Familiegegevens en opleiding
Pierre Jean van Emmerik werd geboren op 02 september 1813 te Dordrecht als zoon van de Nederlands Hervormde Matthijs van Emmerik en Adriana van Steenbergen. Hij vestigde zich op 30 april 1856 te Rotterdam o.a. aan de Willemskade Wijk 15 nr. 806.
Hij was getrouwd met Mary Ann Nelson, geboren 11 juni 1837 te Schiedam, Nederlands Hervormd.
Hij overleed te Rotterdam aan de van Brakelstraat op 13 februari 1883005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J. van Emmerik was met vlagnummer R110 in de periode 1845 t/m 1883 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat “Kapitein P.J.van Emmerik … mede de Maatschappij aan zich heeft verplicht, door van zijn recht op Uitkeering ten behoeve van het Fonds edelmoedig afstand te doen, …”. Deze mededelingen werden herhaald in de Jaarverslagen van 1880, 1881 en 1882.
In het Jaarverslag 1883 is vermeld dat hij in dat jaar is overleden.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.J. van Emmerik met vlagnummer R110 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 van de brik “Adrianus en Jacobus” 117 last voor Sturenberg, Cankrien & Co te Rotterdam
* 1851 van de ss “Elve” 117 last voor Smith & van Es te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874:
van de ss “Gironde” 200 last voor van J.P. van Hoey Smith te Rotterdam
* 1877, 1878, 1880, 1881, 1882 geen schip en rederij vermeld
Bouma025 vermeldt P.J.van Emmerik als gezagvoerder gedurende:
* 1847 t/m 1851 op de brik “Adrianus Jacobus”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 218 ton o.m., varend voor Sturenberg, Crankien & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1852 voor v/d Bey & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Margaretha Maria”;
* 1851 t/m 1854 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam;
* 1853 t/m 1854 van het ijzeren schroefstoomschip “Bordeaux”, gebouwd in 1851 te Glasgow, 516 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam. periode klopt niet met de vorige opgave.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jep Jensen Hansen werd geboren op 05 november 1820 te Nordbye in Denemarken als zoon van de Nederlands Hervormde Hans Jensen, schipper, en Anne Cathrine Leps.
Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Cornelia van Duyvenbode, dochter van Dirk van Duyvenbode en Jansje den Haas. Hij trouwde voor de 2e maal op 20 december 1894 met Maria Magdalena van Vierbergen, geboren 29 november 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd.
Hij overleed te Rotterdam op 13 juli 1903005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.J.Hansen was met vlagnummer R306 in de periode 1851 t/m 1903 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In deJaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.J.Hansen met vlagnummer R306 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de sch. “Polaris” 80 last voor Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859, 1862 van het ss. “Maasstroom” 150 last voor Smith & van Es te Rotterdam
* 1863, 1864 geen vermelding van schip en reder
* 1865, 1866 van het ss “Medea” 86 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1867 van het ss. “Rembrandt” 145 last voor de KNSM te Amsterdam
* 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,
1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en reeder
Bouma025 vermeldt J.J.Hansen als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de 2/mSch “Polaris”, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 144 ton o.m., varend voor J.G.Hudig te Rotterdam. Het schip voer in 1853 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en werd herdoopt in “Gouverneur v/d Eb”;
* 1855 t/m 1857 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor P.A.van Es & Co te Rotterdam; overlap met de volgende opgave
* 1856 t/m 1863 op het ijzeren ss “Maasstroom”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 448 ton o.., varend voor James Smith te Rotterdam. Het onderhield een dienst op Hamburg, strandde in 1863 op Terschelling en raakte wrak;
* 1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;
* 1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1869 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
* 1871 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1872 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
* 1875 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 05 december 1863 strandde tijdens een zware storm bij Terschelling het ss “Maasstroom” en ging verloren. Het was op weg van Hamburg naar Rotterdam.
Het ss “Maasstroom” werd gebouwd in 1856 bij de Nederlansche Stoomboot Mij. te Rotterdam, mat 448 Brt. en voer voor James Smith & Zn te Rotterdam072.
Familiegegevens en opleiding
G.J.Hayen, officieel Dirk Janssen Hayen geheten, werd geboren te Bangstede in Hanover op 29 september 1814 als zoon van Johann Gerhard Willems Hayen, een schoenmaker, en Rixse Dirksohn. Op een niet nader bekend tijdstip ging hij naar zee, kwam in Rotterdam terecht en trouwde, als stuurman, op 14 mei 1845 te Rotterdam met Wilhelmina Martina Valentien. Drie van de vier getuigen waren eveneens kapitein nl. Pieter Dirkse Nap, Simon Menno Tanger en Arie de Looper. Het echtpaar Hayen kreeg 6 kinderen. Het woonde rond 1847 aan de Kerklaan (Wijk 15 nr. 258) en verhuisde tussen juli 1852 en maart 1855 naar de Waschbleeklaan (Wijk 15 nr. 34). In augustus 1857 woonden ze op de Schiedamse Singel (Wijk 15 nr. 648).
Dirk was tot 1850 nog steeds stuurman maar hij werd in dat jaar kapitein op de brigantijn “Koophandel” van de reder J.Hudig te Rotterdam. Hij maakte met dit schip tussen april 1850 en juli 1854 enkele reizen naar o.a. Boston. In 1855 ging hij over naar het stoomschip “Elve” ex Director van de Rotterdamse rederij Smith & van Es (Boompjes 109). Met dit schip onderhield Hayen vele jaren een lijndienst op Hamburg. Hij bleef tot 1875 de kapitein.
Aan het eind van zijn leven had Dirk Hayen een vermogen van ƒ42000,-. Daarbij inbegrepen zat een pand aan de Witte de Withstraat te Rotterdam, met een waarde van ƒ14.500,-. De rest van zijn vermogen was geïnvesteerd in aandelen en obligaties.
Na zijn vertrek van de “Elve” bleef de familie in Rotterdam wonen, maar ze veranderden wel enkele keren van adres: Crispijnlaan (Wijk 15 nr.181), Westzeedijk (Wijk 15 nr. 746) en de Jonker Fransestraat Wijk 13 nr.44) Op 2 mei 1885 betrokken zij een woning aan de oostzijde van de Maaskade 40. Op dit adres overleed hij op 24 juni 1891. Zijn vrouw vertrok op 05 oktober 1881 naar Kralingen waar zij op 24 juli 1899 overleed aan de Oostzeedijk te Rotterdam005.
Ontleend aan Rimkus005. Voor het volledige verslag verwijs ik naar de originele tekst, waaronder een overzicht van de reizen met de gevoerde ladingen.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.J.Hayen was met vlagnummer R312 van 1851 tot aan zijn overlijden in 1891 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1891 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1891 is overleden058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Haijen met vlagnummer R312 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 brigantijn “Koophandel” 97 last voor Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam
* 1855 ss. “Elve” 117 last voor Smith & van Es te Rotterdam
* 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874
ss “Elve” 100 last voor James Smith te Rotterdam
* 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 geen vermelding van schip en reeder
G.J.Haijen was van 1875-1879 afwisselend commissaris en van 1880-1883 permanent commissaris van de Maatschappij058.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
G.J.Hayen Elve 23 april 1861 23 juni 1861
Bouma025 vermeldt G.J.Hay(ij)en als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1856 op de schoenerbark “Koophandel”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 210 ton o.m., varend voor J.Hudig te Rotterdam;
* 1858 t/m 1875 op het ijzeren schroefstoomschip de “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 204 ton o.m., varend voor James Smith te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Verhagen als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1874 van de 2/msch “Rollo”, gebouwd in 1862 te Rotterdam, 133 ton o.m., varend voor P.A. van Es & Co te Rotterdam. Het schip is in 1874 in het Engels Kanaal overzeild;
* 1876 t/m 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor James Smith te Rotterdam. Het schip werd in 1879 gesloopt;
* 1879 t/m 1895 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor P.A. van Es & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
|