Inloggen
BACCHUS - ID 753


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Four masts
Rig: goal post masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 247
Date Laid Down: 1911-02-00
Launch Date: 1911-07-06
Delivery Date: 1911-08-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21 1/2, 33 & 57-39.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2255.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1401.00 Net tonnage
Deadweight: 3004.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 170000 Cubic Feet
Bale: 157000 Cubic Feet
 
Length 1: 95.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 91.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.89 Meters Registered
Depth: 5.84 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 0 0 0 8
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-08-16 BACCHUS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGJD

Date/Name Ship 1918-03-21 BACCHUS
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-00-00 BACCHUS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGJD
Additional info: Since 1934 - call sign PCXJ

Date/Name Ship 1956-02-00 STELIOS
Manager: Typaldos Bros. Steamship Co. Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Typaldos Bros. Steamship Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1957-07-00 RENEE
Manager: Typaldos Bros. Steamship Co. Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Compañia Naviera 'Noga' S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1911-07-08: NRC 080711
Hedenmiddag te half drie werd van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip BACCHUS, in aanbouw voor rekening van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.
Dit vrachtstoomschip, waarvan omstreeks medio februari jl. de kiel gelegd werd, zal in het begin van de maand augustus opgeleverd worden. De bouw geschiedt volgens het Isherwood-systeem, onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas. De lengte, breedte en holte zijn resp. 313', 42' en 19'-3''. Het laadvermogen bedraagt 3.000 ton van 1.016 kg.
Het schip zal voorzien worden van machines van het triple-expansie systeem, welke 1.200 ipk. zullen ontwikkelen waarmede een snelheid van 11 mijl per uur moet bereikt worden.
1911-08-16: RN 180811
Nieuwediep, 16 augustus. Heden heeft met goed gevolg op de rede alhier proefgestoomd het stoomschip BACCHUS, van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam. De behaalde vaarsnelheid bedroeg 11 mijl.
1918-03-21: Door de Amerikaanse Regering in beslag genomen ingevolge het Droit d’Angarie en onder Amerikaanse vlag gebracht.
1919-00-00: Weer aan de eigenaren teruggeven.
1927-04-02: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 433 Z AMST 1927
1959-10-00: Final Fate:
De RENEE werd in het najaar van 1959 voor sloop verkocht aan de A.R.D.E.M., S.A. Het schip arriveerde op haar laatste reis op 4 oktober 1959 te Savona (Italië), waar zij door de A.R.D.E.M. werd gesloopt

Gezagvoerders

 

Familiegegevens en opleiding

 

Klaas werd geboren op 11.11.1861 te Sappemeer als z.v. Pieter Huges (koopvaardijschipper) en Johanna Catharina Bakker. (Gron.Arch. – akte nr. 108 - akteplaats Sappemeer)

Klaas(24) (buitenvaarder) trouwde op 05.08.1886 te Groningen met Stientje Nauta (30) – geb. 15.03.1856 te Groningen – d.v. Leendert Nauta en Elsien van Hemmen. (Gron.Arch. – akte nr. 226 – akteplaats Gron.)

Klaas overleed op 24 sept. 1933 te Haarlem na een kortstondige ziekte (71).

 

 

Kinderen

-    Pieter Leendert – geb. 27.01.1887 te Groningen.

-    Leendert Pieter – geb. 04.12.1888 te Groningen.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart ??

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart op ??

Behaalde het diploma 2e stuurman aanvulling grote stoomvaart in februari 1893.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in februari 1893.

 

Kwam op 29.12.1889 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. CERES.

 

De schepen van de kapitein:
 

*   03/1905 – 03/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   03/1905 – 05/1905  van het s.s. ETNA – geb. in 1871

*   05/1905 – 08/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   08/1905 – 09/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   09/1905 – 11/1905  van het s.s. OBERON – geb. in 1890

*   11/1905 – 11/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   11/1905 – 08/1907  van het s.s. NEREUS – geb. in 1898

*   08/1907 – 10/1907  van het s.s. DANAE – geb. in 1894

*   10/1907 – 11/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   11/1907 – 12/1907  van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   12/1907 – 12/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   12/1907 – 10/1909  van het s.s. HELENA – geb. in 1899

*   10/1909 – 05/1911  van het s.s. ADONIS – geb. in 1905

*   05/1911 – 07/1911  van het s.s. THEMIS – geb. in 1903

*   07/1911 – 09/1911  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   09/1911 – 08/1913  van het s.s. AMOR – geb. in 1911

*   09/1913 – 07/1914  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   07/1914 – 07/1914  van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   07/1914 – 02/1915  van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1915 – 11/1915  van het s.s. POSEIDON – geb. in 1914

*   11/1915 – 10/1916  van het s.s. VENUS – geb. in 1907

*   11/1916 – 04/1918  van het s.s. VESTA – geb. in 1907

 

M.i.v. 01.01.1919 vervroegd gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Zie Verslag van de RvdS 1915 – nr. 38. Brand in de lading van het s.s. JASON op 28.01.1915.

OVERLIJDENS ADVERTENTIE in het

Nieuwsblad van het Noorden van 26-09-1933

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Huges, Klaas

 

Familiegegevens en opleiding

 

Klaas werd geboren op 11.11.1861 te Sappemeer als z.v. Pieter Huges (koopvaardijschipper) en Johanna Catharina Bakker. (Gron.Arch. – akte nr. 108 - akteplaats Sappemeer)

Klaas(24) (buitenvaarder) trouwde op 05.08.1886 te Groningen met Stientje Nauta (30) – geb. 15.03.1856 te Groningen – d.v. Leendert Nauta en Elsien van Hemmen. (Gron.Arch. – akte nr. 226 – akteplaats Gron.)

