Inloggen
BALI - ID 765

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 56
Date Laid Down: 1916-01-30
Launch Date: 1917-01-06
Delivery Date: 1917-04-30
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28, 46 & 77-54.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6694.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4226.00 Net tonnage
Deadweight: 9805.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 479000 Cubic Feet
Bale: 437000 Cubic Feet
 
Length 1: 128.02 Meters Registered
Beam: 16.61 Meters Registered
Depth: 8.53 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 0 0 4
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-04-30 BALI
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGJR

Date/Name Ship 1918-03-21 BALI - 2483
Manager: Naval Overseas Transportation Service, U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-05-00 BALI
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1932-03-22 MAX WOLF
Manager: Georges Portolo, Ithaca, Greece
Eigenaar: Georges Portolo, Ithaca, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Ithaca / Greece
Additional info: Eerst geregistreerd in Braila, Roemenië

Ship Events Data

1916-12-23: RN 201216
Scheepsbouw. Stoomschip BALI.
Zaterdag a.s. (opm: 23 dec.) ongeveer 2.30 nm. wordt aan de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te water gelaten het schroefstoomschip „BALI, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam.
1916-12-28: RN 281216
Stoomschip BALI. De tewaterlating van het schroefstoomschip BALI, in aanbouw bij de Rotterdamsche Droogdok Mij. alhier, voor rekening van de Stoomvaart Mij. Nederland te Amsterdam, (waarvan wij zaterdag jl. reeds meldden, dat deze uitgesteld was) is nu uitgesteld tot na 1 januari a.s. (opm: zie ook RN 201216 en AH 090117)
1917-01-06: AH 090117
Scheepsbouw. Van de werf van de Rotterdamsche Droogdok Mij. is zaterdag jl. (opm: 6 januari) met goed gevolg te water gelaten het schroefstoomschip BALI, in aanbouw voor de Stoomvaart Mij. Nederland (zie Ochtendblad 24 dec.). De BALI, in hoofdzaak gelijk aan het in het vorige jaar voor genoemde Maatschappij gebouwde stoomschip BINTANG, heeft de volgende hoofdafmetingen: Lengte 420’, breedte 54’-6” en hol 36'. De triple-expansie machines, van dit onder speciaal toezicht en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas gebouwde stoomschip, hebben cilinders van 28" x 46" x 77" en een slag van 54'. De stoom wordt geleverd door 4 ketels. Het laadvermogen is 9.650 ton.
1918-03-21: Te New York ingevolge het Angarierecht door de Verenigde Staten van Amerika in dwanghuur genomen; op 24 mei 1919 te Amsterdam teruggegeven.
1927-02-08: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 329 Z AMST 1927
1940-06-09: Final Fate:
Te Rouen (Frankrijk) door Duitse vliegtuigen gebombardeerd en tot zinken gebracht in de Seine. Gedurende de oorlog werd het wrak door de Duitsers gebruikt als doel voor oefeningen met vliegtuigen. Na de oorlog liep het wrak op 16 augustus 1946 op de wal en werd gesloopt op de rivier de Seine. Een enkele bron meldt 22 juni 1940, één bron 19 juni 1940. Maar 9 juni 1940 is juist volgens Bill Schell.

Afbeeldingen


Omschrijving: BALI
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BALI in charter van Java-China-Japan Lijn.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De BALI, kort na de inbeslagname door de USA,op 21 maart 1918, liggend te New York. Men is bezig de Nederlandse vlag (neutraliteits-kenmerken) weg te schilderen.
Onderwerp: Kade

Omschrijving: BALI 18 maart 1919 in Kopenhagen
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: Het schip als MAX WOLF in 1932 te Montevideo
Gemaakt door: Maya, Raul

Omschrijving: MAX WOLF te Montevideo in 1932
Gemaakt door: Maya, Raul
Algemene informatie

AH 090117
Scheepsbouw. Van de werf van de Rotterdamsche Droogdok Mij. is zaterdag jl. (opm: 6 januari) met goed gevolg te water gelaten het schroefstoomschip BALI, in aanbouw voor de Stoomvaart Mij. Nederland (zie Ochtendblad 24 dec.). De BALI, in hoofdzaak gelijk aan het in het vorige jaar voor genoemde Maatschappij gebouwde stoomschip BINTANG, heeft de volgende hoofdafmetingen: Lengte 420’, breedte 54’-6” en hol 36'. De triple-expansie machines, van dit onder speciaal toezicht en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas gebouwde stoomschip, hebben cilinders van 28" x 46" x 77" en een slag van 54'. De stoom wordt geleverd door 4 ketels. Het laadvermogen is 9.650 ton.