Inloggen
ZUIDERDIEP - ID 7499


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised campagnedeck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 51
Launch Date: 1919-07-19
Delivery Date: 1919-10-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1150
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19 3/4, 32¼ & 52 - 35½
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2083.61 Gross tonnage
Net Tonnage: 1246.67 Net tonnage
Deadweight: 3440.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 156000 Cubic Feet
Bale: 146000 Cubic Feet
 
Length 1: 292.2 Feet (British) Registered
Beam: 43.2 Feet (British) Registered
Depth: 17.6 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
10 0 0 0 0 10
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-10-06 ZUIDERDIEP
Manager: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QDJT

Date/Name Ship 1921-00-00 FRANCILLON
Manager: Compagnie Franco-Chinoise de Navigation, Bordeaux, France
Eigenaar: Compagnie Franco-Chinoise de Navigation, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Dunkirk / France
Additional info: thuishaven later gewijzigd in St. Nazaire

Date/Name Ship 1926-00-00 THERMIDOR
Manager: Cie. Nationale de Navigation, Bordeaux, France
Eigenaar: Cie. Nationale de Navigation, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France

Date/Name Ship 1928-01-05 TOM
Manager: G.F. Persson, Landskrona, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B. Cecil, Landskrona, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Landskrona / Sweden

Date/Name Ship 1933-09-01 TOM
Manager: A.R. Appelqvist, Stockholm, Sweden
Eigenaar: A/B. Arafat, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1960-01-00 SILONA
Manager: Ingmar Matsgård, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Rederiet för s.s. Silona, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Ship Events Data

1919-07-19: AH 200719
Van de werf van de N.V. Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf te Rotterdam, is te water gelaten (opm: op za 19 juli) het voor de Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam, in aanbouw zijnde stoomschip ZUIDERDIEP, gebouwd volgens klasse Bureau Veritas 1-3/3 L. I.I. en onder toezicht van de Nederlandsche Scheepvaartinspectie.
De afmetingen zijn 290’ x 43’ x 20’. De machine, van het triple-expansie systeem, heeft cilinders van 500 x 820 x 1.320, met een slag van 900 mm. De condensor is type Fijenoord.
1919-09-23: AH 230919
Stoomvaartlijn op Zuid-Afrika. De Telegraaf verneemt, dat de Rotterdamse redersfirma Van de Eb & Dresselhuys, een zogenaamde wildevrachtvaart-onderneming, het er op gewaagd heeft een vaste lijn te openen tussen Rotterdam en Durban-Kaapstad. De firma heeft reeds enige schepen op stapel doen zetten, om de dienst te onderhouden, doch zal voorlopig reeds enkele eigen en gehuurde schepen naar Zuid-Afrika in de vaart brengen. Heden of morgen zal vertrekken het stoomschip MONT BLANC, rederij Van der Eb & Dresselhuys, met een gedeeltelijke lading slakkenwol en haring, en acht passagiers. De 15e oktober zal vertrekken de ZUIDERDIEP (rederij H.A.A.S.). Men hoopt voor de ZUIDERDIEP een volle lading te kunnen krijgen, terwijl dat schip eveneens passagiers zal meenemen.
1919-10-05: AH 071019
Maassluis, 5 oktober. Het Nederlandse stoomschip ZUIDERDIEP is alhier aangekomen van Dordrecht om proef te stomen.
1919-10-15: De ZUIDERDIEP was het eerste Nederlandse schip, dat voor de geregelde lijndienst, in charter voor wat spoedig de Holland-Zuid Afrika Lijn zou worden, in lading lag naar Kaapstad. Het schip vertrok op 15 oktober 1919 naar Zuid Afrika.
1926-00-00: Bij de verkoop in 1926 zou het schip aanvankelijk door de nieuwe eigenaar - die namen gebruikte, ontleend an de Franse revolutie - verdoopt worden in SANS CULOTTE. Dit vond men bij nader inzien toch geen geschikte naam, en het werd THERMIDOR.
1944-01-13: Op reis met een lading cokes van Duitsland naar Zweden is de TOM op 13 januari 1944 bij Galtbrottet (bij Arkösund) aan de grond gelopen en gebroken. Het voorschip zonk en was verloren. Het achterschip met de machinekamer kon worden geborgen en voer op eigen kracht in zes dagen langzaam naar Göteborg. Daar werd een nieuw (moderner) voorschip aan het schip gebouwd, en de TOM kwam op 26 mei 1944 weer in de vaart.
1962-02-17: Op reis in ballast van Zaandam naar Gdynia is de SILONA op 17 februari 1962 tijdens zware storm aan de grond gelopen ter hoogte van de vuurtoren van Balje (bij Brunsbüttel, monding van de Elbe). Het wrak werd later vlot gebracht en voor sloop verkocht naar Hamburg.

Afbeeldingen


Omschrijving: TOM, voor de verbouwing van 1944. (ex-ZUIDERDIEP)
Collectie: Lazet, Jasper (collectie Arense nu in MMR)
Vervaardiger: Onbekend