Inloggen
ANNA ELISABETH - ID 7967


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-06-03 / 1870-11-15 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Emmo Hooites Meursing, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1853-00-00
Delivery Date: 1853-05-30
Technical Data

Gross Tonnage: 67.00 lasts
Gross Tonnage 2: 127.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-06-03
Register nr: 18530417
Scheepsnaam: ANNA ELIZABETH
Type: Schooner
Lasten: 67
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meursing, E.H.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: Meursing, E.H.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-05-30 ANNA ELISABETH
Manager: Emmo Hooites Meursing (1822-1891), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1866-01-20 NEELTJE CORNELIA
Manager: Emmo Hooites Meursing (1822-1891), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1867-00-00 NEELTJE CORNELIA
Manager: Jelle Berg Jzn. (scheepsbouwer), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jelle Berg Jzn. (scheepsbouwer), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PMKW
Additional info: Call sign since 1867

Date/Name Ship 1868-04-17 VERWISSELING
Manager: Nicolaas Sikkens, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nicolaas Sikkens, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

 

Bijlage bij cedule 69/1853 van Hoogezand, 30 mei 1853
Eigenaren van het schoenerschip ANNA ELIZABETH:

Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwer te Hoogezand (boekhouder van het schip en 31/60e part)
Reinko Pieters Haan (2/60e part)
Jan Bont (3/60e part)
Hendrik Jacob van Dijk (2/60e part)
Antonie Egberts Maathuis (2/60e part)
M. Holtkamp (2/60e part)
Eppo Hesse Stheeman (2/60e part)
Cornelis Geertsema (2/60e part)
Derk Simons Dallinga (2/60e part)
Jan Sikkens, Sappemeer (2/60e part)
Berend Haitsema Viëtor, Winschoten (2/60e part)
Herman Johan Engelkens, Winschoten 2/60e part)
Jan Sietsema, Eeften (2/60e part)en Berend Alberts Schrik, schipper te Scheemda (4/60e part)

Eigenaren per 20 januari 1866 in de NEELTJE CORNELIA

Emmo Hooites Meursing, 2/30e part bezit.
Als comparant koper treedt op Harm Bieze, schipper te Kalkwijk, die verklaart dit bod te hebben gedaan voor rekening van de heer Jelle Berg Jzn., scheepsbouwer te Sappemeer, waarbij wordt gemeld dat hijzelf, H.B. Bieze, voor 3/30e part deelneemt,
dat Jan Gerrits Postema, schipper te Sappemeer deelneemt voor 10/30e part,
dat Antonie Maathuis, zonder beroep te Sappemeer, deelneemt voor 1/30e part.
Het wordt niet expliciet vermeld, maar zou betekenen dat Jelle Berg Jzn. voor 14/30e part eigenaar is geworden.

Ship Events Data

1868-04-17: 09 april 1868. PGC - Provinciale Groninger Courant
Advertentie. Mr. C. Hartman Busmann, notaris te Sappemeer, zal ten verzoeke van zijn principalen op vrijdag de 17e april 1868, des avonds te 6 uur, ten huize van J. W. Struvé, logementhouder in het gemeentehuis te Sappemeer, tegen contant geld publiek te koop presenteren het bevaren Nederlands schoenerschip NEELTJE CORNELIA, groot 125 tonnen, thans liggende te Groningen, met al diens opgoederen en toebehoren, zoals het laatst is bevaren geweest door kapt. J.G. Postema.
De inventaris zal ten spoedigste op de gewone plaatsen ter lezing liggen.
1870-01-25: 25 januari 1870. PGC - Provinciale Groninger Courant
Advertentie. Uit de hand te koop het goed onderhouden schoenerschip VERWISSELING, groot 125 tonnen, gevoerd door kapt. S.J. Dood, liggend te Zoutkamp. Te bezien bij scheepsbouwmeester Woldring aldaar en te bevragen bij N. Sikkens te Sappemeer.
1870-11-15: Final Fate:
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Norden, 15 november. Het Nederlandse schip VERWISSELING, kapt. H. Tap, van Riga naar Schiedam, is bij Baltrum (opm: tussen Norderney en Langeoog) gestrand en wrak geworden, doch het volk gered. Een gedeelte der lading is alhier aangedreven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.A.Schrikkema als gezagvoerder gedurende:

  • * 1853 t/m 1855 van de 2/msch. “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 127 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;
  • * 1860 van de 2/msch. “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 127 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Neeltje Cornelia”;
  • * 1863 van de galjoot “Anna Elisabeth” ex Elisabeth Ruardi, gebouwd in 1854 te Martenshoek, 120 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Scheemda. Het schip is in februari verongelukt bij Trondheim;
  • * 1865 t/m 1869 van de 2/msch. “Geertruida Anna”, gebouwd in 1853 te Muntendam, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Zuidbroek.

 

Overige bijzonderheden

Heeft kort op de ANNA CATHARINA  Id 8815 gevaren.

Krant:  PGC - Provinciale Groninger Courant
Advertentie. Heden ontving ik van mijn echtgenoot, B.A. Schrikkema, gezagvoerder op de kof anna catharina, de zo treurige tijding, dat het schip de veertiende dezer te Trow Rocks is gestrand en hij met het volk is gered, behalve de stuurman, mijn dierbare enige zoon Eildert Stuurwold, die door een zware stortzee over boord sloeg en jammerlijk in de golven omkwam, in de jeugdige ouderdom van bijna 22 jaar.
Scheemda, 21 november 1861                                 E. Schrikkema-Harders
Enige kennisgeving

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Schrikkema, B.A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.P.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*   1856 t/m 1857 van de 2/msch. “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 127 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Teensma, T.P.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.B.Schrikema als gezagvoerder gedurende:

  • * 1883 t/m 1859 van de 2/msch. “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 127 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Schrikkema, A.B.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.A.Schrikkema als gezagvoerder gedurende:

  • * 1853 t/m 1855 van de 2/msch. “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 127 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;
  • * 1860 van de 2/msch. “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 127 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Neeltje Cornelia”;
  • * 1863 van de galjoot “Anna Elisabeth” ex Elisabeth Ruardi, gebouwd in 1854 te Martenshoek, 120 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Scheemda. Het schip is in februari verongelukt bij Trondheim;
  • * 1865 t/m 1869 van de 2/msch. “Geertruida Anna”, gebouwd in 1853 te Muntendam, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Zuidbroek.

 

Overige bijzonderheden

Heeft kort op de ANNA CATHARINA  Id 8815 gevaren.

Krant:  PGC - Provinciale Groninger Courant
Advertentie. Heden ontving ik van mijn echtgenoot, B.A. Schrikkema, gezagvoerder op de kof anna catharina, de zo treurige tijding, dat het schip de veertiende dezer te Trow Rocks is gestrand en hij met het volk is gered, behalve de stuurman, mijn dierbare enige zoon Eildert Stuurwold, die door een zware stortzee over boord sloeg en jammerlijk in de golven omkwam, in de jeugdige ouderdom van bijna 22 jaar.
Scheemda, 21 november 1861                                 E. Schrikkema-Harders
Enige kennisgeving

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Schrikkema, B.A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Niezen werd geboren ca. 1833 te Kampen als zoon van Roelf Hendriks Niezen en Berentje Hutten.

Hij trouwde op 28 januari 1858 te Wildervank als zeeman met Regina Jans Scholten, geboren te Wildervank 02 december 1828 als dochter van  de schipper Jan Jans Scholten en Hindrikje Berends Hartman.

Van Dirk en Regina geen overlijdensakten gevonden.

In BS-akten uit de periode 1861-1873 wordt Dirk/Derk Niezen vermeld als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.R.Niezen was vlaggelid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 73 in de periode 1862 t/m 1895.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.R.Niezen als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1863 van de 2/msch “Neeltje Cornelia”, ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 127 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand.

*    1867 t/m 1871 van de kof “Broedertrouw”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 63 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1872 voor Krauss & Lourens te Delfshaven en was herdoopt in “Kurkvaart”;

*    1872 van de galjoot “Diversie” ex Zwaantje Groenedaal, gebouwd in 1859 te Groningen, 99 ton o.m., varend voor D.H.Dekker te Wildervank;

*    1873 t/m 1875 van hetzelfde schip en reeder maar nu varend vanuit Warfhuizen.

 

Het bestand aan monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen bevat 5 vermeldingen van Derk/Dirk Niezen en wel:.

03 februari 1859, schoener “Baron van Staal”, schipper Koos J.Scholten uit Wildervank. Voorts stuurman Derk Nieseng (zal wel Niezen zijn), 26 jaar uit Wildervank, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.

14 december 1874, kof “Diversie”, schipper Dirk Niezen, 42 jaar uit Wildervank. Voorts een lichtmatroos.

03 februari 1877, galjoot “Gesine Jantine”, schipper Hendrik Jakobs Bekkering, 45 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Derk Niezen, 44 jaar uit Wildervank, kok en een lichtmatroos.

20 februari 1878, galjoot “Harmannus Theodorus”, schipper Berend Wilmink, 46 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Derk Roelfs Niezen, 45 jaar uit Wildervank, kok, matroos en een lichtmatroos.

25 februari 1880, schoener “Anna”, schipper Ubbo Minkes, uit Hoogezand. Voorts stuurman Derk Niezen, 47 jaar uit Wildervank, en 2 matrozen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Niezen, Dirk Roelfs
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G.Postma als gezagvoerder gedurende:

*    1868 van de 2/msch “Verwisseling” ex Neeltje Cornelia, ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 125 ton o.m., varend voor J.Berg Jr te Sappemeer.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Postma, J.G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Sikko Dood weerd geboren 16 mei 1843 te Sappemeer als zoon van de schipper Jan Remmerts Dood en Hillegien Sikkens

Sikko trouwde op 07 mei 1868 te Groningen als scheepskapitein met Margartha Mulder, geboren te Scheemda 26 augustus 1846 als dochter van de schipper Roelf Jans Mulder en Frouwke Jans Denekamp. Het gezin woonde aan boord zonder vaste woonplaats. Margeretha overleed op 20 december 1911 ter Groningen, 65 jaar.

Geen overlijdensakte van Sikko gevonden, maar moet zij nà 1911 want in ovelijdensakte van Margaretha staat dat zij de vrouw was van Sikko Dood.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Dood was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 20 in de periode 1870 t/m 1881.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.J.Dood als gezagvoerder gedurende:

*    1869 van de 2/msch “Verwisseling” ex Neeltje Cornelia, ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 125 ton o.m., varend voor N.Sikkens te Sappemeer;

*    1871 t/m 1875 van de kof “Eendragt” ex Harmanna Maria, gebouwd in 1862 te Sappemeer, 72 ton o.m., varend voor N.Sikkens te Sappemeer;

*    1878 t/m 1880 van de 2/msch “Gebroeders Sikkens” ex Gertrude, gebouwd in 1864 te Papenburg, 165 ton o.m., varend voor N.Sikkens te Sappemeer. Het schip is in 1880 in de Noordzee gezonken.

 

Overige bijzonderheden

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Binnengekomen:

Elseneur  18 Mei Gebroeders Sikkens, S.J.Dood, Bordeaux n. Danzig.”

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Dood, Sikko Janz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Harm Tap werd geboren te Oude Pekela 26 januari 1837 als zoon van schipper Harmannus Alberts Tap en Frouwe Harms Hesseling. Harm was de oudere broer van de kapitein en collegelid Albert (Hamannusz.) (1837).

Harm huwde op 04 februari 1864 als zeeman met Geertje Pott, geboren te Oude Pekela op 26 oktober 1838 als dochter van de zeemnan/schipper Hindriks Ulms Pott en Renske IJzebrands Klatter. Geertje overleed op 25 januari 1874 te Pernambuco.

In een overlijdensakte dd 28 februari 1874 te Oude Pekela staat de verklaring van Joannes Raimundo Pereira da Silva Med. Doc. bij de faculteit te Bahia dat mejuffrouw Geertje H.Pott, echtgenoot van kapitein H.H.Tap, van het Nederlandse schip “Reint Pieter”, de 25e van de vorige maand is overleden aan een typheuse koorts.

