Inloggen
IDA EN CORNELIA - ID 7996


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-03-28 / 1866-11-02 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Nat. Official Number: 91 WINSCH 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerkof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Geboren te Pekela, gedoopt te Kleinemeer op 18-05-1787.
Overleden te Oude Pekela op 23-06-1854.
Gehuwd op 20-05-1816 met Tecla Wilmink.

Scheepsbouwer: Jan Hindriks Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1839-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 87.00 lasts
Gross Tonnage 2: 166.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.86 Meters Registered
Beam: 5.08 Meters Registered
Depth: 2.73 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-03-28
Register nr: 18400175
Scheepsnaam: IDA EN CORNELIA
Type: Schoenerkof
Lasten: 87
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Engelkens H.J.
Plaats: Winschoten
Kapitein op moment van verzoek: Schenk W.F.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-00-00 IDA EN CORNELIA
Manager: Mr. Harmannus Johannes Engelkens e.a., Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. Harmannus Johannes Engelkens e.a., Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands

Date/Name Ship 1859-00-00 IDA EN CORNELIA
Manager: Mr. Barend Haitzema Viëtor, Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. Barend Haitzema Viëtor, Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands

Date/Name Ship 1861-00-00 IDA EN CORNELIA
Manager: H. T. Kranenborg e.a., Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. T. Kranenborg e.a., Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Ship Events Data

1844-03-00: AC 010344
Schepen in lading naar Suriname:
Gekoperd barkschip NATHALIE, kapt. S. Nielsen van Amsterdam
Gekoperd 2-deks barkschip SURINAME, kapt. R. van der Meij, van Koog aan de Zaan
Gekoperd galjootschip HENRIETTE, kapt. J.C. Willems, van Amsterdam
Schooner kofschip IDA EN CORNELIA, kapt. W.F. Schenk
1866-11-02: Final Fate:
AH 02-11-1866.
Het schip Ida Cornelia, kapt. W. W. Schenk, van Rotterdam naar Stettin, is, volgens telegraphisch berigt van Frederikstad, in de
Noordzee gezonken, doch het volk gered en te Frederikstad aangebragt. (Volgens de Bórtenhalle van 18 Oct., was dit schip op 17 dito
reeds te Swinemunde aangekomen).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Wilhelmus Frederik Schenk werd geboren op 01 september 1797 te Rotterdam als zoon van de schipper Willem Paulus Schenk en Maartje van Buiven/Buuren.

Wilhelmus trouwde te Oude Pekela op 03 januari 1826 als binnenschipper met Rachel Boeles de Weerd, geboren/gedoopt 10/15 mei 1801 te Oude Pekela als dochter van de scheepstimmerman Boele Piekes/Pieters de Weerd en Elisabeth Klaassens/Klazens (de Jonge). Rachelina de Weerd overleed op 23 september 1866 te Oude Pekela, 65 jaar.

Willem Frederik overleed op 04 december 1866 te Oude Pekela, 69 jaar, rustend schipper, weduwnaar.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Willem Frederik Schenk vermeld als binnenschipper in 1826, als zeeman in 1827, 1829, 1833, 1838, als schipper in 1841, 1852, 1857, 1865 en als rustend schipper in 1866.

 

Lidmaatschap van zeemanscolleges

(W.) F. Schenk was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 60 in de periode 1849 t/m 1851.

 

W.F.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” met vlagnummer 60 in de periode 1852 t/m 1864.

 

W.F.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 110 in de periode 1856 t/m 1871112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.F.Schenk als gezagvoerder gedurende:

  • * 1839 van de kof “Anna Cornelia, gebouwd in 1837, bouwlocatie niet vermeld, 116 ton o.m., varend voor J.Goedkoop te Amsterdam;
  • * 1840 t/m 1858 van de schenerkof “Ida Cornelia”, gebouwd in 1840 te Pekela, 164 ton o.m., varend voor H.J.Engelkes te Winschoten;
  • * 1859 t/m 1860 van hetzelfde schip maar nu varend voor B.Haitsema Viëtor te Winschoten.

