Inloggen
IJSSEL - ID 7400


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Nat. Official Number: 7996 ROTT 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 403
Date Laid Down: 1912-07-16
Launch Date: 1912-11-18
Delivery Date: 1913-01-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Holborn Engineering Works G.T. Grey, South Shields, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 850
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17, 28 & 46-36.
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1259.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 764.00 Net tonnage
Deadweight: 2005.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 91324 Cubic Feet
Bale: 88082 Cubic Feet
 
Length 1: 71.63 Meters Registered
Beam: 10.85 Meters Registered
Depth: 5.33 Meters Registered
Draught: 4.69 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-01-04 IJSSEL
Manager: Firma Vinke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Houtvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QCVB
Additional info: 1934 PIUK. Naam op romp YSSEL

Date/Name Ship 1936-02-00 MERKUR
Manager: Jacob Rang, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Rang, Otman & Kurgo, Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia

Ship Events Data

1913-01-04: NRC 060113. Rotterdam, 6 januari. Op de 4e januari j.l. heeft nabij South Shields een welgeslaagde proeftocht plaatsgevonden met het door de scheepsbouwmeesters A. Vuyk & Zn. te Capelle aan den IJssel voor de N.V., Houtvaart (Vinke & Co.) alhier nieuw gebouwde stoomschip IJSSEL, waarvan de machine en ketels zijn geleverd door de Holborn Engine Works (George T. Grey) te South Shields. Een snelheid van ruim 10 knoop werd bereikt. De belangen van de rederij gedurende de bouw werden behartigd door de heer A.M. Schippers, scheepsbouwkundig ingenieur te Rotterdam, terwijl het schip komt te varen onder commando van kapt. G. Spanjer.
1915-12-24: Tijdens dichte mist, gestrand op de Vliehors bij Vlieland, op weg van Hernösand naar Rotterdam. Nadat een gedeelte van de deklading hout overboord was gezet, werd het schip de volgende dag vlot gesleept door sleepboten en arriveerde dezelfde dag (25 dec.) te Rotterdam.
1927-01-05: Liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 196 Z ROTT 1926
1940-06-30: Final Fate:
De MERKUR werd, op reis van Lisboa naar Garston, op 30 juni 1940 op ca. 210 mijl ten ZW van de Scilly's, in positie ca. 48-26-NB en 10-58-WL getorpedeerd door een Duitse onderzeeboot, vermoedelijk de U 102, en ging verloren. Nog onder Estlandse vlag. Hoewel toen de U.S.S.R. al Estland bezet had. De MERKUR had op deze reis een lading mijnhout aan boord, bestemd voor Acton Grange.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Spanjer, G.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De IJSSEL voor Rotterdam tijdens de Eerste Wereldoorlog. Foto waarschijnlijk C. Nieuwland
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: IJSSEL met slagzij binnengekomen.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nieuwland, Cornelis

Omschrijving: IJSSEL
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MERKUR
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

AH 181112
Scheepsbouw. Van de werf van de firma A. Vuyk en Zonen te Capelle a/d. IJssel is met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip IJSSEL, in aanbouw voor de N.V. Maatschappij "Houtvaart" te Rotterdam. Het schip, dat een laadvermogen heeft van 2.000 ton op een diepgang van l6'-4", is van het raised quarterdeck type, lang 235'-0", breed 35'-6" en hol 17'-6" en voorzien van vier grote laadhoofden, stoomstuurinrichting, stoomanker-machine, en alle nodige hulpwerktuigen voor het vlug laden en lossen. Het is speciaal gebouwd voor de houtvaart en zal worden uitgerust met een triple expansie machine van plm. 800 ipk, stoom ontvangende van een grote hoofdketel met 3 vuren, terwijl een Blake's patent donkeyketel aan boord is geplaatst voor de bediening van de stoomlieren. Machine en ketel zullen geleverd en gemonteerd worden door de Holborn  Engineering Works G.T. Grey te South Shields. Het vaartuig is in alle opzichten een zusterschip van het stoomschip WAAL, in het begin van het jaar aan dezelfde rederij geleverd en werd gebouwd, onder speciaal toezicht van Lloyds Register voor haar klasse 100 A 1.