Inloggen
YEMEN PIONEER - ID 7389

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1981
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 8019332
Nat. Official Number: 5208 Z GRON 1981
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Masten: Gearless
Rig: 2 cranes
Lift Capacity: 23,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 824
Launch Date: 1981-09-25
Delivery Date: 1981-12-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Krupp MaK Maschinenbau GmbH, Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 3200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 26553 Type 8MU453AK (320x420) 600 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3700.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2666.00 Net tonnage
Deadweight: 6569.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 365000 Cubic Feet
Teu: 319
Bale: 358000 Cubic Feet
 
Length 1: 81.72 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 74.94 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.98 Meters Breadth, extreme
Depth: 10.52 Meters Depth, moulded
Draught: 8.50 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1985-12-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Bij Scheepswerf Harmstorff te Hamburg verlengd: Brt 5073, Nrt 3324, Dwt 8596, Loa 105,52 Ll 98,74.

Ship History Data

Date/Name Ship 1981-12-18 YEMEN PIONEER
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Yemen Gulf Line (Holland) B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder: Rederiet Otto Danielsen a.o.
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PITE

Date/Name Ship 1984-08-00 YEMEN PIONEER
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Yemen Gulf Line (Holland) B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Rederiet Otto Danielsen a.o.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PITE

Date/Name Ship 1988-03-21 YEMEN PIONEER
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Yemen Gulf Line, Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6DL5

Date/Name Ship 1989-00-00 YEMEN PIONEER
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Vertex Properties S.A., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6DL5

Date/Name Ship 1992-02-00 TRADE LONGEVITY
Manager: Worlder Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Trade Longevity Shipping Company Ltd, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3MV4

Date/Name Ship 1996-08-00 HULU MAS
Manager: Maju Lines (Pte) Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Maju Lines (Pte) Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FOP6

Date/Name Ship 1997-04-00 HULU MAS
Manager: P.T. Tempuran Emas, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: P.T. Tempuran Emas, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FOP6

Date/Name Ship 2000-08-00 HULU MAS
Manager: P.T. Tempuran Emas, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Tempuran Emas, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YGLR

Date/Name Ship 2003-07-00 TIRTA MAS
Manager: P.T. Tempuran Emas, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Tempuran Emas, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YGLR

Ship Events Data

1981-09-23: Op 23-09-1981 als schip nog zonder naam, bouwnummer 824 van scheepswerf E.J. Smit en Zoon's Scheepswerven B.V. te Westerbroek, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, voorzien van haar brandmerk door het inbeitelen van 5208 Z GRON 1981 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het bovendek, 2.50 m. uit de hekplaat, 1.45 m. uit de lengteas, 1.45 m. uit dek.
1981-09-30: NvhN 30-09-1981: YEMEN PIONEER te water. Bij Scheepswerf E. J. Smit & Zoon bv te Westerbroek is het 6000 ton dw. metende vrachtschip Yemen Pioneer te water gelaten. Het is tot nu toe het grootste schip, dat de werf bouwde. De opdracht werd verstrekt door de Nederlandse Rederij Yemen Gulf Line, met als thuishaven Hoogezand. De Yemen Pioneer is van het Flush-deck type en heeft een ruiminhoud voor graan van ongeveer 206.000 cub. ft. Het schip heeft een lengte van 81,50 meter, een breedte van 15,85 meter en een holte van 10,50 meter. Als hoofdmotor wordt een MAK dieselmotor met een vermogen van 3200 pk geplaatst. De bouw gebeurt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 Al en de Nederlandse Scheepvaart Inspectie.
1981-12-14: NvhN 14-12-1981: YEMEN PIONEER van Westerbroek naar Delfzijl. 'De bouwtekening van het schip klopte in elk geval' (Van onze verslaggever Jan de Poel. Het vriest een graad of acht. Een waterige ochtendkou trekt door alle beschermende kledingstukken. Een groepje nieuwsgierigen staat te stampen van de kou langs de waterkant! Dan begint het hard te sneeuwen. Het is bijna acht uur in de morgen, zaterdag in Westerbroek, waar het spectaculaire transport van het schip, de Yemen Pioneer, van de werf van E. J. Smit en Zoon's Scheepswerven BV, via de stad Groningen naar zee bij Delfzijl van start gaat. Volgens de bouwtekening meet het schip 15,95 meter in de breedte! Vijf centimeter minder dan een aantal obstakels in de vaarweg tussen Westerbroek en Delfzijl breed is. In theorie kan het dus, met nog enkele centimeters speling aan weerszijden van het schip. Het is nog donker, als de bouwer van het schip, directeur E. Smit het startsein geeft. "Best weer," merkt hij op. "Geen wind, geen mist en geen ijs." Hij heeft er alle vertrouwen in dat de firma Wagenborg uit Delfzijl met drie sleepboten onder begeleiding van de sectie Inspectie van de Scheepvaart van Provinciale Waterstaat van Groningen de operatie met goed gevolg zal volbrengen. Twee sleepboten maken vast aan de Yemen Pioneer. De Waterpoort aan de voorzijde. De Waterman aan de achterzijde. De derde, de Watergeus, vaart er 'stand by' achteraan. Met zijn vele lichten glijdt de Yemen Pioneer in de ochtendnevel als een opgetuigde kerstboom door het Winschoterdiep op weg naar de eerste hindernis: de brug in Waterhuizen. Arne Übels en Henk Lubbers van Provinciale Waterstaat staan hier klaar om de brug hoger op te draaien dan gebruikelijk is. Nadat brugwachter Johannes. Klaassens de brug heeft geopend, verdwijnen zij naar de motor onder de brug om met twee handels deze ophaalbrug nog iets verticaler te zetten, dan met de elektrische bediening mogelijk is. Dat dit geen overdreven handelingen zijn blijkt wanneer de Yemen Pioneer door de brug wordt geloodst. Bij een iets lagere stand zou een aanvaring onvermijdelijk zijn. In ongeveer tien minuten is de eerste hindernis genomen. De tweede ligt kilometers verderop bij de stad Groningen: de Gideonbrug in de snelweg Groningen-Hoogezand. De Yemen Pioneer is er drie kwartier later (om kwart voor tien) dan werd verwacht. Het publiek langs de vaarweg is gegroeid tot een paar honderd. De Gideonbrug wordt als moeilijkst te nemen hindernis beschouwd. De brug, 16 meter breed, heeft een doorvaartlengte van vijftig meter en ligt schuin in de vaarweg. Een lastige klus voor de sleepbootkapiteins. Met Willem van der Kooi van de Inspectie Scheepvaart van Provinciale Waterstaat en Gerard Robben, chef sleepdienst van Wagenborg, aan weerszijden van het schip op de brug wordt de Yemen Pioneer in een vlot tempo door de brug gevoerd. "Zo gaat'ie mooi. Zo houwen," roept Gerard Robben. "Hij gaat er glad door." Het oponthoud voor de wachtende automobilisten óp deze drukke weg kan dan ook beperkt blijven tot twintig minuten. Na de Gideonbrug volgen later op de dag nog de Euvelgunnerbrug in Groningen, De Borgbrug bij Ruischerbrug, de Bloemhofbrug bij Woltersum en de Woldbrug in Appingedam. Behalve het schampen, van een paar dukdalven en wat vervaarlijk gekraak bereikt de Yemen Pioneer zonder noemenswaardige schade Delfzijl. Hier moet tot tegen tien uur 's avonds worden gewacht voor het hoog water is en het schip door de zeesluis geloodst kan worden. De Yemen Pioneer komt volgende week in de vaart voor de pas opgerichte rederij Yemen Gulfline Holland BV in Westerbroek. Behalve de Yemen Pioneer gaat ook de Yemen Pride, die bij Bodewes Scheepswerven BV in Hoogezand wordt gebouwd, vracht naar Noord-Yemen vervoeren. Voor dit schip met dezelfde breedte is opnieuw half januari een dergelijke operatie nodig.
2003-02-26: Onderweg met 282 container rijst en suiker van Tanjung Peruk, Jakarta naar Belawan na een aanvaring met de Liberiaanse bulkcarrier 'Sanko Robust' in pos. 01.14.8. N – 103.25.3 O, ter hoogte van Kukup-Johor (Straat Malakka), binnen enkele minuten gezonken. Alle 20 bemanningsleden en 4 vrouwen en 5 kinderen werden door een politieboot gered. Eind juni 2003 na een twee maanden durende operatie door Smit Salvage geborgen.
2012-05-25: Final Fate:
25-05-2012 LR meldt dat het schip door onbekende slopers gesloopt is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Yemen Pionier 1981
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Yemen Pionier 1981
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Yemen Pioneer' enroute from the builder's yard to Delfzijl - photo: Eemskanaal Groningen, December 1981.
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: 'Yemen Pioneer'
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Yemen Pionier 1981
Gemaakt door: Unknown