Klaas overleed op 24 sept. 1933 te Haarlem na een kortstondige ziekte (71).

 

 

Kinderen

-    Pieter Leendert – geb. 27.01.1887 te Groningen.

-    Leendert Pieter – geb. 04.12.1888 te Groningen.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart ??

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart op ??

Behaalde het diploma 2e stuurman aanvulling grote stoomvaart in februari 1893.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in februari 1893.

 

Kwam op 29.12.1889 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. CERES.

 

De schepen van de kapitein:
 

*   03/1905 – 03/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   03/1905 – 05/1905  van het s.s. ETNA – geb. in 1871

*   05/1905 – 08/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   08/1905 – 09/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   09/1905 – 11/1905  van het s.s. OBERON – geb. in 1890

*   11/1905 – 11/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   11/1905 – 08/1907  van het s.s. NEREUS – geb. in 1898

*   08/1907 – 10/1907  van het s.s. DANAE – geb. in 1894

*   10/1907 – 11/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   11/1907 – 12/1907  van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   12/1907 – 12/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   12/1907 – 10/1909  van het s.s. HELENA – geb. in 1899

*   10/1909 – 05/1911  van het s.s. ADONIS – geb. in 1905

*   05/1911 – 07/1911  van het s.s. THEMIS – geb. in 1903

*   07/1911 – 09/1911  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   09/1911 – 08/1913  van het s.s. AMOR – geb. in 1911

*   09/1913 – 07/1914  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   07/1914 – 07/1914  van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   07/1914 – 02/1915  van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1915 – 11/1915  van het s.s. POSEIDON – geb. in 1914

*   11/1915 – 10/1916  van het s.s. VENUS – geb. in 1907

*   11/1916 – 04/1918  van het s.s. VESTA – geb. in 1907

 

M.i.v. 01.01.1919 vervroegd gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Zie Verslag van de RvdS 1915 – nr. 38. Brand in de lading van het s.s. JASON op 28.01.1915.

OVERLIJDENS ADVERTENTIE in het

Nieuwsblad van het Noorden van 26-09-1933

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Huges, Klaas

Familiegegevens en opleiding

 

Daniel werd geboren op 28 jan. 1878 te Amsterdam als z.v. Jan Klok (boekhouder) en Anna Jacoba Koedijk.

De moeder overleed in okt 1887 en Daniel werd geplaatst in het Burgerweeshuis te A’dam.

D. trouwde op ??  met Maria Luise Emilie Lück (geb. 06.11.1887 te Stettin) d.v. Franz Lück (stuwadoor) en Luise Redtmann.

Maria Luise Emilie Lück overleed op 03.03.1928 te Haarlem (40).

D. (51) hertrouwde op 24 mei 1929 te Heemstede met Maria Hendrika Dominica Wilhelmina Kievits (47) – geb. te Amsterdam – d.v. Josephus Johannes Kievits en Francisca Hendrika Holm. 

Maria Hendrika Dominica Wilhelmina Kievits overleed op 12.02.1960 te Heemstede (78).

Daniel overleed op 07 sept.1963 te Heemstede (85). (overlijden-advertentie in het Alg. H.blad van 10.09.1963)

 

Levensloop

Daniel werd op 7 augustus 1893 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Zijn voogd was J.F. Westerhoff en toeziend voogd J.B. Paris, makelaar wonende Noorderstraat, A’dam.

De bepalingen werden getekend door H.H. Regenten van het Burgerweeshuis te Amsterdam.

Op 05 sept. 1896 werd hij geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Binkhorst. Gage F 10,- 

13 jan. 1897 terug van de reis met goed attest. Jan. 1897 geplaatst op hetzelfde schip en terug van de reis op 14 mei 1897. 18 mei 1897 geplaatst op hetzelfde schip en 09 sept. 1897 terug van de reis met goed attest. 23 dec. 1897 voldoend examen afgelegd als 3e stuurman voor de Grote Stoomvaart met 3 talen. Eervol ontslagen met goed attest voor bekwaamheid, goed gedrag en goede getuigschriften.

Daniël ging varen bij de K.N.S.M. en doorliep alle rangen op diverse schepen van deze Maatschappij, waarna hij als kapitein op diverse schepen voer. In 1920 kreeg hij voor het eerst het bevel over een passagiersschip. In 1930 werd hij gezagvoerder en commodore van de vloot toen hij het gezag kreeg over het nieuwgebouwde passagiersschip COLOMBIA. Waarop hij op 1 april 1938, na 42 jaar in dienst van de K.N.S.M. en 18 jaar op de COLOMBIA gevaren te hebben op 60-jarige leeftijd met pensioen ging. Hierna heeft deze kapitein nog wel als proefvaart gezagvoerder van Amsterdamse nieuwbouwschepen gevaren, o.a. op de proefvaart van de VIACHESLAV MOLOTOV, een schip voor Russische rekening dat gebouwd werd door de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te Amsterdam.

Kinderen

Frans Daniel – geb. 09.02.1912 te A’dam
Jacoba Luise – geb. 09.02.1912 te A’dam
 

De schepen van de kapitein

 

*   09/1912 – 10/1913  Gezagv. van het s.s. JUNO                – geb. in 1908

*   10/1913 – 12/1913  Gezagv. van het s.s. VESTA             – geb. in 1907

*   12/1913 – 07/1914  Gezagv. van het s.s. JUNO                – geb. in 1908

*   07/1914 – 04/1915  Gezagv. van het s.s. BACCHUS        – geb. in 1911

*   04/1915 – 10/1916  Gezagv. van het s.s. AMOR               – geb. in 1911

*   01/1916 – 01/1917  Gezagv. van het s.s. MERCURIUS   – geb. in 1909

*   01/1917 – 02/1918  Gezagv. van het s.s. CALYPSO        – geb. in 1911

*   02/1918 – 08/1920  Gezagv. van het s.s. SATURNUS     – geb. in 1909

*   08/1920 – 01/1921  Gezagv. van het s.s. TRITON            – geb. in 1913

*   01/1921 – 09/1921  Gezagv. van het s.s. JAN VAN NASSAU  – geb. in 1913

*   09/1921 – 04/1922  Gezagv. van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   04/1922 – 07/1922  Gezagv. van het s.s. STUYVESANT          – geb. in 1918

*   07/1922 – 12/1927  Gezagv. van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   12/1927 – 09/1930  Gezagv. van het s.s. VENEZUELA            – geb. in 1915

*   09/1930 – 04/1938 van het ms COLOMBIA                              – geb. in 1930

Ingaande 1 april 1938 gepensioneerd. Pensioen bedraagt f 2.400,- per jaar.

Foto Collectie Nat. Archief 
 

AH 23.10.1930 

Verslag van de proefvaart van het m.s. COLOMBIA – gezagvoerder D. Klok.

 

AH 14.10.1932

COLUMBIA EERT EEN NEDERLANDSCHEN GEZAGVOERDER. Militair ordeteken uitgereikt aan kapitein D. Klok van het m.s. „Colombia”.

Men schrijft ons uit Santa Marta: Op 14 September jl. is alhier aan de heer D. Klok, gezagvoerder van het motorschip COLOMBIA van de K. N- S. M. het ordeteeken van officier in de „orden de la cruz de Boyaca" uitgereikt, welke onderscheiding hem de regering van de republiek Columbia had toegekend. De 17e december 1930, toen de COLOMBIA op haar eerste reis Santa Marta aandeed als eerste passagiersschip in de „Colon-Lijn", was de dag, waarop het honderd jaar was geleden, dat Simon Bolivar, de vrijheidsheld van deze landen (Columbia, Venezuela, Ecuador, Bolivia) gestorven was, welk feit in Columbia plechtig werd herdacht en bij welke gelegenheid de president van Columbia gast was aan boord en door de etat-major werd deelgenomen aan de plechtigheid, welke voor een deel in en nabij het huis, waar Simon Bolivar had geleefd, zich afspeelde. Op 14 september jl. heeft kapitein Klok, vergezeld van de etat-major uit naam van het Nederlandsche volk een krans gelegd aan de voet van het standbeeld van Simon Bolivar. Des namiddags werd hem het ordeteken uitgereikt. Daar deze decoratie een militaire is, waren vele officieren en troepen in militair verband aanwezig. Na deze plechtigheid was er een officiële receptie aan boord, gevolgd door een officieel diner, terwijl de avond met een bal werd besloten.

 

AH 02.03.1938

Commodore van de vloot der K.N.S.M. verlaat de dienst. Gistermiddag beëindigde kapitein D. Klok, gezagvoerder van het motorschip COLOMBIA, zijn laatste reis van Amsterdam naar de West en terug. EEN GELUKKIGE VAART, 42 JAAR LANG! Zonder kaarten eens den Atlantische Oceaan overgestoken. 

Toen gistermiddag om kwart voor tweeën het motorpassagiersschip COLOMBIA veilig en wel aan de Surinamekade gemeerd lag en kapitein D. Klok zich van de brug af weer kon terugtrekken in zijn geriefelijke ruime hut, die nu de gebruikelijke wandversieringen miste, moet het hem wel heel even vreemd te moede zijn geworden: de 98e reis van West-Indië naar Amsterdam was voltooid en hij wist, dat het zijn laatste zou zijn. Over twee weken nl. gaat de commodore van de vloot van de K.N.S.M. van zijn pensioen genieten. Na bijna 42 dienstjaren geeft de thans zestigjarige gezagvoerder zijn werk over in de handen van zijn opvolger. Kapitein Klok is het type van de robuuste, rondborstige zeeman: zwaar gebouwd, gebruinde kop, weerbarstige haren. Zo is hij in de loop der jaren geworden, zo hebben duizenden passagiers van de mailboten van de K.N.S.M. hem gezien, zo hebben zeer velen van de waterkant in talrijke havens hem leren kennen. Maar zo is hij natuurlijk niet altijd geweest. Vijftig jaar geleden was de thans scheidende commodore een van de jeugdige bewoners van het Amsterdamse Burgerweeshuis: een kleine jongen, die zeeman wilde worden en... die het zou worden! Want vijf jaar later werd zijn naam geschreven in het leerlingen-register van de Kweekschool voor de Zeevaart hier ter stede. Dit was het begin van de lange levensweg, die een eervolle loopbaan zou worden. 

Van stuurmansleerling.... Drie jaar later verliet de toen achttienjarige stuurmansleerling D. Klok de school om op een vrachtschip van de K.N.S.M. zijn eerste reis te gaan maken. In september 1896 leerde hij de praktijk van het zeemansleven kennen; het was een praktijk, die hem niet afschrikte. Integendeel! De jonge Klok bleek een zeeman in hart en nieren te zijn. Hij deed zijn werk goed, hield met vrucht zijn studie bij en doorliep de achtereenvolgende rangen in een betrekkelijk snel tempo. Op 12 oktober 1909 immers, dertien jaar na zijn eerste reis, had hij reeds de kapiteinsrang behaald. 

Eén-en-dertig jaar was hij toen nog maar. Van die dag af was het schip, waarop hij voer, zijn schip. Onder zijn bekwame leiding trok het van haven tot haven, langs de kusten van de Oostzee en van de Middellandse Zee, naar Afrika en naar Centraal- of Zuid-Amerika. Overal kwam hij zo langzamerhand. D.w.z. overal behalve in de Oost. Daar plegen de schepen van de vloot van de K.N.S.M. niet naar toe te varen en aangezien kapitein Klok zijn heil nimmer bij een andere maatschappij heeft gezocht, is hij zijn ganse leven aan deze zijde van de aardbol gebleven. Wat ondertussen niet wegneemt, dat hij een respectabel aantal havens en landen en volkeren heeft leren kennen. Ook tijdens de oorlogsjaren bleef hij zijn schepen van de ene haven naar de andere brengen. Plezierig was het niet altijd in die dagen en gemakkelijk nog minder, maar elke reis werd toch zonder ongelukken volbracht. Eén keer gebeurde het, dat hij zonder kaarten Huelva moest verlaten met bestemming Baltimore; op het laatste ogenblik had de rederij opdracht gegeven de route te wijzigen. Zij stuurde alle benodigde papieren, maar geen kaarten. En die waren er ook nergens te krijgen, afgezien dan van een zeilvaart voor de Spaanse kust. Zo werd dan deze avontuurlijke reis over de Atlantische Oceaan aanvaard zonder het meest onmisbare hulpmiddel, dat de zeeman doorgaans ten dienste staat. „Ik voelde mij alsof ik de reis van Columbus herhalen moest", zei kapitein Klok toen hij ons daarover het een en ander vertelde. „En gelukte het?" vroegen wij. „Wij kwamen kalm voor Baltimore aan, maar wij lieten de loods veiligheidshalve verder buitengaats komen dan hij ooit geweest was. De man begreep er niets van, maar toen wij hem in de kaartenkamer brachten, werd het hem duidelijk." De oorlog ging voorbij en de wereldscheepvaart herstelde zich van haar ontwrichtingen. Kapitein Klok bleef varen. Lange reizen maakte hij soms, van acht & negen maanden. En meermalen was hij niet langer dan twee of drie dagen tussen reizen in te Amsterdam. Zo naderde 1920, het jaar waarin de Maatschappij voor het eerst een passagiersschip aan de hoede van kapitein Klok toevertrouwde. Dit betekende tevens, dat hij van dat ogenblik af op de West zou blijven varen in geregelde dienst. Het leven van de aarts zwerver werd daarmee in meer regelmatige banen geleid. ....tot commodore! Van dat jaar af volgden de reizen elkaar op met de regelmaat van — de woordspeling zij niet misverstaan — een klok. Volgens een vast rooster uit en thuis, op de datum, ja dikwijls zelfs op het uur nauwkeurig in de tussenhavens. Kapitein Klok werd allengs in de vele Zuid- en Centraal-Amerikaanse havens, die de mailboten van de K.N.S.M. aandoen, een geziene figuur. Hij kreeg er vrienden overal langs den waterkant. Hij was het ook, die in 1932 de eerste reis maakte met het motorschip COLOMBIA, sindsdien het vlaggenschip van de K.N.S.M. Op die reis deed hij ook Santa Marquez aan, waar toen juist het feit werd herdacht, dat de grote bevrijder Simon Bolivar honderd jaar geleden was gestorven. De regering van de republiek Columbia liet toen de gezagvoerder van het Nederlandse passagiersschip, welks maatschappij sedert jaar en dag zulk een goede verbinding onderhoudt tussen de republiek en de grote havens van West-Europa, delen in de feestvreugde door hem te benoemen tot officier in de orde van Boyaca. Het Columbiaanse ereteken sierde sedertdien de kapiteinshut van de COLOMBIA. Met de benoeming tot gezagvoerder van het vlaggenschip was kapitein Klok commodore van de vloot van de K.N.S.M. geworden. De eerste reis met dit schip naar de West en terug was zijn 69ste; de laatste, die vandaag eindigde, was de 98ste. Bijna dus heeft hij het honderdtal volgemaakt. Toen wij de kapitein vanmiddag, onmiddellijk na de aankomst, even opzochten aan boord van zijn schip, troffen wij hem in zijn hut, waarvan de wanden leeg waren. De koffers stonden gepakt, 't Was of er iemand ging verhuizen. En eigenlijk was dat ook zo; een zeeman, die de zee den rug toekeert, verhuist naar de vaste wal, ook al neemt hij dan zijn intrek in dezelfde woning, die hij jaren geleden reeds voor zich en zijn gezin heeft ingericht. Verreweg het grootste deel van zijn leven heeft hij op zee doorgebracht, aan boord van zijn schip, binnen de vier wanden van zijn hut gewoond. Wij vroegen de commodore ons het een en ander te vertellen over zijn loopbaan, maar zijn antwoord was sober, gelijk het woord van een zeeman doorgaans is: Gelukkige vaart. „Ik heb een gelukkige vaart gehad, mijn hele leven. Geen ongelukken, geen zware averij." „Hoe was de laatste reis?" vroegen wij. „Het weer was vrij slecht, maar de stemming aan boord was goed. Uit- en thuisreis waren volgeboekt: meest Engelse toeristen, die Havanna bezochten. Zowel van de passagiers als van alle andere opvarenden heb ik deze reis veel attenties ondervonden. Zij hebben deze reis voor mij tot een plezierige reis gemaakt. Ook in de havens, die wij aandeden, heb ik veel attenties ontvangen van allerlei mensen. Iedereen was hartelijk. Ik heb gemerkt, dat ik veel vrienden heb achter gelaten " Ondertussen was aan boord de lossing begonnen. Er kwam nog even een matroos binnenlopen, die zijn kapitein de hand kwam drukken ten afscheid. Over twee dagen gaat de COLOMBIA verder naar Hamburg om op zondag 13 maart terug te keren op het IJ. Dit korte reisje zal nog gemaakt worden onder leiding van kapitein Klok. Daarna verlaat hij zijn schip voorgoed.

