Inloggen
LORD ELPHINSTONE - ID 8120


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Blackwood & Gordon, Port Glasgow, Great Britain
Delivery Date: 1865-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blackwood & Gordon, Port Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Enkelvoudige Inverted stoommachine, 48-33
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 998.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 753.00 Net tonnage
 
Length 1: 227.50 Feet (British) Length overall (Loa)
Beam: 30.30 Feet (British) Registered
Depth: 14.70 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Machine verbouwd tot het compound systeem.

Ship History Data

Date/Name Ship 1865-07-00 LORD ELPHINSTONE
Manager: Bombay Coast & River Steam Navigation Company Ltd, Bombay, India
Eigenaar: Bombay Coast & River Steam Navigation Company Ltd, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India

Date/Name Ship 1873-02-00 LORD ELPHINSTONE
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1873-04-00 BARON MACKAY
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TBRS

Ship Events Data

1873-02-00: De LORD ELPHINSTONE werd in februari 1873 door de NISM aangekocht in Schotland en voer onder haar oude naam maar onder Nederlandse vlag naar Batavia en werd aldaar herdoopt.
1883-08-06: Final Fate:
Op weg van Soerabaja naar Singapore met een lading stukgoederen, katjang-olie en katjang-matten, lek gestoten op een rif ten noord-noordoosten van Manggar op de oostkust van Billiton in de Straat Karimata. Een dag later werd het schip verlaten, waarbij de bemanning en de ene passagier kon worden gered. Veel van de lading kon worden geborgen. De stranding vond plaats bij hevige stroom en nevelachtig weer op het eiland Bliau (Monprang-groep, in de wateren van Billiton).