Inloggen
ZEELAND - ID 7452

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 4995 Z ROTT 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1930-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (x) 300 rpm.
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 421.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 286.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30300 Cubic Feet
Bale: 28250 Cubic Feet
 
Length 1: 47.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.79 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.82 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1953-08-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 500 PK Deutz Type (320x450) 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-12-05 ZEELAND
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Govert Frederik Pieter van der Peijl, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: QCWS

Date/Name Ship 1931-10-06 ZEELAND
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Limburg', Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: QCWS
Additional info: 1934: callsign PIWT

Date/Name Ship 1950-08-00 OTTO PORR
Manager: Franz Hagen, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Franz Hagen, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DHKT

Date/Name Ship 1958-06-00 CARMELA
Manager: Vincenzo Trimarco, Naples, Italy
Eigenaar: Vincenzo Trimarco, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILFW

Date/Name Ship 1967-00-00 CARMELA
Manager: Michele Lubrano, Naples, Italy
Eigenaar: Michele Lubrano, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILFW

Ship Events Data

1930-12-08: Op 08-12-1930 als ZEELAND, zijnde een motorschip, groot 421.01 ton, liggende te Foxhol, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Govert Frederik Pieter van der Peijl te Terneuzen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4995 Z ROTT 1930 op het achterschip op de lichtkap motorkamer naast de schoorsteen bakboordzijde.
1930-12-19: NvhN 19-12-1930: Delfzijl, 19 Dec. Gisteren vond op de Eems de proeftocht plaats van het motorschip „ZEELAND", toebehoorende aan de N. V. „Transport Maatschappij Terneuzen", gevestigd te Terneuzen. Het schip is gebouwd op de werf van de fa. J. Smit en Zn. te Foxhol en heeft de volgende afmetingen: lengte 45.36 M., breedte 7.79 M., holte 2.82 M. Het is groot bruto 421.01 Reg. ton, 1192.60 kub. M en netto 235.51 Reg. ton, 808.52 kub. M. Het schip is over de geheele lengte, uitgezonderd onder de machinekamer, voorzien van een dubbelen bodem, welke dient voor waterballast. De mast met de laadboomen en lieren is in het midden van het schip geplaatst, met aa den voor- en achterkant een electrische laadlier met een electro-motor van 8 P.k. Voor den mast bevindt zich een kuildek met een laadhoofd; de mast zelf staat op het kampagnedek, dat zich uitstrekt van het kuildek tot de brug. Op dit kampagnedek tusschen mast en brug bevindt zich het laadhoofd No. 2. De voortstuwing van het schip geschiedt door middel van een vier tact compressorlooze Deutz Dieselmotor. Deze machine is in vier-cylinder uitvoering met een vermogen van 200—240 epk b. 300 omwentelingen per minuut. Voor de aandrijving der hulpwerktuigen is in de machinekamer een 4-tact 18 epk. compr. Deutz Dieselmotor opgesteld, welke gekoppeld is aan een 12 K.W. gelijkstroom generator. Deze generator dient voor het aandrijven der lieren en van de ballast-lenspomp, alsmede voor de electrische verlichting. De algeheele electrische installatie werd geleverd en ingebouwd door het electro-technlsch bureau Hofman te Hoogezand. De hulpmotor drijft eveneens nog een hulpcompressor aan. Het vaartuig is van een oertz-stroomlijnroer voorzien. Het tamelijk groote schip, dat geen mechanische stuurinrichtdng heeft, maar uitsluitend een hand-stuurinrichting, bleek uiterst gemakkelijk bestuurbaar, terwijl het verder in alle opzichten uitstekende manoeuvreer-eigenschappen bleek te bezitten. Na, afloop van de proefvaart werd het schip zeer ten genoegen door de reederij overgenomen.
1944-00-00: Nam deel aan de operatie 'Neptune'. (Invasie van Normandië.)
1950-09-28: Fairplay, 28th September 1950: The Dutch single-deck m.v. ZEELAND, 421 tons gross, 286 tons net, carrying about 600 tons deadweight, built by Messrs, J. Smit en Zoon, Foxhol in 1930, with oil engines (4 cyl) 11 in. by 17 3/4 in. stroke, by the Motorenfbr. Deutz A.G. and owned by the N.V. Scheepv. Maats Limburg (Agence Mar. T. den Hartigh S.A.) Antwerp, has, it is reported, been sold to the Franz Hagen Line, Hamburg.
1971-05-25: Final Fate:
Vergaan op 17 mijl zuidoost van Punta Imperatore.

Afbeeldingen


Omschrijving: Otto Porr 1930 ex Zeeland.
Gemaakt door: Unknown