Inloggen
ZEEMEEUW - ID 7464

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5164992
Nat. Official Number: 7229 GRON 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zn.'s Scheepswerven N.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 463
Launch Date: 1909-03-24
Delivery Date: 1909-06-15
Technical Data

Gross Tonnage: 181.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 148.15 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 35.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.28 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.07 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.29 Meters Depth, moulded
Draught: 2.88 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1917-00-00
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1917 gemotoriseerd: 2tew 2 cil 70 RPK Björneborg Type (10”x 12”)

Datum 1939-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1939 gehermotoriseerd: 2tew 2cil 100 Pk Avance Type (x)

Datum 1946-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1946 gehermotoriseerd: 2tew 5cil 240 Pk Fairbanks (1945) Type (220x265)

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-05-21 ZEEMEEUW
Manager: Pieter Jonker, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Jonker, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: QDCK

Date/Name Ship 1916-00-00 ZEEMEEUW
Manager: N.V. Maatschappij Vrachtvaart, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Vrachtvaart, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: QDCK

Date/Name Ship 1917-00-00 KYLLIKKI
Manager: J. Nurminen, Rauma, Finland
Eigenaar: J. Nurminen, Rauma, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Rauma / Finland

Date/Name Ship 1920-00-00 LINNEA
Manager: Nils Påhlsson, Sweden
Eigenaar: Nils Påhlsson, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Sweden
Callsign: KCNB

Date/Name Ship 1921-00-00 LINNEA
Manager: P/R W.E. Johnsson, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: P/R W.E. Johnsson, Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden
Callsign: KCNB

Date/Name Ship 1931-00-00 LINNEA
Manager: Rederi A/B Ven, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Ven, Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden
Callsign: KCNB
Additional info: 1934 callsign: SJEM

Date/Name Ship 1936-09-10 THELMA
Manager: P/R Emil Pettersson, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: P/R Emil Pettersson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SJEM
Additional info: Capt. O.P. Johansson

Date/Name Ship 1937-00-00 THELMA
Manager: Raphael Fishing Co., Port Louis, Mauritius
Eigenaar: Raphael Fishing Co., Port Louis, Mauritius
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Louis / Mauritius
Callsign: VRWP

Date/Name Ship 1942-00-00 LA PERLE
Manager: Raphael Fishing Co., Port Louis, Mauritius
Eigenaar: Raphael Fishing Co., Port Louis, Mauritius
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Louis / Mauritius
Callsign: VRWP

Date/Name Ship 1962-00-00 ISLE OF FARQUHAR
Manager: Michel P. Moulinié, Victoria, Seychelles
Eigenaar: Michel P. Moulinié, Victoria, Seychelles
Shareholder:
Homeport / Flag: Victoria / Seychelles
Callsign: ZCQG