 

In een monsterrrol op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen dd. 08 maart 1859 wordt Willem F. Schenk op 08 maart 1859 genoemd als kapitein van het schip “Ida en Cornelia”.

 

Overige bijzonderheden

2m schoonerkof “IDA & CORNELIA”

Op 04 februari 1840 stelt scheepsbouwer Drenth de volgende declaratie ingevolge de Wet op de     Zeebrieven en Turksche Paspoorten dd 14/03/1819, art 5, op luidende:

‘Ik ondergeteekende Jan Hendriks Drenth, wonende te Oudepekel-a, verklare bij dezen op mijne scheepstimmerwerf te Oude Pekel-a, Provincie Groningen, Koningrijk der Nederlanden, in den Jare 1839 te hebben volbouwd en nieuw van de bijl te water gebragt, voor rekening van den Heeren Mr. H.J. Engelkens, wonende te Winschoten, als Boekhouder en medereeders – Een kofschipshol, genaamd Ida & Cornelia, lang ingevolge meetbrief afgegeven te Oude pekel-a den 14 Januarij 1840 sub no. 2, door den Scheepsmeter H. van der Brugh wonende te Winschoten, 26 ellen 86 duimen, 5 ellen 8 duimen wijd, en Hol 2 ellen 73 duimen en over zulks geijkt op 87 Lasten, om bevaren te worden als Kapitein door Willem F. Schenk, wonende te Oudepekel-a

(w.g.) J.H. Drenth

De verklaring van de scheepsbouwer Drenth werd bekrachtigd door een verklaring van burgemeester P.J. Huisinga van de gemeente Oude Pekela, waarna inschrijving in het RSV van het Kadaster te Winschoten volgde

Het schip is op 24/03/1840 gebrand: 91 WINSCH 1840

(Bron: Kadaster Winschoten AR dl 1 vak 61 en RSV dl 1 nr 87)

Op 16 maart 1840 wordt door boekhouder Engelkens wordt een Reederij-cedul opgesteld. Volstaan wordt hier met de vermelding der medereders:

naam

woonplaats

Beroep

aandeel

 

 

 

 

Mr. H.J. Engelkens

Winschoten

burgemeester en boekhouder

2/30

W.F. Schenk

Oude Pekel-a

schipper

3/30

C. Alberda van Bloemersma

Zuidbroek

douariere Lewe v. Nijenstein

1/30

J. Fresemann Viëtor

Winschoten

notaris

1/30

N. Engelhard

Wedde

kantonregter

1/30

A.E. Stheeman

Scheemda

advocaat

1/30

J.G. Wedemeijer

Wedde

ontvanger

1/30

B. Onnes & Zn

Groningen

zeilmakers

2/30

E.J. Degenhart

Oude Pekela

koopman

2/30

T.H. Hut

Oude Pekela

touwslager

1/30

J.H. Drenth

Oude Pekela

scheepsbouwer

4/30

H.E. Edzes voor A. Sijpkens

Finsterwolde

 

1/30

H.E. Evers

Blijham

 

1/30

J. Rengers Hora Siccama

Hoogezand

 

1/30

Kranenborg & Zoonen

Amsterdam

makelaars

2/30

T.W. Niewind

Dordrecht

 

1/30

J. Meijer & Zoon

Amsterdam

scheepsbouwers

1/30

J.C. F. Smid

Rotterdam

 

1/30

Visser & Muller

Amsterdam

 

1/30

J. Cardinaal

Groningen

 

1/30

Kuyper, van Dam & Smeer

Rotterdam

scheepsbevragters

1/30

 

Aldus gedaan en verteekend ter onzer respectieve woonplaatsen,

wg de boekhouder en medereders vermeld in de aanhef van het cedul, dd 16 Maart 1840. Het stuk werd op 21 maart 1840 te Winschoten geregistreerd.

Twee dagen na het opmaken van het rederij-cedul i.c. 18 maart 1840 treffen we Mr. H.J. Engelkens in zijn capaciteit als boekhouder en gevolmachtigde namens zijn medereders, alsmede schipper Schenk, aan in de Arrondissements Regtbank te Winschoten. Tegenover Mr. Tjeerd Cannegieter, Regtbankpresident, zweren bovengenoemde heren:

‘…wat ons bijzonder eigendom aangaat, stellig, doch voor zooveel het eigendom onzer meedereeders betreft, naar ons beste weten , dat wij te zamen met onze medeeigenaren op de hiervoren door ons overlegde reederij-cedulle uitgedrukt, zijn de eenige reeders van hetzelve schip; dat wij allen zijn onderdanen zijn van Koningrijk der Nederlanden, bezittende de vereischte bij de vigerende wet op de Zeebrieven en Turksche paspoorten omschreven, en, eindelijk dat ook op het voorzeide schip, door geen buitenlander eenig geld is geschoten…Zoo waarlijk helpe mij God Almagtig…’

Voorts legde kapitein Schenk nog een aanvullende verklaring af waarin hij stelde dat volgens hem op het rederij-cedul geen reders zijn verzwegen noch dat enige buitenlander (in-)direkt aandeel of interest in het schip bezat.

Tenslotte werden alle stukken bij de Regtbank geregistreerd en werd het PV ondertekend door Mr. T. Cannegieter, President en H.H. Scholte, griffier. Voor de complete tekst zij hier naar het stuk zelve verwezen.

(Bron: Kadaster Winschoten AR dl 1 vak 61 en RSV dl 1 nr 91)

           

2m schoonerkof ‘IDA & CORNELIA’

LxBxH = 26,86 x 5,08 x 2,73 m

87 lasten = 166 zeetonnen

Bj / tonnage / werf

periode

kapitein

reder

bijzonderheden

1840 / 166

Drenth –

Oude Pekela

1840-1858

W.F. Schenk

Oude Pekela

H.J. Engelkens

Winschoten

partenrederij

 

1859-1860

W.F. Schenk

Oude Pekela

B.H. Viëtor

Winschoten

 

 

1861-1866

W.W. Schenk

H.T. Kranenburg

Pekela

 

 

1866

W.W. Schenk

H.T. Kranenborg

Oude Pekela

Gezonken in de Noordzee

 

(Bronnen: Kadaster Winschoten [zie boven] en GN Bouma – pag 344)

220

 

oktober 1866      Op reis van Rotterdam naar Stettin gezonken in de Noordzee. Opvarenden gered en op 01 november 1866 geland te Frederikstad.

(Bron: NRC 3 november 1866) (onder kapitein W.W.Schenk – zie aldaar)

 

Voorgaande gegevens verkregen via de heer R.K.Mast te Delfzijl092. De gegevens zijn verzameld door J.J.Engelhart, Ossenweg 28, TB 9931 TB, Delfzijl dd 25 augustus 2004.

 

Krantenberichten

Algemeen Handelsblad 15 juli 1841114

Carga-lijsten Amsterdam: IDA CORNELIA, kapt. W.F. Schenk, van Fernambuck met suiker.

 

Surinaamsche Courant 03 janiari 1842114

Te Paramaribo naar Amsterdam in lading liggende schepen:

Gekoperd tweedeks driemast galjootschip CONCORDIA, kapt. J.H. Witt; Nederlands kofschip IDA CORNELIA, kapt. F.W. Schenk; gekoperd tweedeks barkschip AURORA, kapt. S.Y. Parma; gekoperd tweedeks barkschip de EENSGEZINDHEID, kapt. C. Meijer; gekoperd tweedeks fregatschip SOPHIA MARIA, kapt. A.J. Andresen, en gekoperd tweedeks driemast galjootschip NICOLAAS WITZEN, kapt. F.F. Lange.

Idem naar Rotterdam:

Nederlands kofschip HARMONIE, kapt. B.J. Zoetekerk.

 

Nieuwe Surinaamsche Courant 25 januari 1842114

Paramaribo, 24 januari 1842. Heden is alhier uitgeklaard het schip IDA CORNELIA, kapt. W.J. Schenk, naar Amsterdam met 273 vaten suiker, 8 balen schone en 2 balen vuile katoen.

