Inloggen
JOHANNA WILHELMINA - ID 8113


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1847-05-19 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1847
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Goede Intentie' (Jacobus Strickaert), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Launch Date: 1847-05-11
Delivery Date: 1847-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 54.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1847
Datum agenda: 1847-05-19
Register nr: 18470331
Scheepsnaam: JOHANNA WILHELMINA
Type: Kof
Lasten: 54
Gebouwd in provincie: Zeeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Crane & Zoon, H.C. de
Plaats: Zierikzee
Kapitein op moment van verzoek: Kamminga, T.C.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1847-05-19 JOHANNA WILHELMINA
Manager: Firma M. C. de Crane & Zoon (Martinus Christianus), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Firma M. C. de Crane & Zoon (Martinus Christianus), Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Ship Events Data

1847-05-11: NRC 170547
Zierikzee, 14 mei. J.l. dinsdag (opm: 11 mei) is alhier op de werf De Goede Intentie, toebehorende aan de heer J. Strickaert, met het beste gevolg te water gelaten een kofschip, genaamd JOHANNA WILHELMINA, groot 90 rogge-lasten, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heren M.C. de Crane & Zoon alhier, zullende gevoerd worden door kapt. T. Kammenga, en bestemd voor de vaart van deze stad; zijnde tegelijkertijd aldaar weder de kiel gelegd voor een schoenerschip, genaamd SICILIE, groot 150 lasten, zullende varen van deze stad voor rekening van de heer J. Strickaert, gevoerd wordende door kapt. H.D. Puister.
1851-00-00: Na 1851 niet meer vermeldt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.C.Kamminga was met vlagnummer R343 in de periode 1852 t/m 1876 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein T.C.Kamminga met vlagnummer R343 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                                van de sch.kof “Cadzandria”      92 last       voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

*    1858, 1859,

      1862 t/m 1867, 1874    van de bark “Grondwet”             396 last     voor M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

 

Bouma025 vermeldt T.C.Kamminga als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1851 op de kof “Johanna Wilhelmina”, te water gelaten op 14 mei 1847 te Zierikzee op de werf “De Goede Intentie”, 105 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn  te Zierikzee;

      De “Johanna Wilhelmina” was vernoemd naar Johanna Wilhelmina Christina, een dochter van de reder Mr. Wilhelmus Christianus de Crane, die op 15 augustus 1846 te Zierikzee was geboren.

      De eerste reis begon op 23 mei 1847 naar Riga. Een afbeelding van Spin is in particulier bezit.067.

*    1852 t/m 1853 op de schoenerkof “Marinus en Geertruida”, gebouwd in 1845/46 te Zierikzee, 162 ton o.m., varend voor M.C. de Crane te Zierikzee;

      Dit schip, waarschijnlijk vernoemd naar de reder Marinus Christianus de Crane (1783-1865) of diens gelijknamige kleinzoon (geb. 1838) en naar Geertruida de Wit, de schoonmoeder van mr. W.C. de Crane, werd in 1846 te Zierikzee gebouwd. De naam werd naderhand veranderd in “Maria en Geertruida”. Met deze schoenerkof werd in hoofdzaak gevaren op Oostzeehavens. … Spin maakte een fraaie compositie van het schip bij het binnenvaren van het Havenkanaal, nog slechts kort verwijderd van de thuishaven Zierikzee … “067.

*    1855 op de sch.kof “Cadsandria”, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 175 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Zn te Zierikzee;

*    1856 t/m 1857 van de bark “Elisabeth Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee;

*    1858 t/m 1871 op de bark “Grondwet” op 02 januari 1858 te water gelaten op de Stads Commerciewerf te 58 te Zierikzee onder scheepsbouwmeester C.Nak, 400 last/756 ton o.m., varend voor M.C.de Crane Zn te Zierikzee. Het schip werd in 1875 verkocht naar Noorwegen als “Svadilfare”.zie ook 013.

*    1874 t/m 1875 van hetzelfde schip en voor dezelfde reder

 

Overige bijzonderheden

Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd  Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren. …

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

Het kofschip “Johanna Wilhelmina” onder kapitein Kamminga is vermoedelijk verloren gegaan op een reis naar de Oostzee. “Op 11 april 1850 bereikte Zierikzee het gerucht dat het bord, met de naam van kapitein T.Kamminga erop, was aangespoeld”074.

