Inloggen
ZWARTSLUIS - ID 7537


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-00-00 / 1919-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 2894 ZWOLLE 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Van Goor & Spiekman, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Launch Date: 1918-05-29
Delivery Date: 1918-09-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Engine, Hot bulb (gloeikop)
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Goedkoop (Gloeikop)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 219.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 147.62 Net tonnage
Deadweight: 320.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.40 Meters Registered
Beam: 7.05 Meters Registered
Depth: 3.20 Meters Breadth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1943
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: niet vermeld welk merk en type.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-09-02 ZWARTSLUIS
Manager: Scheepswerf Van Goor & Spiekman, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Van Goor & Spiekman, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Additional info: Speculatiebouw. Niet gevaren

Date/Name Ship 1919-06-25 MISOA
Manager: Caribbean Petroleum Company Ltd., Maracaibo, Venezuela
Eigenaar: Caribbean Petroleum Company Ltd., Maracaibo, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: Maracaibo / Venezuela
Additional info: 6.8.1919 proefvaart. Ingericht voor vervoer benzine

Date/Name Ship 1934-00-00 MISOA
Manager: Peerboom & Puest, Maracaibo, Venezuela
Eigenaar: Peerboom & Puest, Maracaibo, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: Maracaibo / Venezuela

Date/Name Ship 1943-00-00 ANGELITA
Manager: Cia. Naviera Dominicana, Trujillo, Dominican Republic
Eigenaar: Cia. Naviera Dominicana, Trujillo, Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Trujillo / Dominican Republic
Callsign: IJSQ

Date/Name Ship 1956-00-00 PEDERNALES
Manager: Dominican Republic
Eigenaar: Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Dominican Republic

Ship Events Data

1918-03-00: In de NRC van 08.03.1918 wordt het in aanbouw zijnde schip te koop aangeboden.
1918-05-00: NRC 30.05.1918: Zwartsluis, 29 mei:
De firma van Goor & Spiekman, alhier, heeft onder grote belangstelling met goed gevolg een 2 mast stalen motorschoener, gebouwd voor de Atl. Vaart onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie, te water gelaten. De afmetingen zijn: lengte 31,40 M., breedte 6,99 M., holte 3,20 M. Het vaartuig heeft een laadvermogen van 330 ton en wordt van een Kromhout 2 cyl. ruw olie motor van 90 PK voorzien.
1918-06-00: In de NRC van 29.06.1918 wordt het “met vier week te leveren” schip nogmaals te koop aangeboden
1918-09-02: Dagregister deel 16, no. 260. Zeven September 1918. Wij ondergetekenden Johannes Gerrit van Goor en Jan Spijkerman, mij noemende en schrijvende Jan Spiekman, scheepsbouwmeesters beiden wonende te Zwartsluis, als eenige leden der Vennootschap van Koophandel onder de Firma van Goor en Spiekman, gevestigd te Zwartsluis, opgericht bij akte den 2 Februari 1914, door den notaris D.L. de Koe te Sappemeer verleden, verklaren dat genoemde vennootschap van Koophandel de eenige eigenares van de ijzeren motorschoener genaamd “Zwartsluis” gem. honderd zeven en veertig en twee en zestig honderdste (147.62) Netto Registertonnen, hebbende een dek en een mast/ twee masten, gebouwd te Zwartsluis, thuis behorende in den Nederlanden en op heden nog niet door een schipper bevaren wordende. Zwartsluis, 2 September 1918. J.G. van Goor – J. Spiekman. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 2894.)
1919-06-00: NRC 25.06.1919: Zwartsluis, 25 juni:
De Caribbean Petroleum Company te Caracas, Venezuela, heeft de stalen 2 mast schoener “Misoa” van de firma van Goor & Spiekman Scheepswerf alhier aangekocht. Het schip heeft de volgende afmetingen: 31,40 x 6,99 x 3,20 en is voorzien van Kromhout motor van 90 PK.
1919-10-00: NRC 28.10.1919: Rotterdam, 27 october:
De Nederlandse motorschoener “Misoa”, 31 augustus van Rotterdam naar Maracaibo vertrokken, arriveerde 14 dezer ter plaatse van bestemming; alles wel.
1956-06-17: Final Fate:
Op reis van Barahona naar Cd. Trujillo in ballast gestrand bij Santanilla Point en verloren gegaan.