 

Algameen Handelsblas 17 maart 1842114

Carga-lijsten Amsterdam: IDA CORNELIA, kapt. W.F. Schenk, van Suriname met suiker en katoen.

 

Algemeen Handelsblad 08 april 1842114

Advertentie. Schepen in lading:

Petersburg. Het Nederlands kofschip IDA CORNELIA, kapt. W.T. Schenk.

Adres bij Kranenborg en Zonen en Canne en Balwé.

 

Algemeen Handelsblad 26 juli 1842114

Advertentie. Schepen in lading

Suriname. Het gezinkt Nederlands kofschip IDA CORNELIA, kapt. W.T. Schenk.

Adres bij B.D. Bosscher.

 

Amsterdamsche Courant 01 maart 1844114

…..Schepen in lading naar Suriname:…..

…..Schooner kofschip IDA EN CORNELIA, kapt. W.F. Schenk…..

 

Provinciale Groninger Courant 29 januari 1847114

Advertentie. Mr. B. Haitzema Viëtor, notaris te Winschoten, zal, ten verzoeke van de heren Hesselink & Cardinaal, op donderdag de 4e februari 1847, des voormiddags precies te elf uren, ten huize van de logementhouder F.H. Wissemann te Winschoten in openlijke veiling verkopen:….

  1. 1/30e aandeel in het kofschip IDA CORNELIA, kapt. W.F. Schenk….

 

NRC 24 april 1857114

Frederikshavn, 18 april. De te Pekel A te huis behorende kof IDA EN CORNELIA, kapt. W.F. Schenk, in ballast naar Windau (opm: Ventspils) bestemd, is 14 dezer in de Noordzee door een Engelse bark aangezeild en heeft daarbij de fokkemast verloren. Dezelve is door een ander Nederlands vaartuig naar Hirtsholmen (opm: Hirsholmene, 57º29’ N.B. 10º36’ O.L.) geboegseerd en ligt daar nu geankerd.

 

NRC 28 april 1857114

Frederikshavn, 24 april. De Nederlandse kof IDA EN CORNELIA, kapt. Schenk, van Delfshaven in ballast naar Windau (opm: Ventspils) bestemd - zie ons nommer van 24 dezer - is hier heden in de haven gebracht.

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Schenk, Willem Frederik

Familiegegevens en opleiding

Willem Schenk werd geboren op 04 november 1829 te Oudezijl-Nieuweschans als zoon van de zeeman/schipper en collegelid Willem Frederik Schenk en Racheltje Boeles de Weerd. Hij was de broer van de kapiteins Boele (1827) vlagnummer 87 van “Voorzorg” en Klaas (1841) vlagnummer 24 van “Voorzorg”.

Willem trouwde op 11 februari 1858 te Harlingen met Trijntje Boonstra, geboren te Harlingen, 21 jaar als dochter van Cornelis Alberts Boonstra en Tetje Bouma. Trijntje Boonstra overleed op 09 december 1918 te Bussem, 82 jaar, weduwe,

In een huwelijksakte te Amsterdam dd. 01 maart 1906 van een zoon wordt gemeld dat vaderWillem Schenk is overleden maar geen overlijdensakte achterhaald

 

De Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Willem Schenk als schipper/scheepskapitein in 1858, 1864, 1866, 1869, 1871, 1873, 1875, 1878.

In een huwelijksakte te Amsterdam dd 27 november 1902 van dochter Liena Wilhelmina Schenk wordt als beroep van de vader van de bruid opgegeven “directeur van een weeshuis”. Bij een huwelijksakte te Amsterdam dd 16 juni 1910 wordt als beroep van de moeder van de bruidegom opgegeven “ moeder van een weeshuis.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.W.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 183 in de periode 1861 t/m 1905.

 

W.W.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 129 in de periode 1856 t/m 1899112

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                                     Naam van het schip            Vertrek                                      Aankomst

W.W.Schenk                                       Ida Cornelia                         23 maart 1860                         21 februari 1861

 

Bouma025 vermeldt W.W.Schenk als gezagvoerder gedurende:

  • * 1857 t/m 1860 van de kof “Collegie Trouw”, gebouwd in 1856 te Pekela, 145 ton o.m., varend voor H.T.Kranenburg te Pekela;
  • * 1861 t/m 1866 van de schoenerkof “Ida Cornelia”, gebouwd in 1840 te Pekela, 164 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela. Het schip is in 1866 gezonken in de Noordzee;

               oktober 1866      Op reis van Rotterdam naar Stettin gezonken in de Noordzee. Opvarenden gered en op 01 november 1866 geland te Frederikstad.

               (Bron: NRC 3 november 1866)

  • * 1867 t/m 1869 van de schoenerkof “Frouwina Elisabeth”, gebouwd in 1848 te Pekela, 176 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela. Het schip werd in 1869 overzeild;
  • 1870 t/m 1875 van de galjoot “Plotus”, ex Wiebe Jacobs, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
  • * 1876 t/m 1886 van de 2-mastschoener “Zodiac”, gebouwd in 1875 te Hoogezand, 166 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
  • * 1887 t/m 1888 van de bark “Orion” ex William Leckie, gebouwd in 1855 te Sunderland, 416 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaart museum vermeldt:

16 maart 1864, kof “Ida en Cornelia”, kapitein Willem W.Schenk, 32 jaar uit Oude Pekela.

05 februari 1868, kof “Frouwina Elizabeth”, kapitein Willem W.Schenk uit Oude Pekela.

22 januari 1873, galjoot “Plotus”, kapitein Willem Willems Schenk uit Oude Pekela.

28 februari 1880, schoener “Zodiac”, kapitein Willem Willems Schenk uit Oude Pekela.

29 december 1888, bark “Orion”, kapitein Willem Schenk uit Oude Pekela.

 

Nadere bijzonderheden

In: “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

De schoener “Zodiac” onder kapitein W.W.Schenk vertrok in 1883 van Rio Grande en arriveerde op 26 januari 1884 te Talcahuano. Via weer Rio Grande registratie op 11 augustus 1884 te Pernambuco. Tijdens deze reis is twee maal Kaap Hoorn gerond.

 

Krantenartikelen

Leeuwarder Courant 02 juni 1865114

Advertentie. De notaris Goslings te Harlingen zal, ten verzoeke van Mr. van Velsen Wiersma, advocaat aldaar, op woensdag 7 juni 1865, ’s namiddags 2 uur, bij A. van der Hoek, in het koffiehuis De Nederlanden, op drie maanden krediet, veilen: 355 stuks grenen en 16 stuks vuren nieuwe balken, gemiddeld zwaar 30 á 34 duim en van 57 tot 140 palm lengte; 400 stuks 37 streeps grenen delen, direct aangevoerd per het kofschip IDA EN CORNELIA, kapt. W. Schenk, van Windau, alsmede enige nieuwe Hamburger grenen balken van 50 tot 150 palm lengte en 40 tot 60 duim zwaar, geschikt voor stalhout, draghout en sluitingbalken.

 

NRC 23 april 1866114

Elseneur, 20 april. Gisteren is alhier in de haven aangekomen het kofschip IDA CORNELIA, kapt. Schenk van Pekela, van Amsterdam naar de Oostzee, (in ballast), het heeft de 18e

onder Skagen het anker verloren en zal alhier daarvan worden voorzien

 

NRC 27 april 1866114

Elseneur, 23 april. Heden is alhier uit de haven vertrokken het Nederlandse kofschip IDA CORNELIA, kapt. Schenk, van Amsterdam naar de Oostzee, nadat hetzelve wederom van anker en ketting is voorzien.

 

NRC 021 juni 1866114

Schepen in lading te Rotterdam……

…..- Naar Stettin. Het Ned. kofschip IDA CORNELIA, kapt. W.W. Schenk. Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer…..

 

Algemeen Handelsblad 02 november 1866114

Het schip IDA CORNELIA, kapt. W.W. Schenk, van Rotterdam naar Stettin, is, volgens telegrafisch bericht van Frederikstad, in de Noordzee gezonken, doch het volk gered en te Frederikstad aangebracht. (Volgens de Börsenhalle van 18 okt., was dit schip op 17 dito

reeds te Swinemünde aangekomen).

 

NRC 01 mei 1869114

Rotterdam, 30 april. W.W. Schenk, gezagvoerder van de FROUWINA ELISABETH (opm: kof), rapporteert dat hij in de nacht van 6 op 7 april ZZO van Schagen overzeild is door een onbekende bark, waardoor de fokkemast over boord ging en het schip zwaar lek werd. De bark zeilde voor de wind en het roepen om hulp was vruchteloos. De kapitein weet niet van welke natie het schip geweest is. Des anderen daags is de equipage opgenomen geworden door een Noors schoenerschip, dat hen daarna te Krageroe geland heeft. Daar men van het schip niets meer gehoord heeft, is het vermoedelijk gezonken, kort nadat de equipage het verlaten heeft.

 

NRC 21 maart 1874114

Amsterdam, 20 maart. Het Nederlandse schip PLOTUS, kapt. Schenk, van Amsterdam met suiker naar Stockholm, is volgens telegram op de Vlierede in aanzeiling geweest en lek geworden. De stoomboot is van Harlingen derwaarts vertrokken.

 

Provinciale Groninger Courant 05 februari 1875114

Te Lubecj overwinteren de schepen ELISABETH LOLLINA, kapt. Carst, en PLOTUS, kapt. Schenk.

 

Harlinger Courant 12 januari 1878 Scheepstijdingen

Ingekomen: Buenos Ayres, 7 Dec Zodiac W.Schenk, Hamburg.”Mulder

 

NRC 06 februari 1878114

Buenos Aires, 31 december. Het Nederlandse schip ZODIAK, kapt. Schenk, gaat van hier met steenkolen naar Rio Grande do Sul.

 

Provinciale Groninger Courant 09 december 1880114

Winschoten, 7 december. Volgens particulier bericht is het te Pekela te huis behorende schoenerschip ZODIAC, kapt. W. Schenk, vóór de 7e november te Ceara aangekomen en de 10e van daar vertrokken naar de Kaap Verdische eilanden om daar zout te laden voor Rio Grande do Sul.

 

Provinciale Groninge Courant 04 augustus 1882114

Rio Grande, 21 juni. Sedert het laatste bericht zijn hier aangekomen elf schepen, alle van weinig diepgang. Met uitzondering van twee dagen springtij is de baar niet te passeren geweest, zodat de nieuw aangekomen schepen alle tot vaste prijzen gecharterd werden, onder andere de Hoogezandster schoener ZODIAC, kapt. W.W. Schenk, tot Sh.75/- voor gezouten huiden naar het Kanaal, de te Pekela te huis behorende brik JANTINA KORTER, kapt. J.H. Korter, tot 1.400 reis per zak mandiokmeel van Porto Alegre naar Fernambuck, en de Blijhamster schoener-brik SPRUIT, kapt. T.R. de Jonge, met gelijke lading tot 1.000 reis per zak naar Fernambuck

 

NRC 31 maart 1887114

Nieuwediep, 30 maart. Het Nederlandse schip ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Aires met steenkolen, gisteren alhier als bijlegger ter rede gekomen, is lek en zal moeten lossen om te repareren.

 

NRC 06 april 1887114

Nieuwediep, 5 april. Door experts is een onderzoek ingesteld naar de toestand van de Nederlandse bark ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth met steenkolen naar Buenos Aires bestemd, als bijlegger hier binnen, waarbij gebleken is, dat het schip lek is en de lading moet lossen zo ver nodig zal zijn om het lek boven water te brengen.

 

NRC 19 april 1887114

Nieuwediep, 18 april. De Nederlandse bark ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Aires, lek alhier binnengekomen, heeft de reparatie volbracht en neemt de geloste lading weder in.

