Inloggen
BILLITON - ID 8142


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1874-00-00 / 1905-07-04

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Spar deck
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Maatschappij 'De Atlas', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1873-08-14
Delivery Date: 1874-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij 'De Atlas', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 380
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 30 1/4-22
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 385.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 231.00 Net tonnage
 
Length 1: 137.8 Feet (British) Registered
Beam: 23.6 Feet (British) Registered
Depth: 18.9 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-189?
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe machine. 2-cyl Compound, 20 & 36-21, 250 IPK, 9 mijl (Kon. Mij 'De Schelde'). GRT 424, NRT 254. Wellicht toen ook 2 masten.

Ship History Data

Date/Name Ship 1874-00-00 BILLITON
Manager: N.V. Billiton Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Billiton Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCDM

Date/Name Ship 1904-00-00 BILLITON
Manager: Sech Oemar Bin Joesoef Mangoes, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Sech Oemar Bin Joesoef Mangoes, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCDM

Date/Name Ship 1905-07-04 BILLITON
Manager: Teo Teow Peng, Singapore, Great Britain
Eigenaar: Teo Teow Peng, Singapore, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Great Britain

Ship Events Data

1883-04-12: Collision
Batavia, 21 mei. De rechtbank van onderzoek heeft in de aanvaring van de BENTAN en de BILLITON in de haven van Singapore op 12 april 1883 verklaard, dat de schuld alleen bij de BILLITON lag en de gezagvoerder J.R. Milnes voor drie maanden geschorst.
1891-09-29: Collision
Singapore, 29 september 1891. Het stoomschip BILLITON is bij het vertrek van hier naar de Straits door het stoomschip VENUS aangevaren en is in de haven teruggekeerd. Het stoomschip is op de sleephelling gehaald en onderzocht. De schade is boven de waterlijn en de kosten der reparatie zijn op $ 1200 begroot (opm: waarschijnlijk Straits dollars).
1906-12-16: Final Fate: Stranded

Op reis met stukgoederen van Singapore naar de Natuna & Anambas Islands op een koraalrif bij Great Natuna gestoten en gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

e schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Meyer als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Billiton”, gebouwd in 1873 te Amsterdam, 424 ton o.m., varend voor de Biliton Maatschappij te ’s Gravenhage.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Meyer, F.

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Mondt werd geboren te den Haag op 12 juni 1835. Zijn ouders waren Hermanus Mondt, "kleederenmaker", en Johanna Koet. Het echtpaar woonde in de Veenestraat 177 te Den Haag. Jacobus werd als leerling "ingenomen" door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 02 september 1848.

Van de vorderingen werd een drie-maandelijkse rapportage bijgehouden van 1849-1851 in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts is vermeld:

" 3 Augs 1849  bekomt den 3den Prijs in het Schoolonderwijs zijnde Circum navigation of the Globe

  7 Juny 1850  bekomt bij loting de medaille Burgemeester Huidekoper

  12 Dec.1850  aangenomen tot lidm. der Ned.Herv.Gemeente door Do de Voogd

  27 Maart 1851  gepl. als Jongen op het schip Amphitrite Captn de Jong naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦8,-

  1 Aug.1851  bekomt den tweeden Prijs in de 3de of hoogste Classe Zeevaartkunde, zijnde Pilaar Stuurmanskunst 2 deelen

  2 Maart 1852  terug van de reis met goed attest

  16 April 1852  gepl. als ligtm. op het schip Amicitia Capt. Crap Hellingman naar Bat. voor Amstm. Gagie ¦10,-

  12 febr.1853  terug van de reis met goed attest

  16 do  eervol ontslagen"004(533/2171).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacob Mondt werd met vlagnummer 864 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 04 juli 1871 op voorspraak van S.C.J.Olivier. Zijn schip was de "Padang Packet"002. Ten tijde van de inschrijving was Mondt 36 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 27 juni/04 juli 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Jacob Mondt, oud 36 jaar, wonend te ’s Gravenhage, voerend de bark “Padang Packet”, voor rekening van  Cramerus & Co, op voordracht van kapitein S.J.C.Olivier.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        864                       1871-1873     Padang Packet Cramerus & Co

 

Bouma025 vermeldt J.Mondt als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1873 van de bark “Padang Packet” ex Stad Gouda, gebouwd in 1857 te Gouda, 463 ton o.m., varend voor Cramerus & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;

*    1878 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Prins Hendrik der Nederlanden”, gebouwd in 1870 te Amsterdam, 135 ton o.m., varend voor de Biliton Maatschappij te ’s Gravenhage. Het schip werd in 1889 verkocht in Ned. Oost-Indië;

*    1889 t/m 1895 op het ijzeren schroefstoomschip “Baron van Tuyll” ex Ban Hok, gebouwd in 1880 te Amsterdam, 314 ton o.m., varend voor de Biliton Maatschappij te Den Haag. Het schip zonk op reis van Koetei naar Biliton;

*    1896 van het schroefstoomschip “Billiton”, gebouwd in 1873 te Amsterdam, 424 ton o.m., varend voor de Biliton Maatschappij te ’s Gravenhage.

 

Overige bijzonderheden

Het ss. “Baron van Tuyll” liep op 5 februari 1895 op een rif in de Koetei Rivier ( Borneo) bij Batoe Panggal. Het kapseisde en zonk, de bemanning werd gered. Het schip was op weg van Perdjiwa naar Billiton.

Het ss “Baron van Tyull” werd gebouwd in 1880 bij de “Atlas” te Amsterdam, mat 253 Brt en voer voor de Biliton Maatschappij te Den Haag072.

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Mondt, Jacobus

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten