Inloggen
ZUIDERZEE - ID 7508

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5399315
Nat. Official Number: 3442 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 100
Launch Date: 1956-08-24
Delivery Date: 1956-11-01
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10208 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 266.00 Net tonnage
Deadweight: 714.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35300 Cubic Feet
Bale: 33200 Cubic Feet
 
Length 1: 51.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.28 Meters Registered
Beam: 8.35 Meters Registered
Depth: 4.44 Meters Depth, moulded
Draught: 3.45 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-08-28 ZUIDERZEE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Koster & Smid (Evert Smid en Arie Donald de Koster), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIYX
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1969-12-10 ZUIDERZEE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIYX

Date/Name Ship 1972-06-01 GROCHAN
Manager: Arklow Shipping Ltd., Arklow, Irish Republic
Eigenaar: Arklow Machinery Ltd, Arklow, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Arklow / Irish Republic

Ship Events Data

1956-08-24: NvhN 24-08-1956: Tewaterlating m.s. ZUIDERZEE. Bij de scheepswerf Foxhol, voorh. Gebrs. Muller, te Foxhol, werd te water gelaten het motorkustvaartuig Zuiderzee, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren A. de Koster te Wassenaar en E. Smid te Groningen. De Zuiderzee, bouwno. 100, is van het raised-quarterdektype en meet 670 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 390 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 pk zullen worden opgesteld. De uitrusting zal o.m. bestaan uit twee masten met twee laadbomen, handhydraulisch stuurwerk, radiotelefonie en echolood-installatie. De ruiminhoud bedraagt 35.300 cft. grainspace en 33.200 cft. balespace. De bunkercapaciteit is totaal 40 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 800 ton d.w., voor rekening van de N.V. Luttmer te Stadskanaal.
1956-08-29: Op 29-08-1956 als ZUIDERZEE, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door B. Wijnstekers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3442 Z GRON 1956 op het achterschip aan S.B. zijde in zijwand dekhuis op verhoogd achterdek, 3.60 m. uit hekplaat, 1.90 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.
1956-11-02: NvhN 02-11-1956: Proefvaart m.s. ZUIDERZEE. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Zuiderzee, dat bij de Scheepswerf Foxhol v/h. Gebr. Muller te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heren A. D. de Koster te Wassenaar en E. Smid te Groningen. De Zuiderzee is van het raised quarterdektype. meet plm. 670 ton d.w. en is uitgerust met een motor van 390 pk. waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 1/2 knoop. De ruiminhoud bedraagt 35300 cft. grainspace en 33200 cft. balespace. De bunkercapaciteit is totaal 40 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1956-12-28: De Tijd 28-12-1956: 21.000ste schip. Record voor haven van Rotterdam. Met de aankomst van het 21.000ste schip, donderdagavond laat, heeft de haven van Rotterdam alle bestaande records gebroken. Nog nooit eerder in zijn geschiedenis kon een dergelijk aantal schepen worden geregistreerd.Het schip dat dit aantal vol maakte, was de 500 brt.metende “Zuiderzee”. Vorig jaar zijn in totaal 20.357 schepen de haven van Rotterdam binnengekomen. Het 20.000ste schip arriveerde 11 december.
1957-03-16: NvhN 18-03-1957: Groninger kustvaarder aangevaren. ZUIDERZEE in botsing met Grieks schip. De Groninger kustvaarder “Zuiderzee”, een schip van 499 brt, is zaterdagavond aangevaren door een Grieks schip. De Groninger is daarbij vrij ernstig aan het voorschip beschadigd, maar persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Het ongeluk gebeurde 's avonds omstreeks negen uur zes mijl ten zuidwesten van de loodsboot Hoek van Holland tijdens mist. Het Griekschip heet waarschijnlijk Elias G. Kulukundis en meet 5548 b.r.t. Ook deze boot is beschadigd, maar loopt eveneens geen gevaar. De “Zuiderzee” eigenaar Evert Smid te Groningen, was leeg van Gent onderweg naar IJmuiden, maar is nu voor reparatie Rotterdam binnengelopen.
Het Vrije Volk 18-03-1957: Twee schepen lopen schade op. Coaster ,Zuiderzee' gebotst met Griek. (Van een onzer verslaggevers) De Groningse kustvaarder „Zuiderzee" is zaterdagavond dwars van de Waterweg, op tien mijl afstand van Hoek van Holland in aanvaring geweest met het zevenduizend ton metende Griekse vrachtschip „Elias G Kulukundis". De „Zuiderzee" verpletterde haar boeg tegen de midscheeps van de Griek. Het eerste noodsein bracht Hoek van Holland in alarmtoestand. De mannen, van de reddingboot „President Jan Leis" maakten zich gereed. De machines van de sleepboot „Maas" begonnen te ronken. Maar spoedig bleek, dat er geen direct gevaar voor de beide schepen bestond. De „Zuiderzee" meldde, dat ze zware schade had aan de voorsteven, maar geen water maakte. Ook de Griek berichtte, dat het schip geen gevaar liep. De „Zuiderzee", eigendom van Koster en Smit te Groningen en onderweg van Gent naar IJmuiden, ging voor de Waterweg voor anker en kwam een paar uur later naar Rotterdam, waar ze voor de Parkkade ligplaats vond. Reis voortgezet; De „Elias G. Kulukurjdis" vervolgde de reis naar Antwerpen, nadat het schip even gestopt had gelegen, omdat de Grieken niet wisten wat er van het andere schip was terecht gekomen. De aanvaring gebeurde in dichte mist. De „Elias G. Kulukundis" was op weg van Amsterdam naar Antwerpen.
NvhN 04-03-1958: De aanvaring van de Zuiderzee. Bevoegdheid voor twee maand ontzegd. Op 16 maart van het vorige jaar was de kustvaarder Zuiderzee van de rederij De Koster en Smid te Groningen op weg van Gent naar IJmuiden, toen ter hoogte van Hoek van Holland tijdens slecht zicht een aanvaring ontstond met het Griekse stoomschip Elias G. Kulukundis. De Zuiderzee werd ernstig beschadigd, maar maakte geen water en de reis kon worden vervolgd. Het Griekse schip verdween in de mist. De Raad van de Scheepvaart, die deze zaak behandelde, was van oordeel, dat de aanvaring moet worden geweten aan het feit, dat de Zuiderzee plotseling en onverwacht naar stuurboord koerste op het ogenblik dat beide schepen elkaar op korte afstand waren genaderd. Zonder koerswijziging zou er geen ongeluk gebeurd zijn. De kapitein heeft kort voor de aanvaring de brug verlaten en keerde pas terug toen de aanvaring niet meer te voorkomen was. Aan de roerganger had hij geen instructie gegeven en niet gezegd dat hij wegging. De Raad meende, dat de kapitein in hoge mate onverantwoordelijk heeft gehandeld en zeer ernstig in zijn plicht tekort is geschoten.
Daarom heeft de Raad de 31-jarige kapitein, afkomstig uit Groningen, de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van twee maanden ontnomen.
1972-06-08: NvhN 08-06-1972: Verkoop van kustvaarder. Het motorkustvaartuig ZUIDERZEE van de rederij E. Smid te Groningen is verkocht aan de rederij Arklow Machinery Limited te Arklow (lerland) waar het onder de nieuwe naam Crogham in de vaart wordt gebracht. De Zuiderzee heeft een draagvermogen van circa 700 ton bij 499 bruto register ton en behoort tot het raised-quarterdektype. Het schip werd in 1956 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Foxhol", voorheen Gebr. Muller te Foxhol, en het is voorzien van een 395 pk Brons-dieselmotor.
1973-03-05: Final Fate:
Onderweg in ballast van Waterford naar Sharpness, gestrand bij Hook Head Lighthouse (Co Wexford) na machinestoring. Op 19 maart 1973 naar diep water gesleept maar door de ernstige bodemschade gezonken. Tijdens deze bergingspogingen verloor 1 man het leven.

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart en oplevering van de ZUIDERZEE op 1 nov. 1956
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ZUIDERZEE
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ZUIDERZEE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZUIDERZEE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZUIDERZEE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als GROCHAN onder de vlag van Ierland.
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 180357
Groninger kustvaarder aangevaren. ZUIDERZEE in botsing met Grieks schip.
De Groninger kustvaarder ZUIDERZEE, een schip van 499 brt., is zaterdagavond aangevaren door een Grieks schip. De Groninger is daarbij vrij ernstig aan het voorschip beschadigd, maar persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Het ongeluk gebeurde ’s avonds omstreeks negen uur zes mijl ten zuid-westen van de loodsboot Hoek van Holland tijdens mist. Het Griekse schip heet waarschijnlijk ELIAS G. KULUKUNDIS en meet 5.548 brt. Ook deze boot is beschadigd, maar loopt eveneens geen gevaar.
De ZUIDERZEE, eigenaar Evert Smid te Groningen, was leeg van Gent onderweg naar IJmuiden, maar is nu voor reparatie Rotterdam binnengelopen.