Ship Events Data

1909-05-21: Dagregister deel 18, nummer 316, den twee en twintigsten Mei 1900 negen. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Pieter Jonker, schipper gedomicilieerd te Hoogezand verklaar dat het stalen schoenerschip genaamd “Zeemeeuw”, hebbende een dek en drie masten, groot netto 148.15 tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd wordende door mij ondergeteekende schipper, aan mij toebehoort, dat ik Nederlander ben, hier te lande woonachtig en dat genoemd schip, dat op de werf Welgelegen te Westerbroek, gemeente Hoogezand is gebouwd, niet op voet van oorlog is uitgerust, noch door mijn toedoen of gedoogen in strijd met de onzijdigheid van den Staat op voet van oorlog zal worden uitgerust en dat het bestuur van al hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victualieeren of bevrachten van hetzelve vereischt wordt te Hoogezand wordt gevoerd. Hoogezand, den 21 Mei 1909. P. Jonker. In de kantlijn staat bijgeschreven 7229.
1909-05-26: Vertrokken van Delfzijl naar Finland. (bron: L.C.H.)
1916-10-13: De driemast schoener 'ZEEMEEUW' (1909) van de NV 'Vrachtvaart' te Middelburg, op weg van Rotterdam naar Gefle (Zweden) met een lading cokes, raakt tijdens slecht weer van zijn ankers en slaat op de rotsen als gevolg waarvan zware schade wordt opgelopen Het lekke schip kan nog de haven van Rauma worden binnengebracht. Na onderzoek door experts uit Nederland zal het schip later worden geabandonnneerd. (Bron: 'De Zee' (1917)
Op 13-10-1916 bij de vuurtoren van Enskär (Fins kust) van het anker geslagen en op de klippen gedreven, waarbij het schip zwaar werd beschadigd. (kapt. E.D. Muinck, Amsterdam) 25 september vertokken van Rotterdam naar Gevle (volle lading kolen) 10 oktober arriveerde men in de Stockholmer Scheren zonder bijzondere voorvallen. Bij Simpnass Klubben wegens tegenwind ten anker. De 11e om 6.30 uur was het anker op en vertrok men weer, met de bedoeling bij Swartklubben naar binnen te gaan. De wind liep naar het N.O. waarop men besloot buiten om te gaan. In de middag wakkerde de wind aan met hoge zee, waardoor het onmogelijk werd om te keren en men naar de Finse kust verdaagde. In de loop van de 12e s `ochtends kreeg men de toren van Enskär in zicht . Er werd meer zeil gezet , maar omdat men niet door kon zeilen werd besloten achter het eiland Enskär een opper te zoeken. Om 12.00 werd de toren gerond, een loods kwam aanboord en om 13.00 uur is geankerd in 12 vadem water achter het BB anker met 45 vaam ketting op een halve mijl afstand van de toren in peiling W- Noord. De zee was kalm en volgens de loods was er goede ankergrond. De loods bleef aan boord, men kon hem niet verstaan, sprak een vreemde taal. 's Avonds klaarde het weer op met N.W. wind en ging de hele bemanning te kooi, er werd geen wacht gelopen. In de nacht om 1.00 uur werd men wakker van wind geraas, het schip dreef, terwijl de wind was toegenomen uit het Z.Z. W. met zware regen en hoge deining. De stuurman liet het SB anker vallen doch de “Zeemeeuw” dreef, dwars van een rotsig eiland , stootte zwaar en bleef met stuurboord naar de wal vastzitten ongeveer W.Z.W. voorliggend. Het schip bleef stoten en raakte lek. Er werd gepompt en kon het water daarmee bijhouden. De wind liep naar N.W. waardoor het voorschip iets afviel. Om 5.00 kwam het schip vlot en dreef met krabbende ankers van de rotsen totdat op 100 vaam de ankers hielden. Het schip lag in een gevaarlijke positie en er werd om hulp geseind. Het roer bleek geheel onklaar. Met hulp van een sleepboot en mensen om te helpen pompen is het schip naar Raumö gesleept , waar men op 14 oktober arriveerde. Na onderzoek werd op advies van uit Nederland overgekomen experts , de “Zeemeeuw” geabandonneerd.
1916-10-14: Weer vlot en te Rauma binnengebracht.
Wrak geabandonneerd.
1962-00-00: Onderhield een driewekelijke dienst tussen de eilanden van de Seychellen o.a. Diego Garcia, Chagos Eilanden en Mauritius.
1971-00-00: Zij haalde de laatste inwoners van het eiland Diego Garcia. Aankomst te Mahe (Seychellen) op 31.10.1971. ** 1974 opgelegd in Port Victoria, op het eiland Mahe. 1981 de eigenaar* verkocht het schip aan het Gouvernement van de Seychellen. * Deze eigenaar was o.a. ook mede-eigenaar van de cocosplantages op Diego Garcia.
Daarna onbekend, echter: In 10.2004 het volgende bericht ontvangen (via Roel Zwama):
-The authorities were about to start dismantling what remains of this ship here in the Seychelles. But a small group of us have asked to be allowed to transform the "wreck" into a national monument by restoring it to some extent.
We have been given until the 27th of October 2004 to submit a "project memorandum" regarding our intentions (project objectives, technical works anticipated, budget and expenditure, timeline, etc.). In the meantime, the dismantling operations have been suspended. We would be most grateful for any information you have on the “Isle of Farquhar” - we had no idea that it is a Dutch-built ship! Also, we would welcome any advice you may have as to how we could proceed, including any channels we could explore to obtain technical advice and financial assistance to enable us to do at least the minimum that is required to save what is left of this beautiful and historically valuable ship. We very much look forward to hearing from you. Warm regards, Pat Matyot.-

In het DvhN van 14.11.2006 staat een artikel over het schip waarin wordt gemeld dat de huidige eigenaar, Philippe Boulle, eigenaar van een advocatenkantoor te Victoria, pogingen doet om het schip te herstellen.

**In 1966 sloten de Engelse en Amerikaanse overheden een overeenkomst dat het eiland Diego Garcia door de Britten voor een periode van vijftig jaar zou worden overgedragen aan de Amerikanen om dienst te doen als strategische militaire basis.*** Een van de voorwaarden echter was dat het eiland inwonervrij zou worden "opgeleverd". (No indigenous population shall remain.) De ca. 1500 inwoners werden gedwongen het eiland in 1971 te verlaten en werden gedumpt op o.a. de kade van de haven van Port Louis in Mauritius. Deze groep van inwoners voert al sinds 2000 een proces tegen de Britse overheid om naar de eilanden terug te mogen keren. (Case No: HQ02X01287.)

*** Deze basis wordt nu (2004) o.a. gebruikt voor bombardementen op Irak en Afganistan.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Muinck, E.D. de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Zeemeeuw 1909.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Isle of Farquhar 1909 ex La Perle ex Thelma ex Linnea ex Kyllikki ex Zeemeeuw. Photo taken 07.10.2004 at Victoria, Mahé, Seychellen.
Gemaakt door: Matyot, P. (Pat)

Omschrijving: Isle of Farquhar 1909 ex La Perle ex Thelma ex Linnea ex Kyllikki ex Zeemeeuw. Photo taken 07.10.2004 at Victoria, Mahé, Seychellen.
Gemaakt door: Matyot, P. (Pat)

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: THELMA
Gemaakt door: Onbekend (thumbnail tonen)