 

NRC 28 april 1887114

Nieuwediep, 27 april. Het Nederlandse schip ORION, kapt. W.W. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Aires, heeft, na te zijn gerepareerd, de geloste lading weder ingenomen en zal de reis voortzetten.

 

PGC 03 mei 1887114

Nieuwediep, 30 april. Het schip ORION, kapt. Schenk, van Grangemouth naar Buenos Ayres, is na volbrachte reparatie heden naar zee vertrokken.

 

NRC 07 augustus 1888114

Londen, 6 augustus. Het Nederlandse schip ORION, kapt. Schenk van Hernösand naar Delfzijl, is in de Middengronden aan de grond gelopen.

 

NRC 13 september 1888114

Rotterdam, 12 september. Volgens telegrafisch bericht zat de Nederlandse bark ORION, kapt. Schenk, bij Borkum aan de grond. Assistentie is daarheen gezonden.

 

Provinciale Groninger Courant 17 september 1888 114

Advertentie. Voorlopig bericht. Binnen enige dagen zal op nader te bepalen tijd en plaats publiek worden verkocht het onder Nederlandse vlag varende barkschip ORION. groot 400 registerton, liggende in de haven van Delfzijl. Informatiën te bekomen bij Huisinga en Keizer, cargadoors aldaar.

 

Provinciale Groninger Courant 20 september 1888 114

Advertentie. Op dinsdag 23 september 1888, des avonds te 6 uur, zal in hotel Feyen te Oude Pekela in het openbaar worden verkocht het in Nederland thuisbehorende, in 1886 nieuw gekoperde barkschip ORION, groot 400 ton, met complete inventaris, liggende te Delfzijl, laatst bevaren door kapt. W.W. Schenk te Oude Pekela. Inventarissen zullen ter lezing liggen. Inlichtingen te bekomen bij de boekhouder, de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.

  1. de Boer, notaris.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1888114

Oude Pekela, 26 september. Het barkschip ORION, gevoerd door kapt. Schenk, is heden in publieke veiling aan de heer G.G. Albers, scheepsreder te Farmsum, voor NLG 6.425 verkocht. Voor de chronometer werd NLG 100,-. betaald.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Schenk, Willem Willemz

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1859-03-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: IDA EN CORNELIA
Schipper: Schenk, Willem F.
Scheepstype:
Grootte: 174

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Notaris J.W. Quintus Gron.1869.1850.297.48b
Images nr.: 50 t/m 55
________________________________________
ACTE KOOP / VERKOOP
Naam schip IDA EN CORNELIA
Plaats en datum acte Groningen, 22 januari 1850
Type schip schoener-kof
Bouwwerf/verkoper Mr. Jan Arnold Engelhard, raadsheer in het Provinciaal Gerechtshof Groningen, te Groningen (1/30e part)
Eigenaar/aankoper Harmannus Beekhuis Damsté, negotiant te Groningen
Afmetingen lang 26,87 m., breed 5,08 m., hol 2,73 m.
Kiellegging
Tewaterlating 1839 nieuw gebouwd op de scheepstimmerwerf van Jan Hendriks Drenth te Oude Pekela en om als schipper door W.T. Schenk bevaren te worden

Plaats/datum registratie Groningen, 24 januari 1850
Nummer registratie deel 118 (??), folio 132, recto, vak 6
Notaris/bestuur Johan Wichers Quintus, notaris te Groningen
Prijs NLG 250,- (1/30e part)

Bijzonderheden:
Verkoper handelt als enig erfgenaam naar de wet van wijlen zijn broer Mr. Nicolaas Engelhard in leven eigenaar gewoond hebbende en overleden te Wedde.
Er wordt vermeld dat de schoener.kof tot dusverre nog niet in enige openbare registers ten enige kantore van hypotheken is in of over geschreven.
28.03.1840 eerste zeebrief voor kapt. W.F. Schenk
Researcher/datum research: JDvdB/22052016

Naam IDA EN CORNELIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1850
Toegang 1869
Inventaris 2668