Familiegegevens en opleiding
Jakob van der Kleij werd geboren te Ulrum 16 april 1833 als zoon van de dagloner Aldert Thomas van der Kleij en Trientje Alberts de Ruiter.
Hij trouwde op 24 augustus 1865 te Leens als zeeman met Jeltje Bruiniers, geboren te Oldenhove op 14 oktober 1837 als dochter van de schoenmaker Bruin Hendriks Bruiniers en Sophia Kreeft. Jeltje overleed op 28 augustus 1921 te Groningen, 83 jaar, weduwe van Jacob van der Klei.
In geboorteakten van kinderren van dit echtpaar wordt vader Jakob van der Kleij vermeld als zeeman in 1866, 1867 en 1868 en als scheepskapitein in 1874, 1878 en 1881.
Jakob van der Klei is overleden op 13 februari 1888, 54 jaar, scheepskapitein.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van der Kley was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 15 in de periode 1885 t/m 1888.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.v/d/ Kleij als gezagvoerder van/in:
* 1881 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Reederij “Rotterdam” te Rotterdam;
* 1885 t/m 1886 van de 2/msch. Anna”, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip is op de Ransel gerstrand en wrak geraakt;
* 1888 van de 2/msch “Wildina Christina” ex Otto, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend voor J.J.Beekhuis te Sneek. De kapitein overleed in 1888;
In een monsterrol dd 23 februari 1856, vermeldt in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen, wordt Jakob van der Kleij, 24 jaar uit Ulrum opgenomen als matroos op de kof “Kornelia” onder kapitein Hendrik Geerts Potjewijd, 29 jaar uit Nieuwe Pekela.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Hoek was met vlagnummer R14 in de periode 1884 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1892 als vlaggelid heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.Hoek met vlagnummer R14 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1885 t/m 1888, 1890, 1891 van het ss. “Othello” 478 ton varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam
Bouma025 vermeldt C.Hoek als gezagvoerder gedurende:
* 1882 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Reederij “Rotterdam” te Rotterdam;
* 1893 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Ary Scheffer”, gebouwd in 1883 bij Rijkee & Co te Katendrecht, 528 ton n.m., varend voor Balguérie & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1882 |
Kapitein: |
Hoek, C. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
L.Hoogerwerff 1869-1870 DOURO
1870-1874 ZEUS
1876-1876 KONING WILLEM III
1876-1879 AMELIA
1883-1883 CATHARINA
Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:
* 1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;
* 1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;
* 1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;
* 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;
* 1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”
Datum vanaf: |
1897 |
Kapitein: |
Larsen, A. |
Overige informatie: |
0 |
|