Inloggen
ATJEH - ID 8115


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1871
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Construction Data

Scheepsbouwer: Alexander Stephen & Sons, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 148
Launch Date: 1870-11-24
Delivery Date: 1871-01-10
Technical Data

 
Gross Tonnage: 1509.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 980.00 Net tonnage
 
Length 1: 82.91 Meters Length overall (Loa)
Beam: 10.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.31 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-01-10 GLENDARROCH
Manager: W.M. Ross & Co., Glasgow, Great Britain
Eigenaar: W.M. Ross & Co., Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign: JTFL
Additional info: off.no. 63805

Date/Name Ship 1874-06-26 ATJEH
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TBMW

Date/Name Ship 1891-00-00 ATJEH
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1891-05-00 GLENDARROCH
Manager: Robert Martin, London, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1892-00-00 GLENDARROCH
Manager: George C. Stewart, Liverpool, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1874-03-00: Verkocht
SMG 11 april 1874. (vertaald) het Nederlandse stoomschip GLENDARROCH arriveerde op 10 april 1874 te Port Said. (opm: na aankoop door de NISM werd de GLENDARROCH onder Nederlandse vlag op een tijdelijke zeebrief van Groot-Britannie uitgebracht naar Nederlands-Indie).
1891-01-00: 01-1891 door de KPM van de NISM overgenomen schip. Was dermate uitgevaren dat het niet in exploitatie genomen werd door de KPM, en snel verkocht.
1894-05-00: Final Fate: Broken up

In september 1892 werd de GLENDARROCH, liggend te Londen, te koop aangeboden. Ze werd gekocht door Charles George Stewart te Londen, die haar onder eigen stoom naar Liverpool wilde laten brengen. Op 11 maart 1893 vertrok ze, beladen met cement, en bemand met 17 personen, van Londen naar Liverpool. Het schip, dat was gekocht voor GBP 3000,- ,was verzekerd voor GBP 6500,-Onderweg bemerkte men, dat het schip lek was en men besloot om het in de St. Patricks Causeway (Cardigan Bay) aan de grond te zetten. Het schip werd daar aan de verzekering geabandonneerd. Later in maart 1893 werd het vlot gebracht en op 24 maart 1893 arriveerde de GLENDARROCH op sleeptouw van St. Tudwal Roads voor Liverpool, waar men poogde haar te laten zinken. Uiteindelijk werd het schip in mei 1894 (!) te Liverpool gesloopt. (opm: er waren diverse beschuldigingen, dat men het schip vrijwillig wilde laten zinken - er werd een waarschijnlijk vrijwillig aangebracht lek in de bodem gevonden - en langdurige rechtzaken volgden, een waarschijnlijk geval van verzekeringsfraude. Tijdens deze rechtzaken overleed de gezagvoerder)

Afbeeldingen


Omschrijving: Het schip als GLENDARROCH, een afdruk van het originele glasplaatnegatief in het museum te Greenwich, negatiefnummer G.1500, daterend omstreeks 1872.
Collectie: National Maritime Museum - Greenwich
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Men beweert, dat het schip op deze foto de ATJEH (1873) van de Nederl.-Indische Stoomv.Mij. is. Als dat zo is, dan is de GLENDARROCH sterk verbouwd.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend