Inloggen
A.M.E. - ID 7634

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-10-13 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 185?
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Frigate
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Salem, Mass., U.S.A.
Launch Date: 1855-00-00
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 851.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 48.52 Meters Registered
Beam: 7.83 Meters Registered
Depth: 5.04 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 1876-03-27
Type: Remeasurement
Omschrijving: De A.M.E. is enige keren hermeten, waarbij wel de tonnage maar niet de afmetingen bekend werden. Daarom zijn bij uitzondering de afmetingen en tonnage vermeld als in advertentie van verkoping van maart 1876.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-10-13
Register nr: 18680659
Scheepsnaam: A.M.E.
Type: Fregat
Lasten: 490
Gebouwd in land: Amerika
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meijer & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Whitehill, R.
Opmerkingen: 1871 - 346-datum besluit nieuwe zeebrief14-03-1871-35- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Amerika

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-00-00 EUROPA
Manager: W.H. Boardman, Boston (Mass.), U.S.A.
Eigenaar: W.H. Boardman, Boston (Mass.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Mass.) / U.S.A.
Additional info: Boardman was in elk geval sinds maart 1858 eigenaar, voor die datum niet gevonden.

Date/Name Ship 1864-00-00 JESSIANNA
Manager: Robert Donald Robertson, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Robert Donald Robertson, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign: QLSM
Additional info: Off.no. 30669, op 25 juli 1864 te Rangoon geregistreerd als JESSIANNA, in MNL 1865 als JESSIANA, juiste naam onduidelijk

Date/Name Ship 1868-09-15 A.M.E.
Manager: Meyer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Meyer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NBCF
Additional info: op openbare veiling op 27 maart 1876 naar Stettin verkocht voor NLG. 36.600,-

Date/Name Ship 1876-03-27 PAUL TESCHNER
Manager: Fritz Ludwig Peter Ivers, Stettin, Germany
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaren van de PAUL TESCHNER sinds 1876:
Rritz Ludwig Peter Ivers, Stettin (boekhouder en 10/42e part)
Julius Hinrich Ludwig Maass, Stettin (gezagvoerder en 18/42e part)
Pölitz & Adolf Böhm, Stettin  (14/42e part)

Ship Events Data

1876-03-27: AH 050376
Advertentie. G.J. Boelen, A. Roland Holst, E.C.A. Koli en P.J.A. van der Aa, makelaars, zullen op maandag 27 maart 1876, des namiddags te 3 uur, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes, te Amsterdam, ten overstaan van een bevoegd beambte, veilen:
Het Nederlands gekoperd en kopervast fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd A.M.E. Laatst gevoerd door kapt. H.P. Kluit.
Volgens Nederlandse meetbrief lang 48,52 meter, wijd 7,83 meter, hol 5,04 meter, alzo gemeten op 851 tonnen of 449 lasten. Breder bij biljetten omschreven.
Het schip ligt in het Oosterdok. Nadere inlichtingen verkrijgbaar bij bovengenoemde makelaars en de cargadoors Meijer & Co., Amsterdam.
1877-04-19: Final Fate:
Op reis met een lading katoen van Savannah naar Liverpool is de PAUL TESCHNER op 19 april 1877 in positie 49º39'NB en 09º55'WL brandend door de opvarenden verlaten. Alle opvarenden kwamen veiling aan boord van de Noorse bark LEO gered.(Algemeen Handelsblad 26 april 1877). Het schip was verloren. De brand zal zijn ontstaan door broei in de lading katoen.
(opm: de Engelse krant Shipley Times and Express van 28 april 1877 geeft een interessant verhaal. In vertaling: Vuur op zee. Het schip PAUL TESCHNER, thuishaven Stettin, is vorige week donderdag (opm: 19 april) tijdens brand verlaten. De bemanning is in Falmouth aan land gekomen en ondergebracht in het zeemanshuis. Men zegt dat het eerste teken van vuur donderdag omstreeks 11 uur was ontdekt, toen de stuurman uit een van de pompen rook zag komen. Omstreeks 2 uur braken de vlammen midscheeps door het dek, juist voor het verblijf van de kapitein in het dekhuis. Het Noorse schip LEO kwam nabij om hulp te bieden. Zij stuurden een boot, die tezamen met de twee boten van de PAUL TESCHNER de bemanning van boord haalden en voorraden en kleding voor zover als mogelijk was. Tegen 6 uur was meer dan de helft van het dek verbrand en was het schip in vlammen gehuld. De lading bestond uit zeer waardevol katoen, die in Savannah aan boord was gekomen met bestemming Liverpool. De bemanning verliet het schip ongeveer 70 mijl ten zuidwesten van de Scilly Eilanden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 0
Kapitein: Kluit, H.P.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Whitchill, R.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Kannegieter, W.H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Foto van schilderij in particuliere collectie
Gemaakt door:
Externe informatie


Datum: 1868-00-00
Instelling:
Toegang: Website paintings Jacob Spin
Inventarisnr.:
Onderwerp:
Omschrijving:
Link openen
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.30

DVD XI – 9147-9149
CEDULE

Naam schip A.M.E., voordien Engels schip JESSIANA

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 15 september 1868

type schip fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hermanus Willem Meijer, voor zijn firma Meijer & Co., Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Robert Whitehill

grootte in tonnen 490 lasten of 928 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amerika

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 september 1868

nummer van registratie deel 85, folio 31, recto, vak 7.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Nieuwediep en had nog nimmer een Nederlandse zeebrief gehad. De waarde van het schip wordt gesteld op NLG.22.000.-






researcher/datum research: ML / 130909

Naam A.M.E.
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175