Inloggen
ZAANLAND - ID 7424


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: G (standardtype Britain WW1)
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Barclay, Curle & Co. Ltd, Clydeholm Shipyard, Whiteinch, Glasgow, Great Britain
Launch Date: 1921-03-25
Delivery Date: 1921-06-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Barclay, Curle & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 4700
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: twee stoomturbines op een schroefas gekoppeld, type Brown-Curtiss
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6812.77 GRT (open)
Net Tonnage: 4141.04 NRT (open)
Deadweight: 10392.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 621000 Cubic Feet
Bale: 573000 Cubic Feet
 
Length 1: 140.31 Meters Registered
Beam: 18.34 Meters Registered
Depth: 8.46 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-06-11 ZAANLAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCVT
Additional info: 1934 PIVS

Date/Name Ship 1936-00-00 ZAANLAND
Manager: N.V. tot Voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. tot Voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIVS

Ship Events Data

1921-00-00: Aangekocht tijdens de bouw. Besteld door Britse regering. Standaardschip van het G type.
1927-04-11: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 452 Z AMST 1927
1943-03-16: Final Fate:
Op reis met gekoelde lading, tarwe en zink van Port Lincoln via New York - vanwaar het schip op 8 maart 1943 was vertrokken - in convooi HX.229, naar Belfast en Avonmouth is de ZAANLAND op 16 maart 1943 op de Atlantische Oceaan, in positie 50º38'NB en 34º46'WL door de Duitse onderzeeboot U.758 getorpedeerd en tot zinken gebracht. Alle opvarenden konden worden gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Cornelis S.T. werd geboren op 13.04.1889 te Vlissingen als z.v. Cornelis Stephanus Theodorus Rietbergen (machinist) en Johanna Hermina Verhoogh. 

Cornelis S.T. (26) trouwde op 23.09.1915 te Rotterdam met Elizabeth Lamberta Johanna Klappe (24) – geb. 15.11.1890 te Kralingen – d.v. Lambertus Klappe en Elizabeth Johanna Francisca Kotte.

Cornelis S.T is omgekomen op de Atl. Oceaan op 28 febr. 1941 (51) en werd begraven op het Nederlands Ereveld Mill Hill te Londen.  

 

Kinderen

-    Cornelis Stephanus Theodorus – geb. 16.09.1916 te Rotterdam.

-    Elizabeth Johanna Francisca – geb. 09.09.1918 te Rotterdam.

-    Johannes Hermanus – geb. 02.10.1919 te Rotterdam.

-    Lambertus - geb. 02.10.1919 te Rotterdam.

 

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.07.1909 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 04.12.1912 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1917 te ’s-Gravenhage.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1929 van het s.s. AMSTELLAND

*   01/1931 van het s.s. DELFLAND

*   19.. van het s.s.???

*   02/1936 van het s.s. MONTFERLAND

*   11/1937 van het s.s. ZAANLAND

*   12/1937 van het s.s. EEMLAND

*   19.. – 1940 van het s.s. AMSTELLAND  

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.H.L.

 

Rietbergen, Cornelis Stephanus Theodorus

Geboren te Vlissingen op 13 april 1889. Omgekomen op de Atl. Oceaan op 28 februari 1941.

BRONZEN LEEUW – K.B. no. 28 van 23 juni 1948. (postuum)

Gezagvoerder ter Koopvaardij, kapt. van het s.s. AMSTELLAND.

En

COMMENDATION (GB) - 1941

Captain, master of the s.s. AMSTELLAND.

The ship was twice attacked by enemy aircraft. She was not seriously damaged the first time, but a heavy bomb fell through the after bulkhead of the officers bathroom and remained unexploded. The chief officer tried hard to lift it out but he was unable to move it. Two bombs fell near her in the second attack and she began to leak badly in the forepeak and in No. 1 and 2 hold. Her crew got the pumps going and for 44 hours they worked unceasingly. A destroyer stood by; her commanding officer repeatedly urged the master to give up what he saw was a hopeless end and in view of the unexploded bomb very dangerous task.

At last the merchantman lowered a boat and 26 of her crew went aboard the destroyer. The remaining 20 men worked until, three hours later they received a signal that no tug could reach them until the next day. Then they abandoned ship. Captain Rietbergen, completely exhausted, was the last to leave. Half way down the ladder he lost grip and fell into the sea; he was picked up 15 minutes later, but the destroyer’s doctor was unable to revive him. He was the only casualty. (Bron: ARA 2.16.32 inv. 799; BL/BK blz. 232; Koopv. Blz. 53)

 

26.02.1941: Op weg in ballast in konvooi van Falmouth via de Clyde naar Buenos Aires, onder kapitein C.S.Th. Rietbergen, tijdens een Duitse luchtaanval (Focke Wulf vliegtuig) in de Ierse Zee (54.12 NB, 16.00 WL) zeer zwaar beschadigd. Men probeerde onder begeleiding van de Britse torpedobootjager HMS 'Vanquisher' het schip naar een Engelse haven te brengen, doch het zonk op 28 februari als nog in de zuidelijke uitgang van de Ierse Zee. Hierbij kwam een opvarende om het leven. (Bron: Marhisdata)

 

https://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten/monumenten_zoeken/oorlogsmonument/3985/zwijndrecht%2C-plaquette-voor-kapitein-c-s-th--rietbergen

 

De plaquette voor Kapitein C.S.Th. Rietbergen herinnert aan de gezagvoerder van het s.s. "Amstelland", van de Koninklijke Hollandsche Lloyd dat op 25 en 26 februari 1941 meerdere malen door een onderzeeboot en door vliegtuigen was aangevallen, waardoor het schip uiteindelijk zodanig werd getroffen, dat het verlaten moest worden.  Als laatste wilde hij zijn schip verlaten, doch kon zich halverwege de stormladder door oververmoeidheid niet meer vasthouden en viel in het water. Pogingen om hem weer bij bewustzijn te brengen waren tevergeefs. Kapitein Rietbergen werd postuum onderscheiden met de Bronzen Beer.

Locatie
De plaquette voor Kapitein C.S.Th. Rietbergen bevindt zich in de Kapitein Rietbergenflat te Zwijndrecht (gemeente Zwijndrecht). Deze flat maakt onderdeel uit van de vijf Kapiteinflats in de zeeheldenbuurt die vernoemd zijn naar vijf Koopvaardij-officieren. In iedere flat is een plaquette aanwezig die herinnert aan de betreffende officier.

Datum vanaf: 1937
Kapitein: Rietbergen, Cornelis Stephanus Theodorus

Afbeeldingen


Omschrijving: ZAANLAND tewaterlatingsceremonie
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: ZAANLAND tewaterlating
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: ZAANLAND te water gelaten
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: ZAANLAND Hamburg
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Kleinschmidt - Hamburg

Omschrijving: ZAANLAND
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ZAANLAND
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ZAANLAND te Buenos Aires op 27 maart 1933.
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Bauer, Arhur
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ZAANLAND
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: collectie D. Pilkes

Omschrijving: ZAANLAND
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname