Inloggen
WILHELMINA - ID 7758


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5156842
Nat. Official Number: 805 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jac. Smit, Vierverlaten, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 4
Launch Date: 1928-05-12
Delivery Date: 1928-08-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 75
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (195x300)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 138.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 83.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10500 Cubic Feet
Bale: 10000 Cubic Feet
 
Length 1: 31.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.4 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.21 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1939
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 120 Pk Deutz Nr. 647584 Type (200x240) 8 Kn.

Datum 00-05-1950
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Bodewes te Foxhol: Brt 197 Nrt 135 Dwat 235. Loa 37,40 Ll 36,09. Grain 10500 Bale 10000.

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-08-09 WILHELMINA
Manager: Tonnis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: QCHS

Date/Name Ship 1932-05-00 WILHELMINA
Manager: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: QCHS
Additional info: In 1934 call sign: PIPQ

Date/Name Ship 1942-03-00 HANAU
Manager: Partenreederei Hanau, Bremen, Germany
Eigenaar: Partenreederei Hanau, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1946-05-00 WILHELMINA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PIPQ

Date/Name Ship 1950-05-00 WILHELMINA W
Manager: Tonnis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIPQ

Date/Name Ship 1957-01-23 HUNTER
Manager: Marinus Teunis de Jager, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marinus Teunis de Jager, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEUT

Date/Name Ship 1966-05-17 HUNTER
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Arend Brandsma, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PEUT

Ship Events Data

1928-00-00: Op stapel gezet als "Zeeraaf " voor D. Wildeman, Delfzijl.
1928-05-14: NvhN 14-05-1928: Vierverlaten, 14 Mei. Zaterdag werd alhier, van de werf van den heer Jac Smit, mei goed gevolg te water gelaten een zeemotorschip. groot circa 225 ton, voor rekening van den kapitein T. Wildeman, Delfzijl. Deze boot werd gebouwd onder speciaal toezicht der Germanische Lloyd en van de Scheepvaart- Inspectie, voor de klasse Oost- en Noordzee. Het schip zal worden voorzien van een compressorlooze Deutz-Dieselmotor van 75/92 PK. Direct daarop werd de kiel gelegd voor een dergelijk type motorboot, groot circa 250 ton, voor rekening van kapitein E. Heidema, Stadskanaal, eveneens te bouwen onder speciaal toezicht van de Germanische Lloyd en van de Scheepvaart-Inspectie, voor de klasse Oost- en Noordzee. Deze boot zal worden voorzien van een 90 PK Appingedammer Brons-motor.
1928-07-31: Als WILHELMINA, zijnde een motorschip, groot 390.12 m3, liggende te Vierverlaten, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Tonnis Wildeman, schipper gedomicilieerd te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 805 Z GRON 1928 op het achterschip voorkant verhoogd achterdek bakboordzijde.
1928-08-09: NvhN 10-08-1928: Delfzijl, 9 Aug. Heden kwam hier aan van de werf van den heer Smit te Vierverlaten, het aldaar voor rekening van kapt. T. Wildeman alhier gebouwde m.s. „WILHELMINA". Het schip, groot 235 M 3. netto en 390 M 3. bruto, is voorzien van een 75—90 P.K. drie cylinders compr. Deutz Dieselmotor en is gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart- Inspectie en Germ. Lloyd voor de kleine kustvaart.
1932-05-21: NvhN 21-05-1932: Veiling Motorschepen. Notaris De Koe. te Sappemeer zal op Maandag 6 Juni 1932, des avonds 7 uur in het Bontehuis aldaar, krachtens art. 1223 B. W. publiek verkoopen: 1. Het stalen zeilschip „WILHELMINA", gebouwd in het jaar 1928 te Vierverlaten, waarin is geplaatst een Deutz-Dieselhulpmotor van 75—90 P.K. hebbende 1 dek en 2 masten, met opgoed en toebehooren, metende bruto 390.12 M 3. (afm. 31.50 bij 5.40 bij 2.36 M.), in eigendom toebehoorende aan schipper T. Wildeman, ged. te Delfzijl; 2. Het staalijzeren motorschip „JANNA CORNELIA", gebouwd in het jaar 1930 te Muntendam, waarin is geplaatst een Bub ruwoliemotor van 60 P.K., hebbende 1 dek en 1 mast, met opgoed en toebehooren, metende 212.268 ton (afm. 31.48 bij 5.05 bij 2.10 M.), in eigendom toebehoorende aan schipper H. L. Schouten, ged. te Rotterdam. Betaling der kooppenningen binnen 8 dagen na de toewijzing. Aanvaarding na betaling. De te veilen vaartuigen liggen ter bezichtiging: de „WILHELMINA" te Delfzijl, de „Janna Cornelia" te Rotterdam, aan de Boompjes bij de Willemsbrug.
1942-03-00: Door de Duitsers in beslag genomen en overgedragen aan de Partenreederei Hanau te Bremen en herdoopt in "Hanau". Vaart op Noorwegen. In 10.1945 in Bergen (Noorwegen) gevonden en met de Zweedse sleepboot "Karl" naar Delfzijl gesleept waar het bij Scheepswerf Sander in maart 1946 werd gerepareerd. Weer in dienst in 05.1946.
1946-03-23: Als WILHELMINA, zijnde een motorvrachtschip, groot 407.69 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 21-03-1946. no. 6704, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 805 Z GRON 1928 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer, 6.37 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit lengteas en 0.84 m. boven het roefdek. (Opm.: Gedeeltelijke vroegere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore zijnde 805 Z GRON 1928 zijn vernietigd.)
1948-07-01: NvhN 01-07-1948: Delfzijl. Het motorschip „WILHELMINA" kapitein Wildeman, beladen met zout op weg van Hengelo naar Stockholm kreeg ter hoogte van Norderney een gebroken schroefas en werd door het motorschip „Limfjord" kapitein Doornbos te Delfziil binnen gesleept.
1951-01-08: NvhN 08-01-1951: Schip liep binnen wegens storm. Het m.s. WILHELIMINA W. arriveerde Zondag te Delfzijl wegens het stormachtige weer. Het schip, op weg van Denemarken naar Engeland, was beladen met appels in kisten.
1951-12-05: Heerenveensche koerier 05-12-1951: Nederlandse kustvaarder vermist. Dinsdagavond werd in Den Haag 'n radiobericht opgevangen van radio Gothenburg, waarin de scheepvaart werd verzocht uit te zien naar een klein Nederlands schip, dat sedert 25 November wordt vermist. Het betreft hier de kustvaarder „Wilhelmlna-W" van de reder T. Wildeman uit Delfzijl. Het 280 ton metende scheepje vertrok vorige maand uit IJrnuiden met een lading zout. Deze lading moest in Gothenburg worden gelost. Op 25 November verliet Wilhelmina- W de haven van Kiel Holtenau op weg naar Gothenburg. Daar is het schip evenwel niet aangekomen. Aan boord van de kleine kustvaarder, die in 1928 werd gebouwd, bevinden zich zeven personen. De kapitein van het schip is een zoon van de reder. Het schip heeft geen radio aan boord.
NvhN 05-12-1951: Geen ongerustheid over Wilhelmina W. Enige ongerustheid. verwekte gisteren een bericht van Radio Gothenburg, waarbij aan de scheepvaart werd zocht uit te zien naar de coaster “Wilhelmina W” van de heer T. Wildeman uit Delfzijl. Van dit schip, dat met een lading zout van IJrnuiden was vertrokken met bestemming Gothenburg, had men sinds 28 November niets meer vernomen. Vannacht belde de kapitein -een zoon van de reder — echter op, dat de “Wilhelmina W” bij Hals (in de fjord) beschutting had gezocht voor het zware weer. Aangezien deze coaster geen radio aan boord had, kon daarvan niet eerder bericht worden gegeven. Het stormachtige weer heeft trouwens algemeen grote stagnatie in de scheepvaart teweeg gebracht. Zo lagen er van de week bij Den Helder niet minder dan 280 vaartuigen te wachten tot het op zou klaren.
Het Vrije Volk 05-12-1951: Niets aan de hand.... Ten onrechte heeft men zich gisteren bezorgd gemaakt over het lot van de kustvaarder „Wilhelmina-W." uit Delfzijl. Sinds 28 November had men niets meer van het schip vernomen; op die dag vertrok het uit Korsör in Denemarken. Radio Gothenburg verzocht naar de „Wilhelmina-W." uit te zien. Vanmorgen werd dit bericht Ingetrokken. Het bleek dat de kustvaarder in de Deense haven Aars was binnengelopen.
1967-04-23: Opgelegd te Harlingen.
1968-07-12: NvhN 12-07-1968: Eigenaar betaalde niet op tijd. Coaster Hunter in Harlingen in beslag genomen. De deurwaarder J. Keler uit Leeuwarden heeft beslag laten leggen op de 235 dw ton metende coaster Hunter, eigendom van de heer A. Brandsma in Terneuzen. De reder zou zijn krediteuren niet op tijd hebben betaald. Met behulp van de Harlinger politie werd het schip symbolisch aan de ketting gelegd. Het vaartuig ligt al sinds 23 april 1967 renteloos in de Zuiderhaven te Harlingen. Eerst lag het schip aan de wal, maar daar de jeugd de ruiten ging vernielen en er een speelplaats van maakte, werd de kustvaarder aan een ducdalf midden in de haven gemeerd.
1968-11-02: Friese koerier 02-11-1968: Coaster verkocht voor f 18.669,--. Harlingen — Op een publieke verkoop, ten overstaan van de notarissen Okkinga en Eppinga, werd de 300 ton metende kustvaarder Hunter verkocht voor een bedrag van f 18.669. Er was geen belangstelling voor. De strijkgeldschrijver, een combinatie van de heren Alle Haringa, Cornelis Hobma & Haring Ages de Bock, Harlingen 'bleef er aan hangen'.
1969-06-07: Friese koerier 07-06-1969: Kustvaarder wordt sportvissersschip. Harlingen — De kustvaarder „Hunter", die langer dan een jaar in de haven van Harlingen lag opgelegd, is naar Den Helder verkocht, waar men het schip als sportvissersschip gaat uitrusten. De mogelijkheid blijft echter bestaan, dat de „Hunter" komende winter weer in de normale kustvaart wordt gebracht. De coaster was eigendom van drie Harlinger zakenlieden, die het schip begin dit jaar op een veiling van de failliete eigenaar hadden gekocht.
NvhN 28-06-1969: M. s. Hunter naar sportvisserij. Het motorkustvaartuig Hunter dat in oktober van het vorige voor een bedrag van f 18.000 werd verkocht aan een drietal handelaren in huizen en tot nu toe opgelegd heeft gelegen in de haven van Harlingen, is inmiddels naar Den Helder overgebracht waar het schip thans gereed wordt gemaakt voor de sportvisserij. De 235 ton metende kustvaarder (de ex. “Wilhelmina W” werd in 1928 gebouwd bij de toenmalige scheepswerf Jac. Smit te Vierverlaten.
1969-07-22: Final Fate:
HUNTER van Gerrit Rox en Johannis Ari van der Peek, Den Helder en in de recreatievisserij. Op 20.11.1973 "Hunter" van Jac. van der Plasse Jr. B.V., Yerseke. 17.01.1978 eigendom van Verschoor's Zand- en Grindhandel B.V. te Rotterdam. (In 1978 was het schip uitgebrand bij scheepswerf De Haas te Maassluis en total loss verklaard. Zou worden gesloopt maar dit is niet gebeurd. De motor is verwijderd en het schip is ingericht als kraanoverslagschip en tevens voorzien van sputpalen.)
Staat 11.2010 nog zo bij het Kadaster geregistreerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: Wilhelmina 1928
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Hunter (ex Wilhelmina)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: Wilhelmina 1928
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Wilhelmina 1928.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Wilhelmina W
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Hunter
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HUNTER in een Engelse haven.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Ploeg, P.K. van der
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HUNTER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: HUNTER
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NvhN 250157
m.s. WILHELMINA-W verkocht.
De heer T. Wildeman te Delfzijl heeft zijn motorschip WILHELMINA-W verkocht aan de heer Jager te Groningen, die het schip onder de nieuwe naam HUNTER in de vaart zal brengen. De WILHELMINA-W werd in 1928 gebouwd bij de scheepswerf Jac. Smit  te Vierverlaten en werd in 1946 verlengd; het deadweight bedraagt plm. 280 ton. Het schip behoort tot het gladdek type en is voorzien van een 135 pk. motor.