Inloggen
ZUIDERKRUIS - ID 7504

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1944
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
Nat. Official Number: 782 Z 'S HAGE 1947
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standaard scheepstype: Victory VC2-S-AP3
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Oregon Shipbuilding Corporation Inc., Portland (Ore.), U.S.A.
Werfnummer: 1019
Date Laid Down: 1944-03-13
Launch Date: 1944-05-15
Delivery Date: 1944-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Westinghouse Electric & Manufacturing Company Inc., Pittsburgh (Pa.), U.S.A.
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 8500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: twee stoomturbines, gekoppeld op een schroefas
Speed in knots: 17
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7623.09 Gross tonnage
Net Tonnage: 4587.13 Net tonnage
 
Length 1: 442.2 Feet (British) Registered
Beam: 62.1 Feet (British) Registered
Depth: 34.4 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 1600 0 1600
Configuration Changes

Datum 00-00-1951
Type: Rebuilt
Omschrijving: In het eerste halfjaar van 1951 ingrijpend verbouwd bij de NDSM, Amsterdam van troepentransport - en repatriantenschip tot passagiersschip voor emigrantenvervoer (voordien 1600 militairen of 850 repatrianten). BRT 9126,43, NRT 5034.04., pass. 900. In mei 1955 hermeten, sindsdien 9178,13 ton bruto/5072,31 ton netto

Datum 00-04-1961
Type: Rebuilt
Omschrijving: Na overdracht aan Trans-Oceaan bij NDSM passagiersaccomodatie verbeterd en opnieuw hermeten. Nu: 9375,55 ton bruto/5215,63 ton netto. Pass. 850.

Datum 00-01-1963
Type: Rebuilt
Omschrijving: Na verkoop aan de Koninklijke Marine in gebruik als stationair accomodatie- en voorraadschip te Den Helder

Ship History Data

Date/Name Ship 1944-05-25 CRANSTON VICTORY
Manager: South Atlantic Steamship Line Inc., Savannah (Ga.), U.S.A.
Eigenaar: United States War Shipping Administration, Portland (Ore.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Portland (Ore.) / U.S.A.
Additional info: troepentransport

Date/Name Ship 1946-09-00 CRANSTON VICTORY
Manager: South Atlantic Steamship Line Inc., Savannah (Ga.), U.S.A.
Eigenaar: United States Maritime Commission, Washington (D.C.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Portland (Ore.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1947-03-14 ZUIDERKRUIS
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PIYW
Additional info: In februari door Ned. regering gekocht. Beheer Rotterdamsche Lloyd

Date/Name Ship 1951-03-01 ZUIDERKRUIS
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PIYW

Date/Name Ship 1961-01-10 ZUIDERKRUIS
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PIYW

Ship Events Data

1957-03-14: De WATERMAN midden op de Atlantische Oceaan aangevaren door het 7.174-ton Italiaanse schip ss Merit. Aan boord waren 845 emigranten, inclusief 312 Hongaarse vluchtelingen naar Canada. De Waterman seinde dat er geen onmiddellijk gevaar was en dat ook het andere schip veilig was. De Waterman was uit Rotterdam vertrokken op 11 maart 1957. Bij de aanvaring in de mist werd het achterschip getroffen. Het schip voer terug naar Brest in Frankrijk, waar de passagiers konden overstappen op het zusterschip ZUIDERKRUIS en alsnog naar Halifax werden vervoerd.
1963-01-00: Verkocht aan de Koninklijke marine als voorraad- en logementschip te Den Helder, ZUIDERKRUIS A 853.
1969-10-29: Final Fate:
De ZUIDERKRUIS werd op 6 september 1968 buiten dienst gesteld. Op 29 oktober 1969 voor sloop verkocht aan N.V. Intershitra te Rotterdam, die het schip doorverkocht aan Spaanse slopers. Op 27 november 1969 arriveerde het schip te Bilbao, alwaar ze werd gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De ZUIDERKRUIS net aangekomen aan de Lloydkade, met de schoorsteenkleuren van de Rotterdamsche Lloyd.
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS nog met korte schoorsteen
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS na verbouwing tot troepentransportschip met verlengde schoorsteen
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS na verbouwing tot emigrantenschip
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS in Kaapstad
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: Na een aanvaring van de WATERMAN midden op de Atlantische Oceaan op 14 maart 1957 voer het schip terug naar Brest waar de 845 emigranten overstapten op de ZUIDERKRUIS (foto)
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS in het Noordzeekanaal
Gemaakt door: Mol, J. (Han)

Omschrijving: ZUIDERKRUIS na de verbouwing in 1961
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS met militairen vertrokken naar Nieuw Guinea, 19.4.1962 (Harry Pot/Anefo)
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ZUIDERKRUIS als A 853
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: ZUIDERKRUIS als marineschip
Gemaakt door: Onbekend *
Algemene informatie

 

NNO 280448
Zuiderkruis bracht weer honderden militairen terug.
Gistermiddag heeft de ZUIDERKRUIS weer honderden repatriërende militairen uit Indonesië meegebracht. Het was opnieuw een van die roerende momenten, waaraan de Lloydkade te Rotterdam de laatste jaren zo rijk is, toen het schip aan de kade meerde en zowel aan boord als aan de wal iedereen stram stond of salueerde bij de tonen van ons Wilhelmus.
De Minister van Oorlog, tevens Minister van Marine a.i., lt.-kol. A.H.F.L. Fievez, sprak de mannen ook namens de Minister van Overzeese Gebiedsdelen toe, maakte gewag van dankbaarheid van het gehele Nederlandse volk, wenste allen een succesvolle terugkeer in de burgermaatschappij toe en besloot met een driewerf hoezee op de Koningin, waarmee allen geestdriftig instemden. Ter begroeting was mede aanwezig de chef van de generale staf, mr. H.J. Kruis. Overste Van Weeren, verklaarde zeer tevreden te zijn over de reis en over de geest aan boord, die prima was geweest. In het begin een beetje zeeziekte, maar overigens zelfs in de Rode Zee geen overmatige temperaturen. Het schip was een dag later vertrokken, dan aanvankelijk was vastgesteld, omdat een tweetal verdachte ziektegevallen eerst onderzocht moest worden, maar het resultaat van dit onderzoek was bevredigend geweest. Zoals gebruikelijk werden de repatriërenden bij het aan wal stappen verrast met goede gaven van „Nederland helpt Indië" en van de Niwin.