De Standaard 01.05.1940
Kapitein D. Klok was gezagvoerder op de proefvaart van de VIACHESLAV MOLOTOV, een schip voor Russische rekening dat gebouwd werd door de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te Amsterdam.

 

 

 

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Klok, Daniël

Familiegegevens

 

Dedde Hendrik werd geboren op 27.12.1880 te Amsterdam als z.v. Hendrik van Wijk en Christina Catharina Petronella Campen. 

Dedde Hendrik (34) (kapitein) trouwde op 02.09.1915 te Amsterdam met Bejla Kalegorsky (25) – geb. 09.03.1890 te Odessa (Rusl.) – d.v. Benzion Kalegorsky (loodgieter) en Ides.  

Dit huwelijk werd ontbonden door echtscheiding op 27.11.1931 te Amsterdam.

Dedde Hendrik overleed op 07.01.1947 te Amsterdam (66). (Overlijdensadvertentie in het Alg. H.blad van 09-01-1947)

 

 

Kinderen

-    Hendrik

-    Boris

-    Dedde

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in juli 1901 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 17.06.1904 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 25.07.1906 te Rotterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1914 – van het s.s. LEDA 

*   11/1917 – van het s.s. MEROPE

*   06/1919 – van het s.s. VULCANUS

*   12/1919 – van het s.s. VESTA

*   06/1920 – van het s.s. BACCHUS

*   07/1922 – van het s.s. POLLUX

*   03/1923 – van het s.s. ULYSSES

*   08/1923 – van het s.s. ORESTES

*   02/1926 – van het s.s. JASON

*   11/1927 – van het s.s. BENNEKOM

*   07/1928 – van het s.s. THESEUS

*   08/1928 – van het s.s. TELLUS

*   02/1929 – van het s.s. BERENICE

 

Overige bijzonderheden

D.H. van Wijk kwam op 28.08.1901 in dienst bij de K.N.S.M. als derde stuurman a/b van het s.s. SATURNUS.

Op 26.03.1917 op de rede van Deal brak D.H. van Wijk zijn been en werd in het hospitaal opgenomen.

Op 13.08.1929 uit den dienst der Mij. ontslagen wegens misbruik van st. drank.

Verslagen:

Het verslag van de RvdS 1927 Nr. 85 – Aanv. van ss JASON met het ss KLIPFONTEIN op 12.02.1927 op de Elbe.

 

Voer als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

Datum vanaf: 1920
Kapitein: Wijk, Dedde Hendrik van

Familiegegevens

 

Albert werd geboren op 28.08.1875 te Harlingen als z.v. Pieter Az. Kuiper (stuurman) en Hillechina Kok.

Albert (24) trouwde op 20.08.1900 te Harlingen met Anna van der Pol (25) – geb. 17.08.1875 te Harlingen – d.v. Cornelis van der Pol en Sjouwkje Gothelp. 

Anna van der Pol overleed op 17.07.1940 te Haarlem (74).

Albert (67) hertrouwde op 02.12.1942 te Haarlem met Maartje van Luipen (42) – geb. 02.10.1900 te Maassluis – d.v. Jan van Luipen en Neeltje Hol. 

Maartje van Luipen overleed op ???

Albert overleed op 22.05.1969 te Haarlem (93).  

(Overlijdensbericht in het Haarlem’s Dagblad van 27-05-1969)

 

Kinderen

-    Hillechina Alberta 

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeil- en stoomvaart in april 1894 te Amsterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart in maart 1896 te Rotterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in juni 1899 te Amsterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in juli 1902 te Rotterdam

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   12/1917 – van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903  (211)

*   01/1919 – van het s.s. IRENE

*   01/1921 – van het s.s. ORION

*   05/1921 – van het s.s. POLLUX

*   09/1921 – van het s.s. HELENA

*   11/1921 – van het s.s. VENUS

*   06/1922 – van het s.s. JUNO

*   11/1923 – van het s.s. AMOR (tijd.)

*   08/1925 – van het s.s. POSEIDON   (388)

*   01/1926 – van het s.s. ARIADNE

*   05/1926 – van het s.s. MEROPE

*   08/1926 – van het s.s. BACCHUS

*   02/1927 – van het s.s. DEUCALION

*   01/1928 – van het s.s. AGAMEMNON

*   05/1930 – van het s.s. JUNO

*   09/1930 – van het s.s. IRENE

*   10/1930 – van het s.s. BRION

 

Met ingang van 01.11.1930 gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

Albert Kuiper was lid van het Zeemanscollege Zeemans-voorzorg te Harlingen. Vlag No. ??

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag RvdS 1926 – nr. 53 – Aanv, van ARIADNE met ss VECHTSTROOM op 18.03.1926.

 

Datum vanaf: 1926
Kapitein: Kuiper, Albert

Familiegegevens

 

Hendrik Jan Coenraad werd geboren op 27.07.1878 te Amsterdam als z.v. Jacob Hendrik Zindler (banketbakker) en Sara Meijer. (Had nog een broer en 2 zusters). Stiefmoeder E.J. Dirksen. 

Hendrik Jan Coenraad (28) (stuurman) trouwde op 03.06.1907 te Amsterdam met Wilhelmina Maria Vreda Revius (29) – geb. te A’dam – d.v. Coenraad Revius en Vreda Hermina Wildeboer. 

Wilhelmina Maria Vreda Revius overleed op 17.12.1964 te Bussum (87).

Hendrik Jan Coenraad overleed op 01.10.1952 te Amersfoort (74).

 

 

Kinderen

Een.

 

Opleiding

Hendrik Jan Coenraad werd op 07.08.1893 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart – Prins Hendrikkade te Amsterdam. Na de 3-jarige opleiding werd hij op 04.08.1896 geplaatst als lichtmatroos op het s.s. SLIEDRECHT, kapt. Woutsma, naar Montevideo, gage 10 gulden. Op 23.01.1897 terug van de reis met zeer goed attest. Op 05.04.1897 geplaatst als lichtmatroos op het s.s. TITAN (NMSO), kapt. Rorison, naar Java. Gage 20 gulden. Daarna geplaatst op 31.08.1897 op hetzelfde schip als matroos, gage 35 gulden. Op 2 jan. 1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart, met 3 talen, op 15 april 1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in juni 1901 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 19 nov. 1904 te Amsterdam.

 

Kwam op 21.11.1904 in dienst bij de KNSM als tweede stuurman op het s.s. CASTOR.

 

De schepen van de kapitein

 

*   01/1911 – 03/1911 van het s.s. TITAN (tijd.) – geb. in 

*   09/1911 – 03/1912 van het s.s. FLORA (tijd.) – geb. in   

*   03/1912 – 10/1912 van het s.s. PLUTO – geb. in    

*   10/1912 – 12/1912 van het s.s. URANUS – geb. in  

*   12/1912 – 05/1913  van het s.s. DANAE – geb. in  

*   05/1913 – 05/1914 van het s.s. FORTUNA – geb. in 1

*   05/1914 – 07/1914 van het s.s. LUNA – geb. in 1

*   07/1914 – 06/1916 van het s.s. FORTUNA – geb. in 1

*   06/1916 – 06/1917 van het s.s. OBERON – geb. in 1

*   06/1917 – 04/1919 van het s.s. VENUS – geb. in 1

*   04/1919 – 12/1919 van het s.s. AGAMEMNON – geb. in 

*   12/1919 – 03/1921 van het s.s. HERCULES – geb. in 1

*   05/1921 – 03/1922 van het s.s. HEEMSKERK – geb. in 1

*   03/1922 – 05/1923 van het s.s. DELFT – geb. in 1  

*   07/1923 – 12/1925  van het s.s. HELDER – geb. in 1

*   12/1925 – 02/1927  van het s.s. DELFT – geb. in 1

*   02/1927 – 09/1928  van het s.s. HELDER – geb. in 1

*   09/1928 – 03/1930  van het s.s. SATURNUS 

*   03/1930 – 06/1930  van het s.s. ORESTES 

*   06/1930 – 08/1930  van het s.s. ULYSSES 

*   08/1930 – 09/1930  van het s.s. BAARN 

*   09/1930 – 07/1932  van het s.s. ULYSSES

*   07/1932 – 08/1932  van het s.s. HERCULES 

*   08/1932 – 09/1932  van het s.s. NEREUS 

*   09/1932 – 09/1932  van het s.s. HERCULES

*   09/1932 – 02/1933  van het s.s. HERMES

*   02/1933 – 06/1933  van het s.s. BACCHUS 

*   06/1933 – 11/1933  van het s.s. HERCULES

*   11/1933 – 02/1934  van het s.s. CERES 

*   02/1934 – 11/1934  van het s.s. GANYMEDES 

*   11/1934 – 08/1935  van het s.s. ORESTES 

 

Ingaande 09.08.1935 gepensioneerd. Kreeg f 1.577,67 pensioen per jaar.

 

Overige bijzonderheden

 

1919 wonende te Amsterdam.

1926 wonende te Bussum.

 

Voer als gezagvoerder bij de KNSM

 

Verslagen:

Het verslag van de RvdS 1919 Nr. 82 – Aanv. AGAMEMNON met zeilschip L.E.WILLIAMS op 14.05.1919.

Het verslag van de RvdS 1926 Nr. 70 – Stranding van het s.s. DELFT op 14.06.1926.

 

AH 210833

Redding door de HERCULES. Amerikaanse schoener verbrand.

De directie van de K.N.S.M. heeft gisteren radiotelegrafisch bericht ontvangen van de kapitein van haar stoomschip HERCULES, de heer A.J.G. Zindler, dat haar schip de opvarenden heeft gered van de Amerikaanse viermastschoener AUGUSTA G. HILTON, die op de Atlantische Oceaan in volle zee is verbrand en had S.O.S. seinen uitgezonden, welke aan boord van HERCULES waren opgevangen. De zee was kalm. De HERCULES is  op weg van Amsterdam naar Porto Rico. Het schip was, tijdens de redding, op 18 augustus ongeveer vijf dagen varen van laatstgenoemde haven. De positie was 37°-26' N.B. en 40°-51' W.L. De schoener kwam van Bermudas op weg naar de Azoren; het schip is snel geheel verbrand en gezonken; de bemanning en passagiers, tezamen 46 koppen, is voltallig aan boord van de HERCULES, die de reis naar Porto Rico voorzet en daar de geredden aan land zal zetten. Tot zover het sobere telegram van de kapitein. 

(opm: dit is kapitein Hendrik Jan Coenraad Zindler)

 

Datum vanaf: 1933
Kapitein: Zindler, Hendrik Jan Coenraad

Familiegegevens

 

Andries werd geboren op 25.11.1888 te Amsterdam als z.v. Wilhelmus Jacobus de Haan (goudsmid) en Alida Margaretha Ruijter.

Andries (35) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 10.06.1924 te Amsterdam met Elizabeth van Julsingha (28) – geb. 20.03.1896 te Amsterdam – d.v. IJzebrand van Julsingha en Margaretha Maria Swart.

Elizabeth van Julsingha overleed op 16.12.1980 te Hilversum (84).

Andries overleed op 11.05.1963 te Naarden (74). 

(Overlijdensbericht in het Alg. Handelsblad van 13-05-1963)

 

Kinderen

Geen.

 

Opleiding

Andries werd op 24 aug. 1903 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart in Amsterdam. Hij volgde de 3-jarige cursus. Hierna werd hij als stuurmansleerling geplaatst a/b van het s.s. SATURNUS, kapt. Wiersma. Kwam op 10.09.1907 terug van zee met goed attest.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 17.12.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 02.07.1912 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 17.04.1914 te ’s-Gravenhage

 

De Standaard 17-10-1925

 Examen Spaans voor stuurlieden.  Geslaagd voor het diploma Spaans voor stuurlieden, afgenomen door de Vereeniging van correspondentie-onderwijs te Amsterdam, de heer A. de Haan, gezagvoerder K.N.S.M.

 

De schepen van de kapitein

 

*   02/03/1922 – van het s.s. EUTERPE 

*   14/03/1923 – van het s.s. BERENICE

*   044/08/1924 – van het s.s. IRIS

*   22/10/1924 – van het s.s. THESEUS

*   05/10/1925 – van het s.s. IRENE

*   15/07/1926 – van het s.s. RHEA

*   10/05/1928 – van het s.s. NERO

*   24/05/1928 – van het s.s. RHEA

*   10/12/1929 – van het s.s. JUNO

*   05/05/1930 – van het s.s. HELDER

*   16/05/1930 – van het s.s. JUNO

*   28/05/1930 – van het s.s. MARS

*   03/07/1930 – van het s.s. ORANJE NASSAU

*   16/03/1931 – van het s.s. ORION

*   22/05/1931 – van het s.s. EL LIBERTADOR

*   14/01/1932 – van het s.s. OBERON

*   01/07/1932 – van het s.s. VAN RENSSELAER

*   15/09/1932 – van het s.s. ARIADNE

*   02/11/1932 – van het s.s. RHEA

*   27/03/1934 – van het s.s. HELDER

*   03/04/1934 – van het s.s. HEBE

*   26/04/1934 – van het s.s. AGAMEMNON

*   28/04/1934 – van het s.s. RHEA

*   18/06/1934 – van het s.s. RHEA

*   26/04/1935 – van het s.s. ARIADNE

*   28/04/1935 – van het s.s. RHEA

*   15/08/1935 – van het s.s. BERENICE

*   06/09/1935 – van het s.s. ORPHEUS

*   08/10/1935 – van het s.s. THESEUS

*   16/10/1935 – van het s.s. RHEA

*   17/06/1936 – van het s.s. EUTERPE

*   02/07/1936 – van het s.s. TRAJANUS

*   09/08/1937 – van het s.s. BACCHUS

*   11/10/1937 – van het s.s. POSEIDON

*   07/08/1938 – van het s.s. ASTREA

*   07/09/1938 – van het s.s. AMOR

*   01/02/1940 – van het s.s. TRITON

*   19/02/1940 – van het s.s. CALYPSO

*   10/03/1940 – van het s.s. TELAMON

*   04/1940 – van het s.s. TIBERIUS

*   1940-1942 – van het m.s. CASTOR

*   1942-1942 – van het s.s. FLORA

*   1942-1942 – van het s.s. CERES

*   1942-1945 – van het m.s. PERICLES

 

Overige bijzonderheden

Andries de Haan kwam op 08.09.1906 in dienst bij de K.N.S.M. als stuurmansleerling a/b van het s.s. SATURNUS.

 

Andries de Haan heeft tijdens WO II gevaren als gezagvoerder op de schepen TELAMON, TIBERIUS, CASTOR, FLORA, CERES en PERICLES van de K.N.S.M. (Zie: Databank Koopvaardijpersoneel 1940-1945)

 

Gezagvoerder bij de KNSM.

 

Datum vanaf: 1937
Kapitein: Haan, Andries de

Familiegegevens

 

Nicolaas Franciscus Marie werd geboren op 19.03.1894 te Amsterdam als z.v. Lambertus Joannes van Deun (kuiper) en Maria Cornelia Wekcx. 

Nicolaas Franciscus Marie (29) (stuurman ter Koopvaardij) trouwde op 18.10.1923 te Amsterdam met Hendrika Maria Beugeling (21) – geb. te Bussum – d.v. Roelof Jan Beugeling (machinist) en Wilhelmina Hendrika Roos.

Nicolaas Franciscus Marie overleed op 18.10.1978 te Putten (84).

 

 

Kinderen

??

 

Opleiding

Was in 1913/14 leerling van de Zeevaartschool op Texel.

