Events Data

1862-04-10: CELT was transferred to Charles Lungley, shipbuilder at Deptford, on 10th of April 1862 as partial payment for ordered steamers
1864-05-06: Als eigenaren van de GOTHENBURG worden ook genoemd: R.J. Stok & J.G. Plate, Arnhem & Kuyper, van Dam & Smeer, Rotterdam & F. Smit van Lekkerland, Nieuw Lekkerland & C. Balguérie & Zoon, Rotterdam
1874-03-24: NRC 090374: Advertentie. De makelaars Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hunne meesters op dinsdag 24 maart 1874, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven no. 29 publiek verkopen:
1. Het snelvarend Nederlands ijzeren schroefstoomschip TRIEST, laatst gevoerd door kapt. P. van Delft, lang 51,10 meter, wijd 7,41 meter, hol 4,27 meter, en alzo groot na aftrek van de machinekamer 590 ton, met deszelfs complete machine van lage drukking en 80 paardekracht, en verdere scheepsgereedschappen, zo als het thans is liggende in het Oosterdok te Amsterdam.
2. Het snelvarend Nederlands ijzeren schroefstoomschip GOTHENBURG, laatst gevoerd door kapt. J. Smidt, lang 55,40 meter, wijd 5,75 meter, hol 4,49 meter, en alzo groot na aftrek van de machinekamer 490 ton, met deszelfs complete stoommachine van 90 paardekracht, en verdere scheepsgereedschappen, zo als het is liggende in de Westerhaven te Rotterdam (opm: verkocht naar het buitenland voor NLG. 45.000,-)
1881-06-25: Homeport changed into Liverpool (John Mills of Manchester bought 7 shares from John Meek, who kept other the 57 shares)
1930-00-00: Final Fate:
Bij een "opschoning" van Lloyd's Register in 1930, waarbij alle schepen werden verwijderd, waarvan men in ten minste 15 jaar geen berichten had, is de POSSIDON verwijderd. In een lijst van Turkse stoomschepen, uitgegeven omstreeks 1912/1913 komt het schip al niet meer voor.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacob Hus werd geboren op 13 augustus 1824 te Katwijk aan Zee als zoon van de Nederlands Hervormde Leendert Hus en Jacoba Spaanderman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Leuvehaven Wijk 3 nr. 314 (nieuw nr. 185) en aan de van Brakelstraat nr. 39.

Hij trouwde te Katwijk in 1847 met Trijntje Maartensdochter Schaap, geboren 23 april 1823 te Katwijk aan Zee. Hij werd na zijn loopbaan op zee expert005 en 054-070

Hij overleed in 1901

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacob Hus was met vlagnummer R354 in de periode 1853 t/m 1873 en met vlagnummer R27 in de periode 1873 t/m 1901 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1901 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat de “hooggeachte President, den Heer Jb.Hus, die met nauwe plichtsbetrachting en onvermoeide ijver de belangen van het Fonds behartigde vanaf het jaar 1887” in 1901 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

Jacob was van 1851-1854 gezagvoerder op de bark “Woltenmaden”, in 1854 van de stoomboot “Admiraal Verhuell” (beide schepen van de Rotterdamse rede Plate), in 1859 op de schroefstoomboot “Levant”. “In 1877 staat hij ook vermeld als gezagvoerder. Is ook kapitein van de “W.A.Scholten” geweest, ook maakte hij de eerste reis van de H.A.L. naar New York met de “Rotterdam” (die door zijn dochter Jacoba te Glasgow was gedoopt054-070.).

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Jb.Hus met vlagnummer R354 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*             1855      ss. “Admiraal Verhuell”       ? last    voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*             1858, 1859,

                1862, 1863           ss “Levant”          163 last  voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*             1864 t/m 1867     ss “Gothenburg” 330 last  voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

en in de Jaarverslagen van de Maatschappij met vlagnummer R27 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*             1874      “W.H.Scholten”   1623 last               voor de Ned.Amerik.Stoomv. Mij te Rotterdam

*             1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1901     geen vermelding van schip en boekhouder

Jb.Hus was van 1876-1885 secretaris en van 1886-1900 president van de Maatschappij058.

 

Bouma025 vermeldt J.Hus als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1857 op de bark “Woltemade” (zonder -n), gebouwd in 1826 te Amsterdam, 270 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

*    1855 t/m 1857 op het ijzeren schroefstoomschip “Admiraal Verhuell”, gebouwd in 1848, 274 ton o.m. 50 pk, varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

      (overlap met vorige periode!)

*    1858 t/m 1864 op het ijzeren schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., 70 pk, varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

*    1865 t/m 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Gothenburg” ex Celt, gebouwd in 1855 te Deptford, 626 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam;

*    1872 van het schroefstoomschip “Maas”, gebouwd in 1872 bij Henderson, Coulbroun & Co te Renfrew, 2037 ton o.m., varend voor Plate, Reuchlin & Co te Rotterdam;

*    1873 t/m 1874 op het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 bij Henderson, Coulbroun & Co te Renfrew, 1735 ton o.m., in 1873 varend voor Plate, Reuchlin & Co en in 1874 voor de Nederlandsch-Amerikaasche Stoomvaart Maatschappij, beiden te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1875 t/m 1876 op het ijzeren schroefstoomschip “W.A.Scholten”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., 500 pk, varend voor de Nederlandsch-Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit de Rotterdamsche Courant een bericht  (datum?) waarin staat dat op 22 februari 1854 de “Admiraal Verhuell van Hellevoetsluis naar Havre vertrok met gezagvoerder J.J.Day. Op 02 maart 1854 kwam het schip kwam het schip terug van Havre te Hellevoetsluis, maar nu met gezagvoerder J.Hus.(informatie uit een brief van Marin Lindeboom te Arnhem aan G.N.Bouma te Haren, dd. 02 september 2001 - zie ook bij J.J.Day).

 

De Harlinger Courant dd 22 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

Plymouth  15 Dec.  W.A.Scholten  (s)  Rott. n. Newyork.”

 

p.31. In november 1872, toen het zusterschip “Rotterdam” onder kapitein E.J.Deddes te New York arriveerder , kwam de “Maas”, later “Maassdam”in de vaasrt . Een maandelijkse dienst van Rotterdam naar New York kon toen worden gerealiseerd.

p.36. In 1874-1875 leed de NASM belangrijke finantiële verliezen. “Niet alleen bleven de inkomsten laag, de jonge rederij kreeg ook te kampen met het zeemansongeluk waartegen het moeilijk vechten is. Door storm en ijsgang liepen de schepen ernstige schade op. Zo verloor de W.A.SCHOLTEN bij het zwaaien op de rivier, door zware ijsgang, schroefraam en roer.”

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Hus, Jacob Leendertsz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Smidt als gezagvoerder gedurende:

  • * 70 t/m 1872 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;
  • * 73 t/m 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Gothenburg” ex Celt, gebouwd in 1855 te Deptford, 626 ton o.m., varend voor C.Balguérie & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar het buitenland;
  • * 76 t/m 1875 van het schr.ss “Holland”, gebouwd in 1874 te Rotterdam, 720 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomb. Mij. Dir. D.L.Wolfson te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Smidt, J.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.562
DVD VIII – 1644, 1653
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip CELT (Brits schip), thans GOTHENBURG

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Londen, 6 mei 1864

type schip schroef-stoomschip, schoenergetuigd

bouwwerf/verkoper Charles Lungly, scheepsbouwer te Deptford Green (Kent)
(21/64e part), en George Henry Harrington, scheepsreder te Londen (43/64e part), eigenaren sinds 28 februari 1862

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Rudolf Jacobus Stok, Arnhem (1/4e part), Jean Guillaume Plate, Arnhem (1/4e part), Kuyper, Van Dam & Smeer, Rotterdam (1/6e part), Fop Smit van Lekkerland, Nieuw Lekkerland (1/6e part) en de firma Cornelis Balguérie & Zoon, Rotterdam (1/6e part)

te voeren door kapt. Jacob Hus

grootte in tonnen bruto 592,85 ton / netto 449,10 ton (Britse meting)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lengte van het voorste gedeelte van de voorsteven onder de boegspriet tot achterkant van het galjoen van de achtersteven 179 voet en 4/10e voet; grootste wijdte tot aan de buitenzijde der beplating 25 voet en 4/10e voet; diepte in het ruim van het tussendek tot aan de wegering midscheeps 17 voet 2/10e voet

kiellegging

tewaterlating Rotherhithe, 10 september 1855

plaats / datum registratie Rotterdam, 21 mei 1864

nummer van registratie deel 184, folio 109, recto, vak 8

notaris Alfred Donnison, notaris te Londen

prijs GBP. 12.750,-

Bijzonderheden: Brits officieel nummer 25147/Southampton no.4.
Voorzien van een 2-cylinder stoommachine van 95 nominale paardenkracht.
Translaat uit het Engels, Rotterdam, 18 mei 1864


researcher/datum research: ML / 150609


Naam GOTHENBURG
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675