Pernambuco heden 11 Sept. 1873.

Harm Tap huwde voor de tweede keer te Oude Pekela op 17 september 1874 als schipper met Albertje Hesseling, geboren te Oude Pekela op 30 maart 1852 als dochter van de scheepsbouwer Derk Harms Hesseling en Lubbechien Drent. Albertje overleed te Onstwedde op 26 oktober 1931, 79 jaar, weduwe.

Harm Tap overleed op 12 april 1904 te Musselkanaal, 67 jaar, winkelier.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Gronongen vermelden Harm als zeeman in 1864, 1880, 1891, 1893, als schipper/scheepskapitein in 1864, 1874, 1875, 1876, als kastelein in 1903 en als winkelier in 1904.

 

 

“Aktenummer: 1875-81, 01-10-1875

Uittreksel uit het scheepsdagboek gehouden door Harm Harmannus Tap, als gezagvoerder van het Nederlands schoenerschip “Albertje Hesseling”, thuis behorende te Oude Pekela, liggende op dat moment in de haven van Riga en bestemd naar Termunterzijl.

In het jaar 1875, op woensdag 18 augustus, ’s morgens om twee uur, is bij ons aan boord overleden Harmannus Tap, zonder beroep, wonende te Oude Pekela, geboren te Termunterzijl op 12 juni 1875, oud ruim negen weken, zoon van Harm Harmannus Tap, van beroep scheepskapitein en van zijn echtgenote Albertje Hesselink, zonder beroep, wonende te Oude Pekela.

Was getekend: H.H.Tap, schipper, H.J.Duit, stuurman, G.Amerika, matroos.”115.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.Tap was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 13 in de periode 1868 t/m 1897.

 

H.H.Tap was effectiefl lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 95 in de periode 1865 t/m 1879.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Uit een fragmentgenealogie van de Pekelder familie Hesseling, op 31 januari 2004 per e-mail ontvangen van G.J.Mulder te Capelle aan de IJssel:

Harm was tweemaal schipper/eigenaar van de kof “Geertje Pott. Het eerste schip, in 1840 als “Afien Smit” in Hoogezand gebouwd, kocht hij in 1866. Dat schip strandde en brandde uit in vermoedelijk 1867. Zij tweede schip was in 1853 als “Jacobus” in Kiel-Windeweer gebouwd. Hij kocht het in 1868 en verkocht het in 1869 naar het buitenland.

In 1876 staat H.A.Tap (zie aldaar) als eigenaar genoteerd van de “Albertje Heseling”. Deze schoenerbrik was in 1861 als “Jeanette” in Muntendam gebouwd. In oktober 1876 werd de “Albertje Hesseling” mastloos en verlaten op zee aangetroffen en in Arendal, Noorwegen, binnengebracht. Vermoedelijk kwam de gehele bemanning bij deze ramp om het leven. Is dus H.H.Tap – zie hierna.

 

Bouma025 vermeldt H.H.Tap als gezagvoerder gedurende:

*   1866 van de kof “Geertje Pott”, ex Affien Smit, ex Jantina, ex Geertruida, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is gestrand en later verbrand;

            De naam van het schip is die van de eerste echtgenoot van de kapitein.

*   1868 t/m 1869 van de kof “Geertje Pott”, ex Jacobus, gebouwd in 1853 te Kiel-Windeweer, 77 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd in 1869 verkocht naar het buitenland;

*   1870 van de 2-mastschoener “Verwisseling” ex Neeltje Cornelia, ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 125 ton o.m., varend voor N.Sikkens te Sappemeer;. Het schip is in 1870 gestrand bij Baltrum en wrak geraakt;

*   1872 t/m 1874 van de galjoot “Reint Pieter” ex Annegiena, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor B.J.Scherpbier te Pekela;

*   1876 t/m 1878 van de schoenerbrik “Oostwolde” ex Hercules, ex Johannes Hermanus, gebouwd in 1847 te Nieuwendam, 222 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip is in 1878 bij Ostergarn gestrand en afgekeurd.