 

’s-Gravenhage, 4 juli 1914. Geslaagd voor de grote stoomvaart derde stuurman, N.Fr.M. van Deun.

’s-Gravenhage, 14 maart 1919. Geslaagd voor de grote stoomvaart tweede stuurman, N.Fr.M. van Deun.

’s-Gravenhage, 29 april 1922. Geslaagd voor de grote stoomvaart eerste stuurman, N.Fr.M. van Deun.

 

Kwam in 1919 over van de KWIM naar de KNSM.

Op 15.09.1919 in dienst als 2e stuurman op het s.s. IRIS. Gage 180 gulden/maand.

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1929 – 02/1930 van het s.s. BRION  

*   10/1936 – 10/1936 van het s.s. EL LIBERTADOR  (Dienstdoend)

*   07/1937 – 07/1937 van het s.s. MEDEA  

*   04/1940 – 1940  van het s.s. BACCHUS

*   1940 – 1945 – Heeft tijdens WO II gevaren op de s.s. FLORA/ DOROS/ SATURNUS/ ACHILLES/ THESEUS / HELDER/ VENUS/ ALDEBARAN/ ORESTES EN ARIADNE.

 

Kreeg hiervoor het BRONZEN KRUIS en het KRUIS VAN VERDIENSTE en werd HONORARY OFFICER of the CIVIL DIVISION of the MOST EXELLENT ORDER of the BRITISH EMPIRE

 

Overige bijzonderheden

 

Kapitein bij de K.N.S.M.

 

Deun, Nicolaas Franciscus Marie van

BRONZEN KRUIS - K.B. no. 15 van 2 september 1942.

Gezagvoerder, die als kapitein van het s.s. ACHILLES, dat in de namiddag van de 17e januari 1942 door een Duits vliegtuig met bommen en mitrailleurs onverhoeds werd aangevallen, uitstekend leiding heeft betoond en moedig is opgetreden bij het afslaan van de aanval, mede als gevolg waarvan het toestel werd vernietigd.

en

HONORARY OFFICER of the CIVIL DIVISION of the MOST EXELLENT ORDER of the BRITISH EMPIRE (GB) – 27 juni 1942. 

Master of the Netherlands s.s. ACHILLES. The ship was attacked by a German aircraft, which dropped four bombs. Under the master’s direction, return fire was at once opened by the defence armament. The gunners shot so accurately and with such coolness that the enemy was crippled. The coup-de-grace was given by the fire of an escort ship and the aircraft fell into the sea. (Bron: ARA2.16.32 inv. 766; KNSM blz. 334-336, 437; Koopv. Blz. 51)

 

Datum vanaf: 1940
Kapitein: Deun, Nicolaas Franciscus Marie van

Familiegegevens

 

Hendrik werd geboren op 04.01.1891 te Den Helder als z.v. Jan Zander (vleeshouwer) en Jacoba Johanna Boon. 

Hendrik (28) (stuurman) trouwde op 13.08.1919 te Den Helder met Jacoba Saartje Zomer (23) – geb. 25.07.1896 te Den Helder – d.v. Pieter Jan Zomer en Maria Susette Hofland.

Jacoba Saartje Zomer overleed op 01.02.1986 te Hixon, Hamilton, Tennessee (89).

Hendrik overleed op 01.12.1973 te Jackson, Hinds, Mississippi (USA) (82). (Bron: Geneanet)

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 30.11.1911 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 23.09.1915 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 26.07.1918 te ‘s-Gravenhage

 

H. Zander kwam op 29.01.1912 in dienst bij de KWIM als vierde stuurman op het s.s. COPPENAME. Hij was in militaire dienst van 29.12.1916 t/m 14.11.1918.

 

Kinderen

????

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1927 – 11/1927 van het pass.schip CRIJNSSEN – geb. in 19

*   04/1928 – 05/1928 van het s.s.  OBERON – geb. in 19  

*   10/1928 – 01/1930 van het s.s. BRION – geb. in 19

*   01/1930 – 03/1930 van het s.s. BARALT – geb. in 19

*   03/1930 – 01/1932 van het s.s. MIDAS – geb. in 19

*   11/1937 – 03/1939 van het s.s. BARALT – geb. in 19

*   03/1939 – 05/1939 van het s.s. POSEIDON – geb. in 19

*   05/1939 – 1941 van het s.s. LUNA – geb. in 19

*   1941 – 1941 van het s.s. ULYSSES

*   1939 – 1941 van het s.s. STUYVESANT

*   1942 – 1942 van het s.s. JUNO

*   1943 – 1943 van het s.s. CASTOR

*   1943 – 1945 van het s.s. BACCHUS

*   1945 – 1945 van het s.s. TIBERIUS

 

Verder niet bekend. 

 

Overige bijzonderheden

Heeft tijdens WO II gevaren als gezagvoerder op schepen van de K.N.S.M.

 

Voer als gezagvoerder bij de KWIM/KNSM.

 

Het echtpaar Zander vertrok per s.s. RYNDAM op 1 mei 1952 van New York naar Rotterdam. Beiden hadden als nationaliteit U.S.A.

 

Datum vanaf: 1943
Kapitein: Zander, Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: De BACCHUS, hout lossende in de Amsterdamse haven. Foto van voor 1914.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BACCHUS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BACCHUS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: BACCHUS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BACCHUS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BACCHUS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BACCHUS
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: collectie D. Pilkes

Omschrijving: BACCHUS op de Schelde
Collectie: Gorter, Dick
Vervaardiger: Otterdyk, Flor van

Omschrijving: BACCHUS met gele masten
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown