Inloggen
ZEVENBERGEN - ID 7486


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Irvine's Shipbuilding & Dry Docks Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 500
Launch Date: 1911-04-00
Delivery Date: 1911-05-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23½, 38 & 64 - 42
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3121.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2006.65 Net tonnage
Deadweight: 5350.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 265000 Cubic Feet
Bale: 251000 Cubic Feet
 
Length 1: 99.05 Meters Registered
Beam: 14.32 Meters Registered
Depth: 7.34 Meters Registered
Draught: 6.82 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-05-02 ZEVENBERGEN
Manager: J.J.A. van Meel (N.V. van Meel's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Hollandia, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDFV

Date/Name Ship 1912-00-00 ZEVENBERGEN
Manager: J.J.A. van Meel (N.V. van Meel's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Indische Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDFV

Date/Name Ship 1913-00-00 ZEVENBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Indische Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDFV

Date/Name Ship 1915-05-00 VEERHAVEN
Manager: Firma Gebr. van Uden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij Noordzee, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PWBM

Date/Name Ship 1918-03-22 VEERHAVEN
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-07-11 VEERHAVEN
Manager: Firma Gebr. van Uden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij Noordzee, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PWBM

Date/Name Ship 1926-07-00 KRASNIY OKTIABR
Manager: Sovtorgflot, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Eigenaar: Sovtorgflot, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / USSR
Callsign: UNGJ
Additional info: Schrijfwijze schip in bronnen ook KRASNY OKTYABR of KRASNY OKTIABR

Date/Name Ship 1934-00-00 KRASNIY OKTIABR
Manager: Severnoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Eigenaar: Severnoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo, Archangel (Arkhangelsk), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Archangel (Arkhangelsk) / USSR
Callsign: UNGJ

Date/Name Ship 1939-00-00 KRASNIY OKTIABR
Manager: Dalnevostochnoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo, Vladivostok, USSR
Eigenaar: Dalnevostochnoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo, Vladivostok, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / USSR
Callsign: UNGJ

Ship Events Data

1911-05-02: DS 17-05-1912: Tijdens de bouw aangekocht voor NLG. 362.500,-, opgeleverd op 2 mei 1911.
1915-07-29: Het stoomschip 'Zevenbergen' (1911) van Furness Scheepvaart- en Agentuur Mij. te Rotterdam wordt op 29.07.1915 op de Noordzee door een Duits vliegtuig met vier bommen bestookt. De schade valt echter mee en er doen zich geen persoonlijke ongelukken voor.
1918-03-22: Liggende te New York op 22 maart 1918 door de Amerikaanse regering ingevolge het droit d'angarie in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht.
1919-07-11: Op 11 juli 1919 door de Amerikanen te Rotterdam weer aan de rederij teruggegeven.
1924-07-14: Op reis in ballast van Garston naar Arhangelsk is de VEERHAVEN tijdens mist op 14 juli 1924 om 08.00 u. in de Witte Zee, op de vooruitstekende rotsen van Oborni Point, 7 mijl NW van Gorodetzki aan de toegang tot de Witte Zee, gelopen. Het schip maakte snel water en was met eigen middelen niet vlot te krijgen. Op 27 juli 1924 verliet een groot deel der bemanning het schip Op 16 augustus 1924 werd het door Russische bergingsmaatschappij Epron vlot gebrachten te Arhangelsk binnengebracht. Daar werd ze na inspectie door Van Uden geabandonneerd als "constructive total loss" en aan de verzekering overgelaten. Het wrak werd door de Russen gekocht, hersteld en kwam in juli 1926 weer in de vaart als KRASNIY OKTIABR.
1926-07-00: De schrijfwijze van de scheepsnaam wijkt af van die in Lloyd´s Register. Zoals rederijen en scheepsnamen hier worden geschreven, is de officiële omzetting van Cyrillisch in Latijns schrift, zoals nu ook door de VN gehanteerd.
1939-00-00: Het jaar 1939 als jaar, waarin het schip van de Severnoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo te Arhangelsk overging naar de Dalnevostochnoe Gosudarstvennoe Morskoe Parohodstvo te Vladivostok, is fictief. Deze transfers vond plaats tussen 1934 en 1939 maar is in de Russische archieven niet meer te vinden.

Afbeeldingen


Omschrijving: ZEVENBERGEN januari 1914 te Newport-Mon
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Martell, H., Newport, Mon.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: KRASNY OKTYABR
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

RN 060411
Van de werf van Irvines' Scheepsbouw en Droogdokmaatschappij te West Hartlepool is te water gelaten het stalen schroefstoomschip ZEVENBERGEN, gebouwd voor de Stoomvaart Maatschappij „Hollandia", alhier. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles: 340 vt.; breedte 47 vt.; en holte 24 vt. 10 d. Het schip is gebouwd voor Lloyd 's hoogste klasse; het wordt voorzien van triple expansie machines met cilinders van 23½, 38 en 64 duim diameter, bij 42-duims slag. De doop geschiedde door mevr. J. J. A. van Meel.