Inloggen
ZWAANTIENA - ID 7519

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5399561
Nat. Official Number: 3089 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 131
Launch Date: 1953-11-14
Delivery Date: 1954-03-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10176 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 385.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 238.00 Net tonnage
Deadweight: 470.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23700 Cubic Feet
Bale: 22000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.89 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-01-29 ZWAANTIENA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Daniël, Hindrik en Pieter Pot, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIZG

Date/Name Ship 1974-02-26 HARRY MITCHELL
Manager: H.R. Mitchell Sons Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: H.R. Mitchell Sons Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GUIB

Date/Name Ship 1984-00-00 HARRY MITCHEL
Manager: Brian Aubrey Fisher e.o., Holmedene, Great Britain
Eigenaar: Brian Aubrey Fisher e.o., Holmedene, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GUIB

Date/Name Ship 1991-00-00 HARRY MITCHELL
Manager: Watson Marine, London, Great Britain
Eigenaar: Watson Marine, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GUIB

Ship Events Data

1953-11-14: NvhN 14-11-1953: Tewaterlating m.s. ZWAANTIENA. Bij de scheepswerf "Volharding" (Gebr. Bodewes te Foxhol) werd met goed gevolg te water gelaten, het nieuwe motorkustvaartuig Zwaantiena. dat werd gebouwd voor rekening van de heer D. Pot te Delfzijl. De Zwaantiena is van het gladdektype. meet plm. 470 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47.5 meter, lengte tussen de loodlijncn 43 meter, breedte 7.60 meter en holte 3.15 meter. De voortstuwing zal geschieden door een 224 P.K. motor, terwijl tevens in de machinekamer een hulpmotor van 20 P.K. zal worden geplaatst. rje bouw geschiedt onder klasse bureau Veritas. met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart, letter F. en speciaal certificaat voor de houtvaart.
1954-02-01: Op 01-02-1954 als ZWAANTIENA, zijnde een motorschip, metende 1089.84 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9326 d.d. 21-01-1954, liggende te Foxhol, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 3089 Z GRON 1954 op het achterschip aan S.B. zijde in het dekhuis op de kampanje, 5.50 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit lengteas en 1.53 m. uit dek.
1954-03-05: NvhN 05-03-1954: Proefvaart m.s. „ZWAANTIENA”. Op de Eems is de geslaagde proefvaart gehouden van het nieuwe motorkustvaartuig Zwaantiena, dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Volharding Gebr. Bodewes te Foxhol (.Gr.) voor rekening van de heer D. Pot te Delfzijl. De Zwaantiena is van het gladdektype, meet plm. 470 ton d.w. (ca 360 b.r.t.) en is uitgerust met een 224 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9 1/4 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart (letter F) en speciaal certificaat voor de houtvaart.
1955-01-20: De Telegraaf 24-01-1955: Kustvaarder liep op een mijn. Kopenhagen. Zondag. UP/AFP — Zaterdagmiddag is in de haven van Grenaa aan de Oostkust van Jutland de Nederlandse kustvaarder "Zwaantiena" (500 t.) door een trawler binnengesleept. Het schip liep Donderdagavond in het Kattegat op een magnetische mijn. Niemand van de bemanning werd gewond, maar de machines, de radio en de stuurinrichting raakten defect. Een trawler nam het schip op sleeptouw naar Grenaa, waar het wacht op een Nederlandse sleepboot, die de „Zwaantina" naar Groningen zal brengen.
Het Vrije Volk 04-02-1955: Kustvaarder “Zwaantiena” van binnen gehavend. Na drama in Kattegat nu bij werf Vuijck. (Van een onzer verslaggevers) Uiterlijk ongeschonden, maar inwendig zeer zwaar beschadigd is de vijfhonderd ton metende Groningse kustvaarder „Zwaantiena" door een Duitse sleepboot de Nieuwe Waterweg binnengesleept. Een magnetische mijn trof het schip, toen het zich in het Kattegat, ter hoogte van Fornes bevond, onderweg van Hobro (Denemarken) naar Wismar (Oost-Duitsland).
