Inloggen
ZEEBURG - ID 7439


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 10836 ROTT 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h Botje, Ensing & Co, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 156
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 307.72 Gross tonnage
Net Tonnage: 147.60 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 120.30 Feet (British) Registered
Beam: 23.20 Feet (British) Registered
Depth: 10.70 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-01-00 ZEEBURG
Manager: B. de Booy & L. Arijjansen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsche Scheepvaart-Maatschappij Transatlanta II, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QCWJ

Ship Events Data

1917-12-06: Dagregister deel 22 nummer 327. Twee en twintig Maart 1900achttien. Bijlbrief. De ondergeteekende Dirk Herman Botje, beherend vennoot der commanditaire vennootschap Scheepswerf- en Machinefabriek voorheen Botje Ensing en Co. te Groningen, verklaart dat op de werf der voormelde vennootschap gelegen aan het Hoendiep te Groningen is te water gelaten en volbouwd de stalen zeestoomschroefvrachtboot genaamd “Zeeburg”, gemeten door den scheepsmeter Smit te Groningen onder no. 2200 op 871.74 kubieke meter (zegge acht honderd een en zeventig 74/100 kubieke meter) of 307.72 ton (zegge drie honderd zeven 72/100 tonnen van 2.83 kubieke meter bruto inhoud en op 418.12 kubieke meter (zegge vierhonderd achttien en 12/100 kubieke meter of 147.60 (zegge een honderd zeven en veertig en 60/100 tonnen van 2.83 kubieke meter te meten netto inhoud, hebbende vermeld stoomschip een dek, een mast , een schoorsteen, twee waterballasttanks en behoort dit schip in eigendom toe aan de Naamlooze Vennootschap Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij Transatlantica II, gevestigd te Rotterdam. Groningen, 6 december 1917. Commanditaire vennootschap Scheepswerf- en Machinefabriek voorheen Botje Ensing en Co. D.H. Botje. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Gebrand met 10836 ROTT 1918 door den scheepsmeter H. Dansen te Rotterdam.)
1918-05-22: Final Fate:
Vertrok van Rønneby naar Nederland met een lading van 100 ton ijzerdraad voor Rotterdam en 100 standaard hout (deels aan dek) voor Amsterdam. 23 Mei aangehouden en opgebracht naar Swinemünde ter inspectie. Vertrok op 1 juli van Swinemünde naar Rotterdam, passeerde op 2 juli de Sont en sindsdien verdwenen. Het valt aan te nemen dat het schip door oorlogsomstandigheden (mijn?) met alle 12 opvarenden verloren is gegaan.
1918-07-03: Final Fate:
Op 03.07.1918 gestrand gevonden op de Deense kust. Het schip is waarschijnlijk door oorlogsomstandigheden vergaan. Alle twaalf de opvarenden kwamen om het leven. Vermoedelijk moet het schip met man en muis zijn vergaan als gevolg van het lopen op een zeemijn.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1918
Kapitein: Bennik, M.K.
Overige informatie: 0