Inloggen
SOPHIA AMALIA - ID 7743


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1859-04-22 / 1869-11-28 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Wed. Arie Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1858-09-05
Launch Date: 1859-03-04
Delivery Date: 1859-04-12
Technical Data

Gross Tonnage: 168.00 lasts
Gross Tonnage 2: 319.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 35.60 Meters Registered
Beam: 5.29 Meters Registered
Depth: 2.81 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1859
Datum agenda: 1859-04-22
Register nr: 18590307
Scheepsnaam: SOPHIE AMALIA
Type: Schooner
Lasten: 168
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Batenburg & Co.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief niet vermeld

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1859-04-12 SOPHIA AMALIA
Manager: Batenburg & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSML
Additional info: Since 1867

Bezitters van parten (aandelen) in het schip


Eigenaren, per 12 april 1859, van de SOPHIA AMALIA:

Batenburg & Co., reders en kooplieden, Rotterdam (8/25e part),
P.A. van Es & Co., cargadoors, Rotterdam (1/25e part),
N. & A.W. Hoos, touwslagers, Rotterdam (1/25e part),
W. van Houten & Zonen, kooplieden, Rotterdam (1/25e part, P.G. de Moor, reder en blokmaker, Rotterdam (1/25e part), Boer, van der Griendt & Co, kooplieden, Rotterdam (1/25e part), Wed. Arie Pot, scheepsbouwmeester, Bolnes (6/25e part), Christiaan van Veen, koopvaardijkapitein, Gouda (3/25e part), Jan Smit, reder, Slikkerveer (1/25e part), J.W. van der Schooren, boekhandelaar, ’s Gravenhage (1/25e part) en
W.B. de Bruijn, directeur der posterijen te Amersfoort (1/25 part)

Ship Events Data

1870-02-11: Final Fate:
11 februari 1870

Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Swatow (opm: Shantou, Kwantung), 28 november. Het schip SOPHIA AMALIA, kapt J.P. Stoop, op reis van Hongkong naar Newchwang, op 9 november alhier in zinkende staat binnengekomen, is afgekeurd en verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Veen was met vlagnummer R259 in de periode 1856 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag1858 van het College staat kapitein C. van Veen met vlagnummer R259 in de ledenlijsten als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

Bouma025 vermeldt C.van Veen als gezagvoerder gedurende:

*   1856 t/m 1858 van de bark “Henriëtte Elisabeth Suzanna”, gebouwd in 1851 te Schiedam, 403 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*   1861 van het 3/m schip “Sophia Amalia”, gebouwd in 1859 te Bolnes, 319 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Veen, C. van

Familiegegevens en opleiding

Willem Jozef Lourens werd geboren te Amsterdam op 07 september 1817.

Hij huwde met Amalia Sophia Ritter, geboren te Amsterdam op 05 november 1819. 003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Lourens werd met vlagnummer 571 effectief lid van "Zeemanshoop" per 23 mei 1854 op voorspraak van P.J.Feijnt. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Alida en Henriëtte"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 mei 1854 werden als effectief lid voorgedragen benoemd Willem Joseph Lourens, oud 37 jaar, zullende voeren de in aanbouw zijnde brik “Alida & Henriëtte”, voor rekening van de heren Spekman en Harrelbrink, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 20 mei 1856 en bedankt in april 1860003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        571                       1854-1855     brik                   Alida en Henriëtte                               Spekman & Hurrelbrink

                                      1856-1857     brik                   Anna Lena                                            Th.Wehlburg/Meursing

                                          1858           fregat               Claudius Civilus                                   A.L.van Harpen & Zn

                                      1859-1860     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

W.J.Lourens                Sophia Amalia                        07 mei 1861                                          02 april 1862

 

Bouma025 vermeldt W.J.Lourens als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van de composiet-brik “Alida & Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, 314 ton o.m., varend voor Spekman U Hurrelbrink te Amsterdam

*    1857 van de brik “Anna Lena”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 261 ton o.m., varend voor Th. Wehlburg te Amsterdam. Het schip liep van stapel op 30 november 1852.

*    1858 van het fregat “Claudius Civilis”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 701 ton o.m., varend voor A.L.van Harpen & Zn te Amsterdam. Het schip werd in Augustus 1858 te Mauritius afgekeurd. Het was op weg van Colombo naar Amsterdam;

*    1862 t/ 1865 van het 3/m schip “Sophia Amalia”, gebouwd in 1859 te Bolnes, 319 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op het Stadarchief te Amsterdam is onder 648-38 e.v in het archief van de Firma Meursing een reeks brieven en dergelijk met betrekking tot de brik “Anna Lena” onder kapitein Willem Joseph Lourens. Daarbij behoort een schadeveslag vanwege stormschade op de reis van Liverpool naar Buenos Ayres. Dit verslag is opgemaakt 11 oktober 1856 te Buenos Ayres en vertaald op 11 april 1857

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Lourens, Willem Jozeph

Familiegegevens en opleiding

Pierre Francois van Overklift werd geboren op 03 april 1833 te Dordrecht als zoon van Pieter Willem Mijnlieff  van Overklift en Anna Henrietta Gaberel.

Hij trouwde op 09 mei 1860 te Rotterdam met Geertruida Bliek, geboren 09 november 1838 te Rotterdam als dochter van Pieter Jacobus Bliek en Maria Knuppe/Knoppe. Geertruida hertrouwde op 16 april 1896 te Haarlem met de apotheker Willem Gijsbert Keur, weduwnaar van Antje Hinderika Cremer. Willem Keur is overleden op 07 september 1899 te Haarlem. Geertruida overleed op 20 januari 1924 te ‘s Gravenhage. Pierre verdronk op 25 november 1887 in Oost-London, Z.Afrika.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.F. van Overklift was met vlagnummer R40 in de periode 1869 t/m 1883 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaggelid heeft bedankt058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.F. van Overklift met vlagnummer R40 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1874                      van het fregat “Anna”    590 last              varend voor J.H. van Santen te Krimpen a/d Lek

1877                      van het fregat “Anna”     1116 ton o.m.    varend voor Wed. J.H. van Santen te Krimpen a/d Lek

1878, 1880           van de bark “Marie”       749 ton o.m..     varend voor van Charante & Co te Rotterdam

1880 t/m 1883     van de bark “Marie”       714 ton o.m.      varend voor van Charante & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt P.F. van Overklift als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1868 op het 3/m schip “Sophia Amalia”, gebouwd in 1859 te Bolnes, 319 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam;

*    1869/1870 op het 3/m schip “Noord Brabant”, gebouwd in 1856 te Delfshaven, 736 ton o.m., varend voor P. Rademakers & Co te Delfshaven. Het schip werd in 1870 afgekeurd in averij;

*    1871 op de bark “Madura”, gebouwd in 1853 te Lekkerkerk, 473 ton o.m., varend voor van Charante & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Duitsland;

*    1873 van het fregat “Henriëtte Adriana”, gebouwd in 1869 te Alblasserdam, 1455 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam;

1875 t/m 1878 op het fregat “Anna” ex Tanjore, gebouwd in 1862 te Medford, 1116 ton o.m., van 1875 t/m 1877 varend voor J.H.van Santen te Krimpen aande Lek en in 1878 voor Smit, Vroege en von Lindern eveneens te Krimpen aan de Lek. Het schip voer in 1879 voor J.Koning te Rotterdam onder de naam Betzy en Arnold. (Bouma spreekt hier van P.T. van Overklift, maar gezien de opgave in de Rotterdamse Jaarverslagen is dit fout).

*    1879 t/m 1887 op de bark “Marie”, gebouwd in 1863 te Alblasserdam, 714 ton o.m., varend voor van Charante & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het dagboek van de Roever072 komt een verwijzing voor naar kapitein van Overklift en wel:

Atlantische Oceaan op weg naar Batavia, 16 augustus 1876.

“ … Één dag vóór dat de linie gepasseerd werd praaiden en passeerden wij het eerste en eenigst Ned. schip dat tot dusverre gezien was - zijnde het Fregatschip Anne Kapitein van Overklift.”.

 

“NRC. 22-04-1870. New York, 7 april 1870.

Het Nederlandse schip NOORD BRABANT, kapt. Van Overklift, hetwelk de 17e februari lek van Batavia te San Francisco arriveerde, is aldaar afgekeurd en zal morgen verkocht worden.”077

 

New York, 26 februari 1870

Het Nederlandse schip Noord Brabant, kapitein Van Overklift, de 17 dezer te San Francisco van Batavia aangekomen, had op 31° NB - 146° OL zware storm uit het ZW en hevige zeeën doorgestaan, waarbij het schip zwaar werkte en voortdurend onder water was. Op 23° NB - 152° OL bij aan houdende storm werd bevonden dat men suiker pompte. Op 34° NB - 155° OL nam de storm af. Het volk eiste, daar het schip zwaar lek was, de naastbij gelegen haven binnen te lopen. Op 35° NB - 161° OL opnieuw storm en op 26° NB - 163° OL had men een orkaan van het NW tot WNW. Dag en nacht moesten de pompen gaande gehouden worden om het schip boven water te houden, terwijl rails, zeilen, kop van het roer enz. verloren gingen en grote en bezaansmast braken.

De Noord Brabant, 736 ton, werd in 1856 gebouwd in Delfshaven voor de reder P. Rademakers & Co., Delfshaven.

In 1870 werd de driemaster afgekeurd in averij.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

“REKENING en VERANTWOORDING van de Achtste en Uitrusting voor de Negende Reis van het Fregatschip “NOORD-BRABANT” Kapitein M.RADEMAKERS, thans gevoerd door P.F. VAN OVERKLIFT, vertrokken den 15 Mei 1868, van Hellevoetsluis via Cariff naar Singapore.”

P.Rademakers & Co te Delfshaven Juli 1868

Een nota, verkregen via de heer A.Bouman, januari 2009, a.p.bouwman@planet.nl  Bevat een opsomming van uitgaven uit de periode juli 1867-juli 1868

STICHTING MARITIEM-HISTORISCHE DATABANK

Op verzoek van de Heer M. van Overklift hebben enkele medewerkers van onze stichting een onderzoek ingesteld naar de schepen waarop zijn voorvader, de heer P.F. van Overklift, als kapitein heeft gevaren. Helaas zijn over de onderhavige periode nog geen schepen in de Databank ingevoerd, zodat nadere research nodig was. Onze voorlopige bevindingen zijn:

Kapitein P.F. van Overklift was in de periode 1869 t/m 1883 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen. Zijn vlagnummer was R40.

  1. SOPHIA AMALIA, driemast schoener

De 319 NRT (oude meting) grote schoener werd gebouwd bij A. Pot in Bolnes en ging op 4 maart 1859 tewater. In 1870 kreeg het schip de roepletters PSML.

De rederij was Batenburg & Co in Rotterdam.

De kapiteins hierop waren, voor zover kon worden nagegaan:

  1. van Veen 1859 – 1861

W.J. Lourens                                                                                                                                                                  1862 – ?

P.F. van Overklift                                                                                                                                                   1866 – 1868

J.P. Stoop                                                                                                                                                                 1868 – 1869

Onderweg van Newchang naar Hong Kong liep de SOPHIA AMALIA op 9 november 1869 in zinkende staat Swatow binnen. Het schip werd ter plaatse afgekeurd en op 28 november 1869 verkocht. Of sloop is gevolgd, dan wel dat het schip na reparatie weer in de vaart is gebracht is onbekend.

 

  1. NOORD BRABANT, driemast schip (geen nadere specificatie)

Het schip zou PNBG als roepletters krijgen.

Van dit schip, groot 736 NRT (oude meting), werd op 24 september 1855 bij scheepswerf H. de Hoog in Delfshaven de kiel gelegd. De tewaterlating vond plaats op 26 november 1856.

De opdrachtgever was P. Rademaker & Co in Dordrecht; een andere bron noemt als rederij P. Rademakers & Co uit Delfshaven.

De kapiteins op het schip waren, voor zover kon worden nagegaan:

H.R. Bok                                 1856 – ?

J.C.W. Loos                            1864

  1. Rademakers 1868

P.F. van Overklift                   1869 – 1870

 

Aan het einde van haar reis met een lading suiker van Batavia naar San Francisco liep de NOORD BRABANT op 17 februari 1870 lek binnen. Het schip werd ter plaatse afgekeurd en op 8 april 1870 verkocht.