Dat gebeurde op 20 Januari, om vijf uur in de middag van die rampzalige Donderdagmiddag. Een geweldige zuil van water en vuur spoot achter het schip omhoog. Onmiddellijk daarna was de „Zwaantiena" een onttakeld wrak. Alle leidingen knapten en de machine viel uit. Stuurman J. Stegmeijer uit Delfzijl stond op de brug, maar hij weet zich niet veel meer van het drama te herinneren. Door de enorme slag werd hij tegen het plafond van de stuurhut geslingerd. Bewusteloos viel hij achterover. En het verging machinist M. Sprenger uit Winschoten niet veel beter. „Ik was rustig aan het werk in de machinekamer," vertelde hij, “maar plotseling werd ik van de plaat af geslingerd. Dat was een grote schrik, want meteen stroomde het water binnen. Op handen en voeten ben ik naar boven gekropen, terwijl ik zo hard als ik kon schreeuwde, dat we lekgeslagen waren." „Het beroerde was," zei kapiteineigenaar P. Pot uit Delfzijl, “dat alle leidingen ontzet waren, zodat we ook geen licht hadden. Dat maakte de verwarring des te groter. 'Maar gelukkig hield iedereen, ook de mannen, die achteruit aan het werk waren, zich kalm, toen de eerste schrik achter de rug was.” Ze gingen meteen na die ontploffing voor anker en toen leerde een nader onderzoek, dat de „Zwaantiena" deerlijk gehavend was. Met dekens stopten ze de lekkage en meer konden ze niet doen, want de machine was verschoven en onklaar. De verwarming viel uit en de sanitaire inrichting was onbruikbaar. Ook de electrische leidingen bleven onklaar. Kou geleden. “We hebben die nacht veel kou geleden," vertelde stuurman Stegmeijer, nadat het schip bij de werf Vuijck in Capelle a. d. IJssel was afgemeerd. „We zochten warmte bij een blaaslampje, maar dat hielp niet veel, want het vroor meer dan tien graden. De volgende morgen werden ze ontdekt door een Deens vissersvaartuig. Dat was toeval want ook de radio-installatie was buiten werking. Die visser bracht de „Zwaantiena" naar de Deense haven Grena, waar de lekkende naden, beter gedicht werden. Een Duitse sleepboot haalde ze daar op en sleepte de Groningers naar Rotterdam. De reparatie zal zeker, twee maanden vergen. De „Zwaantiena" heeft veel schade en het achterschip is geheel ontzet. De bemanning, blijft aan boord, maar komt Zaterdag naar huis. „We hebben pech gehad, maar een geluk bij een ongeluk was zeker, dat die mijn achter het schip ontplofte. Als dat onder het schip was gebeurd, konden we het niet navertellen," overwoog kapitein Pot.
1961-11-21: NvhN 21-11-1961: ZWAANTIENA vast en weer los. Het m.s. Zwaantiena uit Delfzijl is vanmorgen ter hoogte van Stock holm aan de grond gelopen, maar wist op eigen kracht weer los te komen. De Zwaantiena liep een klein lek op en begaf zich naar een haven in de buurt. Het weer was goed en er was geen gevaar voor de bemanning, zo werd uit Stockholm gemeld.
Het Vrije Volk: Kustvaarder aan de grond. Stockholm (AP) — Het 385 bruto ton metende Delfzijlse schip ZWAANTIENA is aan de grond gelopen in een ondiepe inham even buiten de archipel van Stockholm dichtbij Stansnaess. De boeg van het schip ligt droog en steekt bijna een dennenbos binnen. Het Zweedse bergingsvaartuig 'Karl is ter plaatse. Er is geen gevaar voor de bemanning.
1967-10-13: Op 13-10-1967 gaat het aandeel van Daniël Pot over naar zijn weduwe Zwaantje de Boer, z.b. te Delfzijl 1/2, Hindrik Pot, arts te Kampen 1/10, Pieter Pot, scheepsexpert te Delfzijl 1/10, Maria Pot, z.b. te Emmen 1/10, Aaltje Pot, z.b. te Groningen 1/10 en Zwaantiena Pot, z.b. te Delfzijl 1/10 deel.
1973-11-20: De Telegraaf 20-11-1973: Orkaan brengt schepen in nood. De kustvaarder “Zwaantiena” verspeelde een deklast cellulose .
1994-00-00: Was in februari 1994 op Bonaire opgelegd en zou gesloopt worden. Nooit door eigenaren bevestigd.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de ZWAANTIENA op 4 maart 1954.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ZWAANTIENA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZWAANTIENA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZWAANTIENA tijdens een stranding op 21-11-1961.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: ZWAANTIENA op de Eems in de Bocht van Watum, ingaand Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: HARRY MITCHELL
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: HARRY MITCHELL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HARRY MITCHELL
Gemaakt door: Unknown