Inloggen
NEDERLAND EN ORANJE - ID 7836


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-02-05 / 1874-04-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Haan' - (Johan Reinhardt Boelen & Zn), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1850-12-20
Launch Date: 1851-09-12
Delivery Date: 1852-01-26
Technical Data

Net Tonnage: 604.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 319.00 lasts
 
Length 1: 36.65 Meters Registered
Beam: 6.50 Meters Registered
Depth: 5.70 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-02-05
Register nr: 18520044
Scheepsnaam: NEDERLAND EN ORANJE
Type: Bark
Lasten: 319
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boissevain & Co.,
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Plas, L. van der
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-01-26 NEDERLAND EN ORANJE
Manager: Firma Boissevain & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867 : PMKJ.

Date/Name Ship 1874-00-00 NEDERLAND EN ORANJE
Manager: Petrus Adrianus van der Drift, Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Petrus Adrianus van der Drift, Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alkmaar / Netherlands
Callsign: PMKJ

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaren per ultimo januari 1852

firma Boissevain & Co., Amsterdam                    (boekhouders en 3/32e part)

Corn. Smit, Alblasserdam                                   (16/32e part)

firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam            (3/32e part)

firma Wm. Konig & Co. en q.q., Amsterdam       (5/32e part)

Wm. van Heukelom, Amsterdam                         (2/32e part)

J. Bosscha, Amsterdam                                       (1/32e part)

Zacharias Kemper, Amsterdam                            (1/32e part)

Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam                  (1/32e part)

 

Ship Events Data

1857-03-00: Damaged
NRC 190357 Nieuwe Diep, 16 maart. Het schip (opm: bark) NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas, van Banjoewangie alhier binnen, is gisteren nacht wegens de hevige Z.W.-wind van de kettingen losgeslagen en tegen de schepen SARA ALIDA MARIA (opm: bark), kapt. H.A. Tekelenburg, en ELIZE HENRIETTE (opm: bark, kapt. P.J. Deterding, mede alhier liggende,aangedreven, die daardoor belangrijke schade hebben bekomen.
1862-02-21: Damaged
NRC 140362 Amsterdam, 13 maart. Volgens brief van kapt. Rosier, voerende het schip NEDERLAND ENORANJE, van Batavia in Texel binnen, had hij de 21e februari op 32°49'NB.en 30º45'WL.een storm doorgestaan en was door een stortzee de bakboordverschansing met stut enz, van het groot want tot aan het fokkewant verbrijzeld en de grote boot met wat daar in de nabijheid was, ontramponeerd. De kapitein veronderstelde, ofschoon het schip dichtgebleven was, dat er water bij de lading kon gekomen zijn, terwijl de romp en het tuig veel hadden geleden.
1868-01-00: Damaged
NRC 250168 Amsterdam, 24 januari. Volgens telegram uit Deal, van gisteren, had het Nederlands schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P. Haasnoot, van Newcastle naar Soerabaija, ter rede van Duins anker en ketting moeten laten slippen, om aanvaring te voorkomen; na van een en ander voorzien te zijn geworden, zou het schip dien dag de reis weder voortzetten.
1873-05-22: Sold at auction
NRC 220573 Veiling van schepen in de Brakke Grond te Amsterdam op dinsdag 22 mei:
- Barkschip NEDERLAND EN ORANJE, 604 tonnen: NLG 25.900, in slag NLG 4.000, opgehouden (opm: zie NRC 280573)
- Barkschip ZAANSTROOM, 613 tonnen: NLG 18.500, in slag NLG 1.600. Koper C. Ament (opm: een makelaar, namens zijn opdrachtgever)

NRC 280573 Verkochte schepen. Het Nederlandse barkschip NEDERLAND EN ORANJE, de 20e mei in publieke veiling te Amsterdam opgehouden, is door de makelaar H. Tollenaar uit de hand gekocht. (opm: mogelijk voor een opdrachtgever)
1874-04-14: Final Fate: Missing

AH 251074
Amsterdam, 24 oktober. De heer Piet v. d. Drift, te Alkmaar, boekhouder van het op de reis van het Nieuwediep naar St. John N.B. als vermist opgegeven schip NEDERLAND EN ORANJE, heeft door tussenkomst van Zijne Excellentie de Minister van Buitenlandse Zaken ontvangen 2 brieven van kapt. de Jong van bovengenoemd schip, die dezer dagen in een fles aan de Franse kust zijn aangespoeld, waaruit blijkt, dat genoemde bodem van de 21e maart onophoudelijk met zware stormen en hooggaande zeeën te kampen had, waarin schip en tuig veel te lijden hadden, dat het schip zich aanvankelijk uitmuntend hield en niettegenstaande het vreselijke werken weinig water maakte, doch eindelijk dusdanig ontramponeerd werd, dat er veel water naar binnen drong en men genoodzaakt was de pompen voordurend gaande te houden. Na steeds de lekkage zo goed mogelijk voorzien te hebben, werd de toestand, daar de storm met verdubbelde woede bleef aanhouden, eindelijk onhoudbaar en was op 14 april 's morgens om 2 uur, toen men zich op 46˚NB en 14˚WL. bevond, het schip reeds half vol water zodat de kapitein, daar alles, ook de boten op het dek stuk geslagen waren, geen uitkomst meer zag en redding voor onmogelijk hield. Hij eindigt zijn tweede brief, blijkbaar geschreven in de laatste ogenblikken en met de dood voor ogen, dan ook met een laatste groeten aan zijn patroon en een aanbeveling van zijne ongelukkige vrouw en kinderen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Leendert Buizertsz van der Plas werd geboren op 18 juli 1823 te Katwijk aan Zee als zoon van Buysert Leendertsz van der Plas en Trijntje Dirksd Verdoes.

Hij trouwde in 1846 met Leuntje Teunisd van Duijvenbooden, in 1851 met Petronella Meerburg, in 1859 voor de derde maal met Pieternella Albertsd Pronk en in 1882 voor de vierde maal met Dirkje Cornelisd Ouwehand

Hij overleed op 09 april 1898. “Bekend is dat hij 1849-1856 ingeschreven staat als gezagvoerder op de Nederland en Oranje en 1858-1863 als kapitein op de bark Vrede, beide van de rederij Boissevain en Co. In de B.S.Katwijk van 1859 vermeld als kapitein van de bark Vrede”.

Hij voer de kapiteinsvlaggen van het Amsterdamse college Zeemanshoop met de nrs 798 en 411.

“In het Katwijks Museum bevindt zich een aquarel van J.Spin uit 1839 waarop de bark (Vrede) is afgebeeld met o.a. een kapiteinsvlag met het nr 411”. Er is een kleurenafbeelding in de publicatie opgenomen054-133.

 

Foto (nr.59) beschikbaar van kapitein L.van der Plas047. Ook in van der Plas en Meijles054.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.van der Plas werd met vlagnummer 798 effectief lid van Zeemanshoop per 17 juli 1849 op voordracht van R.Tjebbes. Zijn schip was de Jan Pieterszoon Koen. Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Plas 25 jaar. De leeftijd van zijn vrouw is niet vermeld. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1849002a.

L.van der Plas was gehuwd met R.H.Borchers002a.Dit is niet in overeenstemming met de opgaven van van der Plas c.s. - zie hierna.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 10/17 juli 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Leendert van der Plas, oud 25 jaar, voerend de bark “Jan Pieterszoon Koen”, op voordracht van kapitein R.Tjebbes.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        798                       1849-1850     bark                 Jan Pieterszoon Koen                          Boissevain & Co

                                      1851-1853     bark                 Nederland en Oranje                           idem

        411                       1854-1856     bark                 Nederland en Oranje                           idem

                                      1857-1863     bark                 Vrede                                                     idem

                                           1864           geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. van der Plas Vrede 08 maart 1861                                      22 mei 1862

 

Bouma025 vermeldt L.van der Plas als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1851 op de bark “Jan Pieterszoon Coen”, gebouwd in 1838 te Alblasserdam, 563 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*    1852 t/m 1857 van de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 604 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

*    1858 t/m 1862 van de bark “Vrede”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 755 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

 

Overige bijzonderheden

In het Katwijks Museum in Katwijk aan Zee hangt een schilderdij door Spin van de bark “Vrede”met als gezagvoerder L.van der Plas. Het schip voert de Zeemanshoopvlag met nummer 411 en de rederijvlag B & Co. Op de achtergrond is een ander schip afgebeeld met de vlag van het Rotterdams College “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” en nummer R261.zijnde dat van kapitein T.van Rossen  Waarom dit schip met deze kapitein is afgebeeld is me niet duidelijk. Het schip is ook afgebeeld in van der Plas en Meyles054.

Het museum heeft voorts in depot een schilderij dd.1854 van de bark “Nederland en Oranje”. Het schip draagt geen nummervlag, maar volgens de suppoost van het Museum zou het om kapitein Rosier gaan. Op de achtergrond is een afbeelding van een tweede schip met de Amsterdamse nummervlag 411, zijnde die van kapitein L.van der Plas. Volgens Bouma025 was van 1852-1858 L.van der Plas de gezagvoerder van dit schip en van 1858-1866 kapitein P.C.Rosier. Gezien het jaartal 1854 denk ik dat beide afbeeldingen van de “Nederland en Oranje” zijn onder kapitein L.van der Plas.

 

In ´Spiegel der Zeilvaart”, 1997/5, p. 24 staat een bericht van K.Suyk Jr. onder de titel: Flessenpost van zomaar een schip met de volgende tekst:(het artikel bevat een zwart-wit afbeelding van het schip zoals aanwezig in het Katwijks Museum)

“De bark “Nederland & Oranje”, groot 319 lasten of 604 tonnen, werd op 14 september 1850 op stapel gezet door de bouwmeester J.Boelen en Zonen te Amsterdam op de scheepswerf “De Haan, Groote Bikkerstraat te Amsterdam voor de reder Boissevain & Co. te Amsterdam. Het schip werd met goed gevolg te water gelaten op 12 september 1851.

De bark “Nederland & Oranje” voer van 1852 t/m 1873 voor de reder Boissevain & Co te Amsterdam onder de gezagvoerders:

Kapt. L. van der Plas (A411) van 1852 t/m 1857;

Kapt. P.C.Rosier (A487) van 1858 t/m 1865;

Kapt. P.Haasnoot van 1866 t/m 1873.

Op 20 mei 1873 werd dit schip geveild te Amsterdam en voor ƒ 29.900,- opgehouden. Later werd de bark uit de hand verkocht voor ƒ 26.000,- aan de reder P.A. van der Drift te Alkmaar. Het schip behield zijn naam en werd gevoerd door Kapt. H.S. de Jong. Op 2 maart 1874 vertrok het schip onder Kapt. H.S. de Jong uit Texel naar St. John (New Brunswick) en er is sindsdien niets meer van vernomen.

Zie ook bij H.S.de Jong

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Plas, Leendert Buizertsz van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Cornelis Rosier (bijgenaamd “de Dove”) werd geboren te Katwijk op 14 april 1823 als zoon van Pieter Sebastiaan Rosier en Jaapje Cornelisd. Varkevisser.

Hij trouwde te Katwijk op 16 februari 1851 met Leuntje Pietersd. van Duijvenbooden, geboren op 29 oktober 1828 te Katwijk aan Zee als dochterr van Pieter Teunis van Duyvenbooden en Annetje Dirls Langeveld. Leuntje overleed overleed ter plaatse op 28 januari 1888.

Pieter Rosier overleedop 31 augustus 1898 te Katwijk aan Zee, 75 jaar

 

Beroepen:

van 09-08-1843 tot 1844

 

Ligtmatroos (Monsterrol bark v.d.Werf; met kapitein P.van Duyvenbooden (zijn latere schoonvader!))

 

 

van 1845 tot 1846

 

3e stuurman (bark v.d.Werf)

 

 

van 1847 tot 1848

 

2e stuuurman (bark v.d.Werf)

 

 

1849

 

1e stuurman (bark v.d.Werf)

 

 

van 1851 tot 1855

 

Gezagvoerder (bark v.d.Werf)

 

 

1856

 

Gezagvoerder (bark Joan Melchior Kemper)

 

 

van 1856 tot 1865

 

Gezagvoerder (bark Nederland en Oranje)

 

 

van 1865 tot 1874

 

Kapitein (bark Bestevaer)

 

 

van 1874 tot 1898

 

Particulier

 

 

Zie: http://www.langelaer.nl/van-duyvenbooden/kwartierstaat-a.m.van-duyvenbooden

 

“Bijgenaamd “de Dove”

Hoe de kapitein P.C.Rosier aan zijn bijnaam kwam.

De bemanning van de diverse schepen bestond niet altijd uit brave lieden, vooral de Amerikaanse schepen hadden een slechte naam in dit opzicht. Op sommige Nederlandsche schepen kwam het echter ook voor dat de kapitein met harde hand de orde aan boord moest handhaven.

Het verhaal gaat dat kapitein Rosier nogal kon bulderen om zijn woorden kracht bij te zetten. Door de bemanning werd dan nog wel eens de opmerking gemaakt “Hij denkt zeker dat wij óók doof zijn!”, waardoor hij de bijnaam kreeg “de Dove”.

Ook is er een verhaal van hem bekend dat hij zich eens zo driftig maakte dat hij een korvijnagel uit de bank trok en daarmee naar boven liep om de man op de ra “af te drogen”054-148.

 

Foto (nr.7) van kapitein P.C.Rosier beschikbaar047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.C.Rosier werd met vlagnummer 881 per 25 mei 1852 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van S.Veenstra. Zijn schip was de "van der Werff". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Rosier 29 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/25 mei 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Cornelis Rosier, oud 29 jaar, voerend de bark “Van der Werf”, op voordracht van kapitein S.Veenstra.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 augustus 1870 staat vermeld: “Wordt medegedeeld dat bij de Commissie ter bevordering der Wetenschappelijke Zeevaart berigt is ontvangen van het Koninklijk Nederlandsch Metereologisch Instituut afdeeling Zeevaart te Utrecht, dat vanwege de Association Scientifique de France aan de kapiteins C.A.Trappen en P.C.Rosier een Gouden Medaille is toegekend voor gedane waarnemingen op den Oceaan.”. De uitreiking van de medailles vindt plaats in de vergadering van 19 november 1872 van Zeemanshoop.023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode              type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

       881          1852-1853          bark                   van der Werf                                        Boissevain & Co

       487          1854-1855          bark                   van der Werf                                        idem

                             1856               bark                   Jan Melchior Kemper                         idem

                          1857-1859          bark                   Nederland en Oranje                          idem

 

Hij was gezagvoerder van 1852-1855 op de bark Van der Werf, in 1856 op de Joan Melchior Kemper, van 1856- 1865 op de bark Nederland en Oranje en van 1865-1874 op de Bestevaer. Reder was Boissevain & Co.

Hij voer de kapiteinsvlag nrs 881 en 487 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop.

De publicatie bevat een kleurenafbeelding van de aquarel dd 1854 door J.Spin van de bark “Nederland en Oranje”, in het Katwijks Museum054-148.

 

Bouma025 vermeld P.C. Rosier als gezagvoerder gedurende:

*   1853-1856 op de bark “Van der Werf”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 630 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1856 verkocht aan de Wed. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam en herdoopt in “Dirk Arnold”;

*   1857 op de bark “Joan Melchior Kemper”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 423 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*   1858-1866 op de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 604 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*   1874 op de bark “Bestevaer”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 744 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

P.C.Rosier                                    Nederland & Oranje          19 juli 1860                 11 maart 1862

                                                       Bestevâer                             26 april 1867               14 maart 1868

 

 

Overige bijzonderheden

In ´Spiegel der Zeilvaart”, 1997/5, p. 24 staat een bericht van K.Suyk Jr. onder de titel: Flessenpost van zomaar een schip met de volgende tekst:

“De bark “Nederland & Oranje”, groot 319 lasten of 604 tonnen, werd op 14 september 1850 op stapel gezet door de bouwmeester J.Boelen en Zonen te Amsterdam op de scheepswerf “De Haan, Groote Bikkerstraat te Amsterdam voor de reder Boissevain & Co. te Amsterdam. Het schip werd met goed gevolg te water gelaten op 12 september 1851.

De bark “Nederland & Oranje” voer van 1852 t/m 1873 voor de reder Boissevain & Co te Amsterdam onder de gezagvoerders:

Kapt. L. van der Plas (A411) van 1852 t/m 1857;

Kapt. P.C.Rosier (A487) van 1858 t/m 1865;

Kapt. P.Haasnoot van 1866 t/m 1873.

Op 20 mei 1873 werd dit schip geveild te Amsterdam en voor ƒ 29.900,- opgehouden. Later werd de bark uit de hand verkocht voor ƒ 26.000,- aan de reder P.A. van der Drift te Alkmaar. Het schip behield zijn naam en werd gevoerd door Kapt. H.S. de Jong. Op 2 maart 1874 vertrok het schip onder Kapt. H.S. de Jong uit Texel naar St. John (New Brunswick) en er is sindsdien niets meer van vernomen.

Zie ook bij H.S.de Jong

 

R.C.Rosier (moet zijn P.C. Rosier) vervoerde per 16 maart 1864 2 landmachtofficieren met de Nederland en Oranje vanuit Nieuwediep naar Nederlands Oost Indië. Hij arriveerde te Batavia op 30 juni 1864 na 106 dagen065.

 

In De Sneuper (Dokkum): 12 (4), nr.48, december 1998 staat een artikel van P.F.Visser met als titel “Over Rosiers met en zonder Frans bloed (Rosier te Ternaard en Anjum; 18-19e eeuw). Heb ik niet verder ingezien.

 

A.Brugmans 1872 Feestrede bij de herdenking van het vijftigjarig bestaan van het collegie “Zeemanshoop”.

Amsterdam, Erven H.van Munster & Zn, 31 pp. GAA Toegang 957 nummer 005.

“Het was eene geniale en heilzame gedachte, welke de scheeps-journalen deed verzamelen, om de waarnemingen op het groote bevaarbare element opgedaan, tot resultaten te brengen en die, door uitloving van eermetaal voor de volledigste opteekeningen, aan te moedigen. Zeemanshoop heeft van wege de Regeering, de vereerende taak op zich genomen, die medailjes uit te reiken, waarvan niet weinig aan leden van ons Collegie werden toegekend. Even vóór deze feestviering ontving ons bestuur nog de gouden eerepenningen voor de kapiteins C.A.Trappen en P.C.Rozier door de Association Scientifique de France toegekend en het berigt, dat ook de kapiteins K.C.Haacke, J.R.Brouwer, beide leden van Zeemanshoop, mitsgaders kapt. J.R.Lusing, zoodanige bekrooning hadden te verwachten.”

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Rosier, Pieter Cornelisz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Krijnsz Haasnoot werd geboren te Katwijk op 24 maart 1836 als zoon van Krijn Pieters Haasnoot en Johanna Jansd. Kruyt.

Hij trouwde in 1861 met Maria Thomasd. Verloop.

Pieter overleed te Katwijk op 13 september 1887.

Hij was van 1866-1873 gezagvoerder op de bark “Nederland en Oranje”054-048.

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Haasnoot                                           Nederland en Oranje                   09 september 1866       29 september 1867

                                                                Nederland en Oranje                   21 december 1867        geen melding

 

Bouma025 vermeldt P.Haasnoot als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1873 op  bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 604 ton n.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

 

Overige bijzonderheden

In ´Spiegel der Zeilvaart”, 1997/5, p. 24 staat een bericht van K.Suyk Jr. onder de titel: Flessenpost van zomaar een schip met de volgende tekst:

“De bark “Nederland & Oranje”, groot 319 lasten of 604 tonnen, werd op 14 september 1850 op stapel gezet door de bouwmeester J.Boelen en Zonen te Amsterdam op de scheepswerf “De Haan, Groote Bikkerstraat te Amsterdam voor de reder Boissevain & Co. te Amsterdam. Het schip werd met goed gevolg te water gelaten op 12 september 1851.

De bark “Nederland & Oranje” voer van 1852 t/m 1873 voor de reder Boissevain & Co te Amsterdam onder de gezagvoerders:

Kapt. L. van der Plas (A411) van 1852 t/m 1857;

Kapt. P.C.Rosier (A487) van 1858 t/m 1865;

Kapt. P.Haasnoot van 1866 t/m 1873.

Op 20 mei 1873 werd dit schip geveild te Amsterdam en voor ƒ 29.900,- opgehouden. Later werd de bark uit de hand verkocht voor ƒ 26.000,- aan de reder P.A. van der Drift te Alkmaar. Het schip behield zijn naam en werd gevoerd door Kapt. H.S. de Jong. Op 2 maart 1874 vertrok het schip onder Kapt. H.S. de Jong uit Texel naar St. John (New Brunswick) en er is sindsdien niets meer van vernomen.

Zie ook bij H.S.de Jong

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Haasnoot, Pieter Krijnsz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

H.J de Jong werd geboren te Schiermonnikoog op 23 november 1826 als zoon van Sievert Tijssen de Jong en Fenne Hilbrands Molenberg.

Hij trouwde op 29 oktober 1854 te Schiermonnikoog met Aukje Tjipke Teen Visser, geboren te Schiermonnikoog op 26 oktober 1831 als dochter van Tjipke Teens Visser en Antje Joukes Visser. Het gezin werd volgens het Bevolkingsregister van Schiermonnikoog op 23 augustus 1873 uitgeschreven naar Den Helder.

Aukje overleed te Den Helder op 01 januari 1876 in een huis in Wijk O nr. 397. De overlijdensaangifte geschiedde o.a. door Gerrit Visser, gezagvoerder, oud 44 jaar, wonende te Den Helder en bekende van de overledene.

Hillebrand overleed in 1874 op zee op reis van Texel naar St.John, New Foundland.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hillebrand .S. de Jong was met vlagnummer 44 in de periode 1860 t/m 1874 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.S.de Jong was gezagvoerder gedurende:

*          1859 t/m 1866 van de 2-mast schoener “Maria Anna”, gebouwd in 1858 te Durgerdam, 134 ton, varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;

*          1867 van de ijzeren brik “Professor Suringar”, op 12 juni 1857 op de werf “De Toren van Cordaan” van de Gebr. Schutte te Amsterdam van stapel gelopen, 282 ton, varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;

*          1868 t/m 1870 van de brik “Alcmaria Victrix”, gebouwd in 1868 bij K.& J.Wilkens te Veendam, 222 ton, varend voor P.A.van der Drift te Alkmaar;

*          1871 t/m 1872 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 bij de Jong, Korteland & Anthony te Rotterdam, 737 ton, varend voor P.A. v.d.Drift te Alkmaar.

            Zeetijdingen 20 november 1872 “Verongelukt” (Sweys);

*          1873 t/m 1874 van de bark “Nederland en Oranje”, op 12 september 1851 op de werf “De Haan” van J.R.Boelen & Zn te Amsterdam van stapel gelopen, 604 ton, varend voor P.A. van der Drift te Alkmaar. Zeetijdingen 15 augustus 1874 “Vermist v.Texel n.St John (N.B.)” (Sweys).

            Handelsblad 16 augustus 1874. “Amsterdam 15 augustus 1874. Het Nederlandsche schip “NEDERLAND & ORANJE”, kapitein de Jong, 2 maart uit Texel naar St.John N.B. vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.”

            Handelsblad 25 october 1874. “Amsterdam 24 october 1874. De Heer Piet van der Drift, te Alkmaar, boekhouder van het op de reis van Nieuwediep naar St.John N.B. als vermist opgegeven schip NEDERLAND & ORANJE, heeft door tusschenkomst van Zijne Excellentie den Minister van Buitenlande Zaken ontvangen 2 brieven van kapitein de Jong van bovengenoemd schip, die dezer dagen in een flesch aan de Fransche kust zijn aangespoeld, waaruit blijkt, dat genoemde bodem vanaf den 21 maart onophoudelijk met zware stormen en hooggaande zeeën te kampen had waarin schip en tuig veel te lijden hadden, dat het schip zich aanvankelijk uitmuntend hield en niettegenstaande het vreeselijke werken weinig water maakte, doch eindelijk dusdanig ontramponeerd werd, dat er veel water naar binnen drong en men genoodzaakt was de pomp voortdurend gaande te houden. Na steeds de lekkage zoo goed mogelijk voorzien te hebben, werd de toestand, daar de storm met verdubbelde woede bleef aanhouden, eindelijk onhoudbaar en was op den 14 april ’s morgens om 2 uur, toen men zich op 46o N.Br. 14o W.L. bevond, het schip reeds half vol water zoodat de kapitein, daar alles ook de booten op het dek stuk geslagen waren, geen uikomst meer zag en redding voor onmogelijk hield. Hij eindigt zijn 2e brief, blijkbaar geschreven in de laatste oogenblikken en met de dood voor oogen, dan ook met een laatste groeten aan zijn patroon en eene aanbeveling van zijne ongelukkige vrouw en kinderen.” (Hoedemaker).

 

Bouma025 vermeldt H.S.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1866 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1858 te Durgerdam, 134 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;

*    1868 t/m 1869 van de ijzeren brik “Professor Suringar”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 282 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;

*    1869 t/m 1871 van de brik “Alcmaria Victrix”, gebouwd in 1868 te Veendam, 222 ton o.m., varend voor P.A.van der Drift te Alkmaar;

*    1872 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor P.A. v.dDrift te Alkmaar. Het schip is in 1872 verongelukt;

*    1874 van de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 604 ton o.m., varend voor P.A. van der Drift te Alkmaar. Het schip werd in 1874 vermist tussen Texel en St. John.

 

Overige bijzonderheden

In ´Spiegel der Zeilvaart”, 1997/5, p. 24 staat een bericht van K.Suyk Jr. onder de titel: Flessenpost van zomaar een schip met de volgende tekst:(het artikel bevat een zwart-wit afbeelding van het schip zoals aanwezig in het Katwijks Museum)

“De bark “Nederland & Oranje”, groot 319 lasten of 604 tonnen, werd op 14 september 1850 op stapel gezet door de bouwmeester J.Boelen en Zonen te Amsterdam op de scheepswerf “De Haan, Groote Bikkerstraat te Amsterdam voor de reder Boissevain & Co. te Amsterdam. Het schip werd met goed gevolg te water gelaten op 12 september 1851.

De bark “Nederland & Oranje” voer van 1852 t/m 1873 voor de reder Boissevain & Co te Amsterdam onder de gezagvoerders:

Kapt. L. van der Plas (A411) van 1852 t/m 1857;

Kapt. P.C.Rosier (A487) van 1858 t/m 1865;

Kapt. P.Haasnoot van 1866 t/m 1873.

Op 20 mei 1873 werd dit schip geveild te Amsterdam en voor ƒ 29.900,- opgehouden. Later werd de bark uit de hand verkocht voor ƒ 26.000,- aan de reder P.A. van der Drift te Alkmaar. Het schip behield zijn naam en werd gevoerd door Kapt. H.S. de Jong. Op 2 maart 1874 vertrok het schip onder Kapt. H.S. de Jong uit Texel naar St. John (New Brunswick) en er is sindsdien niets meer van vernomen.

 

SCHEEPVAARTBERICHTEN

Algemeen Handelsblad

16 augustus 1874

Amsterdam, 15 augustus 1874.

Van het Nederlandse schip “Nederland & Oranje”, met kapitein De Jong, die 2 maart uit Texel naar St. John N.B. zijn vertrokken, heeft men sedertdien niets vernomen.

 

Algemeen Handelsblad

25 oktober 1874.

Amsterdam, 24 oktober 1874.

De heer Piet v.d. Drift te Alkmaar, boekhouder van het, op de reis van het Nieuwediep naar St. John N.B. als vermist opgegeven schip “Nederland & Oranje), heeft door tussenkomst van Zijne Excellentie den Minister van Buitenlandse Zaken, ontvangen twee brieven van Kapitein De Jong van bovengenoemd schip, die dezer dagen in een flesch aan de Fransche kust zijn aangespoeld, waaruit blijkt, dat genoemde bodem vanaf den 21 maart onophoudelijk met zware stormen en hooggaande zeeën te kampen had waarin het schip en tuig zo veel te lijden hadden, dat het schip zich aanvankelijk uitmuntend hield en niettegenstaande het vreeselijk werken weinig water maakte, doch eindelijk dusdanig ontramponeerd werd, dat er veel water naar binnen drong en men genoodzaakt was de pompen voortdurend gaande te houden. Na steeds de lekkage zoo goed mogelijk voorzien te hebben, werd de toestand, daar de storm met verdubbelde woede bleef aanhouden, eindelijk onhoudbaar en was op den 14 april ’s morgens om twee uur, toen men zich op 46o N.Br. 14o W.L. bevond, het schip reeds half vol water, zoodat de kapitein, daar alles ook de booten op het dek stuk geslagen waren, geen uitkomst meer zag en redding voor onmogelijk hield. Hij eindigt zijn tweede brief, blijkbaar geschreven in de laatste ogenblikken en met de dood voor oogen, dan ook met een laatste groeten aan zijn partroon en eene aanbeveling voor zijne ongelukkige vrouw en kinderen.”

 

Leeuwarder Courant 30 oktober 1874

“Voor eenige dagen kwam hier het berigt, dat op de westkust van Frankrijk eene flesch is aangespoeld, inhoudende brieven van kapt. H.S. de Jong, van Schiermonnikoog, gezagvoerder op de Nederland en Oranje, uitgezeild van het Nieuwediep (begin Maart) en bestemd naar St.John. De flesch bevatte twee brieven, die van het begin der reis tot en met 12 April zijn bijgehouden, en wel één voor den patroon en één voor de vrouw van de kapitein. Uit die brieven blijkt, dat genoemd schip met man en muis is vergaan, te meer nog daar de flesch bovendien een stukje papier bevatte met een schrijven van 14 April, aldus luidende: “Er is voor ons geen uitkomst meer te hopen. Wij lenzen nog voortdurend, maar het schip is al half vol water. NB. 57o40’ WL.14o10’.

Door dat ongeluk hebben 15 menschen, waaronder 6 van Schiermonnikoog, hun graf in de golven gevonden.

De kapt. en stuurman waren gehuwd. De eerste laat eene vrouw met 8 kinderen na en de vrouw des stuurman, die nu over den dood van haren man  in diepe rouw gedompeld is, had verleden jaar het verlies van vader en broeder (ook op zee verongelukt) te betreuren. Drie weduwen van Schiermonnikoog missen er hun zoon, den steun huns ouderdoms door.”

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Jong, Hillebrand Jan Sievert Ti de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: NEDERLAND EN ORANJE. Aquarel gemaakt in 1854, kapitein L. van der Plas (vlagnummer 411)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1852

NRC 210252          
Rotterdam, 20 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de volgende vijftien schepen als: (o.a.) Voor Amsterdam: VICE-ADMIRAAL RIJK, kapt. J. Bakker qq; DOCTRINA ET AMICITIA,kapt. F.C.H. Wijnandts; ST. MICHAEL, kapt. P.J. Plinzenga; JOHANNES ALBERTUS, kapt.J.C. Londt Hz; GEBROEDERS, kapt. B. G. Flik; GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. H.H.Smit; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas.

1853

NRC 280653          
Rotterdam, 27 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 35 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) NEDERLAND & ORANJE, kapt. L. van der Plas

1854

NRC 290654          
Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 43 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas;

1856

NRC 310156          
Batavia, 10 december 1855. Scheepsvrachten. Sedert het afgaan van ons jongste bericht arriveerden weder verscheidene bevrachte schepen, waardoor vrachten een verlaging ondergingen. Door de factorij werden genomen à NLG 105voor suiker en koffie; EUROPA, SCHELDE, NEDERLAND & ORANJE, JULIE CLAIRE, A.R.FALCK, MARIA ADRIANA en ELSHOUT.
NRC 170556          
Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 31 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas

1859

NRC 180659          
Rotterdam, 17 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als: (o.a.) Terug op Amsterdam: (o.a.) NEDERLAND EN ORANJE,kapt. P.C. Rosier;

1862

NRC 200662           |
Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn heden bevracht de 15navolgende schepen: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier

1863

NRC 210563          
Queenstown, 16 mei. De gezagvoerder van het alhier van Sarawak gearriveerd schip ANNABELLA, rapporteert dat hij de 10e mei op 42° 56' NB en 24° 30' WL gepraaid en van geneeskundige hulp voorzien heeft het schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Rozier, 118dagen reis hebbende van Batavia naar Amsterdam.

1864

NRC 130364          
Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier,

1866

NRC 020766          
Schepen in lading te Amsterdam. Naar Samarang (direct). De Ned. bark NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P. Haasnoot. Adres: De Coningh & Co. en Hoyman en Schuurman, alhier.
NRC 200766          
Rotterdam, 19 juli. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 13 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.Haasnoot.
RC 250966          
Rotterdam, 24 september. Het schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Haasnoot, van Amsterdam naar Batavia, was de 20e september op de hoogte van de Goodwin Sands.

1868

NRC 110168          
Rotterdam, 10 januari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende vier schepen, als: Voor Amsterdam: NEDERLAND EN ORANJE kapt. P. Haasnoot, 319 lasten, vracht NLG93,00;
NRC 250168          
Deal, 22 januari. Het Nederlands schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Haasnoot, van Shields naar Java bestemd, is alhier voorzien geworden van een anker en ketting, in plaats van die, welke het verloren heeft.

1870

NRC 241270          
St. Helena, 20 november. Het Nederlandse schip NEDERLAND EN ORANJE heeft de 14e september in Straat Sunda een anker en ketting verloren, niet zo als gisteren vermeld.

1872

NRC 170872          
Amsterdam, 16 augustus. Het schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Haasnoot, is volgens bericht van Batavia d.d. 12 augustus, bevracht van Padang via Java naar New York met koffie.

1873

NRC 010573          
Advertentie. G.J. Boelen, W. Ylstra van Reinouts, P.H. Craandijk, makelaars, zullen op dinsdag 20 mei 1873, ’s avonds ten 6 ure precies, te Amsterdam in de Brakke Grond in de Nes, ten overstaan van de notaris F. van Houten, aan de meestbiedende of hoogstmijnende verkopen het extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast barkschip NEDERLAND ENORANJE (opm: bouwjaar 1852, thuishaven Amsterdam), varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. P. Haasnoot, volgens Nederlandse meetbrief gemeten op 604 tonnen of 319 lasten. Breder bij inventaris. Het schip ligt te Rotterdam. Nadere informatiën bijbovengenoemde makelaars, bij de cargadoors Hoyman & Schuurman te Amsterdam of bij de cargadoors Kuyper Van Dam & Smeer te Rotterdam. Voornoemd schip is inmiddels uit de hand te koop. (opm: zie NRC 220573 en NRC 280573)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1852.3

DVD XI – 854 / 856
BIJLBRIEF

Naam schip NEDERLAND EN ORANJE

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 26 januari 1852

type schip bark

bouwwerf/verkoper Johan Reinhard Boelen & Zoonen, scheepsbouwmeesters, werf De Haan, in de Groote Bikkerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Boissevain & Co., Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 319 lasten

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 36,65 x 6,50 x 5,70 meter

kiellegging 20 december 1850

tewaterlating 12 september 1851

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 januari 1852

nummer van registratie deel 62, folio 183, verso, vak 1.

notaris J. de Neufville Azn., hoofdcommies thesaurie Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 061008

Naam NEDERLAND EN ORANJE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1852.3
foto IMG 3457 - 3460

CEDULE

Naam schip NEDERLAND EN ORANJE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 27 januari 1852

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. L. van der Plas

grootte in tonnen 319 lasten of 604 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 januari 1852

nummer registratie deel 62, folio 185, recto, vak 6

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd door rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor zich zelve en voor en namens zijn in de bijlage genoemde mede-eigenaren.



researcher/datum research: ML / 290916




Bijlage bij eigendomsbewijs 3 van 1852, bark NEDERLAND EN ORANJE
eigenaren per ultimo januari 1852

firma Boissevain & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/32e part)
Corn. Smit, Alblasserdam (16/32e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (3/32e part)
firma Wm. Konig & Co. en q.q., Amsterdam (5/32e part)
Wm. van Heukelom, Amsterdam (2/32e part)
J. Bosscha, Amsterdam (1/32e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (1/32e part)
Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam (1/32e part)

ML / 290916

Naam NEDERLAND EN ORANJE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1852
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Noord-Hollands Archief - Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3180-1852.3

Jaar: 1852
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Cedule Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer AMS 198.3171.1852.3

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: P. van Heck – Catalogus Nederlandse Scheepvaart 1813-2015
Staat van de Nederlandsche Zeemagt en Koopvaardij (Diverse jaargangen)
[0] G.N. Bouma - Lijst van Nederlandse koopvaardijschepen, alsmede hun gezagvoerders en thuishaven, 1820-1900.
Stichting Maritiem Historische Databank (www.marhisdata.nl)
PI = www.pietsscheepsindex.nl
Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk