Inloggen
ZANZIBAR - ID 7432

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5397721
Nat. Official Number: 3281 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 132
Launch Date: 1954-08-10
Delivery Date: 1954-10-19
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 215
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10178 Type 4 ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 387.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 243.00 Net tonnage
Deadweight: 472.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 24100 Cubic Feet
Bale: 22400 Cubic Feet
 
Length 1: 47.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.86 Meters Registered
Beam: 7.65 Meters Registered
Depth: 2.94 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.85 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-10-14 ZANZIBAR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Pekelder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIWF

Date/Name Ship 1962-04-00 ZANZIBAR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Zanzibar, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Albert Pekelder en Jan & Jan Klaas van der Veen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIWF

Date/Name Ship 1972-10-09 ZANZIBAR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Klaas en Jan van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIWF

Date/Name Ship 1974-05-21 ZANZIBAR
Manager: Zanzy Maritime Company Ltd, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Zanzy Maritime Company Ltd, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5B2620

Date/Name Ship 1980-09-00 ZANZIBAR
Manager: Docucontrol Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Docucontrol Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5956

Date/Name Ship 1986-00-00 ZANZIBAR
Manager: H.Kenneth Shaw, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: H.Kenneth Shaw, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5956

Date/Name Ship 1992-00-00 ZANZIBAR
Manager: Docucontrol Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Docucontrol Shipping Company S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5956

Date/Name Ship 1993-00-00 ZANZIBAR
Manager: Redfern Automotiv Nigeria Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Redfern Automotiv Nigeria Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5956

Date/Name Ship 1995-00-00 ZANZIBAR
Manager: Redfern Ocean Lines Ltd, Lagos (Nigeria), Nigeria
Eigenaar: Redfern Automotiv Nigeria Ltd., Lagos (Nigeria), Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lagos (Nigeria) / Nigeria

Ship Events Data

1954-08-11: NvhN 11-08-1954: Tewaterlating m.s. „ZANZIBAR”. Bij de scheepswerf Volharding, Gebr. Bodewes te Foxhol werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Zanzibar, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer A. Pekelder te Groningen. De Zanzibar is van het gladdektype. meet 480 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47.05 M., lengte tussen de loodlijnen 43, breedte 7.60, en holte 3.20 De beladen diepgang bedraagt plm. 2.92. De voortstuwing zal geschieden door een 240 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer een hulpmotor van 25 p.k. zal worden opgesteld. De uitrusting zal o.a. bestaan uit: één mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, drie hulpmotoren van 8 p.k., electrlsche lichtinstallatie van 48 volt, centrale verwarming, koelkast, radiotelefonie, peilinrichting enz. De bouw geschiedt onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart (letter F.) Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig, groot plm. 700 ton d.w voor rekening van de N.V. Vrachtvaart Mij. Devoty te Rotterdam. Dit schip zal worden uitgerust met een 7 cyl. 390 p.k. motor.
1954-10-16: Op 16-10-1954 als ZANZIBAR, zijnde een motorschip, metende 1095.69 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9617 d.d. 12-10-1954, liggende te Foxhol, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3281 Z GRON 1954 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje , 4.63 m. uit hekplaat, 2.10 m. uit lengteas en 1.55 m. uit dek.
1954-10-20: NvhN 20-10-1954: Proefvaart m.s. ZANZIBAR. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Zanzibar, dat bij de Scheepswerf „Volharding" Gebr. Bodewes te Foxhol werd gebouwd rekening van de heer A. Pekelder te Groningen. De Zanzibar is van het gladdektyne en meet 480 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 240 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 8 ½ mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart (letter F.)
1967-05-29: NvhN 29-05-1967: Groninger kustvaarder kreeg machineschade. (Van een onzer correspondenten) De Groninger kustvaarder ZANZIBAR van rederij Zanzibar (A. Pekelder) in Groningen heeft vanochtend van een positie ten noorden van Terschelling machineschade gemeld. Het 472 ton d.w. metende schip riep de hulp in van rederij Doeksen op Terschelling, die de sleepboot Lion uitzond. De kustvaarder is geladen met zout. Besloten werd het schip naar Harlingen te slepen.
Friese koerier 29-05-1967: Groninger coaster in moeilijkheden. Harlingen — De387 ton metende coaster „Zanzibar" van rederij A. Pekelder en J. van der Veen is tussen routeboel ET 7 en het lichtschip Terschellingerbank, ongeveer 15 mijl ten noorden van Terschelling voor anker gegaan. Het. schip, dat met zout is geladen, kreeg vanmorgen omstreeks halfacht machineschade. Op een verzoek om hulp voer de sleepboot „Lion" van rederij Doeksen te West-Terschelling uit, die zou trachten de „Zanzibar"' voor reparatie naar Harlingen te slepen.
1975-02-01: In aanvaring met het m.s. 'Pergo' in pos. 50.15.30. N - 3.03. W. (30 mijl ten westen van Portland). De 'Pergo'zonk maar haar bemanning werd gered.
Leeuwarder courant 03-02-1975: Nederlandse kustvaarder Pergo gezonken. Portland — De 383 ton metende Nederlandse kustvaarder Pergo (Wagenborg Scheepvaart bv., Zwartsluis) is zaterdagochtend na een aanvaring in Het Kanaal gezonken. Alle vijf opvarenden zijn opgepikt door de ZANZIBAR, een schip uit Cyprus. De Pergo was op van Nederland naar Londonderry, in Noord-lerland, toen hij op 30 mijl ten westen van de Engelse stad Portend in aanvaring kwam met de 387 ton metende Zanzibar.
De Telegraaf 03-02-1975: Zeelui op nippertje van verdrinkingsdood in Kanaal gered. Van een onzer verslaggevers. Portland, maandag. De drie Nederlandse en twee Portugese bemanningsleden van het Nederlandse vrachtschip Pergo (303 ton) zijn zaterdag op het nippertje van de verdrinkingsdood gered, nadat hun schip na een aanvaring in het Kanaal met de Cyprische vrachtboot ZANZIBAR was gezonken. De Zanzibar zette de drenkelingen in de Engelse haven Portland aan land. „We weten niet hoe de aanvaring is ontstaan", aldus de Engelse kustwacht. Het zicht was ter plaatse goed."
1977-07-05: De Telegraaf 05-07-1977: Politie haalt hasj uit boot. Van een onzer verslaggevers. Amsterdam, dinsdag: De onder Panamese vlag varende coaster ZANZIBAR heeft in het weekeinde op volle zee een Amsterdams jachtje bevoorraad met twee ton hasjiesj, dat voor de Nederlandse zwarte markt was bestemd. Omdat de politie op de loer lag, heeft deze monsterpartij drugs de eindbestemming niet gehaald. Politiemannen overdonderden de driekoppige bemanning, toen het jacht met de verdachte vracht in de Oranjesluizen „vastlag". Organisator: Behalve deze bemanning werd ook een van de organisatoren van de hasj-smokkel, dé 52-jarige Amsterdamse koopman G. S., gisteren gearresteerd. De waarde van de smokkelpartij bedraagt ongeveer drie miljoen gulden. Het jachtje was in de nacht van vrijdag op zaterdag bij IJmuiden onder de naam Taipan het zeegat uitgevaren. De bemanning, bestaande uit de 25-jarige stuurman B. J.N.0., de 25- jarige automonteur C.P.B. en de 27-jarige stuurman R. B. R., allen uit Amsterdam, wist toen niet dat de Rijkspolitie te water al wekenlang lette op het uitvaren van dergelijke scheepjes langs de hele Nederlandse kuststrook. Alle kustplaatsen waren al die tijd scherp in de gaten gehouden, omdat men „lucht" had gekregen van een grote hasj-aanvoer. Die tip vloeide voort uit de onderzoekingen, die de politie had gedaan na de grote hasjvangsten in Hellevoetssluis en Breskens begin dit jaar. Toen onderschepte men respectievelijk 4½ ton en één ton hasj en werden verschillende arrestaties verricht. Het algelopen weekeinde had de politie weer succes. Vijftig mijl buiten de Nederlandse kust wachtte de 400 ton metende vrachtvaarder Zanzibar, die een Turkse bemanning heeft, op de komst van het Amsterdamse jachtje dat de hasjiesj zou overnemen. Toen dit scheepje zondagavond om kwart over negen IJmuiden weer binnenvoer met de hasjiesj, werd het eerst enige tijd geschaduwd. De Rijkspolitie te water wilde er namelijk achter komen waar de hasjiesj zou worden uitgeladen. Omdat het jacht via de Oranjesluizen het IJsselmeer op wilde varen, waar schaduwen onmogelijk zou zijn, besloot de politie maar in de sluizen in te grijpen. Behalve de vier nu gearresteerde betrokkenen bij de smokkel, verwacht de waterpolitie binnenkort nog meer aanhoudingen van organisatoren te verrichten. Of aan boord van de kustvaarder Zanzibar, zich nog meer hasjiesj bevindt, weet de politie niet. De nu onderschepte partij is vermoedelijk in Turkije of Libanon aan boord genomen. Ook over de bestemming van de kustvaarder is niets bekend. Het vaartuig komt in ieder geval niet voor in de internationale registers van zeeschepen. Enig ingrijpen tegen dit schip is voor de Nederlandse justitie niet mogelijk, omdat de coaster buiten de Nederlandse territoriale wateren is gebleven.
De Telegraaf 06-07-1977: Hasjiesjschip aan de ketting. Politie verhoort Turkse zeelieden. Van onze verslaggevers: Amsterdam/ Rotterdam, woensdag: Sinds gisteravond worden op het hoofdkwartier van de Rijkspolitie te water in Amsterdam de 5 Turkse bemanningsleden van de kustvaarder Zanzibar verhoord over hun rol in de hasjiesjsmokkel, welke in de Oranjesluizen in de hoofdstad strandde. De bemanning van de Zanzibar, een 400 ton metend schip, dat onder Panamese vlag vaart, werd in Rotterdam gearresteerd. Het schip zelf is door de officier van Justitie in. beslaggenomen. Volle zee: De bewuste kustvaarder laadde afgelopen zondag in volle zee 2000 kilo hasj over in een Amsterdams jachtje, dat de vracht in ons land moest afleveren. Het smokkelcomplot werd door de waterpolitie in Amsterdam opgerold. Tot grote verrassing van de politie in Amsterdam en Rotterdam voer de Zanzibar een dag later de Nieuwe Waterweg op. Kennelijk verkeerde de bemanning in de veronderstelling, dat de gigantische hasjdeal was gelukt, zodat voor hen de Nederlandse kust veilig was. Op de Nieuwe Waterweg stoomden maandagavond direct politieboten op naar de Zanzibar, die vervolgens naar de Jobshaven werd geloodst, waar de bemanning van boord werd gehaald.
Niet méér: Op het schip, dat gisteren aan 'n minutieus onderzoek werd onderworpen, zijn geen drugs meer gevonden. De voltallige bemanning werd gisteren naar Amsterdam overgebracht, waar met behulp van Turkse tolken werd getracht ieders rol in de grote smokkel te bepalen. De kustvaarder leek aanvankelijk aan de Nederlandse justitie te ontglippen omdat het schip voortdurend buiten onze territoriale wateren was gebleven. Ook het overladen in het Amsterdamse jachtje gebeurde op 50 mijl buiten de Nederlandse kust. Toen de Zanzibar toch doodgemoedereerd de Nederlandse wateren binnenvoer, kon wel worden ingegrepen. De bemanning is voorlopig in de cel gezet wegens medeplichtigheid aan smokkel in verdovende middelen. In verband met deze hasjsmokkel werden al eerder de drie opvarenden van het jachtje en één van de „mannen achter de schermen" gepakt.
De Telegraaf 05-07-1977: Nog eens 100 kg hasj op strand. Van onze Rotterdamse redactie: Westerschouwen, maandag: Op de stranden van Westerschouwen is dit weekeinde nog ruim 100 kilo hasjiesj aangespoeld, afkomstig van de enorme partij van zeker meer dan vierduizend kilo, die in de afgelopen dagen op de Zeeuwse en Noordbelgische stranden is aangespoeld. De hasj heeft een waarde van een dikke 6 miljoen gulden.
De rijkspolitie in Zeeland weet nog steeds niet exact welk schip de uit Libanon afkomstige hasj, vermoedelijk in Het Kanaal, over boord heeft gezet. Wel is de Britse politie een onderzoek begonnen aar de Libanese coaster Astrid. Op deze kotter van bijna 200 ton brak 11 dagen geleden een brand uit. In dat verband acht de rijkspolitie het niet uitgesloten, dat dit scheepje de „bron" is van de hasj die op de stranden van België en Zeeland is aangespoeld. De Zeeuwse rijkspolitie is echter ook nog bezig met andere onderzoeken, onder meer naar een Turks vrachtschip, dat behoorde tot hetzelfde Turkse, in Zeeland werkende hasjsyndicaat. De bemanning van dit nog onbekende schip werkte namelijk samen met de onlangs in Rotterdam aan de ketting gelegde Turkse coaster Zanzibar, die via de Amsterdamse haven zo'n 2000 kilo hasj had afgeleverd.
Leeuwarder courant 27-10-1977: Jaar geëist wegens smokkel per kotter van twee ton hasj. Amsterdam - „Zucht naar avontuur" was de voornaamste drijfveer voor Bernard van O. (28), Gerard B. (22) en Robert R. (27), die op 3 juli twee ton hasjies met een waarde van zes miljoen gulden per kotter ons land trachtten binnen te smokkelen. Zij hoorden gisteren voor de rechtbank in Amsterdam een jaar gevangenisstraf tegen zich eisen. Eveneens een jaar eiste de officier van justitie, mr. F. Visser tegen de 28-jarige Turkse kapitein Haluk Sami K., die de lading had aangevoerd tot vlak bij de Nederlandse territoriale wateren. Tevens eiste de officier verbeurdverklaring van de coaster Zanzibar, waarmee dit was gebeurd. De hasj was, na in volle zee in de kotter te zijn overgeladen via IJmuiden Nederland binnengebracht om op een nader te bepalen plaats te worden gelost. Bij de Oranjesluizen werden de drie opvarenden van de kotter echter gearresteerd door de rijkspolitie te water, die was getipt.
1996-01-13: Final Fate:
Gezonken na slagzij langs een kade in Apapa en geabandonneerd aan de havenautoriteiten. Total loss. Op 4 april 1996 geborgen en opgelegd. Lag in het voorjaar van 2000 volledig onttakeld aan de Kirikiri Jetty, Badagry Creek, Apapa. (Ze word gerapporteerd waardeloos te zijn, minder dan de oud ijzer prijswaarde. Het zou aanzienlijk meer kosten om haar te slopen dan dat ze aan oud ijzer waard is. Waarschijnlijk zal ze langszij van de steiger doorroesten en ter plaatse zinken.)


Afbeeldingen


Omschrijving: ZANZIBAR proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: ZANZIBAR proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: ZANZIBAR
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ZANZIBAR bij Scheepswerf Vuijk, Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: ZANZIBAR opgelegd in het Oosterhamrikkanaal; Groningen in 1972.
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ZANZIBAR
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: ZANZIBAR op 13-06-1988.
Gemaakt door: Zee, Teun van der