 

Bouma vermeldt H.A.Tap als gezagvoerder gedurende:

*   1876 van de schoenerbrik “Albertje Hesselink” ex Jeannette, ex Catharina, ex Jetskalina Everts, gebouwd in 1861 te Muntendam, 174 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Pekela. Het schip werd masteloos en verlaten te Arendal binnengebracht.

Uit: “Met man en muis. Pekelder scheepsrampen in de 19e eeuw” door Bram Camerlingh (schrijversnaam van Dick Kuil), 2010. Gedrukt bij Unibook, particuliere uitgave.

 “Aktenummer: 1875-81, 01-10-1875

Uittreksel uit het scheepsdagboek gehouden door Harm Harmannus Tap, als gezagvoerder van het Nederlands schoenerschip “Albertje Hesseling”, thuis behorende te Oude Pekela, liggende op dat moment in de haven van Riga en bestemd naar Termunterzijl.

In het jaar 1875, op woensdag 18 augustus, ’s morgens om twee uur, is bij ons aan boord overleden Harmannus Tap, zonder beroep, wonende te Oude Pekela, geboren te Termunterzijl op 12 juni 1875, oud ruim negen weken, zoon van Harm Harmannus Tap, van beroep scheepskapitein en van zijn echtgenote Albertje Hesselink, zonder beroep, wonende te Oude Pekela.

Was getekend: H.H.Tap, schipper, H.J.Duit, stuurman, G.Amerika, matroos.”115.

Uit deze mededeling in het scheepsjournaal blijkt dat de kapitein niet H.A. maar H.H. is geweest. Ook de naam van het schip refereert naar dee tweede echtgenoot van Harm Harmannuszoon

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1864-57, 28 mei 1864, kof “Hillechiena”, kapitein IJsbrand Pot, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 27 jaar uit Oude Pekela, kok en een matroos;

Monsterrol 1865-4, 03 maart 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H.Tap, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Albertus Meter, 36 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1865-50, 26 april 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H.Tap, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Wibbe Kleindijk, 49 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1866-15, 27 februari 1866, kof “Geertje Pot”, kapitein Harm Harms Tap, 29 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harte Jacobs Kruizinga, 24 jaar uit Veendam, kok en een matroos;

Monsterrol 1870-1, 16 maart 1870, schoener “Verwisseling”, schipper Harm H.Tap, 33 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman H.Folkringa, 31 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-146, 19 september 1882, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jaccob Hendrik Middel, 52 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm H.Tap, 45 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en een dekjongen

Monsterrol 1883-36, 29 maart 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 63 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, kok, 6 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-77, 25 juli 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hindriks Middel, 63 jaar te Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1883-106, 24 september 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hindriks Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, 4 matrozen en een dekjongen

Monsterrol 1884-72, 12 juli 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hendrik Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-81, 21 augustus 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob H.Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-19, 16 maart 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 55 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela, kok, 5 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1885-81, 08 juli 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 55 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 48 jaar uit Oude Pekela, kok, 5 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-56, 11 september 1888, bark “Hindirk Onnes”, kapitein Jacob Middel, 58 jaar uit Oude Pekela. Voorts 1ste stuurman Harm Tap, 57 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Harmannus Middel 21 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-82, 08 september 1888, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jacob Middel, 58 jaar uit Oude Pekela. Voorst 1ste stuurman Harm Tap, 51 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Harmannus Middel, 21 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmattrozen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. .De voornaam van Harm Harmannus Tap is in de monsterrollen ook vermeld als Harm, Harm Harms en Harm H.
  2. Er zijn in totaal 15 monsterrollen met de naam van Harm Tap op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearrchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1864 t/m 1888 met als leeftijden 27 t/m 51 jaar. De zeemanscarrriére heeft minstens 24 jaar geduurd. Vanwege het ontbreken van gegevens uit de periode voor zijn functie als stuurman zal de periode zeker langer zijn geweest.
  4. Als woonplaats is in alle gevallen Oude Pekela opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrrollen luidt:

     *   1864                     stuurman op de kof “Hillechiena”, kapt. IJsbrand Pot                                   27 jaar

     *   1865-1866          kapitein op de kof “Geertje Pott”                                                                      28-29 jaar

     *   1870                     schipper op de schoener “Verwisseling”                                                           33 jaar

     *   1882-1888          stuurman op de bark “Hendrik Onnes”kapt. Jacob H.Middel                      45-51 jaar

Opvallend is de grote onderbreking tussen 1870 en 1882. Gezien de opgave bij Bouma was hij in deze periode wel gezagvoerder, maar kennelijk niet varend vanuit Delfzijl

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

28 mei 1864, kof “Hillechina”, kapitein IJsbrand Pot, stuurman Harm Tap, 27 jaar uit Oude Pekela.

03 maart 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H. Pott, 28 jaar uit Oude Pekela.

26 april 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H. Pott, 28 jaar uit Oude Pekela.

27 februari 1866, kof “Geertje Pot, kapitein Harm Harms Tap, 19 jaar uit Oude Pekela.

16 maart 1870, schoener “Verwisseling”, schipper Harm H.Tap, 33 jaar uit Oude Pekela.

27 april 1880, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, stuurman Harm Tap 44 jaar uit Pide Pekela.

01 maart 1882, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jaob H.Middel, stuurman Harm Tap, 45 jaar uit Oude Pekela.

19 september 1882, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hendriks Middel, stuurman Harm H.Tap, 45 jaar uit Oude Pekela.

29 maart 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.

25 juli 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.

24 september 1883“Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.

29 februari 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob H.Middel, stuurman Harm Harms Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.

12 juli 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Hendriks Middel, stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.

21 augustus 1884, “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob H. Middel, stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.

16 maart 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela.

08 juli 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela.

28 februari 1888, bark “Henderk Onnes”, kapitein J.J.Middel, 1ste stuurman H.Tap.

08 september 1888, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jakob Middel, 1ste stuurman Harm Tap, 51 jaar uit Oude Pekela.

 

Krantenartikelen

NRC 31 november 1866114

Amsterdam, 30 oktober. Het Nederlandse schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Noorwegen met hout naar Termunterzijl, is volgens telegram uit Delfzijl, van heden, op de Wester-Eems gestrand en vermoedelijk wrak.

 

Provinciale Groninger Courant 01 november 1866114

Amsterdam, 30 oktober. Het schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Noorwegen met hout naar Termunterzijl, is volgens telegram uit Delfzijl van heden, op de Wester-Eems gestrand en vermoedelijk wrak. (opm: dit schip is op 29 oktober 1866 gestrand en inderdaad wrak geworden ten zuid-oosten van Rottumeroog).

 

NRC 04 november 1866114

Rotterdam, 3 november. Aangaande het schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Laurvig naar Termunterzijl, op de Meeuwenstaart tussen Rottum en Borkum gestrand, wordt van Delfzijl van de 1ste dezer gemeld, dat de vleet die dag aldaar was aangebracht; men was aangevangen zoveel mogelijk van schip en lading te bergen, doch werd daarin verhinderd, doordien beide in brand waren geraakt; de oorzaak hiervan was onbekend.

 

Provinciale Groninger Courant 06 november 1866114

Delfzijl, 4 november. Van het op de Eems gestrande schip GEERTJE POTT, gevoerd geweest door kapt. Tap, is de tuigage geborgen en daarna is het schip met de lading totaal afgebrand; de oorzaak is onbekend.

 

Provinciale Groninger Courant 10 november 1866114

Advertentie. Verkoop van Strandgoederen.

Mr. L. Wildervanck de Blécourt, notaris te Appingedam, zal op maandag de 19e november 1866, des voormiddags precies te elf uur, te Delfzijl, ten verzoeke van de scheepskapitein H.H. Tap, gevoerd hebbende het op de Balbakenwal (opm: op de Meeuwenstaart, tussen Borkum en Rottum) gestrande Nederlandse kofschip GEERTJE POTT, van de Pekela, publiek, à contant, verkopen:

  1. Het wrak van opgemeld schip, in die staat en stand hoe en alwaar het zich bevindt.
  2. Van de lading Noors hout zoveel als zich nog in het wrak zal bevinden; alsmede twee balken, een partij kolders en delen, van de lading geborgen.

III. Zeilen, staand en lopend touw- en ijzerwerk, ankerketting, een vlet, enz.; alles zoals het een en ander ten dage van verkoop, des voormiddags te negen uur in het pakhuis De Kleine Oost te bezien zal zijn, alwaar de verkoop in kavelingen zal plaats hebben.

Mr. L. Wildervanck de Blécourt.

 

NRC 18 november 1870114

Norden, 15 november. Het Nederlandse schip VERWISSELING, kapt. H. Tap, van Riga naar Schiedam, is bij Baltrum (opm: tussen Norderney en Langeoog) gestrand en wrak geworden, doch het volk gered. Een gedeelte der lading is alhier aangedreven.

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Tap, Harm Harmannusz
College: De Trouw, Oude Pekela
Vlagnummer: 95
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Ulrum
Datum: 1870-03-16
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VERWISSELING
Schipper: Tap, Harm H.
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

B.A. Schrikkema kocht op 03-08-1862 de ELISABETH RUARDI Id 14725 die hij herdoopte in ANNA ELISABETH. Dit schip verging 18-02-1863

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.92.92.1853.69
DVD XIII – 3286, 3287
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip ANNA ELIZABETH

plaats en datum acte Hoogezand, 30 mei 1853

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwer te Hoogezand
(mede voor eigen rekening gebouwd)

gevoerd door kapt.

eigenaar zie bijlage

te voeren door kapt. Berend Alberts Schrik, Scheemda, mede-eigenaar

grootte in tonnen 67 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1853 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 31 mei 1853

nummer registratie deel 18, folio 7, recto, vak 1

notaris Mr. Christiaan Hartman Busmann,
plv. kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen.
De bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand d.d. 17 mei 1853 wordt getoond.







researcher/datum research: ML / 240711






Bijlage bij cedule 152.92.92.1853.69 van Hoogezand, d.d. 30 mei 1853

Eigenaren van het schoenerschip ANNA ELIZABETH:

Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwer, Hoogezand (boekhouder en 31/60e part)
Reinko Pieters Haan (2/60e part)
Jan Bont (3/60e part)
Hendrik Jacob van Dijk (2/60e part)
Antonie Egberts Maathuis (2/60e part)
M. Holtkamp (2/60e part)
Eppo Hesse Stheeman (2/60e part)
Cornelis Geertsema (2/60e part)
Derk Simons Dallinga (2/60e part)
Jan Sikkens, Sappemeer (2/60e part)
Berend Haitsema Viëtor, Winschoten (2/60e part)
Herman Johan Engelkens, Winschoten 2/60e part)
Jan Sietsema, Eeften (2/60e part)
Berend Alberts Schrik, schipper, Scheemda (4/60e part)

ML/ 240711

Naam ANNA ELIZABETH
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1853
Toegang 152
Inventaris 92

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.105.1866.24
DVD LIII – 596, 598
CEDULE en KOOPBRIEF

Naam schip NEELTJE CORNELIA

plaats en datum acte Hoogezand, 24 februari 1866

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar Jelle Berg Jzn, Sappemeer, enig eigenaar

te voeren door kapt. Jan Gerrits Postema

grootte in tonnen 125 tonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 12 maart 1866

nummer registratie deel 80, folio 48, recto, vak 2

notaris Mr. Hendrik Veenhoven, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen.
Getoond wordt de laatste koopbrief, beleden d.d. 20 januari 1866 voor Jan Piccardt,
notaris te Hoogezand.

researcher/datum research: ML / 260712

Naam NEELTJE CORNELIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1866
Toegang 152
Inventaris 105

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1866.159
IMG 1079, 1080
ACTE KOOP / VERKOOP

Naam schip NEELTJE CORNELIA

Plaats en datum acte Hoogezand, 20 januari 1866

Type schip schoener

Verkoper Emmo Hooites Meursing, boekhouder en deelnemer in
consortium van reders (zie bijzonderheden)

te voeren door kapt. J.G. Postema, schipper te Sappemeer, mede.eigenaar

Aankoper gewijzigd consortium van reders (zie bijzonderheden)

Bevaren gweest door J.G. Postema, schipper te Sappemeer

Grootte 125 tonnen (Meetbrief No. 42 van 1 mei 1863 afgegeven door scheepsmeter Dekkers te Groningen)

Afmetingen lang 25,42 m., breed 4,43 m., hol 2,49 m.

Bouwwerf 1853 door Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwer te Hoogezand

Plaats / datum registratie Groningen, 24 januari 1866

Nummer van registratie deel 167, folio 21, verso, vak 3

Notaris Mr. Jan Picardt, notaris te Hoogezand

Prijs NLG 6.350,.
Bijzonderheden:
Als comparant verkoper treedt op Emmo Hooites Meursing, die reeds 14/30e part bezit en na verkoop nog 2/30e part bezit. Als comparant koper treedt op Harm Bieze, schipper te Kalkwijk, die verklaart dit bod te hebben gedaan voor rekening van de heer Jelle Berg Jzn., scheepsbouwer te Sappemeer, waarbij wordt gemeld dat hijzelf, H.B. Bieze, voor 3/30e part deelneemt, dat Jan Gerrits Postema, schipper te Sappemeer deelneemt voor 10/30e part, dat Antonie Maathuis, zonder beroep te Sappemeer, deelneemt voor 1/30e part. Het wordt niet expliciet vermeld, maar zou betekenen dat Jelle Berg Jzn. Voor 14/30e part eigenaar is geworden. IB: ik lees dat E.H. Meursing de enige verkoper is en wel van 12/30e part en dat de vermelde parten van de andere heren intact zijn gebleven. Onbekend blijft wie de overige 4/30e part heeft.
Tijdens de verkoop ligt de schoener in Groningen.

ML: nieuwe zeebrief 26.02.1866

Researcher/datum research: JDvdB / 140316

Naam NEELTJE CORNELIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1866
Toegang 152
Inventaris 119

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.107.1868.50
DVD LIII – 691, 693
CEDULE en KOOPBRIEF

Naam schip NEELTJE CORNELIA, thans VERWISSELING

plaats en datum acte Hoogezand, 27 april 1868

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. Jan Gerriets Postema, schipper te Sappemeer

eigenaar Wichger Hooites Wildervanck, eigenaar te Sappemeer, enig eigenaar

te voeren door kapt. Sicco Dood, Groningen, zetschipper

grootte in tonnen 125 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 13 mei 1868

nummer registratie deel 81, folio 178, verso, vak 1

notaris Mr. Hendrik Veenhoven, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen en behoort thuis te Sappemeer.
Getoond wordt de laatste koopbrief, verleden d.d. 17 april 1868 voor Mr. C. Hartman Busmann, notaris te Sappemeer.


researcher/datum research: ML / 280712

Naam VERWISSELING
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1868
Toegang 152
Inventaris 107

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1868.191
IMG 1099
KOOP / VERKOOP
Naam schip NEELTJE CORNELIA

Veiling i.o.v Jelle Berg Jzn.
plaats en datum Sappemeer, 17 april 1868
type schip schooner
verkoper Jelle Berg Jzn.,
Jan Beintes
Wichger Hooites, Wildervank
Harm Harm Bieze, Kalkwiijk
Jan Gerrits Postema, Sappemeer, schipper
werf
gevoerd door kapt. Jan Gerrits Postema, schipper
eigenaar/aankoper Wichger Hooites, Wildervank
allen mede.reders
te voeren door kapt.
grootte in tonnen
tuigage / aantal dekken
afmetingen
kiellegging volbouwd op de werf van E.H. Meursing, Hoogezand
tewaterlating
plaats / datum registratie Sappemeer, 21 april 1868
nummer van registratie ..
Notaris Christiaan Hartman Busmann, Sappemeer
prijs NLG 2.250,- (hoogste bod op veiling)
bijzonderheden:
Thans liggende te Groningen.

researcher/datum research: FM /30/03/2016

Naam NEELTJE CORNELIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1868
Toegang 152
Inventaris 119

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archiefnummer Hoogezand 152-92.1853.69