Inloggen
FIJENOORD - ID 8186


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1879
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 104
Launch Date: 1879-05-20
Delivery Date: 1879-09-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 625
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (25 & 45 - 36)
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 820.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 603.00 Net tonnage
Deadweight: 900.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 218.8 Feet (British) Registered
Beam: 28.9 Feet (British) Registered
Depth: 14.5 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 20
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-09-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: FEIJENOORD
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: Sauer, J.
Opmerkingen: nieuwe
1879-09-01, gunstige beschikking uitreiking zb144-1879-09-01

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1879-09-09 FYENOORD
Manager: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSDW

Date/Name Ship 1885-01-00 YSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCVD

Ship Events Data

1879-05-20: Te water gelaten op 20 mei 1879 (zie plakboek - tab 10 - voor uitgebreide beschrijving)
1897-06-06: Final Fate:
Op reis van Amsterdam naar Londen met zestien passagiers en een lading stukgoederen is de IJSTROOM op 6 juni 1897 's nachts te 02.40 uur bij lichte koelte, kalme zee en licht mistig weer op de Noordzee, in positie 52-04-NB en 02-30-OL, 24 mijl van Galloper L/V, door het Britse stoomschip BITTERN aangevaren. De BITTERN drong ter hoogte van het voorluik diep in de IJSTROOM door. De IJSTROOM zonk in 15 minuten en was verloren. Van de opvarenden verloren twee passagiers het leven (zij werden vermist). De overige passagiers en de bemanning van 24 personen werden door de BITTERN gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Cornelis Kromwijk werd geboren op 03.09.1843 te Rotterdam als z.v. Jacobus Kromwijk (pianomaker) en Martina Maria Hooykaas. 

Jacobus Cornelis trouwde op ???? met Cornelia Maria Kording – geb. 10.08.1843 te Rotterdam - d.v. Harmen Hermanus Kording en Maria van Zanten.

Cornelia Maria Kording overleed op 26.08.1908 te Rotterdam (65).

Jacobus Cornelis overleed op 12.04.1915 te Bussum (71).

 

Kinderen

-        Martina Maria – geb. 22.03.1872 te Rotterdam

-        Cornelia Maria – geb. 20.01.1874 te Rotterdam / overl. 29.10.1874 te Rotterdam.

-        Jacobus Cornelis – geb. 16.03.1875 te Rotterdam. (In 1890 naar de Kv.d.Zeevaart, A’dam)

-        (In 1891 ontslagen – gezichtsvermogen onvoldoende)

-        Harmen Hermanus – geb. 29.07.1877 te Vlissingen

-        Frans – geb. 01.09.1878 overl. 06.05.1879 te Vlissingen (8 mnd.)

-        Cornelia Maria – geb. 22.10.1879 te Vlissingen / overl. 12.07.1883 te R’dam.

-        Adriana – geb. 03.11.1880 te Vlissingen

-        Martinus – geb. 12.08.1882 te Vlissingen

-        Cornelis – geb. 04.03.1885 te Rotterdam. (In 1899 Kweekschool v.d. Zeevaart)

 

De schepen van de kapitein

*   1876 – 1877  van het st.schip FIJENOORD – geb. in 18

*   1877 – 1877  van het pass.schip STAD BREDA – geb. in 18

*   1877 – 1880  van het pass.schip PRINSES MARIE – geb. in 18

*   1880 – 1883  van het pass.schip PRINS HENDRIK – geb. in 18

*   1883 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18

*   1886 – van het st.schip NOORD HOLLAND – geb. in 

*   1888 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18

*   1889 – van het st.schip ZEELAND – geb. in

*   1890 – van het st.schip ARIADNE – geb. in 

 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’,

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd. 

 

Nwe Goessche Ct 16-01-1877

De heer J. Kromwijk, gewezen gezagvoerder van het stoomschip FIJENOORD, van Rotterdam, is door de Koninklijke maatschappij Zeeland benoemd tot gezagvoerder van het stoomschip STAD BREDA. De heer van Emmerik heeft als zodanig bedankt.

 

ZZC 06-01-1883

De heer J.C. Kromwijk, gezagvoerder van het stoomschip PRINS HENDRIK, is door de directie van de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’, op zijn verzoek, met 1 januari eervol uit de dienst van de Maatschappij ontslagen en is in zijn plaats is als gezagvoerder benoemd de heer S. Brouwer, 1eofficier bij dezelfde Maatschappij. De heer Kromwijk treedt alsnu in dienst van de Rotterdamsche Lloyd en zal worden belast met het gezag over het stoomschip UTRECHT.

 

In maart 1903 bij de huwelijksplechtigheid van zijn dochter Adriana wordt J.C. Kromwijk vermeld als: “inspecteur eener stoomvaartmaatschappij”.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025vermeldt J.C.Kromwijk als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;

*    1878 t/m 1883 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Amsterdam. Het schip is in 1883 verkocht voor de sloop;

      Deze opgave klopt in het geheel niet met de volgende vaarperioden.

*    1879 t/m 1880 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1887 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen;

*    1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

 

Overige bijzonderheden

J.C.Kromwijk vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 05 juli 1884. Aankomst 20 augustus 1884 na 46 dagen. 2 officieren en 28 dagen.

*    Vertrek 06 december 1884. Aankomst 24 januari 1885 na 49 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

*    Vertrek 09 mei 1885. Aankomst 23 juni 1885 na 45 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.

*    Vertrek 26 september 1885. Aankomst 09 november 1885. 3 officieren en 94 manschappen.

*    Vertrek 27 februari 1886. Aankomst 01 april 1886 na 33 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland transporten op de volgende reizen:

*    Vertrek 09 oktober 1886. Aankomst 02 december 1886 na 54 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 12 maart 1887. Aankomst 23 april 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 42 manschappen..

*    Vertrek 08 september 1888. Aankomst 20 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 44 dagen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Zeeland” het volgende transport:

Vertrek 29 november 1890. Aankomst 12 januari 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Melding van het overlijden op 11 september 1885 van een matroos aan boord van het te Rotterdam thuisbehorend stoomschip “Utrecht”, kapitein Jacob Cornelis Kromwijk op de terugreis van Batavia op 37o20’NB/1oWL.115

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Kromwijk, Jacob Cornelis

Afbeeldingen


Omschrijving: Een afbeelding van de IJSTROOM, gemaakt door E.H. Kitto.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: YSTROOM verlaat de sluizen van IJmuiden
Collectie: Stadsarchief Amsterdam
Vervaardiger: Olie, Jacob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: YSTROOM met schade
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend *
Algemene informatie

NRC 210579. Rotterdam, 20 mei. Na gisteren te hebben vermeld dat er heden namiddag van de werf der Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij op Fijenoord een stoomschip zou worden te water gelaten, kunnen wij thans mededelen dat dit met het beste gevolg heeft plaats gehad.

Nadat een aantal aandeelhouders en genodigden met hun dames ten ongeveer 5 ure op de versierde tribune hadden plaats genomen en al de werklieden der fabriek zich op het terrein hadden geschaard, werden de schoorbalken en stutten vlug weggeslagen, de achterste toestellen op de helling in werking gebracht en weldra zag men, onder het eenparig gejuich der aanwezigen, en aan boord der rondom liggende zeil- en stoomschepen, het met vlaggen getooide gevaarte statig de Maasstroom doorklieven. Daarop volgende de gebruikelijke felicitaties aan de heren D.L. Wolfson, directeur, Laxerveld Bisdom, ingenieur, enz. en hiermede was de eenvoudige, maar voor de Maatschappij gewichtige handeling afgelopen. Het is een ijzeren schip, lang 62, breed 8,62, hol 5,28 meter en dus van nagenoeg gelijke inhoud als het stoomschip HOLLAND, van dezelfde Maatschappij, hetwelk genoteerd staat op 720 ton oude maat, 676 nieuwe na aftrek van de ruimte der machinekamer 524 ton. Het enig verschil is, dat in het nieuwe schip de machinekamer iets korter en daardoor de overige ruimte iets meerder is. Men heeft het de naam van FIJENOORD gegeven, naar die van het schip, hetwelk in 1849 gebouwd en in 1850 in dienst genomen is, doch veel minder inhoud heeft. Het heeft een dubbele bodem tot het inlaten van 30 ton waterballast en zal worden voorzien van een machine 120 paardenkracht nominaal. Het is bestemd voor de dienst der Maatschappij op Londen in gemeenschap met haar andere schepen MAASSTROOM, BATAVIER en HOLLAND, respectievelijk gebouwd in 1869, 1872 en 1874, terwijl de oude FIJENOORD buiten dienst zal worden gesteld. Het nieuwe schip heeft een vierbladige schroef.

 

NRC 100979. Rotterdam, 9 september. Heden vertrok van hier in de wekelijkse vaart naar Londen het ijzeren schroefschip FIJENOORD van de Nederlandsche Stoombootmaatschappij, tot vervanging van het welbekende vaartuig van die naam, dat sedert 1850 in deze lijn dienst deed. Het nieuwe schip, binnen een jaar nevens vele andere werken aan de werf en fabriek der maatschappij gebouwd, beantwoordt geheel aan de tegenwoordige eisen van de stoomvaart;--- in al de onderdelen zijn de laatste erkende verbeteringen toegepast. De lengte is 62,2, de breedte 8,6, de holte 5,1, de gemiddelde diepgang 3,7 meter, het laadvermogen tot 600 ton wicht, of meer dan het dubbel van de voorganger. De werktuigen van 500 werkelijke paardenkracht zijn van enkel hoge druk. Voor de overvoer van passagiers 1e en 2e  klasse zijn op het bovendek ruime, luchtige, gerieflijke inrichtingen aangebracht, en er is ook gezorgd zowel voor beschutting van dekpassagiers, als voor geschikte verblijven ten behoeve der bemanning. Vee en goederen kunnen in grote hoeveelheden in de ruimen veilig worden overgebracht. Bij de proefvaarten binnengaats en in zee, welke aan de indienststelling voorafgingen, zijn zeer bevredigende uitkomsten verkregen ten opzichte van de hechte bouw, het sturen en de snelheid. De werktuigen waren van het begin tot het einde der proeftochten in gang, zonder enige stoornis of gebreken hoegenaamd, en gaven aan het schip een snelheid van 10½ Duitse mijl dooreen in de wacht van vier uur, hetwelk voor een stomer, die het vervoer van goederen en vee tot hoofdbestemming heeft, voldoende kan worden geacht.