Inloggen
ZWERVER - ID 7542

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1929
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5399614
Nat. Official Number: 751 Z LEID 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang' v/h Firma D. Boot, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 916
Launch Date: 1929-02-11
Delivery Date: 1929-04-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Motorenfabriek 'De Industrie' v/h D. Boot, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 110
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie-gloeikop Type (350x380)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 196.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16326 Cubic Feet
Bale: 15400 Cubic Feet
 
Length 1: 35.97 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.29 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.40 Meters Depth, moulded
Draught: 2.20 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1940-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Het stuurhuis werd net voor de oorlog verplaatst boven de accommodatie.

Datum 1947-00-00
Type: Rigging changed
Omschrijving: Nog slechts een mast.

Datum 1951-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor N.V. Machinefabr. 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen: 2tew 4 cil 195 PK Bolnes (190x350) Nr. 1311 geplaatst op achterkant motor bij stelbout kettingspanner nokkenas.

Datum 1986-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Volledig gerestaureerd. Stuurhuis weer terug op oorspronkelijke plaats achterop.

Ship History Data

Date/Name Ship 1929-04-07 ZWERVER
Manager: Jan Otte Wzn., Bruinisse, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Jan Otte Wzn., Bruinisse, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruinisse / Netherlands
Callsign: QDVG
Additional info: 1934 call sign PIZT

Date/Name Ship 1947-04-18 ZWERVER
Manager: 'Mublo' Scheepvaartbedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart Maatschappij 'Trako', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIZT
Additional info: Geruild met Otte voor ACTIEF

Date/Name Ship 1947-12-29 ZWERVER
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Kajuiter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIZT

Date/Name Ship 1955-04-13 ZWERVER
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Wildeboer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIZT

Date/Name Ship 1964-12-00 DEPENDANCE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Wildeboer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDPC

Date/Name Ship 1971-12-10 DEPENDANCE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Geert & Willem Timmer, Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PDPC

Date/Name Ship 1972-07-31 BRANDARIS II
Manager: Aalko (Koos) Veldman, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Aalko (Koos) Veldman, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: West-Terschelling / Netherlands
Callsign: PDGC
Additional info: Beurtvaart Terschelling, later BRANDARIS 2

Date/Name Ship 1976-10-18 BRANDARIS 2
Manager: G. Doeksen & Zonen, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij, Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terschelling / Netherlands
Callsign: PDGC

Ship Events Data

1929-03-27: Op 27-03-1929 als ZWERVER, zijnde een stalen motorschip, groot 591.17 m3, liggende te Alphen aan de Rijn, ten verzoeke van Jan Otte, schipper te Bruinisse, door K. de Graaf, scheepsmeter te Amsterdam, van brandmerk 751 Z LEID 1929 voorzien door het inbeitelen op 't achterschip, in de achterkant van de roef, aan S.B. zijde.
1929-04-06: Algemen Handelsblad 06-04-1929: Scheepsbouw. Voor rekening van schipper J. Otte Wzn. te Bruinisse is aan de scheepswerf „De Vooruitgang" te Alphen a/d Rijn gemaakt een stalen motorvrachtscihip, groot 250 reg. ton en voorzien van een 110 P.K. Industriemotor, bestemd voor de kleine kustvaart. Met deze boot, „De Zwerver" is aan de Bruinisser vloot het eerste zeeschip toegevoegd. De eerste reis gaat naar Denemarken.
1934-11-00: De Eemsbode: 01.11.1934: Hedenmorgen kwam te Delfzijl binnen het motorschip 'Zwerver', kaptein Otte, welk schip reeds acht dagen op de Eems heeft gelegen wegens slecht weer en nu binnenkwam met lichte motorschade. De schade wordt te Delfzijl hersteld. De 'Zwerver' is met tarwe beladen op weg van Meldorf naar de Rijn.
1935-04-11: De Banier 11-04-1935: Schip in nood: Uit Bakhuizen wordt ons gemeld: De tweemast-klipper “Volkerak” is gistermiddag op het IJsselmeer ter hoogte van de Kreupel in nood geraakt. De giek was gebroken en tengevolge daarvan was het grootzeil weggewaaid. Op de noodsignalen kwam het motorschip “ZWERVER” uit Bruinisse te hulp. De “Zwerver” is er na veel moeite in geslaagd de klipper dwars tegen den hevigen storm in naar Enkhuizen te brengen, waar het schip behouden is binnengebracht.
1936-08-18: De Banier 18-08-1936: Scheepsbrandje. Aan boord van 't motorschip „ZWERVER" ontstond gisteravond op de Rotte, nabij de Oranje Nassaubrug, kortsluiting. Als gevolg daarvan geraakte het schip, waarop zich eenige kinderen bevonden, in brand. De bestuurder van het vaartuig slaagde erin door behendig manoeuvreeren snel den kant te bereiken, zoodat persoonlijke ongelukken konden worden voorkomen. Met 'n brandbluschapparaat, dat zich aan boord van de „Zwerver" bevond, tastte men daarna onmiddellijk met succes het vuur aan, zoodat de inmiddels verschenen motorspuit geen assistentie meer behoefde te verleenen. Het schip bekwam lichte schade.
1940-05-15: In Dordrecht door de Duitsers in beslag genomen. Op 25 jan. 1943 in dienst van de Kriegsmarine op de Nederlandse en Duitse rivieren. In augustus 1944 nabij Zwijndrecht met onder de lading lijnzaad verborgen betonnen palen opzettelijk door de bemanning aan de grond laten lopen en na een mislukte bergingspoging door de Duitsers als verloren beschouwd. In mei 1945 vlotgebracht en na reparatie bij N.V. Machinefabriek v/h H.J. Koopman te Dordrecht weer in de vaart en in juni 1945 weer terug aan J. Otte, Bruinisse.
1962-02-10: Tijdens een reis van Antwerpen naar Gotenburg met een lading asbestplaten nabij Westkapelle bij een aanvaring met de Franse trawler 'Notre Dame de Montligeon' een groot gat aan stuurboord opgelopen. Met assistentie Vlissingen binnengelopen en na lossing van de lading en voorlopig herstel naar Rotterdam vertrokken voor definitieve reparatie.
Het Vrije Volk 10-02-1962: „ZWERVER" heeft moeilijkheden. IJmuiden (ANP) De Franse treiler „Mon Disal" heeft aan Scheveningen Radio gemeld, dat de Nederlandse kustvaarder „Zwerver" ter hoogte van Westkapelle dringend reddingboot- en sleepbootassistentie nodig heeft. Dit bericht werd ongeveer vijf over tien door Scheveningen Radio ontvangen. Het is niet bekend wat er met de „Zwerver" aan de hand is. De „Zwerver" meet 196 ton. Het schip is eigendom van de rederij K. Wildeboer te Delfzijl. Later werd vernomen, dat de moeilijkheden waarmee de Zwerver te kampen heeft, zijn ontstaan ten gevolge van een aanvaring welke dit scheepje met de Franse treiler Notre Dame de Montligeon heeft gehad. Van Vlissingen uit, zijn een reddingsboot en een sleepboot onderweg.
De Telegraaf 12-02-1962: Boeg opengereten. Van en onzer verslaggevers. Vlissingen. Maandag. Een aanvaring in de mist tussen de Nederlandse kustvaarder „Zwerver" uit Delfzijl en de Franse treiler „Notre Dame Montllteon" zaterdagmorgen voor de kust van West-Kapelle is beperkt gebleven tot zware en lichte materiële schade. De Belgische loods aan boord van de „Montilgeon" vroeg zaterdagmorgen omstreeks halfelf aan Scheveningen Radio dringend reddingboothulp voor de „Zwerver" waarmee het schip ln botsing was geweest. De „Zwerver" maakte water door een groot gat in de boeg en men vreesde het ergste. De bergingsboot „Dolfijn", die uit Vlissingen was uitgevaren, heeft met pompen de zaak kunnen klaren. Zaterdagmiddag lag de gehavende „Zwerver" in de haven van Vlissingen. De reddingboot „President "Wiersma" uit Breskens is alleen enkele uren „stand by" gebleven.
NvhN 01-04-1964: Berisping voor kapitein wegens een aanvaring. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 47-jarige kapitein K. W. uit Delfzijl gestraft door het uit-spreken van een berisping. De Raad acht de kapitein mede schuldig aan de aanvaring van zijn schip, het m.s. ZWERVER, met de Franse treiler Notre Dame de Montligeon op de Noordzee benoordwesten Westkapelle op 10 februari 1962. Kapitein W. heeft, zo meent de raad, zijn schip met een naar de omstandigheden te grote snelheid laten lopen. De Zwerver werd in de voorpiek geraakt. De schepen waren direct weer vrij van elkaar. De Zwerver liep de haven van Vlissingen binnen voor reparatie. In zijn uitspraak zegt de Raad dat toch wel vaststaat dat aan beide zijden fouten zijn gemaakt, die als oorzaken van de aanvaring zullen moeten worden aangemerkt. Beide schepen hebben namelijk te snel gevaren. Dit heeft tot gevolg gehad dat men, toen men elkander in zicht kreeg, zichzelf en de ander niet de gelegenheid heeft gegeven de situatie voldoende rustig te beoordelen en daarnaar te handelen. Voor wat de Zwerver betreft is het volgens de Raad voorts te betreuren dat men geen uitkijk op de bak hield en dat geen mistseinen zijn gegeven.
1968-12-22: Op 22-12-1968, tijdens de reis van Londen naar Koog aan de Zaan 10 mijl Zuid van IJmuiden gestrand na slechte navigatie van de kapitein.
NvhN 26-02-1970: Delfzijlster kapitein voor duur van vier maanden gestraft. De raad voor de scheepvaart ts van oordeel, dat gelet op de hoopt onverantwoordelijke en gevaar-lijke wijze van navigeren aan de 54-jarige kapitein K. W. uit Delfzijl een langdurige ontneming van de bevoegdheid moet worden opgelegd, mede in aanmerking genomen dat hij reeds eerder door de raad moest worden gestraft. Wegens zijn schuld aan 't stranden van het motorschip Dependance op 22 december 1968 op ongeveer 10 mijl zuid van IJmuiden straft de raad kapitein W. door hem de bevoegdheid om als kapitein op een zeeschip te varen voor de tijd van vier maanden te ontnemen. De raad houdt er rekening mee dat het ontnemen van deze bevoegdheid voor kapitein W. nu hij kapiteineigenaar is, zwaarder aankomt. De Dependance was op de reis van Londen naar Koog aan de Zaan. Na de stranding kwam het schip door achteruitslaan na ongeveer 25 minuten vrij. Daarna werd doorgevaren naar IJmuiden.
1980-02-00: Opgelegd voor de verkoop in de haven van Vlieland. Op 14 augustus 1980 gekocht door Hans Gerard Blank, beeldhouwer te Amsterdam en als BRANDARIS II in oude staat hersteld als motorzeilschip voor de plezierbinnenvaart. Op 7 april 1983 herdoopt in 'Zwerver' voor Pieter Adriaan Kluytenaar, stuurman te Rotterdam. 1984 uit de zeevaart. Thans zeegaand woonschip in de Veerhaven, Rotterdam. Sinds 1984 zeegaand woonschip in de Veerhaven, Rotterdam. 5 maart 1986 eigenaar Wiggert Hendrik Meinster, leraar te en 6 aug. 1986 weer Pieter Adriaan Kluytenaar, nautisch adviseur te Rotterdam. Staat in december 2010 nog zo in het Kadaster geregisteerd. Ligt in 06-2019 nog in de Veerhaven in Rotterdam.

Afbeeldingen


Omschrijving: Zwerver 1929
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Zwerver 1929.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Zwerver 1929.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Zwerver 1929
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Dependance 1929 (ex Zwerver)
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: Dependance 1929 (ex Zwerver) at Krimpen a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Zwerver 1929 (Krantenbericht aanvaring op 10-02-1962)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Brandaris II 1929 ex Dependance ex Zwerver in 1981 Vlieree.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Zwerver 1929 ex Brandaris II ex Dependance ex Zwerver.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Zwerver 1929 ex Brandaris II ex Dependance ex Zwerver.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Artikel uit de Schuttevaer. (1)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Artikel uit de Schuttevaer. (2)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Zwerver 1929 op 08-07-1993
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Zwerver 1929 op 08-06-2019 Veerhaven, Rotteradm
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)