 

GRONDWET

De Grondwet werd gebouwd in 1858. Het schip behoorde  … tot de rederin de Crane & Zoon (te Zierikzee). Het was 750 ton groot en daarmee de één na grootste bark van de rederij.

Kapiteins op de Grondwet waren: T.C.Kamminga,…, H.Singer, … en opnieuw T.C.Kamminga. De bark werd vermoedelijk in 1875 verkocht en voer in 1876 onder Noorse vlag.

Time Christiaan Kamminga werd geboren in Groningen in 1829. Hij was gehuwd met Alberdina Klaassen Kater, geb. in 1824 te Veendam. Na haar overlijden vertrok Kamminga in 1876 naar Terschelling. Het echtpaar had vijf kinderen. De enigste zoon, Nicolaas, geboren in 1855, koos eveneens voor een carrière op zee.

Het aantal bemanningsleden van de Grondwet varieerde van 20-23.

 

T.C.Kamminga verzorgde per 08 juni 1858 vanuit Hellevoetsluis met de “Grondwet” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 26 september 1858 na 110 dagen065.

 

NRC 08 januari 1849114

Amsterdam, 7 januari. Volgens brief uit Zierikzee is het schip MARINUS EN GEERTRUIDA, kapt. Kamminga, van Dantzig naar Zierikzee, de 26e dezer te Middlesbrough binnengelopen.

 

NRC 09 februari 1849114

Amsterdam, 8 februari. Het schip MARINUS EN GEERTRUIDA, kapt. Kamminga, van Koningsbergen, laatst van Middlesbrough, naar Zierikzee, in Texel binnengelopen, heeft veel storm en tegenwind doorgestaan en daardoor sloepen, watervaten enz. verloren. Het zal vermoedelijk moeten lossen.

 

NRC 29 januari 1851114

Zierikzee, 24 januari. Volgens bericht van kapt. T.C. Kamminga, voerende het schoener-kofschip MARINUS EN GEERTRUIDA, uit Beyruth d.d. 5 dezer, zou hij weldra de gehele lading in hebben en de terugreis naar Engeland aannemen.

 

NRC 22 mei 1854114

Zierikzee, 20 mei. Heden liep met het beste gevolg te water van de werf van de scheepsbouwmeester J. Strickaert alhier het gezinkt schoener-galjootschip CADZANDRIA, groot 150 rogge-lasten, gebouwd voor rekening der heren M.C. de Crane & Zoon, en gevoerd zullende worden door kapt. T.C. Kamminga, terwijl terstond daarop de kiel werd gelegd van een barkschip (opm: ELISABETH), groot 450 Java-lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer D. Keus te Rotterdam.

 

NRC 08 juli 1854114

Hellevoetsluis, 7 juli. Het schip CADSANDRIA, kapt. T.C. Kamminga, vertrok heden van hier naar Boston in Amerika (opm: eerste reis)

 

NRC 01 januari 1858114

Zierikzee, 30 december 1857. Heden is alhier te water gelaten het barkschip GRONDWET, groot circa 400 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. T.C. Kamminga, gebouwd door de scheepsbouwmeester C. Mak Jr. op de Stads Commercie-Werf van de heer Corns. Smit te Alblasserdam voor rekening ener rederij onder directie van de heer M.C. de Crane en Zoon.

 

Zierikzeesche Nieuwsbode 15 mei 1858114

Harderwijk, 9 mei. De 6e juni a.s. zal op stroom van Rotterdam aan boord van het schip (opm: bark) de GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, embarkeren een detachement militairen, sterk 150 manschappen, voor het leger in Oost-Indië, onder kommando van de 1e luitenant T.T. van der Werf, van het 6e Reg.Inf, die na volbrachte commissie herwaarts terug zal keren en onder medegeleide van de 2e luit. P.J. Heck, bestemd voor het wapen der infanterie van het leger in Oost-Indië.

 

NRC 16 mei 1858114

Advertentie. Naar Batavia en Soerabaya ligt in lading voor goederen en passagiers: het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands fregatschip GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. Vertrekt 6 juni. (opm: eerste reis)

Adres bij W. Ruijs J.Dzn, Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.

 

Zierikzeesche Courant 09 juni 1858114

Zierikzee. Den 7 juni binnengekomen de Engelse schoener LARCH MORÉLI, kapt. Harisson, met ijzer van Bo’ness voor Rotterdam.

Den 8 dito DE GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, van Rotterdam op deze rede terug.

 

Zierikzeesche Courant 16 juni 1858114

Zierikzee. Den 14 juni binnengekomen de Nederlandse sloep SINE NOMINE, kapt. Verheul met kolen van New-Castle voor Zierikzee.

Den 15 dito zeilde van deze rede naar zee het barkschip de GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. (opm: eerste reis)

 

NRC 17 mei 1859114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen: ….

….Voor Middelburg: SUSANNA ELISABETH, kapt. C. Ouwehand; CATHARINA MARIA, kapt. J.A. Ballot; REGINA MARIS, kapt. S. Ouwehand; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga.

 

Zierikzeesche Courant 22 februari 1860114

Volgens particulier bericht is het barkschip HAAMSTEDE, kapt. H.H. de Boer, op 13 februari j.l. met een gunstige gelegenheid van Cardiff vertrokken naar Singapore.

Het schip GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga, was op 19 december 1859 gereed om van Soerabaija naar Bezoeki en Panaroekan te verzeilen, ter completering van zijn lading voor Middelburg.

De 10e december is te Batavia aangekomen STAD ZIERIKZEE, kapt. Klein, van Singapore.

De 15e februari is te Plymouth binnengelopen DRIE VRIENDEN, kapt. L.P. Anderson, van Batavia naar Rotterdam.

 

NRC 24 februari 1860114

Zierikzee, 21 februari. Het schip GRONDWET, kapt. Kamminga, was de 19e december gereed om van Soerabaija naar Bezoekie en Panaroekan te verzeilen, ter completering van zijn lading voor Middelburg.

 

Zierikzeesche Courant 02 mei 1860114

Volgens particulier bericht van kapt. T.C. Kamminga, voerende het schip GRONDWET, de 2e februari van Java herwaarts vertrokken, was hij de 31e maart j.l. te St. Helena gearriveerd en alles wel aan boord.

 

NRC 17 mei 1861114

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen: ….

…..Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. T.R. Oomkens; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga. ….

 

JavaBode 21 november 1863114

De Nederlandsche Handel Maatschappij heeft scheepsgelegenheid gevraagd voor het transport van 1500 Engelse tons steenkolen naar Soerabaija en 1500 Engelse tons steenkolen naar Onrust of Kuyper  (opm: twee kleine eilanden bij Batavia), in Indië door hare Factory te Batavia te bepalen, in te nemen te Newcastle upon Tyne, en daarvoor aangenomen naar Soerabaija GRONDWET, kapt. Kamminga, 396 last, en KOOPHANDEL, kapt Swarts, 280 last, en naar Onrust of Kuyper PETRONELLA (ex-TRIJNTJE FENNA), kapt. N.N, 310 last, WILLEM HENDRIK (ex-VROUW JOHANNA), kapt. Beckering, 279 last, en GUURTJE EN MARIA, kapt. Flens, 376 last. Deze schepen zullen uiterlijk 20 oktober tot vertrek gereed moeten liggen.

 

Zierikzeesche Courant dd 27 januari 1864

Het schip GRONDWET, kapt. T.C.Kamminga, bevond zich de 10e dec. jl. op 8o26’Nbr/23o19’WL. Alles wel aan boord.

Zierikzeesche Courant dd 02 maart 1864

“Gepraaid: (door wie?) 1 januari 1864 op 25o11’Zbr en 29o35’Wl. Het schip GRONDWET, kapt. T.C.Kamminga. Alles wel aan boord.”

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Kamminga, Time Christiaan

Algemene informatie
NRC 12-03-1850
Zierikzee, 9 Maart. Heden zeilden ROOMPOT, H. H. de Boer, n. Newcastle en Hongkong. — JOHANNA WILHELMINA, J C.
Kamminga , n. Koningsbergen. De wind Z. O.
 
Laatst gevonden zeetijding.
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk