Inloggen
WUTA - ID 7386


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1924-03-01 / 1937-07-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist
Onder Nederlandse Vlag tussen:1999-06-21 / 2013-07-24

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5027792
Nat. Official Number: 5125 DORD 1923
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gerard van Leeuwen Hendrikszn, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz VN dieselmotor, 11-17 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 182.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 122.09 Net tonnage
Deadweight: 270.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14000 Cubic Feet
 
Length 1: 31.16 Meters Length registered (Lreg)
Length 2: 30.76 Meters Registered
Beam: 6.49 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.98 Meters Depth, moulded
Draught: 2.61 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Verbouwd van zeilvrachtlogger tot motorschoener.

Datum 00-00-1957
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd, hulpzeil afgetuigd en voorzien van 2 4tew elk 6 cyl. Volvo Penta V-motoren type 120x140.

Datum 00-00-1964
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 180 Pk Jonkoping Type (255x400) 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1924-03-01 WUTA
Manager: Nicolaas Muller Jzn., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nicolaas Muller Jzn., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: QCSF
Additional info: Casco gekocht voor fl. 7.350

Date/Name Ship 1927-07-15 WUTA
Manager: Jan Muller Nzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Muller Nzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: QOSF
Additional info: 1934 callsign PIRV

Date/Name Ship 1937-07-14 ASTRID
Manager: John Jeppsson Partrederi (o.a. Albert Edmund Frohm en hereboer John Jeppsson), Skillinge, Sweden
Eigenaar: John Jeppsson Partrederi (o.a. Albert Edmund Frohm en hereboer John Jeppsson), Skillinge, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skillinge / Sweden
Callsign: SLEK

Date/Name Ship 1945-01-00 ASTRID
Manager: Gösta E. Jeppsson Partrederi, Skillinge, Sweden
Eigenaar: Gösta E. Jeppsson Partrederi, Skillinge, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skillinge / Sweden
Callsign: SLEK

Date/Name Ship 1976-11-00 ASTRID
Manager: Ahmad Ali Karim & Mohamed Bassam Shafshack, Tripoli, Lebanon
Eigenaar: Ahmad Ali Karim & Mohamed Bassam Shafshack, Tripoli, Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Lebanon

Ship Events Data

1918-00-00: De naam WUTA is afkorting van Wacht Uw Tijd Af. Voor eigen rekening van de werf gebouwd als kotterzeilschip. Door de slapte in de visserij was het schip moeilijk verkoopbaar en het casco werd niet afgebouwd. In 1923 kocht Hendrik Kramer, makelaar in schepen, alsmede een 5-tal Groninger beleggers het nog in aanbouw zijnde schip. Afgebouwd in eigen beheer van Nicolaas Muller en zoon Jan bij scheepswerf Fa. A. de Jong in Vlaardingen en omgebouwd tot motorvrachtschip, type motorschoener. Gereed 1 maart 1924.
1928-09-25: Op 25-09-1928 als WUTA, zijnde een zeilschip met hulpmotor, groot 122.91 reg.ton, liggende te Rotterdam, door C.J. Lambregtse, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Nicolaas Muller, schipper te Dordt, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 696 Z DORD 1927 op het achterschip aan stuurboordzijde achter op de verschansing. (Opm.: De vroeger brandmerken zijnde 5125 DORD 1923 zijn vernietigd.) Het schip wordt omschreven als: Stalen zeilschip, met zeilen en 1 Deutz dieselmotor sterk ± 100 PK als hulpmotor, 1 ruim, 1 dek, 2 masten, voor- en achterkajuit, voor- en achterwatertank.
1937-06-26: Nieuwsblad van het Noorden 26-06-1937: Delfzijl, 25 Juni. Het motorschip WUTA, toebehoorende aan kapt. J. Muller te Dordrecht, is verkocht naar IJstadt (Zweden). Het schip meet 270 ton en het werd gebouwd in 1918 te Den Haag. Het is voorzien van een Deutz motor van 100 P.K. Heden kwam het schip alhier op weg van Danzig met bestemming Amsterdam, beladen met gez. hout als bijlegger binnen.
1940-00-00: In de oorlog voornamelijk ingezet voor het vervoer van kolen van Zweden naar Polen.
1977-07-13: De 'ASTRID', die gebruikt werd voor het smokkelen van verdovende middelen, werd bij nadering van een Brits douanevaartuig op ongeveer 16 mijl van het licht van Dungeness door de vijf opvarenden met benzine in brand gestoken. De opvarenden sprongen over boord waarbij drie man omkwamen. Met uitgebrand achterschip Newhaven binnengesleept; droog gezet langs de Hamble. Door de Admiralty Marshal verkocht aan Metal Recoveries (Newhaven) Ltd die haar na gebruikt te hebben als lichter, oplegden.
1979-00-00: Na vijf jaar opleggen in 1982 gekocht door John Amos en Graham Neilson, kapitein-luitenant b.d. In 1984 verkocht aan The Astrid Trust, Southampton. Augustus 1986 aanvang restauratie, 1989 gereed. Verbouwd tot tweemastzeilbrik met hulpmotor voor cruises met schoolverlatende jongeren, uitgerust met Scania diesel 280 PK. In 1997 verkocht aan Platform Chartervaart, Urk, daarna De Zeilvaart, Enkhuizen (Jan Velthuis, schipper). 26 Maart 1999 'Astrid'-Tallship Astrid B.V. i.o., te Harlingen. (Jan Willem Jacobus Velthuis, Alexander Marinus Wubbo Tichgelaar, Lourens Smit en Wychard Robert Eduard Raadsveld, (Smits Raadsveld Holding B.V. i.o.), Gatse Jacobus Tiemstra en Johannes Franciscus Hendrik Bosshardt.) Het werd op 21 juni 1999 opnieuw gebrand: 6520 Z G 1999. Was deelnemer aan Delfsail 2003. Op 6 februari 2007 verkocht aan Pieter Jan de Kam te Wissenkerke en Catharina Karman te Kortgene echtelieden en enige vennoten van de V.o.f. Horizon Sailing te Kamperland. Het wordt omschreven als: Ijzeren zeilcharterschip type brik, genaamd 'Astrid' gebouwd op de werf van G. van Leeuwen te Scheveningen, met als brandmerk 6520 Z G 1999, hebbende een achter onder met opslag/bergruimte, kapiteinhut, sanitaire ruimte, kombuis, kommaliewant, deksalon, een- en tweepersoonsslaaphutten, bemanningsverblijf, twee vierpersoonshutten met sanitaire groep, slaaphutten, provisiekamer en machinekamer, voorzien van een Scania dieselmotor, type DS 1402, met een vermogen van 352 kW. Motornummer 4150735. Staat in november 2010 nog zo in het Kadaster te boek.
2013-07-24: In zwaar weer door motorproblemen op de rotsen gelopen bij Oysterhaven, bij Kinsale, bij de Ierse kustplaats Cork. Volgens de Ierse kustwacht moet het schip als verloren worden beschouwd. De Ierse kustwacht kon met helikopters en reddingsboten de 30 opvarenden van boord halen. Het is gedeeltelijk gezonken.
02-09-2013: Het zeilschip de Astrid, dat eind juli schipbreuk leed voor de Ierse kust, wordt volgende week maandag geborgen. Een Iers bedrijf is inmiddels begonnen met de voorbereidingen, dat meldt de eigenaar van het schip Pieter de Kam uit Kamperland. Vorige week dinsdag is een contract getekend tussen het bergingsbedrijf, de verzekeringsmaatschappij en eigenaar Pieter de Kam. De verzekering dekt de kosten en daar is de Kam erg blij mee. "We hebben wekenlang in onzekerheid gezeten over de financiële afwikkeling. Gelukkig is dat nu achter de rug en zijn we blij dat de Astrid eindelijk geborgen wordt." Als het schip eenmaal is geborgen, wordt het op een ponton naar Cork vervoerd. Daar wordt het door de Ierse kustwacht geïnspecteerd om de oorzaak van de schipbreuk te achterhalen. Pieter de Kam verwacht dat het schip over een week of vier naar Vlissingen kan worden vervoerd. Op welke manier is nog niet duidelijk. Hij is hierover in gesprek met Multraship. Het schip komt in Vlissingen-Oost te liggen. Daar wordt onderzocht of het 95 jaar oude schip nog te redden is en wordt in eerste instantie geprobeerd om de romp te dichten. Er is sprake dat het schip gerepareerd gaat worden in het Dokje van Perry in Vlissingen, maar dat is nog niet zeker. De Kam is in gesprek met de gemeente Vlissingen en wil nog niet op zaken vooruit lopen. "Eerst maar eens zorgen dat ze thuiskomt".
11-09-2013: Het Nederlandse zeilschip Astrid, dat in juli voor de Ierse kust vastliep, is dinsdag uit het water gelicht. (Op 10-9-2013 is de ASTRID door de GPS ATLAS IMO 6725212, ex TAKLIFT 3 met de OCEAN BANK (IMO 7222968 ex SCHOUWENBANK) op de ponton WILCARRY 503 gezet). Dat bevestigt eigenaar van het schip Peter de Kam. 'We kunnen woensdag naar het schip toe', zegt De Kam. 'Dan kunnen we pas een eerste inschatting maken van de situatie.' Maandag werd begonnen met de berging door Atlantic Towage and Marine uit Cork. Als het schip eenmaal geborgen is, zal het op een ponton naar Cork worden vervoerd. Daar moet een inspectie van de Ierse kustwacht uitwijzen wat de oorzaak was van de schipbreuk. De 42 meter lange tweemaster liep op 24 juli op de rotsen aan de zuid-Ierse kust, nadat het in zwaar weer met motorpech te kampen kreeg. De 30 opvarenden werden met helikopters en reddingsboten van boord gehaald.13-09-2013: Het zeilschip Astrid dat eind juli voor de Ierse kust zonk is niet meer te redden. Het schip is er veel slechter aan toe dan gedacht, zei eigenaar Pieter de Kam vrijdag tegen Omroep Zeeland. Het 95 jaar oude schip komt niet meer terug naar Vlissingen. De Kam en zijn vrouw Ineke bekijken of het schip in Ierland kan worden gesloopt. Eerder zei De Kam nog tegen Omroep Zeeland te verwachten dat het schip over enkele weken naar Vlissingen kan worden vervoerd. “Maar de rotsen hebben zo veel ingedrukt dat driekwart van de kielbalken, de spanten en de beplating gewoon kapot is.” Het schip werd dinsdag geborgen met hulp van een ponton. Het ligt nu in Kinsale, in het zuiden van Ierland. Het paar heeft donderdag de staat van het schip bekeken, samen met een verzekeringsmaatschappij en de scheepvaartinspecties van Ierland en Nederland. ”De scheepvaartinspectie zegt dat je in feite een nieuw schip bouwt als je het gaat repareren. Dan moet je dus ook aan de nieuwe regels voldoen. De ziel van Astrid is dan weg. Het is dan een nieuwe Astrid geworden en dan is ook de cultuurhistorie een beetje weg”, zei De Kam. Een scheepsbouwer die de eigenaren erbij hebben gehaald schat dat het enkele miljoenen kost om de romp op te knappen. “En dan moet je ook nog een nieuwe hut timmeren.” De 42 meter lange Nederlandse tweemaster verging voor de Ierse kust, in de buurt van Cork. Dertig mensen moesten van het 95 jaar oude schip worden gehaald nadat het op de klippen was gelopen en brak.
2013-12-00: Final Fate: Scrapped

De ASTRID is gedurende 11/12-2013 gesloopt te Kinsale. De sloop was 13-12-2013 voltooid.
2015-00-00: 2015: De schipbreuk van het Nederlandse zeilschip 'Astrid' in de zomer van 2013 in Ierland is veroorzaakt door een fout bij het innemen van water.
Er was per ongeluk water de dieseltanken in gepompt. Daardoor sloeg de motor op het cruciale moment niet aan. Dat concluderen de Ierse autoriteiten na een uitgebreid onderzoek. Het per abuis verwisselen van de tanks van het 89-jarige schip uit Zeeland is gebeurd tijdens het aandoen van een haven in Engeland, zo constateren de Ierse autoriteiten, aldus de Ierse pers. Het 42-meter lange schip sloeg kapot tegen de rotsen vlakbij Cork en is afgeschreven. Alle opvarenden konden in veiligheid worden gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: WUTA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ASTRID
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ASTRID op 08-06-2006 op de Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Weijsters, W. (Wil)

Omschrijving: ASTRID verlaat Southampton. Ze zou 9 dagen later wrak worden bij Cork, Ireland.
Gemaakt door: Unknown