Inloggen
MARIA AAGJE - ID 8016

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1886
Nat. Official Number: 4062 DORD 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Eerste Nederlandsche IJzeren Scheepsbouwwerf (Barkmeijer), Vierverlaten (Gem. Hoogkerk), Groningen
Delivery Date: 1886-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 28.69 Gross tonnage
Net Tonnage: 25.91 Net tonnage
Deadweight: 55.00 tons (oude meting)
 
Length 2: 17.90 *** Onbekend *** ***Unknown***
Beam: 3.90 *** Onbekend *** ***Unknown***
Depth: 1.57 *** Onbekend *** ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 1919-00-00
Type: Remeasurement
Omschrijving: Eerste teboekstelling.

Datum 1919-00-00
Type: Remeasurement
Omschrijving: Bandmerk 4062 DORD 1919

Datum 1924-00-00
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Van Dam motor (Overschiesche Motorenfabriek) geïnstalleerd. 24 PK. Verbouwd tot stalen motortjalkschip met hulpzeilen. In 1929 roef en stuurhut geplaatst.

Datum 1937-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gebruikte 26 PK Kromhout middeldrukmotor.

Datum 1953-00-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd.

Datum 1953-07-10
Type: Remeasurement
Omschrijving: Op 10-07-1953 liggende te Rotterdam opnieuw van brandmerk 1904 B DORD 1931 voorzien.

Ship History Data

Date/Name Ship 1890-00-00 MARIA AAGJE
Manager: Simon Muller JCzn., Sommelsdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Simon Muller JCzn., Sommelsdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sommelsdijk / Netherlands

Date/Name Ship 1917-00-00 MARIA AAGJE
Manager: Cornelis Muller Czn, Svendborg, Denmark
Eigenaar: Cornelis Muller Czn, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Date/Name Ship 1918-10-01 MARIA AAGJE
Manager: Adrianus Muller Czn, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Adrianus Muller Czn, Puttershoek, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Puttershoek / Netherlands
Callsign: PKQB
Additional info: 1919 geregistreerd als zeeschip. Koopprijs fl. 5.000

Ship Events Data

1886-00-00: Voormalig kaasjacht van Hoorn naar Alkmaar. Bouwjaar 1886. Simon Muller kocht het schip in 1886 of 1890. (Simon Muller is op 22 januari 1855 geboren aan boord van een schip in Middelharnis en overleed in dezelfde plaats op 28 april 1948. Simons vader heette Johan Christoffel Muller. Hij kwam van Puttershoek, en bij de Mullers die daar vandaan kwamen denk ik gelijk aan de Wad- en Sontvaart. Simon vrouw is op 21 januari 1855 geboren in Stad aan het Haringvliet en overleed op 15 juli 1933 in Sommelsdijk. Haar naam was Maria Aagje Roodzandt. Ze trouwden op 3 januari 1879 in Stad aan het Haringvliet en ze hebben blijkbaar gelijk in Vierverlaten een nieuw schip kunnen bestellen waar de naam van de nieuwe mevrouw Muller op werd gezet. De MARIA AAGJE kreeg een Rijnattest, wat op 26 juli 1886 in Duisburg werd afgegeven. Het schip was gemeten op 55 ton. Simon Muller had toen Rotterdam als thuishaven gekozen. In het Rijnvaartregister van 1910 komt het schip niet meer voor. In 1918 was de thuishaven Sommelsdijk. Simon maakte er in ca. 1919 een zeewaardig jacht van en het schip was het kleinste schip van de Nederlandse handelsvloot. Bandmerk 4062 DORD 1919.
1918-00-00: Cornelis Muller kocht het schip met als doel het door te verkopen naar Denemarken, gezien de hoge prijzen aldaar.
1931-11-12: Op 12-11-1931, liggende te Wirdum, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen en ten verzoeke van Adrs Muller, schipper te Puttershoek, een nieuw brandmerk ingebrand: 1904 B DORD 1931 op het achterschip achter op het roefdek bakboorzijde. De oude brandmerken: 4062 DORD 1919 niet aanwezig bevonden. Omschrijving: stalen motor-tjalkschip met 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, achterop salonroef ingericht voor volkslogies, 1 machinekamer waarin een 24 PK motor van de Overschiesche Motorenfabriek te Overschie. Groot 59,935 ton.
1950-00-00: Op 22-03-1950 verkocht aan Jan Grinwis, schipper te Rotterdam, herdoopt in ENERGIE. Op 11-05-1953 aan Cornelis Gouwens, schipper te Krimpen aan de Lek/Lekkerkerk en verlengd, herdoopt in LECOR. Op 10-07-1953 liggende te Rotterdam opnieuw van brandmerk 1904 B DORD 1931 voorzien. Gehermotoriseerd in 1957: 36-40 PK Deutz dieselmotor, type OMZ 122 Nr. 4305.92 aangebracht op het carter. Op 08-06-1962 aan Willem Puister, Amsterdam, 09-06-1972 aan Adriaan Cornelis Slooten in Wormer. 06-03-1973 kocht Wilhelmus Duijn in Amsterdam de LECOR. Op 27-03-2000 verkopen Eijben Kurrenga, timmerman te Hilversum en Anne Goedhart, huisvrouw te Hilversum hun stalen motortjalkschip, thans genaamd MARION AAGJE, destijds gernaamd LECOR, gemerkt 1904 B DORD 1931, hebbende een dek, een woonkamer, een salonroef achterop ingericht voor logies en een machinekamer met een DAF scheepsdieselmotor van 120 PK, type DS 615, motornummer E 46813, welk nummer is geplaatst rechts op het gietblok aan Hendrika Annegiena Fokker, schoenenverkoopster te Bussum. (Partijen verklaren nog ten deze nog dat na de eigendomsverkrijging van de heer Wilhelmus Dijn, voornoemd, verschillende eigendomsoverdrachten hebben plaatsgevonden waarvan geen inschrijving ten kantore van de dienst van het Kadaster en Openbare Registers te Rotterdam heeft plaatsgevonden.) Op 20-08-2009 verkoopt Hendrika Antoinetta Fokker aan Graig Anthony Scott en Maryssa Gudrun Ailsa Mann, met elkaar gehuwd en wonende te Rotterdam het stalen motortjalkschip, genaamd MARION AAGJE met het brandmerk 1904 B Dord 1931, met een verplaatsing van zegge vijfentachtig en vijfhonderdachtentachtig/éénduizendste kubieke meter (85.588 m3), lengte: zeventien meter en achtentachtig centimeter (17.88 meter), breedte: drie meter en vijfentachtig centimeter (3.85 meter) bestaande uit: één dek, één woonkamer, een salonroer achterop ingericht voor logies en één machinekamer, voortbewogen door een eenhonderdtwintig paardekrachten (120 PK) dieselmotor van het merk DAF, type DS 615, motornummer E 46813, welk nummer is geplaatst rechts op het gietblok. Op 02-04-2012 verkopen zij de MARION AAGje aan de heer Erik Musegaas, wonende te Amsterdam, handelend als enig bestuurder van- en als zodanig rechtsgeldig vertegenwoordigend: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Musegaas Holding B.V., gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende, welke vennootschap op haar beurt handelt als enig bestuurder van- en als zodanig rechtsgeldig vertegenwoordigend de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Rederij Aemstelland B.V., gevestigd te Amsterdam Omschrijving: stalen motortjalkschip genaamd: MARION AAGJE, met een verplaatsing van circa vijfentachtig, vijfhonderdachtentachtig/duizendste kubieke meter (85,588 m3);bouwplaats Vierverlaten te Groningen, bouwjaar achttienhonderd zesentachtig; hebbende een dek, een woonkamer, een salonroer achterop ingericht voor logies en een machinekamer; het schip wordt voorbewogen door een motor van het merk DAF, type DS 615, motornummer E 46813, welk nummer is geplaatst rechts op het gietblok, met een vermogen van éénhonderd twintig paardenkrachten; schip en toebehoren zijn teboekgesteld onder nummer: 1904 B DORD 1931; waarvan de nieuwe omschrijving luidt: het stalen schip genaamd: MARION AAGJE, type tjalk, met een lengte van circa zeventien meter en tachtig centimeter (17,80 m), een breedte van circa drie meter en tachtig centimeter (3,80 m) en een verplaatsing van circa vijfentachtig, vijfhonderdachtentachtig/duizendste kubieke meter (85,588 m3);bouwplaats Vierverlaten te Groningen, bouwjaar achttienhonderd zesentachtig; hebbende een dek, een roef, twee slaaphutten, keuken, bad en toiletruimte en een woonruimte; schip en toebehoren zijn teboekgesteld onder nummer: 1904 B DORD 1931.

Afbeeldingen


Omschrijving: Maria Aagje 1896 - 21-10-1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Maria Aagje - 15-03-1938.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Marion Aagje 1886 in Oude Haven, Rotterdam.
Gemaakt door: Unknown