Inloggen
ZUS - ID 7516

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5399547
Nat. Official Number: 9356 Z ROTT 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 935
Launch Date: 1955-09-17
Delivery Date: 1955-11-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1858 Type TMAS336 (330x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 493.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 265.00 Gross tonnage
Deadweight: 930.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39450 Cubic Feet
Bale: 34500 Cubic Feet
 
Length 1: 61.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.57 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.70 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-04-1970
Type: Rigging changed
Omschrijving: In 04-1970 zijn de mast en laadbomen verwijderd te St. David’s Five.

Ship History Data

Date/Name Ship 1955-10-27 ZUS
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Zus', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Theodoor Groeneboom, Hermannus van den Broek (Rotterdam) en Geert Jan, Jan Geert en Jan Menze van Diepen (23.10.1958 Scheepswerven Gebr. van Diepen N.V.)
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIZB
Additional info: Fl 835.000

Date/Name Ship 1969-11-13 EMIVAL
Manager: Scotto e Coppola, Naples, Italy
Eigenaar: Scotto e Coppola, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Date/Name Ship 1972-06-00 EMIVAL
Manager: Emilio Scotto, Naples, Italy
Eigenaar: Emilio Scotto, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Date/Name Ship 1972-08-00 CATEMI
Manager: Michele Assante, Naples, Italy
Eigenaar: Michele Assante, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Date/Name Ship 1975-00-00 CATEMI
Manager: Nunzia Varriale, Naples, Italy
Eigenaar: Nunzia Varriale, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Date/Name Ship 1975-00-00 CATEMI
Manager: R.E.S'. S.a.S. di Alberto Esposito, Naples, Italy
Eigenaar: R.E.S'. S.a.S. di Alberto Esposito, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Date/Name Ship 1976-00-00 FERNANDO
Manager: Annabella S.N.C., Naples, Italy
Eigenaar: Annabella S.N.C., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Date/Name Ship 1979-00-00 FERNANDO
Manager: Fernando S.N.C., di Schiano di Cola Domenico e C., Naples, Italy
Eigenaar: Fernando S.N.C., di Schiano di Cola Domenico e C., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Date/Name Ship 1982-00-00 FERNANDO
Manager: Meridionalcargo S.N.C. di Scotto di Santolo E.C., Naples, Italy
Eigenaar: Meridionalcargo S.N.C. di Scotto di Santolo E.C., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILOC

Ship Events Data

1955-09-17: NvhN 17-09-1955: Tewaterlating m.s. ZUS. Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Zus, dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. Groeneboom en Van der Broek te Rotterdam. De Zus is van het gladdektype, meet 925 ton d.w. (ongeveer 500 brt.)en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 61.41 m., breedte op de spanten 9.50 m. en holte 4.18 m. De voortstuwing zal geschieden door een 650 pk. motor. De bouw geschiedt onder Llovds Register of Shipping (100 Al) en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel is reeds gelegd voor een zelfde type schip voor bovengenoemde rederij.
1955-11-01: Op 01-11-1955 als ZUS, zijnde een motorschip, metende 1395.31 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10021 d.d. 25-10-1955, liggende te Waterhuizen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 9356 Z ROTT 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.10 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit lengteas en 1.49 m. uit dek.
1955-11-10: NvhN 10-11-1955: Proefvaart m.s. ZUS. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Zus, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de fa. Groeneboom en Van der Broek te Rotterdam. De Zus is van het gladdektype. meet plm. 925 ton d.w. (plm. 500 b.r.t). De voortstuwing geschiedt door een 650 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 11 1/4 mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping (100 AI) en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1969-11-24: Het Vrije Volk 24-11-1969: Drie coasters verkocht. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — Drie Nederlandse kustvaarders zijn in de afgelopen weken van eigenaar veranderd. Twee ervan werden door toedoen van Supervision Shipping and Trading Cy. in Rotterdam naar het buitenland. verkocht, de derde bleef in Nederland. De 925 dw. ton metende ZUS gaat naar Italië en zal onder de naam Emival opnieuw in de vaart worden gebracht. Het schip werd in 1955 in Nederland gebouwd. De kustvaarder Lise (1060 dw. ton), in Nederland gebouwd in 1962, zal voortaan onder Duitse vlag varen. De nieuwe. naam: Langstedt. De Anja, 340 dw. ton groot, is in handen van een Groningse kustvaartreder overgegaan. Het schip dateert uit 1940. De naam wordt niet veranderd.
1970-05-00: Classed LR until 5/70, then RI.
1970-07-30: Het Vrije Volk 30-07-1970: Schip no. 19.000. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — In de Rotterdamse haven arriveerde woensdag het 19.000ste schip van dit jaar: de Nederlandse kustvaarder Anja, die een lading scrap uit Londen binnen bracht. Vorig jaar kwam de Britse Shelltanker Murex op 3 augustus als 19.000ste schip binnen.
1982-03-00: Final Fate:
Gesloopt te Baia door Cantieri Navale Nettuno.

Afbeeldingen


Omschrijving: ZUS proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: ZUS Proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: ZUS
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ZUS
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: EMIVAL
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: FERNANDO
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Havenopname