Inloggen
HOOP VAN CAPELLE - ID 7783


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-05-09 / 1859-08-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: P. Bakhuizen & Co., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 2
Date Laid Down: 1849-10-17
Launch Date: 1851-04-02
Delivery Date: 1851-05-09
Technical Data

Net Tonnage: 576.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 304.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-05-31
Register nr: 18510452
Scheepsnaam: HOOP VAN CAPPELLA (DE)
Type: Bark
Lasten: 304
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Reuchlin, Moll & Dutilh
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Browning, D.F.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-05-09 HOOP VAN CAPELLE
Manager: Firma Reuchlin, Moll & Dutilh, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1852-11-15: Stranded
NRC 21.01.1853
Albany (King George Sound) (opm: West-Australië), 25 november 1852. Het Nederlandse barkschip de HOOP VAN CAPELLE, kapt. Browning, heeft de 15e dezer bij het naar binnen zeilen, alhier op een rots gestoten, doch heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen.
1853-09-12: Damaged
NRC 17.09.1853
Cork, 12 september. Het alhier van Akyab gearriveerde Nederlandse barkschip HOOP VAN CAPELLE, kapt. Forbes Browning, is lek en lost de lading om te repareren.
1854-12-04: Stranded
Gestrand op Rig Sand Flats, nabij Launceston (Tasmanië), onderweg van Launceston naar Bengalen.
1859-07-19: Damaged
Gestoten op een klip in Straat Soenda nabij Brabandshoedje. Het schip was 16 juli van Batavia naar Rotterdam vertrokken.
1859-08-08: Final Fate: Sold at auction

In augustus, tijdens het lossen van de lading, is de HOOP VAN CAPELLE in Batavia gezonken. Met de lading, bestaande uit koffie, suiker en rotting, werd ze op 8 augustus verkocht voor f 4.200,-

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

David Forbes Browning werd geboren op 14 augustus 1819 te Folkstone als zoon van de Nederlands Hervormde David Browning en Leuntje Cars, particuliere te Middelburg. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Herderstraat Wijk 3 nr. 411 (nieuw nr. 20). Hij vertrok naar Voorburg. Hij vestigde zich op 03 mei 1879 opnieuw te Rotterdam aan de Kruiskade nr. 322, komende van Apeldoorn.

Hij huwde op 08 januari 1851 te Rotterdam met Anna de Decker, geboren op 03 november 1828 te Antwerpen, particulier, als dochter van Guihelmes de Decker, leverancier, en Susanna Johanna Schuppens005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.F.Browning was met vlagnummer R308 in de periode 1851 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.F.Browning met vlagnummer R308 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1851 bark “Hoop van Capelle”  304 last  Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam
  • 1855 bark “Zuidbeveland” 300 last  S.Smits te Lekkerkerk
  • 1858 bark “Antonia Geertruida”    367 last  van den Arend te Rotterdam
  • 1859, 1862, 1863 fregat “Remigius Adolfus” 398 last  van Zeylen & Dekker te Rotterdam
  • 1864 geen vermelding van schip en reeder
  • 1865 fregat “Minister Fransen van de Putte” 828 last  van Zeylen & Dekker te Rotterdam
  • 1866, 1867 bark “Huydekoper”   399 last  van Zeylen & Dekker te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt D. Forbes Browning als gezagvoerder gedurende:

  • 1851 t/m 1854 op de bark “Hoop van Capelle”, gebouwd in 1851 te Capelle aan de IJssel, 576 ton o.m., varend voor Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam;
  • Bouma vermeldt géén kapitein D.Forbes Brownning op de schepen “Zuidbeveland” en “Zwerver”;
  • 1858 t/m 1859 op de bark “Antonia Geertruida”, gebouwd in 1857 te Lekkerkerk, 694 ton o.m., varend voor P.v.d. Arend te Rotterdam;
  • 1860 t/m 1863 op het fregat “Remigius Adolphus”, ex Admiraal van Kinsbergen, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam
  • 1865 t/m 1866 op het 3m schip “Minister Fransen van de Putte”, gebouwd in 1864 te Bolnes, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam;
  • 1867 t/m 1869 op het fregat “Huydekoper”, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 755 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

Ook van Sluijs013 vermeldt in de kapiteinslijst geen Browning als kapitein van een “Zuidbeveland” en een “Zwerver”, wel op de “Hoop van Capelle” (1849-1854), “Antoina Geertruida” (1856-1859) en “Remigius Adolphus” (1859-1864).

David Forbes Browning maakte de volgende reizen005:

  • de Hoop van Capelle 1854 Akyab - Rotterdam   rijst
  • Zwerver 1857 Rotterdam - Cardif - Hongkong ballast
  • Antonia Geertruida 1858 Rotterdam - Batavia diversen
  • Remigius Adolphus 1860 Rotterdam - Cardif - Hongkong

1863    Rotterdam - New Castle   ballast

  • Huydecoper 1867 Rotterdam - Batavia diversen

 

Overige bijzonderheden

Dutch barque “Hoop Van Capelle” of Rotterdam, arrived at Albany on 14 November 1852, having left England on 14 August 1852. Master = Browning. Tonnage = 400. Cargo = coals for the P. & O. Company.

The Inquirer newspaper at Perth wrote the following story about the Hoop van Capelle in its “Shipping Intelligence” section on 1 December 1852:

“King George’s Sound: Arrivals On the 14th instant, the Dutch ship Hope van Capelle, of Rotterdam, Browning master. She left England on the 15th August for this port, with a cargo of patent fuel for the P. & O. Steam Company. On the night of the 5th instant, she shipped a heavy sea, which carried the captain & the first mate overboard. The captain had hold of some of the braces and got into the ship again, but with one of his legs broken: but the mate was lost. As there was no doctor on-board, the carpenter set the captain’s leg. They were obliged to carry him every day upon the deck to take observations, as there was no other person on board upon whom he could depend to navigate the vessel. The sea carried away a portion of the bulwarks, and some livestock and other things which were not well secured.” 105

NRC 03 april 1851

Rotterdam, 2 april. Heden morgen ten 7 ure is van de werf van de scheepsbouwmeester P. Bakhuizen te Capelle a.d. IJssel met het beste gevolg te water gelopen het barkschip de HOOP VAN CAPPELLE, groot ongeveer 300 gemeten lasten, gebouwd voor een rederij onder directie van Reuchlin, Moll & Dutilh, hetwelk gevoerd zal worden door kapt. David Forbes Browning.

NRC 23 mei 1851

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia voor passagiers en goederen het nieuw gebouwd snelzeilend barkschip DE HOOP VAN CAPPELLE, kapt. D.F. Browning, hebbende geschikte inrichtingen voor passagiers. Adres ten kantore van de cargadoor Vlierboom & Suermondt alhier.

NRC 21 januari 1853

Albany (King George Sound) (opm: West-Australië), 25 november 1852. Het Nederlandse barkschip de HOOP VAN CAPELLE, kapt. Browning, heeft de 15e dezer bij het naar binnen zeilen, alhier op een rots gestoten, doch heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen.

NRC 17 september 1853

Cork, 12 september. Het alhier van Akyab gearriveerde Nederlandse barkschip HOOP VAN CAPELLE, kapt. Forbes Browning, is lek en lost de lading om te repareren.

 

In de Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr staat de volgende melding109:

23 februari 1843. Vertrek vanuit Zierikzee naar Nederlands Oost Indië met “De Zeeuw”:

“Ik had deze reis evenals de vorige de zoon van mijn Patroon A.Luteijn tot opperstuurman. D.F.Browning 2e stuurman en A.Verhulst als 3e.”

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Browning, David Forbes

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.R.Bok was met vlagnummer R338 in de periode 1851 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapiteinJ.R.Blok met vlagnummer R338 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1851 van de sch. “Albert”         ? last    van Dulk & Dorp te Rotterdam
  • 1855, 1858,

1859    van de bark “Hoop van Capelle”    304 last  Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.R.Bok                                                                                                                                                                                                           Anna                     16 maart 1860                                                                                                                                                                                            

Bouma025 vermeldt J.R.Bok als gezagvoerder gedurende:

  • 1855 van de schkof “Oostzee”, ex Geziena, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 110 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & zn te Zierikzee;
  • 1855 t/m 1859 op de bark “Hoop van Capelle”, gebouwd in 1851 te Capelle aan de IJssel, 576 ton o.m., varend voor Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam. Gezonken in de Straat Soenda;
  • 1861 t/m 1865 op het fregat “Anna”, gebouwd in 1857 te Ridderkerk, 833 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;
  • 1867 t/m 1868 op het 3/m schip “’s Gravenhage”, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., 80 pk hulpstoomschip tot 1871, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

J.L.R.Bok wordt als gezagvoerder vermeld van/in:

  • 1852 t/m 1858 van de 2/msch “Albert”, gebouwd in 1851 te Burnt Island, 80 ton o.m., varend voor van Dulken & van Dorp te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

“De “’s Gravenhage” vertrok op 2 mei 1867 van Brouwershaven naar Batavia, op dezelfde dag dat de Amsterdamse klipper “Insulinde” van de reder A.Hendrichs van Nieuwediep vertrok. Het verhaal gaat dat de beide kapiteins, P.P.Duinker Jr van de “Insulinde” en J.R.Bok van de “’s Gravenhage” met steun van reders en collega’s een weddenschap aangingen waarvan de inzet niet minder dan ¦12.000,- bedroeg. Een echte wedstrijd is het helaas niet geworden. Op de “’s Gravenhage” ontstond namelijk broei in de lading steenkolen, waardoor het schip, met 41 dagen reis, gedwongen werd Rio de Janeiro binnen te vallen om de passagiers te ontschepen (het had 300 man troepen aan boord), de lading te ontschepen en te dokken. De “Insulinde” maakte een snelle reis van 89 dagen; de “’s Gravenhage” arriveerde eerst tweeëneenhalve maand later. Ondanks de gemaakte omweg had het schip slechts 84 “zeildagen”, dit is vijf minder dan de “Insulinde”. ...”. (Uit: E.W.Petrejus Een schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.125. Deze ontleende het verhaal aan L.Smit,  Weg met de schroef, eruit met de machine,  Lloyd Mail, nr.8, 1938)

Overeenkomstig verhaal in “De Clippers” van Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, N.V. Amsterdam 1945. p. 191-194.

 

J.K (moet zijn J.R.) Bok vertrok op 02 mei 1867 van Brouwershaven met de “’s Gravenhage” en een detachement van 6 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 oktober 1867 na een reis van 166 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden en waren 2 soldaten gedeserteerd.065.

Anna. CSR 458/323:  676 tons.  27 crew.  Captain = ?J. R. Bok.  Departed Swansea, Wales on 5 May 1860 with a cargo of coals (“Patent fuels”) and arrived at Albany on 22 August 1860. Where intended bound – uncertain. 110

19.07.1859 gestoten op een klip in Straat Soenda nabij Brabandshoedje. Het schip was 16 juli van Batavia naar Rotterdam vertrokken.

De bark kwam weer vlot en met zware lekkage bewesten St. Nicolaas Punt op het strand gezet. Werd na het lens pompen door het s.s. BARA BARA naar Batavia gesleept, waar de sleep 25 juli arriveerde.

In augustus, tijdens het lossen van de lading, is de HOOP VAN CAPELLE in Batavia gezonken. Met de lading, bestaande uit koffie, suiker en rotting, werd ze op 8 augustus verkocht voor f 4.200,-114

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Bok, J.R.

Algemene informatie

NRC 230551
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia voor passagiers en goederen het nieuw gebouwd snelzeilend barkschip DE HOOP VAN CAPPELLE, kapt. D.F. Browning, hebbende geschikte inrichtingen voor passagiers. Adres ten kantore van de cargadoor Vlierboom & Suermondt alhier.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.215
DVD VIII – 485,486
Bijlbrief

Naam schip: de HOOP VAN CAPPELLE

Plaats en datum acte Capelle aan den IJssel, 8 mei 1851

Soort schip bark

Bouwwerf / verkoper Pieter Bakhuijzen, scheepsbouwmeester te Capelle aan den IJssel

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper niet genoemd

Te voeren door kapt. David Forbes Browning

Groot volgens meetbrief 304 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging in het laatst van 1849

Tewaterlating 2 april 1851

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 9 mei 1851

Nummer van registratie deel 39, folio 144, verso, vak 2

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/130807

Naam HOOP VAN CAPPELLE (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1851
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1800
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.215