NRC 22-04-1870

New York, 7 april 1870. Het Nederlandse schip NOORD BRABANT, kapt. Van Overklift, hetwelk de 17e februari lek van Batavia te San Francisco arriveerde, is aldaar afgekeurd en zal morgen verkocht worden.

NRC – geen datum.

New York, 26 februari 1870. Het Nederlandse schip NOORD BRABANT, kapitein Van Overklift, de 17 dezer te San Francisco van Batavia aangekomen, had op 31° N.B. 146° O.L. zware storm uit het Z.W. en hevige zeeën doorgestaan, waarbij het schip zwaar werkte en voortdurend onder water was. Op 23° N.B. 152° O.L. bij aan houdende storm werd bevonden dat men suiker pompte. Op 34° N.B. 155° O.L. nam de storm af. Het volk eiste, daar het schip zwaar lek was, de naastbij gelegen haven binnen te lopen. Op 35° N.B. 161° O.L. opnieuw storm en op 26° N.B. 163° O.L. had men een orkaan van het N.W. tot W.N.W. Dag en nacht moesten de pompen gaande gehouden worden om het schip boven water te houden, terwijl rails, zeilen, kop van het roer enz. verloren gingen en grote en bezaansmast braken.

 

  1. MADURA, driemast bark, ze kreeg in 1872 de roepletters PJVN.

Deze houten bark – 505 NRT oude meting, 472 NRT nieuwe meting – ging op 21 juli 1853 tewater bij scheepswerf Teunis van Duyvendijk in Lekkerkerk voor rekening van de bekende rederij W.C. Versluys in Rotterdam.

De afmetingen waren 34,70 x 8,60 x 5,60 m.

In 1868 kwam het schip in handen van Charente & Co in Rotterdam.

 

De kapiteins op het schip waren, voor zover we ze konden traceren:

  1. Drayer 1853 – ?

Jan Schagen van Leeuwen   1858 – ?

  1. van Bruggen 1862 – ?

M.F. van Kerkhof                                           1867 – ?

P.F. van Overklift                                            1871

 

In 1871 werd de MADURA verkocht aan J.C. Radmann & Sohn, Uckermünde; haar naam werd niet gewijzigd. Onder Duitse vlag kreeg de MADURA de roepletters JDGT.

In 1878 werd L. Amende uit Uckermünde de volgende en laatste eigenaar.

Onderweg met een lading Rohtreide (opm: onbekende soort lading) van Dieppe naar Philadelphia zonk de MADURA op 25 september 1883 – na te zijn lekgesprongen – in de positie 48º N.B. 10º W.L. De opvarenden werden door de Deense bark MALANTA gereed en op 4 oktober 1883 in Madeira geland.

 

  1. HENRIËTTE ADRIANA, clipper fregat

Van dit schip werd op 4 januari 1868 bij scheepsbouwer Jan Smit Czn in Alblasserdam de kiel gelegd, de tewaterlating vond plaats op 4 januari 1868 en het vertrek van de werf was op 29 april 1869.

De afmetingen waren 57 x 12 x 7 meter, het laadvermogen 795 last of 1505 ton, bij 1455 brt en  1378,2 nrt, oude meting. Haar roepletters waren NWSB.

De opdrachtgever was E. Suermondt & Zn & Co te Rotterdam.

De bouw- en uitrustingskosten, vrij in zee, bedroegen ƒ 245.000. De contractprijs (zonder tuig en zeilen) was ƒ 176.500 en de kostprijs voor de werf ƒ 166.744.

Op dit schip hebben de volgende kapteins gevaren:

A.F. Schuchard                      1869 – 1873

P.F. van Overklift                   1873 – 1874

A.F. Schuchard                      1874 – 1875

E.F. Bonjer                              1875 – 1876

A.F. Schuchard                      1876 – 1878

  1. Walters 1878 – 1879
  2. Bergwerf 1879 – 1881

E.F. Bonjer                              1881

 

Na op 29 maart 1881 Straat Sunda te zijn gepasseerd – op weg van Semarang naar Nederland – is nooit meer iets van schip en bemanning vernomen. Het schip moet in de Indische Oceaan zijn vergaan.

(uit: De Ouwe Werf, Bram Belder, 2005)

 

  1. ANNA, fregat

Dit fregat werd als TANJORE in 1874 vanuit de Ver. Staten aangekocht door J.H. van Santen te Krimpen a/d Lek. Het was in 1862 gebouwd door J.F. Foster in Medford, Oregon, voor T.B. Wales & Co uit Boston.

De afmetingen waren 52,83 x 10,84 x 6,95 meter, de nrt 1110 oude meting en het laadvermogen 590 last.

De roepletters waren NDHS.

 

Nadat Van Santen was overleden verkocht diens weduwe het schip in 1877 aan de scheepsbouwers J. Smit Czn, J. Vroege en F.H. von Lindern te Alblasserdam. De reden van die aankoop is niet duidelijk, maar speculerend zou men kunnen denken aan het feit dat de werven in die tijd nauwelijks nieuwbouworders bezaten, zodat een reparatieklus goed uit zou komen. Het fregat was inmiddels vijftien jaar oud, zodat het beste er wel af was.

Wat verder voor deze stelling pleit is, dat het schip door haar volgende eigenaar in het vervolg als bark werd omschreven, d.w.z. een gemakkelijker en dus goedkoper te onderhouden tuigplan had gekregen.

Die nieuwe eigenaar diende zich weldra aan in de heer J. Koning uit Rotterdam, die de ANNA op 6 augustus 1878 in Rotterdam voor ƒ 33.000 kocht. De nieuwe naam werd BETZY & ARNOLD.

Kapitein P.F. van Overklift  werd van 1874 tot 1878 gezagvoerder op dit schip.

Koning benoemde vervolgens T. Sipkes tot kapitein, die in 1879 en 1880 het commando voerde.

 

In het dagboek van de Roever073 komt een verwijzing voor naar kapitein van Overklift en wel:

Atlantische Oceaan op weg naar Batavia, 16 augustus 1876.

‘ … Één dag vóór dat de linie gepasseerd werd praaiden en passeerden wij het eerste en eenigst Ned. schip dat tot dusverre gezien was - zijnde het Fregatschip Anne Kapitein van Overklift’.

073      Johannes Gerrit de Roever. ‘De reizen van Johannes Gerrit de Roever 1841 – 1878’.

Typoscript 69 pp.

Het manuscript is eigendom van mevr. A. Jansen-de Roever te ’s Hertogenbosch, kleindochter van de auteur en is tevens aanwezig bij de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn.

Op 12 november 1880 werd de BETZY & ARNOLD – met behoud van naam – voor ƒ 26.000 naar Noorwegen verkocht. De nieuwe eigenaar werd S. Hansen in Christiania, het huidige Oslo.

In 1889 kwam de bark in handen van A/S Betzy & Arnold in Laurwig, manager Chr. Nielsen. De Noorse roepletters waren HDNW.

Terwijl het schip in ballast onderweg was van Christiania naar Canada werd het schip op 5 juni 1895 door de bemanning verlaten in de positie 50º N.B. 37º W.L. De opvarenden werden gered door het s.s. AUSTRIAN, dat hen op 12 juni in Quebec aan land zetten. De bestemming was Bay Verte geweest. Of hiermee de plaats van die naam in New Brunswick of in New Foundland is bedoeld is niet bekend.

 

  1. MARIE, bark

Deze bark werd in 1863 gebouwd door scheepsbouwmeester Jan Smit Czn te Alblasserdam voor rekening van Van Charante & Co in Rotterdam. De kiellegging vond op 19 juli 1862 plaats, de tewaterlating op 11 augustus 1863, en het vertrek van de werf op 1 oktober 1863.

De afmetingen waren 45,50 x 10,50 x 6,49 meter, de brt 714, het laadvermogen bedroeg 749 ton of 396 last; de in 1869 afgegeven roepletters waren PLJD.

De kostprijs van hout, rondhout, twee ijzeren masten, spijkers, werk (opm: breeuwsel), pek, teer, boten, smidswerk, enz bedroegen ƒ 97.606 (De Ouwe Werf, Bram Belder, 2005)

De kapiteins die op de MARIE onder Nederlandse vlag voeren waren achtereenvolgens:

H.G. Biesthorst                       1863 – 1871

M.F. van Kerkhof                  1871 – 1879

P.F. van Overklift                   1879 – 1887

 

Op 22 februari 1887 werd de MARIE in Rotterdam voor ƒ 7400 verkocht aan H.C. Hansen te Porsgrund, Noorwegen. De naam bleef gehandhaafd; de roepletters werden nu HPVB. Het schip werd opnieuw gemeten en dat gaf 721 / 694 ton als resultaat.

Op 26 april 1895 werd de MARIE in de Noord Atlantic door de bemanning verlaten in de positie 43º N.B. 32º W.L. Het schip was met een lading zout onderweg geweest van Liverpool naar Arichat op Cape Breton Island. De bemanning werd gered en op 3 mei 1895 in New York geland.

Recapitulerend heeft kapitein P.F. van Overklift als gezagvoerder gevaren op:

SOPHIA AMALIA                                                                                                                                                1866 – 1868

NOORD BRABANT                                                                                                                                             1869 – 1870

MADURA                                                                                                                                                                             1871

HENRIËTTE ADRIANA                                                                                                                                      1873 – 1874

ANNA                                                                                                                                                                       1874 – 1878

MARIE                                                                                                                                                                     1879 – 1887

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Overklift, Pierre Francois van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.P.Stoop als gezagvoerder gedurende:

  • * 1862 van de bark “Louisa Kroonprinses van Zweden”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 564 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht;
  • * 1864 t/m 1867 van het 3/mschip “Singapore”, ex Alida Maria, Adèle, Twee Godfrieds, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 332 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam. Het schip is in 1867 gesloopt;
  • * 1869 van het 3/m schip “Sophia Amalia”, gebouwd in 1859 te Bolnes, 319 ton o.m., varend voor Batenburg & Co te Rotterdam. In China afgekeurd na averij.

 

Overige bijzonderheden

“NRC 06 januari 1870

Swatow, ..december 1869. Volgens telegram van Galle dato 14 december zou de SOPHIA AMALIA, kapt. Stoop, in zinkende staat hier binnengebracht, afgekeurd worden.”077

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Stoop, J.P.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.458
DVD VIII – 1108, 1111
BIJLBRIEF
Naam schip: SOPHIE AMALIA

Plaats en datum acte Rotterdam, 12 april 1859

Soort schip schoener

Bouwwerf / verkoper Pieter Pot, scheepsbouwmeester te Bolnes voor zijn firma
Wed. Arie Pot

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Batenburg & Co., reders en kooplieden, Rotterdam (8/25e part),
P.A. van Es & Co., cargadoors, Rotterdam (1/25e part),
N. & A.W. Hoos, touwslagers, Rotterdam (1/25e part),
W. van Houten & Zonen, kooplieden, Rotterdam (1/25e part, P.G. de Moor, reder en blokmaker, Rotterdam (1/25e part), Boer, van der Griendt & Co, kooplieden, Rotterdam (1/25e part), Wed. Arie Pot, scheepsbouwmeester, Bolnes (6/25e part), Christiaan van Veen, koopvaardijkapitein, Gouda (3/25e part), Jan Smit, reder, Slikkerveer (1/25e part), J.W. van der Schooren, boekhandelaar, ’s Gravenhage (1/25e part) en
W.B. de Bruijn, directeur der posterijen te Amersfoort (1/25 part)

Te voeren door kapt. Christiaan van Veen

Groot volgens meetbrief 319 tonnen of 168 lasten (meetbrief Dordrecht 11 maart 1859)

Tuigage en aantal dekken 3 masten, 1 dek

Afmetingen lang 35,60 m., breed 5,29 m., hol 2,81 m.

Kiellegging 5 september 1858

Tewaterlating 4 maart 1859, geheel volbouwd

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 12 april 1859

Nummer van registratie deel 154, folio 53, verso, vak 1

Notaris Willem Simon Burger Wzn., notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden


Researcher/datum research ML/140807


Naam SOPHIE AMALIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1859
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-458